تعداد بازدید: 2833

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 19 شهريور 1387-0:0

سال هاي بدون مدرک

صحت مدرک کردان تلویحا تکذیب شد.

 


در حالی كه ظهر روز دوشنبه جلسه‌ای در كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با حضور عبدالله جاسبی برگزار شد تا در رابطه با مدرك تحصیلی كردان گفت‌وگو شود، جوانفكر مشاور مطبوعاتی رئیس‌جمهور نیز به صف مخالفان وزیر كشور دولت نهم پیوسته و مطلبی را در انتقاد علیه او در وبلاگ خود منتشر كرد و تلویحا از او خواست عدالت را ابتدا در مورد خود اجرا كند.

 اما جوانفكر مشخص نكرد كه منظور او از عدالت استعفا و خداحافظی كردان از وزارت بود یا چیز دیگری را مدنظر داشت.

 از سوی دیگر در رابطه با جلسه دیروز در مجلس، طیبه صفایی نایب‌رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات روز گذشته اعلام كرد؛ عبدالله جاسبی رئیس دانشگاه آزاد گزارشی محرمانه در رابطه با مدرك تحصیلی علی كردان، وزیر فعلی كشور به وزیر علوم ارائه كرده است.

 این گزارش از آن جهت ارائه شد كه با تشكیك پیرامون مدرك تحصیلی علی كردان كمیته‌ای در مجلس و وزارت علوم برای بررسی راستی‌آزمایی آن تشكیل شد. وزیر كشور مدعی شده بود كه دارای دكترای حقوق از دانشگاه آكسفورد بوده و دیگر مدارج تحصیلی خود را در دانشگاه آزاد تهران واحد جنوب گذرانیده است.

دو روز پیش از این نیز علیرضا زاكانی عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  از حضور رئیس دانشگاه آزاد در كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خبر داد و در واكنش به اظهارات جاسبی كه تاكید كرده بود دانشگاه آزاد هیچ مدركی به كردان نداده است، گفت: «خود آقای كردان به من گفته بود از دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب مدرك كارشناسی‌ارشد دارد».

 علیرضا زاكانی كه با مهر گفت‌وگو می‌كرد، یادآور شد: «آقای كردان در رزومه خود مدركش را فوق‌دیپلم اعلام كرده و مدرك بعدی ایشان در همان رزومه كارشناسی‌ارشد پیوسته است، در حالی كه من قبلا در صحن علنی گفته بودم كه مدرك كارشناسی‌ارشد كردان هم مشكل دارد».

 وی در ادامه اعلام كرد: «قرار است روز دوشنبه هفته جاری آقای جاسبی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در جلسه كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره مدرك كارشناسی‌ارشد كردان و عضویت او در هیات علمی دانشگاه آزاد توضیح بدهد».

 براساس همین دعوت، رئیس دانشگاه آزاد ظهر دوشنبه در كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حضور یافت.

 به گزارش ایلنا، طیبه صفایی نایب‌رئیس این كمیسیون نیز عصر دیروز با اشاره به حضور عبدالله جاسبی رئیس دانشگاه آزاد در جلسه این كمیسیون گفت: «در جلسه‌‏ای كه با رئیس دانشگاه آزاد داشتیم بار دیگر این موضوع مطرح شد.

 آقای جاسبی در پاسخ به نمایندگان گفتند كه گزارش محرمانه‌‏ای از مدرك تحصیلی كردان را به وزیر علوم ارائه داده‌‏اند». وی، با بیان اینكه این گزارش تقدیم رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات نیز شد، افزود: «آقای عباسپور این گزارش را به رئیس ‌‏مجلس ارائه می‌دهد تا آقای لاریجانی شخصا در این زمینه تصمیم‌گیری كند».

 ارائه این گزارش به علی لاریجانی از آنجا ناشی می‌شود كه كمیته راستی‌آزمایی مدرك تحصیلی علی كردان در مجلس زیرنظر رئیس مجلس و با ریاست علی عباسپورتهرانی رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تشكیل شده بود. اما چند روز پیش از این عباسپور، در واكنش به پرسش‌های مداوم خبرنگاران پیرامون مدرك تحصیلی كردان گفته بود: «بروید از آقای لاریجانی بپرسید».

 یك روز قبل از این جلسه، یعنی یك‌شنبه نیز محمدمهدی زاهدی وزیر علوم برای پاسخ به پنج پرسش علیرضا زاكانی و الیاس نادران دو نماینده مجلس در مورد مدرك تحصیلی علی كردان در مجلس حضور یافت.

