تعداد بازدید: 2463

توصیه به دیگران 1

شنبه 2 خرداد 1388-0:0

به نام نيما

گزارش کامل مراسم افتتاح موزه نيما در يوش


مراسم گشايش موزه نيما روز جمعه اول خرداد ماه در روستاي يوش-زادگاه اين شاعر بزرگ-برگزار شد.کريمي،استاندار مازندران و ناطق نوري،نماينده مردم نور در مجلس جزو مهمانان ويژه اين برنامه بودند.شاعران،نيما شناسان،خبرنگاران و علاقه مندان شعر و ادب هم در اين مراسم حضور داشتند.گفتني است اين موزه در خانه نيما با مساحت 700 متر مربع گشايش يافت.

موزه نيما در حال حاضر با 200 قلم شي شامل ابزار و وسايل مورد استفاده وي و خانواده‌اش‌ در زمان حيات، اسناد و مدارك، عكس و تصاوير، دست‌نوشته‌ها، سند ازدواج و كتابخانه افتتاح و براي بازديد همگان آماده است.براي مرمت و تجهيز موزه نيما 450 ميليون تومان هزينه شده است.  

قرار بود اسفنديار رحيم مشايي،معاون رييس جمهوري هم در مراسم شرکت داشته باشد که اين گونه نشد و وي همراه رييس جمهوري به سمنان رفت.

*مازندران در سفرهاي استاني دولت نهم صاحب 10 موزه شد
 رحمت عباس‌نژاد- رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران-عصر جمعه در مراسم افتتاح موزه نيما اظهار داشت: تا سه سال قبل غير از موزه كندلوس و تماشاگه راز در رامسر هيچ موزه ديگري در مازندران نداشتيم و اين واقعيت تلخ علاقه‌مندان به ميراث فرهنگي را رنج مي‌دا‌د كه به بركت دو سفر دولت به استان بحث ايجاد موزه در استان مطرح و به تصويب رسيد.


 وي گفت: در سفر نخست چهار موزه شهدا و قرآن در شهرستان آمل، موزه باستان‌شناسي در بابل، صنايع دستي در ساري و بهشهر و نيز مقدمات تهيه زمين براي موزه شمال در رامسر فراهم شد.


عباس‌نژاد تصريح كرد: در سفر دوم نيز موزه باستان‌شناسي و تاريخي آمل و ساري، مردم‌شناسي تنكابن، آلاشت و موزه نيما به تصويب رسيد كه امروز شاهد افتتاح موزه نيما هستيم و برخي نيز تا دو ماه آينده و بقيه در دو سال آينده افتتاح مي‌شود.


به گزارش farsnews وي با انتقاد از سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌هايي كه بناهاي تاريخي و فرهنگي در اختيار دارند، گفت: ‌اين دستگاه‌ها براي حفظ ، نگهداري، بازسازي و مرمت اين بناها هيچ هزينه‌اي نمي‌كنند و فقط به ميراث فرهنگي با همين اندك اعتبار نگاه مي‌كنند.

*استاندار مازندران:موزه‌ها تلنگري براي اشاعه فرهنگ است
 سيد‌محمد كريمي گفت: ما بايد براي روشن شدن فرهنگ و معرفي آن به مردم تلاش كنيم و با احداث موزه اين تلنگر را ايجاد كنيم كه موزه نيما يكي از اين اقدامات است تا اين شاعر بلند آوازه‌ به جهان معرفي شود.

*نيما درد مردم را به تصوير كشيد
معاون پژوهشي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور در اين مراسم گفت: نيما در اشعارش درد مردم را به تصوير كشيد و آن را لمس مي‌كرد و خود از آن رنج مي‌برد و در اشعارش متبلور ساخت.


مهدي موسوي افزود: آنچه در كشور ما به عنوان آثار تاريخي ياد مي‌شود، آثار ملموس و ظاهري است و از آثار معنوي غافل هستيم و به مفاهيم و مفاخر كه همچون گوهراني درخشنده‌اند، توجه‌اي نداريم.


وي افزود: تاكنون هزار و 500 نفر از مفاخر كشور شناسايي شدند كه بخش اعظم آن مازندراني هستند و اين مفاخر بايد دغدغه ذهن روح جوانان باشند و همواره يادشان زنده باشد. 
 
*احمد ناطق‌نوري:نيما به بركت انقلاب به ‌عنوان پژوهشگر جهاني معرفي شد


 عضو هيئت رئيسه مجلس گفت: نيما به بركت الله‌اكبر مردم و انقلاب اسلامي به‌ عنوان پژوهشگر جهاني معرفي شد.

 احمد ناطق‌نوري گفت: نيما در عين شاعري عنصر پرخاشگري نسبت به استبداد رژيم ستم شاهي بود كه در سال 1332 و پس از كودتاي 28 مرداد دستگير و زنداني شد و در سال 1338 از دنيا رفت.


وي افزود: به دليل پرخاشگري وي نسبت به استبداد هيچ كسي جرئت خواندن اشعار وي را نداشت و مطبوعات نيز از چاپ و نشر اشعار او حراس داشتند و به بركت انقلاب در سال 71 و اوج برخوردهاي انديشه در كشور كه دسته‌ها و گروه‌هاي مختلف مي‌خواستند، وي را به خود نسبت دهند، توانستيم با اخذ مجوز و انتقال جسد وي به محل تولدش يوش بلده، او را به دنيا معرفي كنيم.


نماينده مردم نور و محمود آباد در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به دره نور آن را يكي از دره‌هاي برتر ايران برشمرد و گفت: اين دره قابليت فراوان دارد و شهر گمشده ناتل با قدمتي 2 هزار و 500 سال قبل از اسلام كه در روستاي سلياكتي نور واقع شده است، توسط كاوشگران در دو سال گذشته كشف و احيا شد و لازم است به موزه مردم شناسي تبديل شود.


وي گفت: ما وظيفه داريم اين ذخاير را حفظ كنيم و پر زرق و برق‌تر از هميشه به دنيا معرفي كنيم.


*نيما مرعوب و مجذوب ايدئولوژي شرق و غرب نشد

فرماندار نور در اين مراسم از نور به ‌عنوان يكي از مراكز مهم عرصه علم در تاريخ ياد كرد و گفت: علمايي چون شيخ فضل‌الله نوري، علامه محدث نوري، علامه محمدتقي نوري، غلامحسين صديقي، حسين خطيبي نوري، استاد غلامحسين بنان در عرصه‌هاي مختلف علمي، اجتهاد، فلسفه، عرفان، ادبيات، هنر، و موسيقي و از اين منطقه و سرآمد دوران خود بوده و از پيشتازان اين غافله و نيما يوشيج نيز در شعر و ادبيات نامي شناخته شده در جهان است.


عبدالله ملكي افزود: نيما شاعري است كه با شعرش همه را برانگيخت و با افسانه آب در خوابگه مورچگان ريخت و موافقان و مخالفان زيادي را به خود مشغول كرد.


وي گفت:  و شعر او بيان درد و رنج مردمي بود كه وي با آنها زندگي مي‌كرد.


ملكي افزود: شعر نيما شعر رنج بود، نيما در بخشي از اشعارش به توكا (نام پرنده‌اي به زبان مازندراني) اشاره داشت كه در قفس بود و صاحبش آب و دونه‌اش را مي‌داد اما زنداني قفس خود بود و نيما با اين شعر نداي آزادي سر داد و بيم و حراسي كه در زمان رضاخان بر مملكت سايه افكنده بود را انعكاس داد.



    ©2013 APG.ir