تعداد بازدید: 2730

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 27 خرداد 1388-0:0

دولت کوچک مي شود

يوسف نژاد،نماينده ساري گفت: گفت: با طرح دولت کارآمد و بهره‌ور ، وزارتخانه‌های دولت به 16 وزارتخانه تقلیل می‌یابد.


علی اصغر یوسف‌نژاد با اشاره به اینکه این فصل با وجود ظرفیت‌های مناسب مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار گرفته است، افزود: در این راستا مناسب است با سیاست‌ها و احکام برنامه چهارم برای کاهش اثر بخشی ناقص و ناکارآمدی، موازی‌کاری و با هدف کوچک‌سازی، نوسازی، ادغام و متناسب‌سازی فعالیت‌ها برای ارتقای بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی و توفیق آن به صورت یک منظومه منسجم، کارآمد، اثربخش و غیر متمرکز طرح با قید یک فوریت برای رسیدگی تقدیم مجلس شود.

نماینده مردم ساری در مجلس تصریح کرد: ادغام وزاتخانه‌های تعاون، کار و امور اجتماعی، بازرگانی و صنایع و معادن به نام وزارت امور تولیدی و خدماتی با پوشش وظایف وزاتخانه‌های ذکر شده تامین می‌شود.

وی بیان داشت: ادغام وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم تحقیقات و فناوری با تاسیس وزارت آموزش و پرورش و عالی از دیگر طرح‌های کوچک سازی دولت و حرکت به سوی دولت کارآمد است.

یوسف‌نژاد خاطرنشان کرد: معاونت آموزشی وزات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در حوره تحصیلات عالی و آموزش پزشکی با تمامی امکانات و پرسنل به این وزارتخانه منتقل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با تشکیل این وزارتخانه مبادله موافقت‌نامه طرح‌های و پژوهش‌های مطالعاتی و اجرایی اعتبارات تملک دارایی و سرمایه‌ای با رعایت بند ج ماده 136 قانون برنامه چهارم توسعه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و ستادها به عهده این وزارتخانه است، گفت: سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور موظف است حداکثر تا دو ماه از تصویب این قانون ساختار تشکیلاتی وزارتخانه‌ها و مراجع تشکیلاتی مورد نیاز استانی و شهرستانی آن را تعریف و برای اجرا به وزارتخانه‌ها ابلاغ کند.

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس با اعلام اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تبدیل می‌شود، اظهار داشت: ساختار تشکیلاتی این وزاتخانه توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تعریف و برای اجرا ابلاغ می‌شود.

وی در مورد سایر وزارتخانه‌ها که قبلا تاسیس شده‌اند و مشمول ادغام نشدند نیز افزود: براساس مفاد قانونی این وزاتخانه‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

یوسف‌نژاد بیان داشت: دولت موظف است برنامه عملیاتی اجرایی ماه 136 قانون برنامه چهارم توسعه کشور را حداکثر تا پایان سال جاری در قالب لایحه‌ای تهیه و به مجلس تقدیم کند.

وی با اعلام اینکه تمامی وزاتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی که در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها دارای سطوح سازمانی هستند موظفند تا پایان سال جاری اختیارات و وظایف مرتبط با حوزه عمل استان‌ها و شهرستان‌ها را به واحدها تفویض کنند، تصریح کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی موظف است، روسای این قانون تشکیلات جدید وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و واحدهای تابعه را با رعایت فصل چهارم قانون مدیریت خدمات کشوری با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های زیربط حداکثر سه ماه از تصویب این قانون تعریف و تصویب شورای عالی اداری برساند.

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و استان‌ها موظف هستنند نسبت به ادغام واحدهای استانی و شهرستانی وزارتخانه‌های که مشمول ادغام یا انتقال وظایف شدند را حداکثر تا پایان سال 88 اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه تمامی وظایف، اختیارات، پرسنل و امکانات ورزشی دستگاه‌های اجرایی دولتی از تاریخ تصویب این قانون به سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران منتقل می‌شود، گفت: رئیس کل بانک مرکزی با پیشنهاد رئیس جمهور و هیئت دولت با حکم رئیس جمهور به مدت چهار سال منصوب می‌شود و انتصاب وی بعد از دوره چهارساله نیز بلامانع است.

یوسف‌نژاد با اشاره به اینکه فرد پیشنهاد شده برای تصدی ریاست کل بانک مرکزی باید حداقل دارای مدرک دکترای اقتصادی و یکی از رشته‌های مرتبط باشد، افزود: رئیس کل بانک مرکزی را قبل از اتمام مدت مسئولیت نمی‌توان عزل کرد، مگر با طرح سئوال در مورد دلایل عزل توسط یکی از اعضای مرتبط هیئت دولت و استماع جواب و توضیحات نامبرده با رای اکثریت اعضای هیئت دولت به وارد بودن سئوال مطرح شده برای بار دوم مسیر خواهد شد.

