تعداد بازدید: 2925

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 11 فروردين 1388-0:0

فوتبال ايراني

يادداشتي از:دکتر سیف الرضا شهابی-بابل


در ابتدا لازم است اعلام كنم اين جانب كارشناس امور ورزشي نيستم، ولي مانند ميليون ها ايراني مقابل تلويزيون نشستم تا همراه با صد هزار تماشاچي حاضر در استاديوم آزادي و رئيس جمهوري كه در استاديوم حضور داشت،شاهد پيروزي تيم فوتبال جمهوري اسلامي ايران در برابر تيم عربستان سعودي باشم.

 متاسفانه آن چه كه همه مردم ايران  انتظار داشتند تحقق پيدا نكرد و تيم ايران با در اختيار داشتن همراهي و همدلي جمعيت انبوه  تماشاچي- كه يك صدا تيم را تشويق مي كردند- در برابري تيمي كه فاقد آن بود نتيجه بازي را واگذار و در آغاز سال جديد شوكي به مردم ايران وارد كرد .

 درسال هاي اخير بخش عمده بودجه ورزش به فوتبال تخصيص داده شده و مسئولان از هر گونه همكاري كوتاهي نكردند تا جائي كه به اعتقاد بسياري از صاحب نظران و علاقه مندان ورزش اگر اين بودجه و توجه به فوتبال به ساير ورزش ها اختصاص داده مي شد، افتخار آفريني آن ها چند برابر فوتبال بود.

 در دنياي امروز مافياي ورزش به خاطر جذاب بودن فوتبال اين ورزش را در صدر ورزش ها تبليغ مي كند تا به درآمد هاي نجومي دست پيدا كند و ما هم نا خواسته مانند خيلي از كشورهاي جهان سوم  در اين دام گرفتار شديم. به هر حال لازم است چند نكته تذكر داده شود :

    ۱-. به نظر اين جانب ايران قبل و بعد انقلاب  به معناي واقعي و اصول علمي فوتبال  نداشته و ندارد؛ فقط 11 بازيكن را داخل زمين بازي مي فرستند  تا توپ را لگد بزنند و ما هم به آن ها دلخوش كرديم و مي خواهيم با آن ها هر 4 سال راهي جام جهاني بشويم!

چه بسا بر اساس شانس و نذر و نياز به درگاه خداوند راه پيدا كنيم ولي روش اصولي اين نيست. بهتر آن است براي حداكثر 12 سال از ورود به جام جهاني چشم پوشي و نوجوانان بين 8-10  ساله را انتخاب كنيم و زير نظر مربي متخصص و آزموده و بودجه معقول به تربيت آن ها بپردازيم. مطمئنا بعد 12 سال سرنوشت مسابقات به شانس گره نخواهد خورد.

۲-متاسفانه حاشیه ورزش ما خصوصا فوتبال بسیار گسترده و تشنج آفرین است و کمتر کشور موفق در ورزش در دنیا را می توان یافت که این همه حاشیه و تنش داشته باشد  محیط ورزش به خصوص در سطح قهرمانی باید مبری و منزه از این همه حاشیه درد سر آفرین باشد آن هائی که متولی ورزش کشور هستند باید پیش از هر هزینه ای حاشیه ها را  در حوزه ورزش پاک سازی کنند

 ۳- ما همواره در خط حمله اصطلاحا" تمام كن نداريم. موقعيت ايجاد مي شود ولي قدرت بهره برداري نداريم. توپ شوت شده به دروازه يا از بالاي دروازه پرواز مي كند و يا از دو سوي دروازه خارج مي شود؛ در صورتي كه بازيكن هاي مطرح دنيا از فضاي ايجاد شده نهايت استفاده را مي كنند و اين ضعف براي كوتاه مدت بايد مرتفع بشود .

   ۴- به عنوان يك ايراني از اينكه تيم ايران وارد جام جهاني بشود و پرچم ايران به اهتزاز در آيد و د ر مراسم افتتاح، تابلوي ايران در پيشاپيش تيم ايران بر افراشته شود، مباهات مي کنم،ولي اگر تيم  ايران زنگ تفريح ساير تيم هاي شركت كننده قرار بگيرد چندان مطلوب به نظر نمي رسد. به عقيده بعضي ها بايد عطايش را به لقايش بخشيد.

   ۵- در كشورما زمينه براي رشد و پيشرفت برخي ديگر از رشته هاي ورزشي نظير بسكتبال – كشتي – واليبال -پينگ پنگ  - وزنه برداري و .........مهيا است و چنانچه  متوليان ورزشي بخشي از بودجه تخصيص داده شده به فوتبال را به اين ورزش ها اختصاص بدهند صاحب افتخارات بزرگ در تورنمنت هاي بين المللي نظير جام جهاني و المپيك خواهيم شد.



    ©2013 APG.ir