بر همین اساس الیاس نادران در گفت‌وگو با فارس با اشاره به سوال مشترك خود و علیرضا زاكانی دیگر نماینده تهران از محمدمهدی زاهدی وزیر علوم درخصوص مدارك تحصیلی وزیر كشور كه عصر یك‌شنبه در كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح شد، با بیان اینكه این سوال پنج محور داشت، گفت: «از وزیر علوم پرسیدیم آیا ورود كردان به مقطع كارشناسی‌ارشد قانونی بوده؟ كه ایشان در جواب گفتند قانون به دانشگاه آزاد اجازه آزمون مستقل را داده و در حال حاضر اطلاعی ندارم كه آیا ایشان در آزمون‌های رسمی شركت كرده یا نه».

 وی افزود: «در ادامه از وزیر علوم پرسیدیم آیا دانشگاه آزاد مجوزی برای برگزاری مقطع كارشناسی‌ارشد پیوسته حقوق را داشته است؟ وزیر علوم در جواب گفت كه نه دانشگاه آزاد و نه هیچ دانشگاه دولتی مجوز برگزاری دوره‌های كارشناسی‌ارشد پیوسته حقوق را ندارند جز دانشگاه امام صادق(ع) كه مجوز برگزاری دوره‌های كارشناسی‌ارشد رشته حقوق و معارف اسلامی را دارد».

نادران: وزیر علوم گفت كردان مدركی برای اثبات نداده است

نماینده تهران در مجلس با اشاره به سوال سوم‌شان از وزیر علوم گفت: «از آقای زاهدی پرسیدیم آیا آقای كردان دارای مدرك معتبر كارشناسی‌ارشد و دكترا بوده و اگر این مدارك را دارد از چه دانشگاهی آنها را دریافت كرده؟ كه وی در پاسخ به این سوال عنوان كرد ما درخصوص مدرك كارشناسی‌ارشد آقای كردان از دانشگاه آزاد استعلام كردیم ولی هنوز جوابی دریافت نشده است.

در مورد مدرك دكترای ایشان نیز تا این لحظه هیچ مدركی مبنی بر داشتن دكترای علمی یعنی «PHD» به ما ارائه نكرده است. البته همان برگه‌ای كه به رسانه‌ها داده برای ما ارسال كرده ولی چون ارزش علمی ندارد ما اساسا این برگه را ارزشیابی نكردیم».

 نادران وجاهت قانونی عضویت هیات علمی كردان و اینكه ایشان اجازه تدریس در دانشگاه‌ها را با توجه به مدرك علمی عنوان شده داشته و آیا می‌توان با مدرك كاردانی عضو هیات علمی دانشگاه‌ها شد را دو سوال دیگر از وزیر علوم عنوان كرد و گفت: «آقای وزیر در جواب این سوال‌ها گفتند برای عضویت هیات علمی در دانشگاه‌ها حداقل فوق‌‌لیسانس لازم است.

بنابراین داشتن دكترای افتخاری یا فوق‌دیپلم برای عضویت هیات علمی هیچ دانشگاهی وجاهت قانونی ندارد». عضو فراكسیون اكثریت مجلس تصریح كرد: «آقای وزیر علوم در ادامه توضیح داد كه از نظر ما آقای كردان دكترای علمی ندارد و از مدرك كارشناسی‌ارشد ایشان از دانشگاه آزاد تا این لحظه اطلاع رسمی نداریم ولی شنیده‌ها حاكی است كه آقای جاسبی داشتن مدرك كارشناسی‌ارشد كردان از دانشگاه آزاد را نفی كرده است».

اگر تخلف باشد برخورد می‌كنیم نادران گفت: «در ادامه جلسه از وزیر علوم پرسیدم كه چگونه ممكن است فردی با داشتن فوق‌دیپلم عضویت هیات علمی با درجه دانشیاری شود كه وزیر در پاسخ تاكید كرد محال است چنین اتفاقی در آموزش عالی یا دانشگاه آزاد بیفتد در عین حال ما از نماینده خود در هیات ممیزه دانشگاه آزاد می‌پرسیم تا جریان داشتن درجه دانشیاری و عضویت هیات علمی با مدرك كاردانی ایشان را بررسی كنند و اگر صلاحیت‌های علمی لازم را نداشته و مدارك حاكی از اطلاعاتی باشد كه امروز در این جلسه دریافت كردیم، با آقای كردان برخورد خواهیم كرد».

