تعداد بازدید: 3046

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 3 خرداد 1388-0:0

وعده هاي برنجي

در قضيه برنج دولت مقصر است يا شاليکاران؟


«بررسي فوري مشكلات شاليكاران شمال كشور» دستوري بود كه رئيس جمهور براي حل مشكل انباشت محصول شاليكاران در كارخانجات و انبارها داد.


دستوري كه در پاسخ به نامه كشاورزان و كارخانه‌داران شالي كوبي استان‌هاي شمالي كشور بيش از يك‌ماه پيش مطرح شد.

كشاورزان در اين نامه خواستار حل مشكلات انبارسازي برنج كه در كارخانجات روي دست آنها مانده بود، شده و با اشاره به‌وضعيت نامناسب انبارها‌، احتمال فاسد شدن و از بين رفتن برنج‌ها و جلوگيري از ضرر و زيان احتمالي را به اطلاع رئيس قوه مجريه رسانده بوند. حجم برنج انباشت شده در اين انبارها بالغ بر 500 هزار تن است كه از سوي انجمن برنج استان گيلان و مازندران اعلام شده است.

پس از اين دستور، وزارت بازرگاني از طرف دولت مسئول خريداري توافقي برنج‌هاي انباشت شد.

نماينده مردم بابل در مجلس، به همشهري مي‌گويد: با وجود قول مساعد براي خريد توافقي برنج از كارخانجات و كشاورزان مازندراني، متاسفانه هنوز ‌اقدام مناسبي صورت نگرفته است.

علي كريمي فيروز‌جايي، ادامه مي‌دهد: پس از دستور فوري براي رسيدگي به‌وضع محصول شاليكاران، خريد توافقي برنج فقط محدود به چند روز آن هم از تعداد محدودي شد و پس از آن، اين اقدام متوقف شد.

معاون برنامه‌ريزي استاندار مازندران هم اين موضوع را تائيد كرده و در عين‌حال مي‌گويد: اين اقدام با روند كندي در حال انجام است.ولي‌اله فرزانه، در پاسخ به ميزان تناژ برنج خريداري شده شاليكاران مازندراني از سوي نماينده دولت، مي‌گويد: آماري از خريد نداريم.

جعفريان، دبير انجمن برنج شمال كشور هم از اجرايي نشدن دستور رئيس دولت انتقاد كرده و اعلام مي‌كند: متاسفانه برنج‌هاي انباشت شده همچنان در انبارها باقي است و با گذشت يك‌ماه هنوز اين دستور عملي نشده است.

معاون استاندار مازندران، درخصوص علت عملي نشدن وعده دولت، شاليكاران را مقصر مي‌خواند كه به اميد گران شدن برنج، محصول خود را وارد بازار نكرده و حال روي دستشان مانده است.

در نامه رئيس جمهور، وزير بازرگاني به‌عنوان نماينده دولت، مسئول بررسي سريع مشكل شاليكاران و حل آن شد.

اين در حالي است كه رييس بازرگاني مازندران از اين توافق اظهار بي‌اطلاعي كرده و توضيح مي‌دهد: من به‌عنوان نماينده وزارت بازرگاني در اين حوزه در جريان ابلاغ اين دستور نيستم‌؛ به‌ما چيزي ابلاغ نشده است.

نماينده مردم بابل در مجلس، در اين خصوص خاطرنشان مي‌كند: وزير بازرگاني در جلسه مجمع نمايندگان مازندران در حالي وعده حل اين مشكل را داد كه خريد اقلام فقط در روزهاي بعد از جلسه صورت گرفت و پس از آن فعاليت‌هاي اين وزارت خانه ابتر باقي ماند.

وي، مي‌گويد: متاسفانه به‌دليل نبود سيلوهاي مناسب براي ذخيره برنج، نگهداري از اين محصول از شرايط استانداردي برخوردار نيست و موجب آسيب رسيدن به برنج‌ها مي‌شود.
نماينده مجلس، تصريح مي‌كند: از وزارت بازرگاني مي‌خواهيم در جهت تحقق وعده‌اي كه داده‌اند، براي خريد برنج اقدام جدي داشته باشند.

رئيس بازرگاني مازندران مي‌گويد: اگر دستور وزارتخانه‌اي باشد بايد من در جريان آن باشم. مسوول اين موضوع بخش بازرگاني نيست.

معاون استاندار مازندران هم توضيح مي‌دهد: وزارت بازرگاني براي خريد برنج شاليكاران، شبكه تعاون روستايي را مسئول خريداري برنج كرد كه اين مجموعه، خود سرمايه اندكي داشته و توان خريد كليه اقلام را ندارد.

وقتي اين موضوع را از مدير شبكه تعاون روستايي مازندران پيگيري مي‌كنيم، مي‌گويد: هيچ نهادي ما را مسئول و متولي خريد توافقي برنج نكرده است و اين شبكه براي حل مشكل اعضاي خود با منابع تحت اختيار كه سرمايه همين كشاورزان است، اقلام را به صورت محدود خريداري كرده است.وي، يادآور مي‌شود: انبار شالي كاران سنتي است و با افزايش دما محصول برنج آفت مي‌گيرد.

اسماعيل‌زاده، در توضيح علت انباشت برنج در انبارها به واردات بي‌رويه برنج پاكستاني و هندي از سوي دولت و توزيع آن در روستاها اشاره كرده و مي‌گويد: امسال به وعده‌هاي داده شده براي خريد تضميني برنج پرمحصول عمل نشد و شايد مقدار تقريبي اين خريد در حدود 16 هزار تن باشد. در حالي‌كه ميانگين سال گذشته آن 50 هزار تن بوده است.

معاون برنامه‌ريزي استاندار اما معتقد است كه وظيفه دولت فقط خريداري برنج پر‌محصول است كه اين اقلام هم با تناژ بالا خريداري شده است.نبود فضاي مناسب نگهداري برنج و احتمال از بين رفتن محصول، شاليكاران را كه اميدوار به خريد توافقي بودند نگران ساخته است.

چه آن كه پاسخ «بررسي فوري مشكلات شاليكاران شمال كشور» را از سوي رئيس دولت راه‌حل مشكل خود ديده بودند.هم‌اكنون حجم بالايي برنج در انبارهاي كارخانه‌هاي شالي كوبي در حال فاسد شدن است كه تنها راه حل آن همان خريداري توافقي و عرضه آن به نهادها است.(hamshahri)


  • جمعه 2 مرداد 1388-0:0

    ۲۱درصد سود بازرگانی برای برنج اصلاح ژنتیک شده سرطانزایی که سازمان حفاظت از محیط زیست اجازه کاشت آنرا به کشاورزان داخلی نمیدهد و ۱۱۰ درصد سود بازرگانی برای خودروهایی که میتواند آمار مرگ را در جادههای ما را بشدت کاهش دهد و واردات بنزین ما را به صفر برساند؟!!دولت عدالت محور اینگونه کشاورزان بدبخت را وادار به تولید میکند؟!!!

    • چهارشنبه 13 خرداد 1388-0:0

      مگر پارسال همین موقع نبود که برنج کیلویی 8 هزار تومان در برخی از شهرها به فروش می رفت حتی برنج پاکستانی و هندی هم کیلویی 4 یا 5 هزار تومان بود. این برنجی که در انبارها مانده مال کشاورزان نیست کشاورزان اگر پیش فروش نکرده باشند همان پاییز پارسال همه برنجهای خود را فروختند این برنجها مال سلفخرها است که در انبارها مانده لطفا پای کشاورزان را وسط نکشید


      ©2013 APG.ir