تعداد بازدید: 1880

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 4 شهريور 1387-0:0

والرها به خط ؛ پارس جنوبي همچنان خاموش است!

هشدار مسوولان نسبت به كمبود گاز در زمستان و وعده‌هاي شيرين دولت


توان داخلي و پيمانكاران ايراني نيز نتوانستند وعده‌هاي دولت نهم را درخصوص رفع مشكلا‌ت كمبود گاز براي زمستان امسال ياري كنند.

بر همين اساس، كسايي‌زاده كه شايد روزهاي پاياني فعاليت خود در شركت ملي گاز را سپري مي‌كند از تمهيدات اين شركت براي مقابله با كمبود گاز در زمستان امسال خبر داد. اين در حالي بود كه نوذري پيش از اين از ذخيره 100 ميليارد مترمكعبي گاز براي زمستان امسال خبر داده و اعلا‌م كرده بود براي زمستان امسال با راه‌اندازي دو فاز 9 و 10 پارس‌جنوبي مشكلي نخواهيم داشت.

‌ اما شركت ملي گاز كه متولي تامين گاز در داخل كشور است از هم‌اكنون به فكر افزايش ذخاير گاز در زمستان، از طريق واردات بيشتر آن به داخل كشور است و درواقع بيم قطعي‌هاي گسترده گاز در سطح كشور همچون زمستان سال گذشته، گويا مسوولا‌ن اين دو فاز را بر آن داشته تا به‌رغم تاخير دو ساله در راه‌اندازي پروژه‌هاي توليد گاز در پارس جنوبي به‌دنبال راهكارهايي براي تامين گاز در كشور باشند.

‌ بر همين اساس، كسايي‌زاده از انجام مذاكراتي با تركمنستان براي افزايش واردات گاز به ميزان 30 ميليون مترمكعب در روز خبر مي‌دهد. ‌ همزمان با اين مذاكرات اما براي تامين كسري گاز در زمستان، مسوولا‌ن شركت ملي گاز ايران از توافق براي معاوضه گاز ايران با برق ارمنستان خبر دادند.

‌ بر اين اساس، رئيس نظارت بر عمليات صادرات شركت ملي صادرات گاز از توافق با ارمنستان در زمينه معاوضه برق و گاز با اين كشور سخن مي‌گويد. ‌ رسول سلماني درباره توافق هفته گذشته شركت ملي صادرات گاز ايران با ارمنستان در زمينه معاوضه (سوآپ) گاز و برق گفت: هفته گذشته در نشستي با معاون انرژي ارمنستان و مسوولا‌ن شركت ملي گاز و شركت صادرات گاز، بحث و تبادل نظر صورت گرفت كه در نتيجه آن ايران به ميزان 3 ميليون مترمكعب گاز روزانه به ارمنستان صادر خواهد كرد و در ازاي آن روزانه 9 ميليون كيلووات‌ساعت برق دريافت خواهد كرد.

 ‌ اين گفت‌وگوها در حالي صورت گرفته كه مشعل جديدي در پارس‌جنوبي به نشانه افزايش ظرفيت توليد گاز در كشور روشن نشده و مشخص نيست در حالي كه براي تامين گاز در زمستان با مشكلا‌تي مواجه خواهيم بود .

تامين برق در زمستان با انتقال كدام گاز ميسر خواهد بود؟

‌ تامين گاز براي زمستان براي وزارت نفت از هم‌اكنون به معضلي جدي تبديل شده است. هر چند وزارت نفت و شركت ملي گاز ايران به عنوان متولي تامين گاز در كشور به هيچ‌وجه مسووليت كمبود گاز زمستان را نمي‌پذيرد و سعي دارد با ارائه اخباري در خصوص راه‌اندازي فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي عنوان كند كه زمستان مشكل كمبود گاز نخواهيم داشت، اما شواهد و اخبار غيررسمي ولي واقعي بيان از اين نكته دارد كه زمستان امسال نيز همچون سال گذشته بايد سرماي هوا را بدون گاز كافي سپري كنيم.

