تعداد بازدید: 1898

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 3 خرداد 1388-0:0

فتح خرمشهر و پرداخت غرامت جنگ

يادداشت دکتر سيف الرضا شهابي(کارشناس سياسي،متولدبابل) درباره سالگرد فتح خرم شهر


 3 خرداد ياد آور روزي بزرگ در تاريخ ايران است. در سوم خرداد سال 1361 بود كه جوانان رزمنده و به حق بايد گفت جان بر كف ايران حماسه اي سترگ در تاريخ اين سرزمين اسلامي  آفريدند و اشغالگران را ازخرمشهر كه خيابان ها و كوچه هاي آن به خون جوانان رنگين شده بوداخراج كردند و درسي بزرگ به همسايگان و همه آناني   -كه امكان دارد در آينده مرتكب اشتباه استراتژيك بشوند و چشم طمع به اين سرزمين بيندازند -دادند.

    اي كاش بعد از فتح خرمشهر توسط رزمندگان ايران صدام ورژيم بعثي حاكم بر عراق اين درس تاريخي را فرا مي گرفتند كه اشغال سرزمين هيچ منفعتي دربر نخواهد داشت و نيروهاي خود را از اين كشور خارج مي كردند و اين همه از جوانان دو كشور عراق و ايران كشته نمي شدند .

متاسفانه چنين نكردند و جنگ براي چند سال ادامه داشت و سرمايه دو كشور اسلامي به هدر رفت و سرانجام با صور قطعنامه 598 و دخالت شوراي امنيت به پايان رسيد.

    بعداز فتح خرمشهر شایع شده بود برخی دولت های ثروتمند عرب خلیج فارس قبول کردند غرامت جنگ را بپردازند، به شرط آن که ایران آتش بس را بپذیرد. در این زمینه از آقای هاشمی رفسنجانی سئوال کردم و ایشان پاسخ دادند و در کتاب "دیدگاه های شورای همکاری خلیج فارس "ذکر کردم و در این جا به مناسبت فتح خرمشهر عین سئوال و پاسخ را ذکر می کنم.

   س-در طول جنگ عراق و ایران شورای همکاری خلیج فارس از عراق حمایت کرد آیا در زمان جنگ برای پایان جنگ پیشنهادهای مالی و غیره از طرف شورای همکاری و یا کشورهائی نظیر عربستان ویا کویت به ایران داده شده بود ؟

   ج-بعد از فتح خرمشهر شایعاتی در محافل و رسانه ها بود که غرامت جنگ که بر عهده عراق متجاوز بود از طرف آن ها پرداخت می شود اما هیچ پیشنهاد رسمی مستقیم و یا غیر مستقیم به ما نرسید و سندی هم که مقام مسئولی این حرف را زده باشد به دست نیامد.



    ©2013 APG.ir