تعداد بازدید: 2310

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 12 شهريور 1387-0:0

تاریخ مارا قضاوت خواهد کرد

يادداشتي به بهانه آبگيري سد البرز - از: ندا احمدي لفورکي


عملیات اجرایی سد خاکی البرز با 3 سال مطالعه ی قبلی از سال 1376 در منطقه‌ی لفور مازندران بر روی رودخانه‌ای که از به‌هم پیوستن آب رودهای آذر رود، کارسنگ رود، اسکلیم رود و بابلک (با یک تونل انحرافی به سمت لفور) تشکیل می‌گردیده، احداث شد.

 شرکت سابیر با سهام 60 درصدی سازمان تامین اجتماعی و 40 درصدی وزارت نیرو مجری احداث این سد است.

 آب این سد جهت رفع کم آبی مناطقی چون جویبار، بابل، قایم شهر و مناطق پایین دست مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 این شرکت مجری احداث سدهایی چون مَنگُل (آمل) و گِلِورود (نکا) نیز می‌باشد. با احداث این سد ۱۱روستا و شش محوطه‌ی باستانی به زیر آب خواهد رفت.

سد البرز در حالی افتتاح می‌شود که باستان شناسان فقط موفق به گمانه زنی در روستاهای چاشنی خوران، نرگس چال، اوتی سر و اسپوکلا شده و روستای آهه بدون گمانه‌زنی و روستای لفورک با 90درصد پیشرفت فیزیکی کار هنوز ناتمام باقی مانده است .

تخلیه ی روستاها به‌طور کامل پایان نپذیرفته و هنوز خانوارهای بسیاری در روستاها به‌سر می‌برند و حاضر به تخلیه و مهاجرت به شهرهای نزدیک چون قایم‌شهر و روستاهای اطراف چون شیرگاه نیستند. اغلب این کشاورزان، تولید کنند‌گانی هستند که مالک هکتارها زمین شالی و باغ میوه بوده و به کشت برنج، پرورش پیله‌ی کرم ابریشم، مشغولند.

علاوه بر این صنایع دستی (چادر شب بافی، نجاری) و دامداری نیز از فعالیت‌های این روستاییان بوده و هست و در صورت مهاجرت به شهرها به‌طور طبیعی مصرف کننده و بیکار خواهند شد.

بنا به گزارش شاهدان عینی، شماری از این هموطنان کهن‌سال پس از مهاجرت به شهرها از غصه دق کرده‌ و تعدادی که در روستاها باقی مانده‌اند، آرزوی مرگ قبل از رفتن به شهر را دارند.

آنچه در اینجا جای شگفتی و تاسف دارد این است که در آستانه ماه مبارک رمضان همه‌ی روستاها از نعمت آب و برق بی‌بهره شده‌اند و متولیان این امر با این‌کار می‌خواهند روستاییان را برای ترک روستا تحت فشار قرار دهند. روستایی که به‌دلیل شرایط بکر طبیعی زیستگاه وحوشی چون: خرس و گراز و ... نیز هست و با فرا رسیدن شب در پهنه‌ی تاریکی مطلق قرار می‌گیرد.

دلیل این همه جفا چیست؟ در چه دوره‌ای از تاریخ به‌سر می‌بریم که مسوولان، آب و برق را بر روی هم‌میهنان بسته تا آنها را به انجام خواسته‌ی خود مجبور سازند؟! آیا دلیل عدم ترک روستاییان ساده‌دل، عهد شکنی مسوولین در اجرای قول‌هایشان (حق پیشه، حق هجرت، ...) به مردم نیست؟ (mahomah)



    ©2013 APG.ir