تعداد بازدید: 2977

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 4 شهريور 1387-0:0

يک استاد دانشگاه:کشورهای حاشیه خزر باید خودشان را با تهدید بزرگ آلودگی خزر آماده کنند

استاد جغرافیای دانشگاه تهران گفت: سرانه مصرف آب در ایران روزانه 200 لیتر در روز است که 85 درصد آن به صورت فاضلاب وارد دریا می شود.


 نخستین کنفرانس بین المللی تغییرات زیست محیطی منطقه خزری روز یکشنبه سوم شهریور با حضورمحققان، کارشناسان، رؤسای دانشگاههای دولتی کشورهای حاشیه دریای خزر و با پیام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه مازندران برگزار شد.

 سیدمحمد کریمی استاندار مازندران در مراسم افتتاحیه دوازدهمین اجلاس رؤسای دانشگاههای دولتی حاشیه خزر و اولین کنفرانس تغییرات زیست محیطی منطقه خزری گفت: با همکاری دانشگاهیان و استفاده از طرحهای علمی ـ پژوهشی می توان راهکاری کاربردی برای رفع آلودگی دریای خزر ارائه کرد. وی افزود: کشورهای منطقه می توانند با استفاده از منابع سرشار دریای خزر به روش علمی نسبت به اکولوژی و محیط زیست بزرگترین دریاچه جهان برنامه ریزی داشته باشند.

 کریمی با بیان اینکه ظرفیتهای اقتصادی، کشاورزی، گردشگری این استان بسیار است گفت: کشورهای حاشیه دریای خزر می توانند با توسعه ارتباطات دریایی و گردشگری زمینه جذب توریسم را در منطقه فراهم کنند. وی تبادلات علمی در خصوص مسائل محیط زیست منطقه را زمینه ساز حظ و تقویت محیط زیست منطقه خزری برشمرد.

همچنین در این مراسم دکتر قاسم علیزاده افروزی- رئیس دانشگاه مازندران- به نقش اتحادیه دانشگاههای حاشیه دریای خزر در تبادل استاد و دانشجواشاره کرد و گفت: در این اجلاس علاوه بر ارائه راه حل مقابله با آلودگی زیست محیطی دریای خزر در بخش تحصیلات تکمیلی و انجام پروژههای مشترک بحث و بررسی می شود.

 وی از چاپ کتاب همکاری ها و دستاوردهای علمی و همچنین تحقیق و پژوهشهای مشترک ده ساله اتحادیه دانشگاههای حاشیه خزر خبر داد و گفت: در این اجلاس مشکلات منطقه بررسی و به عنوان موضوع تحقیق مطرح خواهد شد.

 دکتر کریم سلیمانی دبیر علمی اولین کنفرانس تخصصی تغییرات زیست محیطی منطقه خزر گفت: در این کنفرانس از 240 مقاله ای که به دبیرخانه ارسال شده 12 مقاله پذیرفته شده ارائه می شود.

 وی تغییرات سطح دریا، زیستگاههای جانوری و گیاهی، فرایندهای ژئومورفولوژی، تغییرات آب و هوایی، تغییرات کاربری زمین، تغییرات منابع آب (کمیتها، کیفیتها)، تغییرات زیست محیطی شهری، آلودگی ها،(آب، خاک، هوا) مخاطرات طبیعی، اکولوژی و محیط زیست، کاربرد تکنولوژی های ماهواره ای و سیستم اطلاعات جغرافیایی در مدیریت منابع محیطی را از عنوانهای مقالات برشمرد.

دبیرعلمی اولین کنفرانس تغییرات زیست محیطی منطقه خزر با ییان اینکه بیشترین مقالات با محوریت پوشش گیاهی و تنوع زیستی ارسال شده خاطرنشان کرد: حدود 80 درصد مقالات از دانشگاههای ایران و مابقی از دانشگاههای خارج از کشور ارسال شده است. همچنین دکتر محمدتقی رهنما عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و از متخصصان حاضر در این کنفرانس در سخنانی تهیه و طرح آمایش سرزمینی دریای خزر را ضروری دانست و گفت: دریای خزر دریایی جهانی خواهد شد و امروزه شرکتهای بزرگ جهانی با دکترین بهره برداری حداکثری در زمان کم وارد منطقه شده اند.

وی با بیان اینکه کشورهای حاشیه خزر باید خودشان را به طور جدی با تهدید بزرگ آلودگی خزر آماده کنند گفت: اکنون فواصل شهرهای سواحل دریای خزر از بین رفته است و همه فاضلابهای شهری و کشاورزی مناطق پیرامونی وارد این دریا می شود. استاد جغرافیای دانشگاه تهران ادامه داد: سرانه مصرف آب در ایران روزانه 200 لیتر در روز است که 85 درصد آن به صورت فاضلاب وارد دریا می شود.

 وی به موقعیت تاریخی و فرهنگی مشترک بین کشورهای حاشیه دریای خزر که تاکنون به آن کمتر توجه شده است اشاره کرده و گفت: با وجود این شاخص تا امروز توجه چندانی به آن نشده است. دکتر رهنما به اکو سیستم طبیعی و بی نظیر دریای خزر و توریسم پذیری منطقه به عنوان یکی دیگر از ویژگیهای دریای خزر اشاره کرد و گفت: به اعتقاد من با وجود جمعیت انبوه در این منطقه در آینده به قطب گردشگری جهانی تبدیل خواهد شد.

 وی از اتحادیه دانشگاههای دولتی حاشیه خزر خواست تا با هماهنگی و یکپارچگی از اکولوژی بی نظیر خود دفاع کنند. یادآور می شود دوازدهمین اجلاس رؤسای دانشگاههای دولتی حاشیه خزر با حضور 30 دانشگاه دولتی 5 کشور روسیه، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و ایران چهارم شهریور در دانشگاه مازندران برگزار شد.
روابط عمومی دانشگاه مازندران - (um@umz.ac.ir)



    ©2013 APG.ir