تعداد بازدید: 1940

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 17 تير 1387-0:0

یوش و لزوم ایجاد و توسعه ی نیماییه

يادداشتي از:عباس حسن پور(شيون نوري)،شاعر، 1349 نور.


مازندران دارای جاذبه های توریستی و اکوتوریستی فراوانی است که هر یک می تواند در سایه مدیریتی خلاق و توسعه گرا، آبادانی و درآمدزایی را موجب شود و این همان چیزی است که امروزه بسیاری از دولت ها را به خود مشغول ساخته و می تواند سهم بزرگی از درآمد سالیانه کشورها را تامین نماید.

 یکی از بناهای مهم و تاریخی مازندران که می تواند به سهم خود، نقش مهمی را در جذب گردشگران و پژوهندگان و علاقه مندان داخلی و خارجی ایفا کند و به تبع آن باعث توسعه، رونق اقتصادی و درآمدزایی مازندران شود، و نقد و نگاه و حمایت های جهانی را هم به همراه دارد، منزل نیما در یوش است که حدود 300 سال قدمت دارد.

 بارها از طریق رسانه های کشوری و استانی دیدیم و شنیدیم و خواندیم که با اختصاص فلان قدر بودجه ،منزل نیما تعمیر و ترمیم می شود .

 البته انکار نوسازی و ترمیم طی این سالها نوعی ناسپاسی است اما حوزه این پردازش و صرف هزینه بسیار بسیار محدود است که عموما صرف تجدید سنگ فرش و دیوار و گچ کاری و خشت و خاک شده است و نمود چندانی هم با توجه به مبالغ هزینه شده ندارد و بخش عظیم و مهمی از کار که زاییده ا ی مدیریتی خلاق و فرهنگی نگرانه است، چون حلقه های مفقوده ای گم مانده و فراموش شده است.

 در اکثر اماکن از این دست (مزار فرزانگان و نامداران) تمهیداتی اندیشیده شده، جهت ایجاد انگیزه ، لذت بیشتر مراجعه کننده ، وجود بازار فرهنگی، امکان یافت خوردنی و نوشیدنی و ماندن بیشتر و ... اتفاقا در یوش به علت دوری با مرکز بخش بلده بعد مسافت و خسته کنندگی راه و ساختار روستایی اش تهیه و تمهید این مقدمات ضروری تر به نظر می رسد، اگر بخواهیم ...

به علت همین کمبودها هر زائر و علاقه مندی که به یوش می آید، نیامده باید بار سفر ببند چون هیچ امکاناتی جهت اتراق و ماندگاری چند ساعت بیشتر ندارد.

 راستی امکان دستیابی به یک استکان چای چقدر می تواند خستگی را از تن بزداید و ...

به عبارت ساده تر ضرورت ایجاد یک استراحتگاه، مهمان پذیر، موزه، کتابخانه، کتاب فروشی و نمایشگاه آثار نیما محصولات یومی و صنایع دستی منطقه که در مورد نیما و انقلاب ادبی اش نوشته شده و غیره کاملا احساس می شود.

 اتخاذ این تدابیر یعنی:

 - زدودن خستگی راه از دل زائر و مسافر و لذت بخش ساختن مسافرتش.

- امکان تجدید این سفر به جهت سوغات و تبلیغاتی که شخص به شهر و دیارش می برد.

 - ایجاد نوعی درآمد زایی از محل فروش آثار سمعی و بصری و نوشتاری و صنایع دستی و ...

 - امکان برپایی کتابخانه یا نمایشگاهی از کتابهایی که از نیما و در مورد نیما در ایران و جهان نوشته شده است.

 - حفظ و اعتلای میراثی که ما به عنوان مازندرانی وارث آن هستیم.

 - توسعه صنایع دستی منطقه به جهت امکان عرضه آن در مکانی مشخص

 و ...

