تعداد بازدید: 3486

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 23 تير 1387-0:0

فوتبال مازندران در آفسايد

گزارشي از:الناز پاك‌نيا


 بحران سال‌هاي اخير در فوتبال مازندران به ويژه در تيم‌هاي ريشه‌دار و پايه‌اي مانند نساجي، مازيران و شموشك ضرورت توجه به اين رشته پرطرفدار ورزشي را به دنبال دارد. 
   
 
فوتبال مستعد مازندران در سال‌هاي اخير ركود و سرازيري‌هاي پرشيبي را پشت سرگذاشته و بحث در خصوص ضرورت انتقال يك تيم ليگ برتري به استان، نشان دهنده درخواست حمايت براي رهايي از بحران در اين رشته ورزشي است.


رئيس هيئت فوتبال مازندران در خصوص وضعيت فوتبال استان گفت: مشكلات مالي عمده‌ترين چالش فوتبال استان است.
رضا بهروان با تاكيد بر اينكه فوتبال در دنيا ديگر يك بازي نيست، بيان كرد: فوتبال اكنون يك صنعت به شمار مي‌رود.
به گفته وي فوتبال يك پديده مثبت اجتماعي و زبان مشترك ملت‌هاست.


بهروان افزود: فوتبال رويكردهاي متعددي دارد و در بسياري از بخش‌هاي اجتماع، وفاق و پيوند ايجاد مي‌كند و موجب احياي غرور ملي مي‌شود.


وي با تاكيد بر اينكه نهادهاي اقتصادي در مازندران حقي براي مردم ورزش دوست قائل نيستند، اظهار داشت: بسياري از شركت‌ها و سازمان‌هاي دولتي مانند برق، شهرداري‌ها و كارخانجات زنجيره‌اي در بسياري از استان‌ها، سال‌هاست از حاميان مقتدر مالي تيم‌هاي ورزشي به شمار مي‌روند، اما اين امر در مازندران مورد بي‌توجهي قرار گرفته است.


بهروان با اعلام اينكه عوايد شركت‌هاي ملي بايد از يك توزيع عادلانه در كشور برخوردار باشد، تصريح كرد: پديده عوام‌زدگي در فوتبال بايد سبب توجه بيشتر مسئولان به فوتبال شود تا صرفه‌هاي اقتصادي آن را نيز در نظر بگيرند.


رئيس هيئت فوتبال استان مازندران با اشاره به اينكه بايد كاركرد اجتماعي و تبليغي ورزش‌هاي پرطرفدار مورد توجه باشد، افزود: بسياري از هزينه‌هاي هنگفتي كه براي مبارزه و رفع ناهنجاري‌هاي اجتماعي انجام مي‌شود، مي‌تواند با هزينه شدن در ورزش تاثيرات مثبتي داشته باشد.


بهروان با ذكر اينكه در سال‌هاي اخير ساخت و توسعه فضاهاي ورزشي در كشور پيشرفت چشمگيري داشته است، ادامه داد: اگر چه ورزشكار با امكانات رشد مي‌كند و به بالندگي مي‌رسد، اما در عرصه قهرماني و بخش‌هاي رقابتي، ورزشكاران حمايت‌هاي ويژه‌اي را مي‌طلبند.


بهروان تصريح كرد: قهرماني در عصر حاضر با يك و يا دو روز تمرين حاصل نمي‌شود و نيازمند تمرينات مستمر و مداوم است و اين نياز، تجهيز ورزش كشور را در عرصه رقابتي نمايان مي‌كند.
وي افزود: با توجه به اينكه همه استعدادها در يك شهر خلاصه نمي‌شود، بايد توزيع عادلانه‌اي در اين خصوص صورت گيرد.


عضو مازندراني هيئت رئيسه فدراسيون فوتبال، شرايط اقتصادي مازندران را براي تامين هزينه‌هاي يك تيم ناكافي دانست و افزود: درخواست انتقال تيم راه آهن به خواست مردم صورت گرفته است.


وي با تاكيد بر اينكه شرايط نيروي انساني در مازندران برخلاف ساير استان‌هاي كشور است، تصريح كرد: بسياري از بازيكنان بومي استان به دليل عدم استطاعت مالي باشگاه‌هاي مازندراني در خارج از استان توپ مي‌زنند كه در صورت گردآوري آنها، استان داراي حداقل نيروي انساني تشكيل دو تيم ليگ برتري است.
بهروان با اشاره به اينكه 81 بازيكن مازندراني در ليگ برتر كشور توپ مي‌زنند، ادامه داد: حضور شش بازيكن از مازندران تنها در تيم راه آهن نشان دهنده توانمندي استان در اين زمينه است.


رئيس هيئت فوتبال مازندران با تاكيد بر بررسي‌هاي عميق در خصوص انتقال تيم راه آهن به استان يادآور شد: شركت‌هاي ملي به تمام كشور تعلق دارند و امكانات آنها بايد به صورت عادلانه توزيع شود.
وي اظهار داشت: عدالت اينگونه نيست كه برخي استان‌ها در شرايطي كه بازيكنان بومي كمتري دارند، دو تيم ليگ برتري داشته باشند، اما تيم‌هاي مازندراني با شرايط ايده‌آل بازيكن‌سازي همواره با مشكلات مالي درگير شوند.