وی با اشاره به مدرك دكترای افتخاری كردان از دانشگاه آكسفورد گفت: «آقای وزیر درخصوص اصالت این مدرك گفت كه چون دكترای افتخاری ارزش علمی ندارد ما این مدرك را بررسی نكردیم تا راجع به اصالت آن اظهارنظر كنیم. ولی اگر علی عباسپور رئیس كمیسیون آموزش تحقیقات مجلس كتبا از ما درخواست كنند كه این مسئله را رسیدگی كنیم ما این كار را انجام می‌دهیم».

 نادران افزود: «برای دفاع از حیثیت علمی كشور باید این مسئله روشن شود كه چگونه یك فرد فوق‌دیپلم می‌تواند دانشیار دانشگاه شود و كرسی استادی بگیرد و به عضویت هیات علمی درآید تا دانشجو مقطع دكترا را تدریس كند». نادران در حالی این مسئله را بیان كرد كه دیروز جاسبی در دانشگاه آزاد حضور یافته و توضیحاتی داد كه از جمله آن تایید عدم وجود مدرك فوق‌لیسانس دانشگاه آزاد بود.

 زیر سوال رفتن ادعای مقام دولتی و یك مقام آگاه اما همزمان با بررسی راستی‌آزمایی مدرك كردان در مجلس شیخ‌الاسلامی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه 10 شهریور هیات دولت، در گفت‌وگو با خبرنگاران در نهاد ریاست‌جمهوری به ایرنا گفته بود: «آقای كردان فردی را برای گرفتن تاییدیه مدرك خود به انگلیس ارسال كرده بود كه ایشان آن تاییده را گرفته و به دفتر ریاست‌جمهوری تحویل داده است». شیخ‌الاسلامی در حالی چنین ادعایی را مطرح كرد كه یك هفته قبل از آن نیز خبرگزاری مهر به نقل از یك مقام آگاه خبر از تایید مدرك دكترای كردان داد.

 این خبرگزاری از قول آن مقام آگاه نوشته بود: «اسناد مدرك كردان از سایت‌های دانشگاه آكسفورد حذف شده بود. ما برای اثبات این امر وكیل گرفتیم». اما هیچگاه نام هیچ فرد ایرانی یا انگلیسی به عنوان وكیل ایران اعلام نشده و دانشگاه آكسفورد هم از 17 روز قبل به این‌سو هیچ تاییدیه‌ای از این مدرك نداشت. دانشگاه آكسفورد طی بیانیه رسمی خود در 15 ماه اوت، یعنی 17 روز قبل اعلام كرد: «آنچه به عنوان سند تحصیلی آقای كردان ارائه شده، سند رسمی دانشگاه آكسفورد نیست».

 این ادعا در حالی بیان شده و هرگز نیز تكذیب نشد كه همچنان بررسی صحت مدرك كردان در مجلس و وزارت علوم در حال پی‌گیری بود و وزیر علوم نیز بارها از عدم‌وصول تاییدیه آن سخن گفت. علاوه بر این پس از تغییر داوود احمدی‌نژاد، رئیس بازرسی ریاست‌جمهوری كه برادر رئیس‌جمهور نیز است، شایعاتی از سوی یكی از سایت‌های منتقد دولت مبنی بر مخالفت داوود احمدی‌نژاد با معرفی علی كردان به عنوان وزیر كشور منتشر شد.

 براساس خبر این سایت یكی دیگر از علل تغییر داوود احمدی‌نژاد كه كسالت جسمی عنوان شده بود، شب‌نامه‌ای بود كه علیه كردان منتشر شد. اما رئیس بازرسی رئیس‌جمهور و همچنین نهاد ریاست‌جمهوری این خبر و مخالفت با علی كردان را تكذیب كردند. در همان زمان روزنامه جام‌جم به نقل از یك منبع خبری آگاه «كه نخواست نامش فاش ‏شود»

با تكذیب خبر بركناری داوود احمدی‌نژاد به دلیل مخالفت وی با برخی انتصاب‌های اخیر، به‌ویژه انتخاب علی كردان ‏به عنوان وزیر كشور، اعلا‌م كرد: «آقای داوود احمدی‌نژاد بازرس ویژه رئیس‌جمهور به درخواست خود از مقامش ‏كناره‌گیری كرده است‎.‎‏»‏ اما سایت «تابناك» در یك روز پس از درج خبر جام‌جم نوشت: «این در حالی است كه با طرح وزارت كردان، اظهارات مشایی و فیلترینگ سایت توكلی، به نظر می‌رسد اختلافات میان دو طیف از حلقه رئیس‌جمهور كه بخشی شامل الهام، صفارهرندی و داوود احمدی‌نژاد از یك‌سو و بخش دیگر شامل رحیمی، كردان، مشایی و... است، اكنون به مرحله جدیدی رسیده كه برادر رئیس‌جمهور نیز در این میان تغییر یافته است».