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مازندران و همه نهادها و مسئولین استانی، شهرستانی و منطقه ای که به نوعی بنا به شرح وظیفه در این گونه امور دخالت و مسئولیت دارند اگر بخواهند و بتوانند حداقل امکانات را در داخل حیاط نیما که به جهت ساختار بنا، آمادگی انجام بسیاری از موارد مطروحه را دارد کمک بزرگی به توسعه گردشگری و آبادانی مازندران خواهند کرد.

 آن وقت می توانیم پیروز و پرغرور بگوییم حیثیتی که نیما برای سرزمین ما رقم زده است پاس داشته و توانسته ایم گام های جدی اما متفاوت و موثر، حداقل هم سنگ دیگر اماکن از این دست برداشته ایم و از این فراتر یک پروژه جدید جهت جذب و جلب درآمد ارائه کرده ایم.

 امکان توفیق سرمایه گذاری در یوش اولا به دلیل حضور و وجود خود نیماست و بعد خود یوش به علت قدمت، معماری بناها و جلوه های طبیعی و اکوتوریستی و جاذبه های آب و هوایی منطقه و غیره.

 امروزه (استراتفورد) زادگاه شکسپیر یکی از مناطق مهم توریستی انگلستان و به تبع آن منبع درآمد آنجاست ، در حالی که به گزارش کسانی که استراتفورد را دیده اند به لحاظ جلوه ها و جاذبه ها چیزی از یوش اضافه ندارد.

 فقط دولت و سازمان های تابعه جهت بالا بردن نرخ درآمد ،تسهیلات لازم را گسترش دادند و سرویس یابی گردشگران را آسان ساخته اند و حرمت میهمان و میزبان را توامان حفظ کرده اند. در آنجا حداقل می توانی پس از بازدید ،یک کتاب از شکسپیر را به عنوان سوغات این سفر فرهنگی خریداری کنی و خاطره این سفر را با داشتن و خواندن همین کتاب تا مدت ها مرور نمایی.

جهت افتتاح و آماده سازی این کتابخانه و کتابفروشی پیشنهادی کافی است بعد از تشکیل کمیته سرپرستی آگهی های مربوط در روزنامه ها و مجلات چاپ گردد و یقین دارم علیرغم دربه دری و نا به سامانی اقتصادی اکثر اهالی قلم این مملکت به جهت حاکمیت روح همکاری و همرکابی می توان مجهزترین و تخصصی ترین کتابخانه ی کشور را در روستای کوچک یوش در معرض دید عموم گذاشت و فکر می کنم کمتر ناشر، نویسنده و شاعر و هنرمندی در استان و کشور است که با دیدن خواندن و شنیدن این آگهی ها به افتخار و احترام نیما استقبال نکند.

همچنین در حال حاضر در یوش اماکنی وجود دارد که در صورت صرف هزینه ای اندک جهت تجهیز و ترمیم، می توان استراحتگاهی برای اسکان و خستگی زدایی و امکان ایجاد فرصت برای پژوهندگان و علاقه مندان به نیما و یوش و مازندران فراهم ساخت.

 مثلا مدرسه راهنمایی یوش که در نزدیکی منزل نیما است و سال هاست به علت نداشتن دانش آموز متروکه می باشد، با توافق مسئولان ذیربط در این زمینه هم می توان از تخریب و ویرانی این بنای ساخته شده جلوگیری کرد و هم با ترمیم و تجهیز آن بخشی از انتظارات مراجعه کنندگان را برآورده ساخت.

تهیه سالن جهت برگزاری شبهای شعر، تجهیز حیاط نیما به تریبون و میکروفون و دیگر لوازم جهت ایجاد انگیزه و حضور و ... به کمبودهای شایسته رفع بالا اضافه کنیدهمان طوری که انتقال کالبد نیما به یوش روزی جز رویاهای علاقه مندانش بود رفع کمبودهای بالا با توجه به افزونی مراجعات داخلی و خارجی به یوش و شعار دولت مبنی بر توسعه مراکز توریست پذیر از همین حالا می تواند شروع شود . اگر ... (noori-shivan )



    ©2013 APG.ir