تعداد بازدید: 2262

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 17 تير 1387-0:0

آيا لاريجاني ها بعد از قوه مقننه،رياست قوه قضاييه را نيز در دست خواهند گرفت؟

آشنايي با صادق لاريجانى،يکي از نامزدهاي مطرح رياست آينده دستگاه قضائي.


در حالي كه يك سال تا پايان دوره دوم رياست آيت‌الله شاهرودي بر دستگاه قضائي باقي مانده است، گمانه‌زني‌ها درباره رياست آينده اين قوه آغاز شده است.

 با توجه به عدم تمايل آيت‌الله شاهرودي بر ادامه مسئوليت در دستگاه قضائي، معرفي فرد جديدي در پايان رياست ايشان بر دستگاه قضائي توسط رهبر انقلاب قطعي است.

در اين حال، در گمانه‌زني‌هاي انجام‌شده نام چند چهره روحاني براي رياست آينده دسگاه قضائي مطرح شده است.يکي از اين نفرات آيت‌الله صادق لاريجاني، عضو فقهاي شوراي نگهبان است كه حدود بيست سال سابقه تدريس خارج فقه و اصول دارد.همان طور که گفته شد وي از جمله چهره‌هاي حوزوي مطرح براي رياست آينده دستگاه قضائي است.

 زندگينامه:

صادق لاريجانى (آملي) در سال 1339 هجرى شمسى در نجف اشرف ديده به جهان گشود. پدرش مرحوم آيت الله العظمى حاج ميرزا هاشم آملى (قدس سره) از اعاظم فقها و مراجع نجف اشرف و قم بوده اند كه شاگردان بسيارى در اين دو شهر بزرگ علم و تقوى پرورانده اند.

 مادرش صبيه مرحوم آيت الله العظمى حاج سيد محسن اشرفى (قدس سره) است كه ايشان از بزرگان شهر اشرف (بهشهر) بود و در آن شهر سمت رياست و مرجعيت داشت و از شاگردان مبرز مرحوم آخوند خراسانى (قدس سره) محسوب مي شد كه به علت انزوا گزيدن، نام چندانى از خود باقى نگذاشته است.

 قريب يكسال و اندى داشت كه پدرش از نجف اشرف به قم المقدسه نقل مكان کرد و بساط تدريس در اين شهر گشود.

تحصيلات اوليه:

 از سال 1345 تا 1356 در مراحل دبستان و دبيرستان به دروس جديد اشتغال داشت و در همه اين سطوح، درسها را با موفقيت تمام به پايان برد. كمتر اتفاق مي افتاد كه رتبه اول را حائز نباشند. از سال اول دبيرستان مسير تحقيق او از درس هاى معمولى دبيرستان، بسيار فراتر رفت و كتاب هاى متعدد دانشگاهى در رشته رياضى را خود بدون كمك استاد فرا گرفت.( مثلPrecalculus نوشته Serge lang و دو مجلد Calculus نوشته Apostol . Tom و Mathematical Analysis نوشته Rudin و Measure theorg نوشته monro ) و همه اينها قبل از وارد شدن به سال چهارم دبيرستان بود.

 با فراهم آمدن بورس تحصيلى از دانشگاه صنعتى شريف، عازم تحصيل در يكى از كشورهاى غربى بود كه ناگهان زندگى او چرخش تمام پيدا كرد و انديشه و شوق تحصيل در علوم قديم و پي گيري مسير تحقيقات در علوم قديم و دنبال كردن مسير تحقيقات فيلسوفان اسلامي، حركتى ديگر را باعث شد.

به هر حال با تغيير مسير علمى و فى الواقع تغيير مسير زندگي، از سال 56 وارد عالم طلبگى شد و با اشتياق فراوان علوم رسمى حوزه را فرا گرفت و در كنار آنها با مباحث فيلسوفان غربى هم آشنا شد.

صادق لاريجاني اكثر درس هاى دوره مقدمات و سطح حوزه را با اساتيدى مبرز و عمدتا به طور خصوصى طى كرد و از محضر اساتيدى چون آيت الله صلواتى و آيت الله سيد كاظم حائرى و ديگر بزرگان استفاده برد.

بحثهاى خارج اصول و فقه را از محضر پدرش آيت الله العظمى ميرزا هاشم آملى (قدس سره) و آيت الله العظمى حاج شيخ حسين وحيدى خراسانى دام ظله استفاده برد.

 فلسفه اسلامى را مدتى در نزد آيت الله جوادى آملى و آيت الله حسن زاده آملى استفاده كرد. سپس بعد از آنكه مدتى دروس سطح از اصول الفقه مرحوم مظفر و لمعتين و رسائل و مكاسب و كفايه را تدريس كرد، از حوالى سال 1368 به تدريس خارج اصول و پس از مدتى به تدريس خارج فقه پرداخت و تا كنون مشغول به اين دو بحث است.

وي علاوه بر تدريس خارج فقه و اصول در حوزه علميه قم و نگاشتن كتابها و مقالاتى در باب مباحث جديد كلامى چند سال است كه به طور منظم در دانشگاه تربيت مدرس قم در سطح كارشناسى ارشد و دكترا، كلام جديد و فلسفه تطبيقى تدريس مي كند.

در دانشگاه رضوى مشهد، هم كلام جديد، فلسفه اخلاق و فلسفه غرب تدريس مي كند.

 كتب: ‏

 1. فلسفه اخلاق در قرن حاضر، نوشته وارنك اين كتاب ترجمه اى است از contemporary moral philosophy كه با تعليقات مبسوط به طبع رسيده است/ انتشارات علمى فرهنگي، تهران، 1362

2. انسان از آغاز تا انجام، نوشته علامه سيد محمد حسين طباطبايى اين كتاب ترجمه اى است از (كتاب الانسان) كه با تعليقات مبسوط ايشان همراه است/ انتشارات الزهرا تهران چاپ دوم 1371

3. سرمايه ايمان، ملا عبدالرزاق لاهيجى تصحيح اين كتاب توسط ايشان صورت گرفته است /انتشارات الزهرا، تهران چاپ سوم 1372

4. معرفت ديني، نقد نظريه قبض و بسط تئوريك شريعت/ مركز ترجمه و نشر كتاب تهران/ 1370

 5. قبض و بسط در قبض و بسطى ديگر/ مركز ترجمه و نشر كتاب / تهران 1372

6. واجب مشروط، انتشارات كنگره شيخ انصارى (قدس سره) 1374

7. فلسفه تحليلي، دلالت و ضرورت/ انتشارات مرصاد قم/ 1375

8. مكتوباتى در حسن و قبح عقلى و قاعده ملازمه/ انتشارات مرصاد

9. دين و اخلاق، (ترجمه از انگليسي)/ انتشارات مرصاد

و...

 علاوه بر كتابهاى فوق مجموعه متعددى از مقالات كلامي، فلسفى در مجلات مختلف همچون نقد و نظر و كيهان فرهنگى و ماهنامه صبح و ... به طبع رسانده است.

لاريجاني در فقه و اصول، تقريبا در تمامى درسهايى كه شركت جسته، تقرير كرده و به علاوه دو مجلد در علم اصول از ابتدا تا مبحث مشتق به عربى نگاشته است.وي نماينده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبري نيز مي باشد.


  • سه شنبه 25 تير 1387-0:0

    ایشان فرزندمرچعیت شیعه وفردی کاملا لایق
    برای ریاست قوه قضاییه هستند.


    ©2013 APG.ir