تعداد بازدید: 4035

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 11 خرداد 1388-0:0

شهر شهرداران فوق العاده!

انتخاب پانزدهمين شهردار در حالي به عنوان‌ عمده‌ترين چالش پيش روي شوراي اسلامي قائمشهر مطرح است كه تنها 11 روز تا پايان مهلت قانوني اين شورا براي معرفي فردي به عنوان شهردار باقي مانده است.


عباس صالح‌زاده در حالي در 20 اسفند 87 به عنوان سرپرست شهرداري قائمشهر منصوب شد كه سيد‌رحمت‌الله معافي‌مدني پس از تصدي تقريبا يك و نيم ساله در اين مسند پس از كش و قوس‌هاي 9 ماهه اين شهر را ترك كرد.


اختلاف ميان شوراي اسلامي شهر و شهرداران در قائمشهر موجب شده تا عمر تصدي شهرداري در اين شهر به حداكثر يك و نيم سال بيانجامد.


اين اختلافات در سال‌هاي اخير قائمشهر را به خبرسازترين شهرهاي استان مازندران در انتخاب شهردار تبديل كرده است.


در تمام دوره‌ها پخش شب‌نامه و نوشته‌هايي مبني بر رد و يا حمايت از فردي خاص براي تصدي شهرداري قائمشهر چالش‌هاي پيش‌روي اين شورا را بيش از پيش نشان مي‌دهد.


سه سال پيش زماني كه كميل گوران رئيس سابق شوراي اسلامي شهر قائمشهر در نشست خبري اضطراري در جمع خبرنگاران، همكاران خود را متهم به كارشكني در انتخاب شهردار كرد، مشخص شد كه شهردار قائمشهر روزهاي سختي در اين شهر خواهد داشت.


پيش از اين نيز عزل غيرمنتظره صادقلو كه گفته مي‌شد مردمي‌ترين شهردار قائمشهر بود، تنشي در اين شهر ايجاد كرد و مردم قائمشهر با حضور در مقابل فرمانداري و شهرداري اين شهر خواهان لغو اين تصميم بودند.


مدني نيز پس از اينكه رنجبر -شهردار فعلي بابلسر و شهردار مستعفي اميركلا- در نامه‌اي به گوران نوشت كه در صورت حضور در قائمشهر امنيت جاني خود و خانواده‌ام را تامين نمي‌بينم، شهردار قائمشهر شد.


مدني كه با آرزوهاي بزرگ به ساختمان شهرداري قائمشهر آمده بود، پس از كلنگ‌زني بزرگ‌ترين مركز خدماتي تجاري شمال كشور با اعضاي شورا دچار چالش شد.


مدني تقريبا پس از يك سال تصدي شهرداري قائمشهر تابستان گذشته در تعطيلات 15 روزه اعضاي شوراي شهر استعفايي نوشت كه به گفته رئيس وقت شوراي شهر قانوني نبود و تنها براي قدرت‌نمايي در برابر اعضاي اين شورا صورت گرفته بود.


وساطت فرماندار و امام جمعه قائمشهر هر چند در بازگرداندن آرامش به شهرداري اين شهر موثر بود اما نتوانست آتش زير خاكستر اين اختلاف را خاموش كند.


تاخير دو ماه در اجراي پروژه خدماتي تجاري شمال كشور اين شائبه را در اذهان نمايان كرد كه كارشكني‌هاي برخي از اعضاي شوراي شهر در روند اجرايي اين پروژه از عمده‌ترين دلايل اختلاف اين شورا با شهردار است.

 
سهم‌خواهي اعضاي شوراي شهر و برخي تخلفات اين اعضا كه موجب حضور بازرسان هيئت حل اختلاف شوراهاي كشور و استان در قائمشهر شد با استعفاي غيرمنتظره كميل گوران رئيس شوراي اسلامي اين شهر خاتمه يافت.


اين استعفا دقيقا سه روز پيش از اعلام راي نهايي شوراي حل اختلاف شوراهاي استان در خصوص وي انجام شد.


استعفاي گوران در سه ماه مانده به راي‌گيري مجدد شوراهاي اسلامي صورت گرفت و داريوش اسدزاده سه ماه به عنوان رئيس شوراي شهر قائمشهر انتخاب شد.


انتخاب فرد جديد به رياست شورا اگر چه شواهدي حاكي از يك‌دستي اعضا براي خاموش نشان دادن دامنه اختلافات بود اما نتوانست چهره تنش ميان اين شورا و شهردار بپوشاند.


سيد‌رحمت‌الله مدني كه سه بار از سوي اعضاي شوراي شهر قائمشهر استيضاح شده و راي به بركناري وي صادر شده بود، حاضر به ترك پست خود نبود و تمام‌ اين استيضاح‌ها را غيرقانوني مي‌دانست.


كشمكش‌هاي چهار ماهه و سماجت اعضاي شوراي اسلامي شهر قائمشهر بر راي خود موجب شد تا با وجود وساطت بزرگان شهر مدني در اسفند ماه ساختمان عمارت جديد شهرداري اين شهر را ترك كند.
اكنون تنها مهلت 11‌ روز‌ه‌اي براي اعضاي شوراي شهر قائمشهر باقي مانده تا نام شهردار جديد قائمشهر را اعلام كنند.


در اين برهه از زمان سه كانديداي احراز پست شهرداري قائمشهر صالح‌زاده سرپرست فعلي شهرداري، بصيرت معاونت سابق فني شهرداري ساري و گل‌محمدي شهردار يكي از نواحي تهران مطرح هستند اما به نظر مي‌رسد اختلاف‌نظر در سه گزينه پيش‌رو نيز چالشي دوباره براي شوراي اسلامي اين شهر است، زيرا هر يك از اين گزينه‌ها مدافعان و مخالفان سرسختي دارند كه تصميم‌گيري نهايي را با مشكل مواجه ساخته است.


آنچه مسلم است اگر شوراي اسلامي شهر قائمشهر نتواند در اين مهلت 11 روزه نام شهردار پانزدهم قائمشهر را اعلام كند، طبق قانون شوراها اين شورا به شوراي حل اختلاف استان معرفي شده و راي به انحلال آن صادر مي‌شود.(farsnews)



    ©2013 APG.ir