وی ادامه داد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نیز با تمامی امکانات، پرسنل و وظایف از وزارت کار و امور اجتماعی منفک می‌شود.

نماینده مردم ساری در مجلس خاطر نشان کرد: از تصویب این قانون تمامی مراکز دانشگاهی و تحصیلات عالی دستگاه های دولتی به تمامی امکانات و پرسنل به وزارت کار و امور اجتماعی واگذار می‌شود.

وی از ادغام وزارتخانه‌های بهداشت درمان و آموزش پزشکی با وزارت رفاه و تامین اجتماعی خبر داد و اظهار داشت: در این باره وزارت رفاه و سلامت تاسیس می‌شود همچنین وزارت مسکن و شهرسازی منحل و وظایف آن به حوزه وزارت کشور منتقل می‌شود.

یوسف نژاد با اشاره به اینکه وزارت نیرو نیز منحل خواهد شد، بیان داشت: وظایف مرتبط با امور برق شامل تولید، انتقال و توزیع به شرکت‌های تابعه با  تمامی امکانات و پرسنل به وزارت نفت منتقل و وزارت انرژی تاسیس می‌شود.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفتگو با مهر تاکید کرد: بر اساس تبصره دو ماده این طرح وظایف مرتبط با آب فاضلاب شهری و روستایی با تمامی امکانات و پرسنل و شرکت‌های تابعه به وزارت کشور(سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها) انتقال می‌یابد.

وی اضافه کرد: فعالیت‌ها و وظایف مرتبط با آب‌های گرم معدنی با تمامی امکانات و پرسنل به وزارت‌خانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منتقل می‌شود.

یوسف‌نژاد اضافه کرد: براساس این طرح وظایف و فعالیت‌های مرتبط با بخش آب به همراه تمامی امکانات به وزارت جهاد کشاورزی منتقل می‌شود که نام این وزارتخانه به وزارت آب، کشاورزی و محیط زیست تغییر می‌یابد.

وی یادآور شد: سازمان محیط زیست نیز با تمامی امکانات و وظایف به این وزارتخانه منتقل و در ساختار جدید وزارتخانه به عنوان یکی از معاونت‌های آن تعریف می‌شود.

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس گفت: با تجمع تمام فعالیت‌ها، وظایف مرتبط با امور زیربنایی همه دستگاه‌های اجرایی دولتی و وزارت‌خانه‌ و اشکال همه سطوح مدیریتی، پرسنل، امکانات و ادغام آن‌ها با وزارت امور زیربنایی تامین می‌شود.

وی در تعریف امور زیربنایی گفت: این وزارتخانه تمامی طرح‌ها و پروژه‌های تملک داریی‌های سرمایه‌ای که موجب تقویت زیرساخت‌های اقتصادی و توسعه کشور می‌شود را در بر می‌گیرد.

یوسف‌نژاد افزود: سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است با تمهید مقدمات لازم نسبت به تحقق تمام مواد و تبصره‌های این قانون حداکثر تا پایان سال‌جاری و مهلت‌های مقرر اقدام کند.

وی عدم اجرا یا تاخیر در اجرای این قانون برای زمان پیش‌بینی شده را مشمول مجازات اسلامی دانست و استقرار دولت دهم و معرفی وزرا برای کسب رای اعتماد از مجلس براساس این قانون خواهد بود.

نماینده مردم ساری در مجلس خاطر نشان کرد: پرسنل وزارتخانه‌های که در اثر اجرای این قانون مازاد تلقی می‌شوند مشمول مفاد ماده 21 قانون مدیریت خدمات کشوری می‌شود.

وی بیان داشت: هزینه اجرای این قانون از محل صرفه‌جویی در کاهش تعداد وزارت‌خانه‌ها و از محل فروش ساختمان‌ها و سایر اقلام منقول و غیر منقول مازاد تامین می‌شود.

نماینده مردم ساری در مجلس تاکید کرد: با تصویب این قانون سازمان ملی جوانان و برخی سازمان های موازی دیگر با تمامی امکانات و وظایف به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتقل می‌شوند.

وی اظهار داشت: وزارتخانه‌های ارتباط و فناوری اطلاعات و وزرات راه و ترابری نیز به نام وزارت حمل و نقل و ارتباطات  فعالیت خواهند کرد.(mehrnews)



    ©2013 APG.ir