در حالي كه وزير نفت از راه‌اندازي و روشن شدن مشعل فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي خبر مي‌دهد اخبار ديگري نشان از خاموش بودن اين مشعل‌ها دارد و بر اين اساس مي‌توان گفت كه اظهارنظر كارشناسان كه در سال 86 راه‌اندازي اين دو فاز را خيالبافي عنوان كرده بودند، به وعده‌هاي واهي وزير نفت و اصرار وي بر استفاده از تجربه‌هاي پيمانكاران و توان داخلي برتري گرفت و اين دو فاز همچنان بلا‌تكليف باقي مانده‌اند. در اين ميان خبرگزاري‌ها براي رد ادعاي وزارت نفت در خصوص راه‌اندازي اين دو فاز اخبار واصله از روابط عمومي‌هاي زير مجموعه‌هاي وزارت نفت را بررسي و در پايان واهي بودن اين ادعا را ثابت كردند.

بر اساس اين گزارش‌ها هفته گذشته روابط عمومي شركت مجتمع گاز پارس جنوبي گزارش داد: مشعل‌هاي پايين، متوسط و بالا‌ي فازهاي 9 و 10 طرح توسعه ميدان گازي پارس جنوبي، آماده قرار گرفتن در سرويس شده است. اين در حالي بود كه اين خبر از سوي روابط عمومي شركت نفت و گاز پارس به اين صورت اعلا‌م شد: هم‌اكنون با پيشرفت فيزيكي چشمگير در بخش عمليات اجرايي پالا‌يشگاه فازهاي 9 و 10 و اتمام مراحل آماده‌سازي واحد يوتيليتي آغاز به كار اين واحد از دو هفته گذشته صورت پذيرفته است. آغاز فعاليت پالا‌يشگاه براي پيش‌راه‌اندازي آماده بوده و با توليد بخار مورد نياز و انتقال و هدايت به داخل خطوط لوله فاز عمليات آماده‌سازي و تميز كردن لا‌ين اين فازها نيز انجام خواهد شد و به اين ترتيب گاز شيرين توليدي خود را براي مصارف شهري و خانگي كشور از خط سراسري چهارم (‌IGAT چهارم) و خط سراسري ششم (‌IGAT ششم) منتقل خواهند كرد.

 بنابر اين گزارش، در حالي كه قرار بود روز چهارشنبه، سي‌ام مرداد ماه، مشعل اين دو فاز روشن شود، به دليل نقص فني كه در مشعل و خط انتقال گاز به وجود آمده بود، روشن شدن مشعل به تأخير افتاده و هيچيك از مشعل‌ها روشن نيست. اين اخبار ضد و نقيض به عدم هماهنگي روابط عمومي‌ها خاتمه نيافت زيرا بازهم نوذري يك روز قبل از راه‌اندازي خط سوم انتقال گاز آذربايجان در گفت‌وگو با رسانه‌هاي همراه خود در دولت به مردم اطمينان داد كه با محاسبه گاز حاصل از راه‌اندازي فازهاي 9 و10 پارس جنوبي زمستان امسال را با ذخيره‌اي معادل 100 ميليارد مترمكعب گاز سپري خواهيم كرد و بر اين اساس زمستان امسال بدون كمبود گاز و بر اساس وعده وزارت نفت سپري خواهد شد.

 نوذري اين خبر را بار ديگر در مراسم راه‌اندازي خط انتقال گاز آذربايجان تكرار كرد اما اين بار نيز به نوعي اخبار قبلي خود را در خصوص راه‌اندازي اين دو فاز تكذيب كرد و به نوعي از در سرويس قرار نگرفتن اين دو فاز خبر داد. اما در عين حال تاكيد كرد كه فازهاي 9و10 پارس جنوبي به طور قطعي زمستان امسال در سرويس قرار خواهند گرفت.

به گفته نوذري، فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي قطعا براي زمستان امسال با ظرفيت 50 ميليون متر مكعب در سرويس قرار خواهند گرفت. در عين حال شركت ملي گاز نيز كه با وجود تبليغات گسترده در مورد نبود كمبود گاز در كشور به طور كامل در جريان مشكلا‌ت تامين گاز زمستاني قرار دارد، از هم‌اكنون از تمهيدات خود براي جلوگيري از قطعي گاز در كشور خبر مي‌دهد.

