تعداد بازدید: 5099

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 4 تير 1387-0:0

رامسر؛ يك كيلومتر در ميانه دريا و جنگل

مانا لقمانی



سرزمین ایران شاید یکی از نادرترین کشورهای دنیا از لحاظ جاذبه‌های توریستی و اکوتوریستی باشد که هم4 فصل سال را در مناطق گوناگون خود داشته و هم برخی از این مناطق هنوز بکر و دست نخورده اند؛اما با این همه رسیدگی چندانی به این نعمت‌های خدادادی نمی‌شود.
به جرأت مي‌توان گفت كه  رامسر در ميان شهرهاي نوار ساحلي خزر، يگانه شهري است كه فاصله جنگل تا دريا در آن به حدود يك كيلومتر مي‌رسد.قله‌هاي جنگلي مخروطي شكل در كنار دريا و شهر قرار گرفته‌اند و رودخانه صفارود در ميانه شهر جاري است.

حیات وحش و تنوع جانوری رامسر به دليل وجود جنگل های انبوه و کوهستان های وحشی و مراتع بسیار، زیستگاه انواع حیوانات وحشی از جمله خرس، خوک، پلنگ، بز کوهی، روباه، خرگوش، گرگ، شوکا، سمور، میش و... بوده و ببر مازندران نیز در گذشته در این جنگل‌ها زندگی می کرده است.

برخي مورخان بر اين باورند كه ساكنان نخستين نواحي ساحلي ايران را اقوام بومي آسيايي تشكيل مي‌دادند و گفته مي‌شود كه نام كهن اين سرزمين پورستان بوده است. سپس آريايي‌ها به سبب شرايط خوب آب و هوايي به آسيا مهاجرت كرده و نخستين طوايف آريايي در اين مكان ساكن شدند.

این شهر از گذشته‌هاي دور از چندين آبادي و ولايت تشكيل شده بود كه به «سخت سر» معروف بوده است و در واقع؛ منطقه رامسر را در روزگاران كهن، گرمه رود مي‌گفتند و پس از آن تا انقراض قاجارها سخت سر يا سوخته سر مصطلح بود كه يكي از دلايل اين نامگذاري، وجود صخره‌هاي آهكي و زمين‌هاي سخت بوده است.

در عين حال هم به گفته مردم، سبب اين نامگذاري اين بوده كه در گذشته‌هاي دور، رامسر هرگز به ياد ندارد كه مردمش در برابر زورگويان دوره خود تسليم شده باشند و با سرسختي تمام مبارزه مي‌كردند؛ اما در زمان رضا شاه و بنا به گفته خود وي، اين مردم را رام و شهر را رامسر ناميده‌اند.

از سال 1300 شمسي با ساخت بناهاي مجلل و مهمانخانه‌هاي نو و نيز به دليل وجود چشمه‌هاي آب معدني گرم به همراه چشم‌اندازهاي طبيعي بسيار جذاب به رامسر توجه بيشتري شد.

از آن پس، شهر رفته رفته توسعه يافت و امروز داراي جمعيتي بيش از 30هزار نفر است.پلاژهاي ساحلي، هتل قديم رامسر، موزه تماشاگه خزر، جواهرده و قلعه ماركوه از مهم‌ترين و ديدني‌ترين نقاط منطقه رامسر هستند.

محمد شربتدار، مدير هتل‌هاي آزادي رامسر ضمن تأکید بر تلاش و دقت هر چه بيشتر مسئولان هتل قديم رامسر در حفظ و نگهداري اين اثر تاريخي درباره پيشينه هتل می‌گوید: «پيشينه اين هتل به سال 1310شمسي باز مي‌گردد كه در سال 1313 به بهره برداري رسيده است.طراح آن يك مهندس ارمني ايراني الاصل- كه تحصيلات خود را در زمينه معماري در آلمان انجام داده- به نام غريبيان بود.

اين هتل با توجه به معماري هنر پيش از اسلام و هنر جديد آلمان طراحي شده است.با توجه به اهميت نگهداري اين اثر به‌عنوان يك اثر تاريخي و نيز مصالح به كار رفته در اين بنا كه عموماً از چوب است و همچنين رطوبت آب و هوای شمال كشور، ما نهايت تلاش خود را براي حفظ آن از هر گونه آسيبي مي‌كنيم.»

