تعداد بازدید: 3048

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 23 تير 1387-0:0

از شمال به جنوب:شفقت به بوشهر رفت

ابوطالب شفقت-استاندار سابق مازندران- به عنوان استاندار جديد بوشهر معرفي شد. 


شفقت اولين استاندار منتخب دولت نهم در مازندران است.سرپرست محترم وزارت کشور در مراسم توديع شفقت قول داده بود از وجود شفقت دریک استان مهمتر استفاده مي شود.البته معلوم نيست دلايل برتري بوشهر بر مازندران چيست؟!

پيش تر شايعه شده بود ابوطالب شفقت جاي سهرابي را استان مرکزي مي گيرد.

استان بوشهر يكي از جنوبي ترين استانهاي كشور است كه از شمال به استان هاي خوزستان و كهگيلويه و بويراحمد، از جنوب به خليج فارس و استان هرمزگان، از مشرق به استان فارس و از غرب به خليج فارس محدود بوده و با 625 كيلومتر مرز آبي، طولاني ترين همسايگي را با آب هاي خليج فارس دارد .


     استان بوشهر با 5/23167 كيلومتر مربع وسعت حدود 4/1 درصد از مساحت كل كشور را به خود اختصاص داده و از اين لحاظ هفدهمين استان كشور محسوب مي شود .

اين استان داراي 9 شهرستان شامل بوشهر، تنگستان، دشتستان، دشتي، كنگان، دير، گناوه ، ديلم و جم ونيز 22 بخش، 43 دهستان و 29 شهر است.


بيش از 99 درصد ساكنين اين استان را مسلمانان تشكيل مي‌دهند كه اكثريت آنها نيز شيعه مي‌باشند.  مسلمانان اهل تسنن در شهرستانهاي بوشهر ، كنگان ، دير سكونت دارند . حدود 15/0 درصد از ساكنين استان بوشهر را اقليت‌هاي ديني خصوصاً زرتشتي تشكيل مي‌دهندو شمار معدودي كليمي و مسيحي نيز دراستان زندگي مي‌كنند .


    زبان و گويش اكثر مردم استان بوشهر فارسي است . زبان عربي بعد از زبان فارسي رايج‌ترين زبان ساكنين شهرها و روستاهاي ساحلي در شهرستانهاي كنگان ، دير ، گناوه و جزيره شيف در شهرستان بوشهر مي باشد . زبان تركي نيز زبان رايج عشاير استان است و بيشتر در مناطق دشتستان و دشتي رواج دارد .



©2013 APG.ir