به گفته وي هم اكنون تيم‌هاي مازندراني بيش از پنج بازيكن در تيم ملي دارند.
بهروان با اشاره به مزاياي حضور تيم راه‌آهن در مازندران گفت: اين تيم به دليل حامي مالي خود يعني راه آهن جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند در استان هم از اين تيم حمايت كند و اين حمايت نبايد مختص مركز كشور باشد.


وي بسترهاي موجود در استان را به دليل قدمت راه‌آهن در مازندران مهيا دانست و افزود: هم اكنون زمينه‌ها و امكانات راه‌آهن مانند ويلاها، مجتمع‌هاي پذيرايي، سالن ورزشي و ساير امكانات لازم براي پذيرايي مناسب در مازندران فراهم است؛ در صورتي كه اگر تيم ديگري به استان منتقل شود، بايد با هزينه‌اي كه خارج از توان ورزش مازندران است، بسترسازي صورت گيرد.


بهروان با اعلام اينكه جو ورزشي و تمايل زياد مردم به حضور يك تيم ليگ برتري در مازندران وجود دارد، تصريح كرد: كمترين تماشاچي براي استقبال از تيم‌ها در مازندران 30 هزار نفر است و يك ورزشگاه مجهز در هفت كيلومتري ساري در حال اتمام است.


وي مازندران را كارخانه بازيكن‌سازي عنوان كرد و گفت: عدم توانايي مالي استان در جذب بازيكنان بومي فضاي نااميدي را در فوتبال مازندران ايجاد كرده، در حالي كه وجود شور و نشاط حاكم در كشور براي رقابت‌هاي ليگ برتر مي‌تواند نشاط و هيجان لازم را به فوتبال مازندران ببخشد.


رئيس هيئت فوتبال مازندران با بيان اينكه توسعه ورزش در هر استان به رونق برخي شرايط اقتصادي آن نيز مي‌انجامد، تصريح كرد: با نگاهي به وضعيت اقتصادي استان‌ها مشخص مي‌شود شهرهايي كه از تيم‌هاي مهم و سرشناس بهره‌اي نبرده‌اند، اقتصاد پويايي نيز ندارند.


رئيس هيئت فوتبال مازندران وجود يك تيم ليگ برتري در مازندران را موجب توسعه اقتصادي و رونق گردشگري عنوان و اضافه كرد: وجود اين تيم در مازندران موجب توسعه راه‌ها، هتل‌ها، فرودگاه و ساير امكانات لازم براي پذيرايي از مهمانان مي‌شود و تصور اينكه تنها يك تيم در مازندران حضور مي‌يابد، اشتباه است.
به گفته بهروان، حضور تيم‌هاي طراز اول سودهاي چند ساله ماندگار ايجاد و موجب تحول همه جانبه در مازندران مي‌شود.


عضو سازمان ليگ برتر كشور، اعمال سليقه مديران غيربومي در مازندران را در اختصاص بودجه‌هاي ورزشي در قالب بند «ب» از بودجه‌هاي عمراني در عدم تمكن مالي ورزش استان موثر دانست و ادامه داد: يك درصد بخش ورزش از بودجه‌هاي استان به درستي به اين بخش اختصاص نيافته و سلايق مديران غيربومي در اين روند تاثيرگذار بوده است.


بهروان با اشاره به اينكه تشكيلات فوتبال در مازندران فضايي ايجاد كرده تا از اين طريق مازندران شايستگي‌هايش را به نمايش بگذارد، وظيفه مسئولان ارشد استان را اعلام نيازهاي مازندران عنوان كرد و يادآور شد: توسعه ورزش در مازندران و حضور در كوران رقابت‌هاي ورزشي نيازمند عزم و اراده تمام اقشار مديريتي در استان است.


وي گفت: مديران ارشد سياسي و مذهبي استان مانند ساير استان‌هاي كشور بايد وارد عمل شده و از ورزش كه تمام جنبه‌هاي اقتصادي، سياسي، اجتماعي و ديني را در بطن خود دارد، حمايت كنند.


رئيس هيئت فوتبال استان مازندران به رقابت جهاني در خصوص اخذ ميزباني براي بازي‌هاي جهاني و المپيك اشاره كرد و اظهار داشت: دنيا اكنون به فرهنگ و باور تاثيرگذاري ورزش در رونق اقتصادي، احيا و نمايش فرهنگ‌هاي ملي و ديني خود رسيده و از آن به عنوان يكي از عوامل توسعه نام برده مي‌شود.
وي افزود: داعيه آن نيست كه راه آهن به تملك مازندران درآيد و حتي پيشنهاد شده تيم مديريتي آن نيز در استان به كار گرفته شود.


وي توجه به توسعه فوتبال در مازندران را نيازمند حمايت‌هاي همه جانبه استاني ذكر كرد و افزود: درخواست انتقال راه آهن به مازندران در راستاي تمركززدايي فعاليت‌ها از مركز كشور صورت گرفته و مازندران به لحاظ اينكه قطب ورزش كشور به شمار مي‌رود، شايسته توجه و حمايت بيشتر است.