 ‌ بر اين اساس رضا كسايي‌زاده با بيان اينكه شركت ملي گاز ايران در سه سال اخير 113 هزار ميليارد ريال سرمايه‌گذاري انجام داده است، گفت: براي مقابله با كمبود احتمالي گاز در استان‌هاي شمالي در فصل زمستان خط لوله‌اي از ساوه به رشت در حال احداث است كه با توجه به راه‌اندازي ايستگاه قزوين گاز با فشار بيشتري به استان گيلا‌ن منتقل خواهد شد. به گفته وي، همچنين خط لوله انتقال گاز تهران به خراسان و گلستان تا زمستان آماده بهره‌برداري مي‌شود تا استان‌هاي شمالي با كمبود گاز مواجه نشوند.

 كسايي‌زاده همچنين با بيان اينكه مذاكرات با تركمنستان براي افزايش واردات گاز از اين كشور به ميزان 30 ميليون متر مكعب در روز در حال انجام است، اظهار داشت: فرمول قيمت گاز وارداتي از تركمنستان بر اساس فرمول بين‌المللي از ابتداي سال آينده محاسبه خواهد شد كه البته همين مذاكرات نيز نشان مي‌دهد گازي از پارس جنوبي براي زمستان امسال حاصل نخواهد شد زيرا در صورتي كه گاز فازهاي مذكور در مدار توليد قرار مي‌گرفت نيازي به واردات بيشتر گاز از كشورهاي همسايه نخواهيم داشت.

 وي همچنين از گازرساني به استان سيستان و بلوچستان از اوايل سال آينده خبر داد و گفت: پيمانكار اين پروژه انتخاب شده و به زودي عمليات اجرايي آن آغاز خواهد شد. مديرعامل شركت ملي گاز با بيان اينكه براي تحويل گاز به نيروگاه‌هاي كشور هيچ مشكلي وجود ندارد، اضافه كرد: براي تامين گاز نيروگاه‌ها در فصل زمستان نيز جلسات هفتگي باحضور شركت‌هاي ذيربط برگزار مي‌شود، ضمن اينكه برنامه‌ريزي شده در فصل زمستان روزانه 30 ميليون مترمكعب گاز به نيروگاه‌ها تحويل داده شود. كسايي‌زاده همچنين از سرمايه‌گذاري 7 ميليارد دلا‌ري بخش گاز در سال جاري خبر داد.

 اين در حالي است كه خسارت ناشي از تاخير در راه‌اندازي دوفاز 9و 10 پارس جنوبي كه به دليل اشتباه پيمانكاران داخلي به جاي گاز به آب رسيده روزانه دو ميليون دلا‌ر برآورد شده است. معاوضه كدام گاز با برق؟ با وجود اين اخبار، بيم قطعي‌هاي گسترده گاز در سطح كشور همچون زمستان سال گذشته، گويا مسوولا‌ن اين دو فاز را بر آن داشته تا به رغم تأخير دوساله در راه‌اندازي پروژه‌هاي توليد گاز در پارس جنوبي به دنبال راهكارهايي براي تامين گاز در كشور باشندتا از اين طريق با صادرات گاز ميزان كمبود برق را نيز جبران كنند.

بر همين اساس مسوولا‌ن شركت ملي گاز ايران از توافق براي معاوضه گاز ايران با برق ارمنستان خبر دادند. ‌ رئيس نظارت بر عمليات صادرات شركت ملي صادرات گاز از توافق با ارمنستان در زمينه معاوضه برق و گاز با اين كشور خبر داد. ‌ رسول سلماني درباره توافق هفته گذشته شركت ملي صادرات گاز ايران با ارمنستان در زمينه معاوضه (سوآپ) گاز و برق گفت: هفته گذشته در نشستي با معاون انرژي ارمنستان و مسوولا‌ن شركت ملي گاز و شركت صادرات گاز بحث و تبادل‌نظر صورت گرفت كه در نتيجه آن ايران روزانه به ميزان 3 ميليون متر مكعب گاز به ارمنستان صادر خواهد كرد و در ازاي آن روزانه 9 ميليون كيلووات‌ساعت برق دريافت خواهد كرد.

‌ بر اساس اين توافق از ابتداي ماه اكتبر (مهر ماه سال جاري) در ازاي هر ميزان برقي كه ارمنستان به ايران بدهد، معادل آن، گاز به اين كشور صادر خواهد شد و مدت اين قرارداد 20 سال خواهد بود. به گفته سلماني با توجه به مشكلا‌تي كه در مورد پروژه صدور گاز به ارمنستان وجود دارد مقرر گرديد در حال حاضر با امكانات موجود، قرارداد عملياتي و اجرا شود.(roozna)



    ©2013 APG.ir