همچنین خبر دیگری را در این زمینه سایت پارسینه كه افراد نزدیك به مشایی آن را اداره می‌كنند در 17 شهریور منتشر كرد كه زوایایی دیگر از بركناری داوود احمدی‌نژاد را روشن می‌كند.

 پارسینه به نقل از «جهان» گزارش می‌دهد: «در حالی كه عنوان می‌شد دلیل كناره‌گیری داوود احمدی‌نژاد از دفتر بازرسی رئیس‌جمهور اختلاف بر سر كردان و مشایی بوده است اظهارات نقل شده از وی در یك جمع بر این مسئله صحه می‌گذارد». بنا بر این گزارش وی اخیرا درخصوص علت كناره‌گیری خود در اظهارنظر جالبی گفته است: «در دولتی كه كردان و مشایی باشند ما هیچ جایی نداریم».

در ادامه این خبر آمده است: «داوود احمدی‌نژاد كه گفته می‌شود بحث بیماری خود را كه علت اصلی كناره‌گیری او از بازرسی ویژه ریاست‌جمهوری عنوان شده بود را رد كرده است اخیرا توسط برخی منابع متهم به پخش شب‌نامه علیه كردان در جریان رای اعتماد مجلس به وی شده است». جوانفكر: چرا آقای كردان مستندی ارائه نداد هرچند هرگونه ارتباط بین تغییر داوود احمدی‌نژاد و مخالفت با علی كردان تكذیب شده است و شیخ‌الاسلامی نیز مدعی وصول تاییدیه مدرك كردان شد، اما روز گذشته نیز یكی دیگر از اعضای دولت به مخالفت با علی كردان پرداخته و به وی انتقاد كرد.

علی‌اكبر جوانفكر مشاور مطبوعاتی رئیس‌جمهور طی یادداشتی در سایت شخصی خود در ۱۸ شهریور نوشت: «بیش از یك ماه از مطرح شدن موضوع مدرك تحصیلی آقای كردان وزیر كشور سپری شده و طی این مدت انتظار می‌رفت كه ایشان مستندات لازم را برای اثبات صحت و درستی مدرك دكترای خود به وزارت علوم ارائه كند اما متاسفانه، تاكنون چنین اقدامی صورت نگرفته است».

جوانفكر در ادامه می‌نویسد: «اجرای عدالت باید دقیق، قاطع و سریع باشد تا مردم آن را در زندگی خود لمس كنند. اگر اجرای عدالت در جامعه حاكم شود خود به خود زمینه فساد از بین خواهد رفت. دولت به هیچ‌ عنوان حاضر نیست از پیگیری آرمان‌ها صرف‌نظر كند…

استخاره كردان خوب آمده بود

اعتراض جوانفكر در شرایطی رخ می‌دهد كه علی كردان وزیر كشور كه در زمان ریاست علی لاریجانی در صدا و سیما معاون اداری- مالی این رسانه بود از چند روز قبل به این‌سو برای بررسی طرح‌های عمرانی و نیز مسائل سیاسی و... استان قم در این استان به سر می‌برد.

تاكنون اخبار متعددی مبنی بر تلاش كردان برای دیدار از مراجع منتشر شده است اما تنها دیدار كوتاه وی با آیت‌الله بهجت مهیا شده است.

به گزارش ایسنا، علی كردان در دیدار با آیت‌الله بهجت گفت: «وقتی پیشنهاد پذیرش مسوولیت وزارت كشور به من شد بنده قبول آن را مشروط به مثبت بودن استخاره قرآن از سوی حضرتعالی كردم و پاسخ شما به درخواست استخاره برای قبول مسوولیت این بود كه قبول مسوولیت از سوی بنده به نفع كشور می‌باشد و پس از آن من اعلام آمادگی كردم و اكنون هم خود را نیازمند راهنمایی و دعای خیر شما می‌دانم».

