تعداد بازدید: 2855

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 19 خرداد 1388-0:0

دستاوردهای مناظره های انتخاباتی

يادداشتي از:رضا مياندره-وبلاگ نويس گرگاني


   برخلاف کسانی که معتقدند مناظره های کاندیداهای ریاست جمهوری در سیمای ملی باعث ضربه زدن به نظام و اخلاق عمومی می شود، برآنم که این مناظره ها حداقل از چند ویژگی بسیار مهم و مثبت برای فرهنگ سیاسی کشور برخوردار بوده است:

١- دروغ گوئی سخت شده است: دیگر نمی توان براحتی برای رسیدن به جایگاه قدرت از دروغ  و به اصطلاح خالی بندی استفاده کرد. زیرا مردم بخوبی و هشیارانه  سره از ناسره را تشخیص می دهند. دروغ گفتن و یا حتی راست نگفتن و حتی بخشی از حقیقت گفتن نیز نمی تواند چاره کار باشد. آن چیزی که در یک سیاستمدار باید باشد نه راست بودن یا چپ بودن، نه طرفدار اقتصاد دولتی بودن یا اقتصاد آزاد بودن ، نه ضد آمریکا بودن یا دوستدار غرب بودن و نه ... بلکه دروغ نگفتن است که بر دیگر فضایل ترجیح داده می شود.

٢-متاسفانه مردم فهمیده اند که کارگزاران عالی رتبه نظام جمهوری اسلامی فرقی با کارگزاران کشورهای غیر اسلامی ندارند. آنها آدم های معمولی هستند و به صرف اظهار تعلقات دینی شان، نباید آن ها را مرتبط با جهان غیب و  ماورا دانست. متاسفانه روشن شد تمایزی میان رئیس جمهوری یک کشور اسلامی با کشور غیراسلامی و لائیک مانند فرانسه نیست و صد البته مردم هم نباید همه اعتقادات و باورهای دینی خود را به پای تلاش برای به کرسی نشاندن یک شخص معمولی که فرقی با دیگران ندارد ذبح کنند.

٣-ضرورت حضور داور: در هر مناظره بسان یک مسابقه فوتبال، ضرورت دارد برای جلوگیری از جر زدن باید  داور منصف و فعالی وجود داشته باشد تا جلوی فول ها خطاها و آفساید ها را بگیرد. این داور باید غیردولتی و ایضا منصف و عادل باشد. متاسفانه ثابت شد دولت و دستگاههای دولتی (مثل صدا و سیما)داور منصف نیست.

۴- مقدم شدن فضایل اخلاقی بر فضایل سیاسی در جامعه: این مناظره ها ثابت کرده و می کند که فضایل اخلاقی در جامعه ما مقدم بر امور سیاسی است و از این به بعد فضای اخلاقی جامعه بهبود بیشتری می یابد. الگوی" ادب از که آموختی از بی ادبان" نمود بیشتری می یابد و آنچه که در انتخاب باید دقت شود نه سخنرانی های باشکوه که اخلاق و رعایت آموزه های اخلاق دینی و انسانی است.

۵- از همه مهم تر نقد رئیس جمهوری بدون لکنت زبان آزاد شد: این مناظره نشان داد که می توان بدون لکنت زبان در یک مجمع عمومی و دادگاه ۵٠ میلیونی از بالاترین مقام رسمی کشور انتقاد کرد و او را به چالش کشید. انگاره ها و هنجارهای وی را به باد استهزا گرفت و سوسک هم نشد. این مورد از همه موارد دیگر پراهمیت تر است که نوید بخش پالایش جریان سیاسی در کشور خواهد شد.



©2013 APG.ir