تعداد بازدید: 2458

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 12 تير 1387-0:0

چشم به راه چري

گزارش خبري با موضوع تولید کارخانه خودروسازي در بابل ، از: مهدی مهرپویان


دو سال گذشته همزمان با سفر ریاست جمهوری از سوی علي‌اكبر ناصری نماینده وفت مردم بابل در مجلس هفتم راه اندازی تولید خودروی "چری" اعلام شد.

در دهه فجر گذشته کارخانه بزرگ تولید خودرو کلنگ خورد اما وضعیت خودروی چری در هاله ابهام فرو رفت.

 منوچهر منطقي مديرعامل ايران خودرو ماجراي قرارداد چري را در آن هنگام اين گونه تعريف کرد" از دو سال قبل براي ورود يك خودروي ارزان‌قيمت به بازار ايران شروع به مطالعه كرديم، چري تنها محور مجموعه مطالعات ما نبود، ما بر روي محصولات خودروسازان هند، تاتار، خودروهاي اروپايي مانند فولكس و فاكس يك مدل سوزوكي بنام ماروتن و دو خودروساز چيني مطالعاتي را انجام داديم.

مجموعه مطالعات ما نشان داد كه شركت چري جايي است كه ما مي‌توانيم در آن به نتيجه برسيم. ابتدا قصد داشتيم اين خودرو را به صورت سي‌كي‌دي وارد كنيم اما از آنجا كه در پي ايجاد همكاري هاي بلندمدت بوديم، سعي كرديم اين قرارداد را در قالب همكاري مشترك بياوريم.

 نهايتاً پس از مذاكرات،شركت چري براي امضاي قرارداد مشترك اعلام آمادگي كرد و اين قرارداد در مرداد ماه به تصويب رسيد."

منطقي ادامه داد" براي سرعت در داخلي‌سازي چري، سهمي از قرارداد به قطعه‌سازان مرتبط با ساپكو اختصاص يافت و قرارداد با سهم 49 درصدي ايران‌خودرو، 21 درصدي قطعه‌سازان و 30 درصدي چري شكل گرفت."

مديرعامل ايران‌خودرو در اظهارنظری ، از نهايي شدن مراحل قرارداد چري و مكان‌يابي توليد اوليه آن در سايت ايران‌خودرو سخن گفت‌.

 اين در حالي بود كه چند روز بعد وزير صنايع و معادن در حضور پرخبرش در شركت ايران خودرو ضمن اعلام حكم انتصاب مجدد منطقي به مديرعاملي اين شرکت و همچنين حكم رياست وي بر هيات مديره،براي يك دوره ديگر، پروژه بزرگ آن را صراحتا مورد انتقاد قرار داد.

 محرابيان در روز دوم دي ماه86 گفت: "شنيده مي‌شود برخي خودروسازان با برخي خودروسازان چيني براي راه‌اندازي خط توليد خودرو در يكي از شهرستانها صحبت كرده‌اند."

 وي با بيان اينكه امروز ما توان توليد انواع خودروها را داريم خطاب به مديران شركت هاي خودروساز حاضر در جلسه گفت:  "...مگر شما كم زحمت كشيده ايد كه بازارمان را به راحتي در اختيار خودروسازان چيني قرار دهيم."

 این اظهارات سوالات بسیاری را به وجود آورد. هنوز به ابهامات مطرح در خصوص سرنوشت چري پاسخي داده نشده و از سخنراني وزير مدت زماني نگذشته بود كه وزارت صنايع و معادن از خبرنگاران رسانه‌ها براي همراهي با وزير صنايع و معادن براي كنلگ‌زني پروژه خودرو‌سازي شهرستان بابل در بهمن ماه كه توليد چري در آن پيش‌بيني شده است، دعوت کرد.

علي‌اكبر ناصري در این مورد اظهار داشت: "پروژه شهرستان بابل يك پروژه "خودروسازي" است كه قرار بود در آن يك خودرو ملي و خودروي چري به توليد برسد."

 وي بر اين اساس يعني تعريف توليد يك خودرو ملي در پروژه خودروسازي بابل، كلنگ‌زني پروژه به مناسبت ايام دهه فجر را قابل توجيه دانست. 

 بعد از انتخابات مجلس هشتم طبق پیش بینی ها پروژه کارخانه تولید خودرو در بابل مسکوت ماند.

 محسن نریمان -نماینده منتخب مردم بابل در مجلس هشتم- با رییس جمهور دیداری داشت که ظاهرا" در این دیدار وضعیت کارخانه خودروسازی بابل مورد ارزیابی قرار گرفت.

 وي در اين ديدار موضوع تاسيس کارخانه خودروسازی در بابل را مورد تأکید قرار داد و از آقاي احمدی نژاد خواست در راستای تحقق وعده ایجاد کارخانه در این شهرستان تلاش کند.

نماینده مردم بابل در این ملاقات با یادآوری این مطلب که احداث کارخانه خودروسازی در بابل از مصوبات صریح و روشن اولین سفر هیأت وزیران به استان مازندران است و مردم شهرستان بابل انتظار تحقق سریع وعده ریاست محترم جمهور را دارند، از دکتر احمدی نژاد درخواست کرد که در این خصوص حمایت ویژه خود را اعمال کند.

 در همين راستا مهندس نریمان موضوع را طی نامه مکتوب 108/ن.ب مورخ 9/3/1387 به ریاست محترم جمهور اعلام نمود. در اين ديدار رئیس جمهور نیز مجدداً بر عملیاتی شدن کارخانه در شهرستان بابل تأکید کرد و دستور داد در این خصوص اقدامات مساعد انجام پذیرد.

 پنج شنبه گذشته با حضور محرابیان وزیر صنایع و معادن بعد از مدتی مهر سکوت کارخانه خودرو سازی شکسته شد.

 محرابیان اظهار داشت: ساخت كارخانه خودرو‌سازي پيرو مصوبات مهم دولت در استان مبني بر مشوق‌هاي صنعتي مازندران در دستور كار وزارت صنايع و معادن قرار گرفته است.

وزير صنايع و معادن گفت: كارخانه خودروسازي مازندران قطعاً در شهرستان بابل ساخته مي‌شود و زمين مورد نظر نيز مشخص شده است.

 وی در بخشی از سخنان خود،برخلاف نظر پيشين خود گفت: مانعي براي سرمايه‌گذاري خودروسازان خارجي در كشور وجود ندارد.

وزير صنايع و معادن گفت: هر خودروي خارجي كه بتواند شرايط ورود ايران را كسب كند در شرايط غيرحمايتي مي‌تواند براي سرمايه‌گذاري به كشور وارد شود.

حال باید منتظر بود تا با این اظهار نظرها وضعیت کارخانه خودرو سازی بابل به کجا ختم می شود.

 (m_mehrpouyan@yahoo.com)



    ©2013 APG.ir