علی كردان كه دو هفته قبل به مناسبت هفته دولت به قزوین سفر كرده بود طی سخنانی پیش ازخطبه‌های نماز جمعه كه ایسنا منعكس كرد، گفته بود: «حتما یادتان است كه چه نوع رفتاری در گذشته با نیروهای حزب‌اللهی داشتند اما با آمدن دولت نهم فضا برای بچه‌های متشرع، متدین و حزب‌اللهی‌های دبش و حلال‌خورها باز شد و حرام‌خورها احساس خطر كردند؛ چراكه دولت گسترش عدالت و مبارزه با فساد را در دستور كار قرار داد و در چنین شرایطی متدینان شاد شدند و آدم‌های حرام‌خور و آنهایی كه پاكدامن نیستند قطعا دچار مشكل می‌شوند».

وی همچنین چند روز بعد یكی از ماموریت‌ها و اصول كاری خود را اجرای عدالت عنوان كرده و طی دستوری همه بخشنامه‌های غیرقانونی در وزارت كشور، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و ادارات تابعه وزارت كشور را لغو كرده بود.

 از سوی دیگر نیز علی عباسپورتهرانی كه از سوی علی لاریجانی رئیس مجلس مامور بررسی صحت مدارك تحصیلی وزیر كشور شده، به ایسنا گفته است كه نتایج تحقیقات تا هفته آینده به هیات رئیسه مجلس تحویل داده خواهد شد.

 تشكیك در صحت مدرك دكترای علی كردان از زمانی آغاز شد كه روح‌الله حسینیان نماینده محافظه‌كار مجلس هشتم، در جریان بررسی صلاحیت وی برای تصدی وزارت كشور، سوالاتی در مورد نحوه صدور چنین مدركی مطرح كرد.

 یك روز پس از آنكه علی كردان توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد، وب‌سایت الف، متعلق به احمد توكلی نماینده‌ محافظه‌كاری كه خواستار بررسی صلاحیت آقای كردان در جلسه‌ای غیرعلنی شده بود، اعلام كرد كه مدرك آقای كردان جعلی است. اما وب‌سایت الف چند روز بعد از سوی دادستانی تهران مسدود شد تا اینكه هفته گذشته به دستور آیت‌الله محمود هاشمی‌شاهرودی از آن رفع فیلتر شد.

 از سوی دیگر تعدادی از استادان دانشگاه‌های شریف، تهران، تربیت‌مدرس، بهشتی، اصفهان و... درصددند در مورد این مدرك از دانشگاه آكسفورد و دیگر دانشگاه‌ها در مورد مدارك افراد دیگر استعلام كنند.

 همچنین برخی نمایندگان مجلس خواستار بركناری آقای كردان در صورت اثبات جعلی بودن مدرك تحصیلی وی هستند. با این حال دولت و علی كردان از هرگونه واكنشی نسبت به صحت یا عدم‌صحت مدرك تحصیلی علی كردان خودداری می‌كنند، احمدی‌نژاد حدود دو هفته قبل دستور داد مدرك تحصیلی تمام مدیران دولتی از سال 64 به این‌سو بررسی مجدد شود.

 این مسئله پس از آن مطرح شد كه یكی از نمایندگان مجلس مدعی شد مدرك تحصیلی دكترای محمدرضا رحیمی معاون حقوقی و پارلمانی رئیس‌جمهور هم از جنس مدرك كردان است.( kargozaaran)


  • جعفر قربان پورپاسخ به این دیدگاه 0 0
    شنبه 23 شهريور 1387-0:0

    آقایان سیاسیون مخالف وزیر محترم کشور توجه کنید : به جای جنگ قدرت ، اتحاد خدمت پیشه کنید و جایگاه قانونی وزیر محترم کشور که متعلق به نظام ، مردم و شهداست را خدشه دار نکنید . به الزامات قانون و رای مجلس احترام بگذارید . مخالفت با وزیر محترم کشور در شرایط حساس داخلی و بین المللی آسیب جدی به سرنوشت کشور و مردم است . برمنافع ملی پایبند باشید . فرصت سوزی نکنید . اتحاد خواست مقام معظم رهبری و مردم است . به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با هیات محترم دولت و نمایندکان التزام عملی داشته باشید تا آسیبی به ایران عزیز اسلامی نرسد . از صمیم قلب برای همه خدمتگزاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی آرزوی سلامت و موفقیت دارم . جعفر قربان پور - کاندیدای فرهنگی سابق مجلس هشتم ساری


    ©2013 APG.ir