تعداد بازدید: 2923

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 22 آبان 1387-0:0

جادوگر گل وگياه درگذشت

استاد احمد قهرمان، چهره ماندگار گياه شناسي ايران و بنيانگذار هرباريوم مركزي دانشگاه تهران(اهل بابل) پيش از ظهر شنبه در بيمارستان دي تهران درگذشت.


به نوشته isna مراسم تشييع پيكر اين استاد نام‌آور و برگزيده سومين دوره همايش چهره‌هاي ‌ماندگار روز يكشنبه با حضور اساتيد و دانشجويان و جمعي از دوستداران آن مرحوم و در غياب مسؤولان آموزش عالي و دانشگاه تهران و ساير دستگاهها و نهادهاي پرشمار متولي علم و تكريم عالمان در كشور از مقابل منزل ايشان برگزار شد و پيكر اين استاد فقيد در قطعه 9 بهشت زهرا (س) در خاك پاك ايران، جايي كه افزون بر نيم قرن عاشقانه در راه اعتلاي علمي آن تلاش كرد، آرام گرفت.

دكتر احمد قهرمان در سال 1307 در شهرستان بابل به دنيا آمد، پس از طي تحصيلات متوسطه براي ادامه تحصيل راهي تهران شد و در سال 1333 از دانشكده علوم دانشگاه تهران فارغ التحصيل شد.

وي كه چند سالي به عنوان دبير در دبيرستانها و دانشگاه تهران فعاليت داشت، در سال 1342 از مقطع كارشناسي ارشد فارغ‌التحصيل شد و براي ادامه تحصيل به فرانسه رفت و وارد مركز گياه شناسي مونت پليه شد و در سال 1345 بعد از اخذ مدرك دكتري گياه شناسي به ايران بازگشت و تا زمان فوت، لحظه اي از تلاش علمي و آموزشي در راه اعطاي دانش گياه شناسي و اكولوژي گياهي در كشور باز ننشست.

پايه گذاري هرباريوم مركزي دانشگاه تهران، تاليف افزون بر چهل كتاب از جمله اثر گران‌سنگ فلور رنگي ايران كه به سه زبان فارسي، فرانسه و انگليسي منتشر شده، كتابهاي پايه متعدد در گياه شناسي از جمله پنج جلد كتاب كورموفيت‌هاي ايران، كتاب‌هاي «تطبيق نام هاي كهن گياهان دارويي با نام هاي علمي» و «تنوع زيستي گونه هاي گياهي ايران»، تربيت صدها دانشجو در مقاطع مختلف كارشناسي تا دكتري، اجرا و همكاري علمي در بسياري پروژه‌ها از جمله طرح ايجاد جنگل‌هاي حرا در جنوب كشور و سال‌ها مطالعه و پژوهش در حوزه‌هاي مختلف گياه‌شناسي كه در 15 سال اخير بر فلور و پوشش گياهي جنوب ايران متمركز بود بخشي از خدمات و تلاش‌هاي ماندگار استاد قهرمان به علم و پژوهش كشور است.

دريافت مدال طلاى انيشتين و جايزه سازمان يونسكو، انتخاب به عنوان چهره ماندگار و انتخاب کتاب كورموفيت هاي ايران به عنوان برگزيده سيزدهم دوره کتاب سال جمهوري اسلامي ايران از جمله افتخارات مرحوم دكتر قهرمان است.

نكته تاسف بار در مورد استاد قهرمان كم توجهي تاسف‌بار مسوولان دانشگاه تهران به اين ضايعه است كه به طوري كه با گذشت پنج روز از درگذشت اين چهره ماندگار و استاد برجسته دانشگاه تهران، حتي اطلاع‌رساني در مورد درگذشت اين استاد فرزانه از سوي دانشگاه و سايت روابط عمومي اين دانشگاه صورت نگرفته است.

آنچه تلخي اين بي توجهي را بيشتر به رخ مي كشد، همزماني درگذشت اين چهره علمي تحسين شده در همايش چهره‌هاي ماندگار با برپايي هفتمين دوره اين همايش است!

 مراسم ياد بود استاد قهرمان روز پنجشنبه 23 آبان از ساعت 13 تا 14:30 در مسجد جامع شهرك قدس (غرب) واقع در فاز سه شهرك خيابان سيف برگزار مي‌شود.

مراسم بزرگداشت ديگري نيز در روز دوشنبه هفته آينده از ساعت 11 تا 12:30 از سوي اساتيد پرديس علوم دانشگاه تهران در آمفي تئاتر پرديس برگزار مي‌شود.

مازندنومه درگذشت اين استاد فقيد را به جامعه علمي و دانشگاهي كشور، خانواده‌ و دوستداران آن مرحوم تسليت مي‌گويد.مطلب ديگر ما را اين جا بخوانيد:http://www.mazandnume.com/?PNID=V6397



    ©2013 APG.ir