با توجه به موقعيت جغرافيايي و جاذبه‌هاي طبيعي رامسر، گردشگاه‌ها و نقاط طبيعي ديدني بسياري در اين شهر و اطراف آن وجود دارد كه عبارتند از: پارك جنگلي صفارود كه در9كيلومتري رامسر و در نزديكي جاده جواهرده كه چشمه‌هاي آب سرد معدني در آن واقع شده است، پارك جنگلي دالخاني در 30كيلومتري جنوب خاوري رامسر و در مسير جاده جنت رودبار و تپه‌هاي جنگلي كه براي شكار و كوهنوردي بسيار مناسب است.

علاوه بر اينها ويلاهاي باشكوه و باغات مركبات و كيوي، دهكده ييلاقي جواهر ده در 25كيلومتري جنوب باختري رامسر و در پاي قله سمام كوچك كه آثار باستاني نيز در آن ديده مي‌شود و چشمه‌هاي آب گرم و سرد رامسر كه بسيار مشهور بوده و رامسري‌ها بر اين باورند كه استفاده از اين آب گرم‌ها به صورت آب تني و غرغره كردن براي رفع دردهاي استخواني و مفاصل، ديابت، بيماري‌هاي قلبي، عصبي و فشار خون بسيار مفيد است و چشمه‌هاي آب سرد نيزهم اكنون به صورت بهداشتي و از طريق لوله كشي در دسترس گردشگران قرار مي‌گيرد.

بناهاي ديدني و آثار تاريخي نيز در رامسر بسيارند و مهمانخانه بزرگ رامسر يكي از ديدني‌ترين آنهاست كه در ميان يك باغ مجلل روي تپه‌اي جنگلي و روبه‌روي شهر قرار دارد.

بقعه آقا سيد محمد، امامزاده سيد تقي، مسجد و مدرسه عبدالباقي خان، مسجد آدينه و آسا سعيد جواهر ده و قلعه پاره نساء از ديگر جاذبه‌هاي تاريخي اين شهر هستند.

توجه نکردن بیشتر مسافرانی که به مراکز تفریحی رامسر می آیند به حفظ محیط زیست و تمیز نگهداشتن سرویس‌های بهداشتی در برخی مناطق به ویژه در پارک‌های جنگلی سبب شده که گاه،  به رغم وجود سطل آشغال و امکانات جمع آوری زباله‌ها، در گوشه و کنار این مناطق رد پای زباله‌ها و آلودگی‌های ناخوشایند دیده شود.

رامسر اگرچه به نسبت شهرهای بزرگ ایران، شهر کوچکی است اما دارای کتابخانه، مراکز فرهنگی و ورزشی بسیاری بوده که برخی قدمتشان به بیش از 40 سال می رسد و از این رو بسیار مشهور هستند.

فرماندار رامسر، با تأكيد بر اينكه در حال حاضر در استان مازندران از لحاظ زيرساخت‌هاي گردشگري از جمله امكانات رفاهي، اقامتي و تفريحي كمترين مشكل را داريم، می‌گوید:«در گذشته ما مشكلات بسياري را در اين زمينه داشتيم  اما خوشبختانه امروز اين مشكلات به حداقل رسيده و همچنان نيز تلاش مي‌شود تا باقي اين مشكلات را نيز برطرف كنيم.»

 باباخانی با اعلام برنامه‌هاي آينده براي توسعه شهر رامسر از طرح در دست بررسي ترميم بافت فرسوده اين شهر خبر می‌دهد و می‌افزاید:"طرحي براي ترميم بافت فرسوده شهر در دست بررسي است و فعلاً مشغول انجام يكسري كارها در زمينه ايجاد امكانات رفاهي براي گردشگران هستيم. فرودگاه رامسر را نيز كه زماني تنها هواپيماهاي كوچك مي‌توانستند در آن فرود بيايند، تا حد زيادي توسعه داده‌ایم."(hamshahri)



    ©2013 APG.ir