مربي ساروي تيم تربيت يزد نيز با اشاره به توان بالاي بازيكنان و مربيان مازندراني گفت: مشكل فوتبال مازندران صنعتي نبودن و اداره سنتي باشگاه‌هاي آن است.


حسين قزل سفلو افزود: مازندران نيازمند داشتن برنامه‌هاي مدون و بلندمدت در خصوص توسعه ورزش قهرماني است تا از هدر رفت استعدادهاي آن بكاهد.


وي اداره سنتي باشگاه‌ها و وابستگي به اعتبارات دولتي را در ايجاد مشكلات مالي براي باشگاه‌هاي مازندراني موثر دانست و ادامه داد: باشگاه‌ها نيازمند مديريت صنعتي و اقتصادي هستند تا بتوانند در عرصه رقابتي ورزش حضور يابند.


مربي سابق تيم نساجي مازندران لزوم حمايت از تيم‌ها و نيروهاي بومي را يادآور شد و خاطرنشان كرد: جذب اسپانسرهاي خصوصي و صنعتي اكنون به يك روند كارشناسي تبديل شده كه عدم رعايت آن به وجود بحران مالي در تيم‌هايي مانند نساجي مي‌انجامد.


قزل سفلو با تاكيد بر اينكه با اجراي اصل 44 قانون اساسي تيم‌هاي دولتي بايد از طريق بخش خصوصي اداره شوند، ادامه داد: توجه به جنبه‌هاي اقتصادي ورزش مي‌تواند به حل بحران‌هاي كنوني بينجامد.


پيروز جغتاپور، دستيار سابق ناصر حجازي در تيم نساجي مازندران نيز با اشاره به اينكه ظرفيت‌هاي موجود در ورزش مازندران بايد به نحو شايسته‌اي ساماندهي شود، يادآور شد: حضور يك تيم ليگ برتري در مازندران بدون توجه به بسترسازي حمايتي و مديريتي آن انتظارات را برآورده نمي‌كند.


وي با اشاره به اينكه حضور پاس در همدان با همكاري و حمايت‌هاي امثال پورحيدري و اوليايي صورت گرفته است، گفت: حضور مديران ارشد استاني در كنار اين انتقال و دوره‌هاي پس از آن براي فوتبال استان موثر است.
به گفته وي همه حمايت‌ها به حمايت‌هاي مادي خلاصه نشده و حضور ارزشي و حمايت معنوي مي‌تواند دلگرمي و پشتوانه حضور مازندران در ليگ برتر كشور باشد.


جغتاپور با بيان اينكه فوتبال يك كار تيمي و جمعي است، تصريح كرد: مديريت تيم نيز بايد از تفكر جمعي بهره ببرد.
وي مهم‌ترين دغدغه ورزش را مسائل رواني و اجتماعي آن عنوان كرد و اظهار داشت: انتقال راه آهن موجب رونق ورزش و رقابت در مازندران مي‌شود.


بازيكن سابق استقلال تهران و نساجي مازندران گفت: اين انتقال موجب تحريك بازيكنان به رقابت و جنگيدن مي‌شود و انگيزه‌اي براي ساير تيم‌هاي مازندراني به شمار مي‌رود.
وي گفت: نكات مثبت اين انتقال اگر با افزايش توانايي مديريتي و برنامه‌ريزي در باشگاه‌ها و ورزش استان همراه باشد بر نكات منفي آن غلبه مي‌كند.


اما در خصوص موضع باشگاه راه‌آهن در مورد انتقال به مازندران بايد گفت: اطلاعات نشان مي‌دهد اين باشگاه ترجيح داده در شرايط فعلي سكوت اختيار كند و نتيجه را به گذشت زمان واگذارد. اين در حالي است كه به گفته رئيس هيئت فوتبال مازندران درخواست رسمي اين انتقال به اين باشگاه ارسال شده است.
در كنار مسئله انتقال تيم راه‌آهن به مازندران، حضور مازندران در عرصه ملي و رقابتي براي خروج از رخوت يك نياز براي ورزش استان به شمار مي‌رود.


در آن سو نيز تمام مشكلات مازندران در عدم رقابت با ساير تيم‌ها به مشكلات مالي آن باز مي‌گردد كه با فراهم آمدن شرايط و توجه ويژه مسئولان ارشد كشوري و استاني اين مهم توسط تيم‌هاي ريشه‌دار و بومي مازندران فراهم مي‌شود.


همچنين ذكر اين نكته ضروري است كه به اذعان همه، تمام مناطق كشور بايد از امكانات و عوايد شركت‌ها و سازمان‌هاي ملي بهره ببرند و اختصاص اعتبار، صرف مركزنشين بودن بر خلاف عدالت و تمركززدايي است، در حالي كه تيم‌هاي مطرح از استعدادها و نيروهاي غيربومي استفاده مي‌كنند.(farsnews)



    ©2013 APG.ir