تعداد بازدید: 2635

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 26 شهريور 1387-0:0

يک فعال سياسي:نظام انتخاباتی بايد تغییر کند

پورادیب-دبیرکل مجمع اعتدالگرایان ایران- گفت:رییس جمهوري با گذشت 30 سال از عمر انقلاب، نباید به فکر آزمون و خطا باشد.


 دبیرکل مجمع اعتدالگرایان ایران (دانشجویان و فارغ التحصیلان) گفت: برای اینکه گام اساسی و مهم را در جهت توسعه سیاسی و گسترش جامعه مدنی برداریم، باید نظام انتخاباتی ایران مانند کشورهای پیشرفته تغییر کند و به سمتی برود که احزاب تقویت شوند.

 "ابوذر پورادیب" با بیان اینکه در بعضی از کشورهای همسایه مانند پاکستان مردم به برنامه های نامزدها رای می دهند و در روز انتخابات هم نام حزب مورد حمایت خود را در برگه انتخاباتی می نویسند، افزود: از آنجایی که پاکستان 60 سال درگیر اختلافات و درگیریهای داخلی و زادگاه تروریستهاست و از سوی دیگر شاهد دخالت نظامیان در سیاست و دخالت قدرتهای بیگانه است نتوانسته رشد کند، اما ایران اسلامی از هر جهت نسبت به کشوری مانند پاکستان برتری دارد و می تواند در تقویت احزاب هم موفق تر از این کشور عمل کند.

به گفته وی، این نکته را هم نباید از نظر دور داشت که در کشور ما عده ای احزاب را عامل عقب ماندگی کشور می دانند که این تفکر مغایر با اندیشه های امام راحل است و باید اصلاح شود.

 وی خاطرنشان کرد: در نظام انتخاباتی مبتنی بر احزاب، احزاب کوچک دور احزاب بزرگ جمع می شوند و در نهایت دو یا سه حزب بزرگ و قدرتمند تشکیل شده و با یکدیگر رقابت می کنند.

 این فعال سیاسی یادآور شد: متاسفانه در کشور ما اشخاص بیشتر از برنامه ها مورد توجه قرار می گیرند که این نوع نگرش در موفقیت نظام انتخاباتی مبتنی بر احزاب تاثیرگذار نیست.

 پورادیب با بیان اینکه در انتخابات ریاست جمهوری از این جهت که فقط یک نفر انتخاب و اداره امور جامعه برای مدت 4 سال به او واگذار می شود حساس تر و مهمتر از سایر انتخابات هاست، گفت: طبق اصل 115 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ریس جمهوری باید از میان‏ رجال‏ مذهبی‏ و سیاسی‏ کشور باشد که ویژگی هایی همچون ایرانی‏ الاصل‏، تابع ایران‏، مدیر و مدبر، دارای‏ حسن‏ سابقه‏ و امانت‏ و تقوی‏، مومن‏ و معتقد به‏ مبانی‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ و مذهب‏ رسمی‏ کشور باشد.

 وی اضافه کرد: ویژگیهای ذکر شده تا حدودی عمومی هستند و ممکن است کسی که نامزد انتخابات می شود و یا در رقابتهای انتخاباتی پیروز می شود علاوه بر این شرایط، شرایط دیگری هم داشته باشد.

 این فعال دانشجویی بابیان اینکه رییس جمهور آینده ایران علاوه بر ویژگی های اعلام شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران باید دارای اقتدار در مدیریت باشد، تصریح کرد: ضمن احترام به آراي مشاوران به کسی اجازه دخالت در امور مربوط به دولت را ندهد و از تندروی هایی که اصل نظام را به خطر می اندازند و ثبات سیاسی کشور را متزلزل می کنند جلوگیری کند.

 پورادیب خاطر نشان کرد:رییس جمهور باید دارای تیم مدیریتی قوی باشدو بداند که با گذشت 30 سال از عمر انقلاب دیگر نباید به فکر آزمون و خطا بود، مدیران خود را باید از بین کسانی که امتحان خود را به خوبی پس داده اند و هدف آنها خدمت به جامعه است و علاوه بر این دارای سوابق مدیریتی درخشان هستند، برگزیند.

 دبیرکل مجمع اعتدالگرایان ایران با بیان اینکه کسی که شرایط نامزدی در انتخابات را دارد نامزدی در انتخابات حق اوست و نباید مانع وی شد،تصریح کرد: در هر دوره افراد مختلف از جناحها و احزاب و چه بسا به صورت مستقل در انتخابات نامزد می شوند اما آنچه که در این زمینه باید مدنظر قرار گیرد شکسته شدن آرا و انتخاب رییس جمهور با رای پایین است.

 پورادیب گفت: تعدد نامزدها معمولا ناشی از اختلاف سلیقه است و جناح های سیاسی سعی می کنند در انتخابات با معرفی نامزد جداگانه وزن و قدرت خود را به رخ رقبای درون جناحی بکشند.

 وی با اشاره به اینکه در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری ایران هم آنچه که از اظهار نظر شخصیت ها و گروه های سیاسی به گوش می رسد ظاهرا" دو جناح اصلی کشور بر سر معرفی نامزد واحد به توافق نمی رسند، افزود: اجماع بر سر نامزد واحد باعث می شود که تمام نیروها در جهت حمایت از او بسیج شوند.

 پورادیب خاطر نشان کرد: احزاب و گروه های سیاسی حول یک فرد به رقابت می پردازندو برنامه های ارائه شده در انتخابات از حمایت اکثریت سیاسیون برخوردار است.

وی گفت: ضریب هدایت افکار عمومی به سمت نامزد واحد و در نتیجه رای آوری وی بیشتر است، در حالی که تعدد نامزدها موجب پراکندگی نیروها و آراء مردم می شود.



    ©2013 APG.ir