تعداد بازدید: 3062

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 3 تير 1388-0:0

راهكارهاي پيش روي موسوي و احمدي نژاد

يادداشتي از:دکتر سیف الرضا شهابی،کارشناس مسايل سياسي-بابل 


 انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري به پايان رسيد و بنا به اظهار وزارت كشور آقاي محمود احمدي نژاد براي 4 سال آينده به رياست جمهوري بر گزيده شد؛ اگر چه نتايج اعلام شده مورد قبول آقاي مير حسين موسوي نمي باشد ومعترض به آراي اعلامي وزارت کشوراست .به هر حال در وراي اختلافات موجود راهكارهاي  پيش رو مير حسين و احمدي نژاد رادر آينده مي توان به اشكال زير در نظر گرفت:

   در ابتدا از مهندس موسوي شروع مي كنم :

   1-اگر موسوي هم چنان به مخالفت ادامه دهد در اين صورت نمي تواند ادعا كند به قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران وفادار است. در قانون اساسي فعلي تعاريفي از رهبري و شوراي نگهبان آمده كه با عملكرد و ادامه اعتراضات مطابقت و موافقت ندارد. به نظر مي رسد در صورت ادامه بيانيه ها تلويحا" يا تصريحا"  به نفي قانون اساسي از سوي مهندس  كشانده خواهد شد و چالش عميقي به وجود خواهد آمد كه پايان مطلوبي  نخواهد داشت.

  2- مير حسين براي آن كه وفاداري عملي خود را به قانون اساسي نشان دهد با انتشار بيانيه اي ضمن رد نتيجه اعلامي وزارت كشور(اگر نتايج را قبول ندارد ) اعلام كند به خاطر احترام به قانون اساسي تمكين مي كند و در اين صورت بهترين وضعيت براي مهندس اگر مي خواهد به فعاليت سياسي ادامه دهد تشكيل يك حزب فراگير است؛ حركتي كه 4 سال قبل آقاي كروبي به آن روي آورد، با اين تفاوت كه محبوبيت مهندس با كروبي تفاوت چشمگير دارد و اگر از 13 ميليون نفري كه به موسوي راي دادند فقط 3 ميليون نفر به عضويت حزب در آيند يك پشتوانه نيروي انساني قوي براي حزب خواهد بود . 

 در آينده انتخابات شوراهاي شهر را در پيش رو داريم و بعداز آن انتخابات مجلس شوراي اسلامي و در پي آن انتخابات رياست جمهوري و از اكنون مهندس با تشكيل حزبي منسجم و قوي مي تواند خود رابراي انتخابات بعدي  آماده كند .

ممكن است گفته شود : با وجودشوراي نگهبان موجود همين آش است و همين كاسه؛اولا" در انتخابات شوراهاي شهر و روستا شوراي نگهبان دخالتي ندارد، ثانيا موفقيت در انتخابات شوراهاي شهر و روستا يك آزمون براي حزب آقاي موسوي خواهد بود، ثالثا" براي انتخابات شوراي اسلامي بايد افرادي را نامزد كنند كه وجيه المله باشند و  افراد تنش زا نباشند تا بتواند بخش مهمي از كرسي هاي مجلس را اشغال كنند و دولت را به چالش بكشانند  و بالاخره شوراي نگهبان همان شورايي  است كه آقاي موسوي 20 سال در مقابل عملكردش سكوت كرده بود. 

    موسوي در انتخابات آينده رياست جمهوري يا خودش مي تواند كانديدا بشود يا يكي از اعضاي حزب را نامزد كند،در شرايطي كه مير حسين با سه ماه فعاليت انتخاباتي و بدون توزيع سهام عدالت،بدون توزيع سيب زميني ، بدون سفربه شهرهاي كوچك و جمع كردن نامه از مردم درمانده موفق شد 13 ميليون راي به دست آورد، قطعا" در انتخابات بعدي شگفتي خواهد آفريد.

   و اما راهكار هاي احمدي نژاد در 4 سال آينده :

   در صورت تائيد وتثبيت رياست جمهوري احمدي نژاد براي 4 سال آينده، اوبايد در گفتار و رفتار خود تجديد نظر كند.

 مطمئنا" او هر گز فكر نمي كرد در انتخابات با چنين چالشي ازسوي روشنفكران و تحصيلكرده ها وبخشي از دانشجويان و اقشار شهري روبه روشود و اين چالش بخش بزرگ آن ناشي از گفتار و رفتار او در 4 سال گذشته است.

 اين جانب در پي آن نيست تمام حق را به مخالفان احمدي نژاد بدهد ولي واقعيت آن چه است بايد گفته شود. تكيه بر اقشار روستائي و كم در آمد و لايه هاي پائين دست جامعه خوب است ولي غفلت از ساير اقشار اجتماعي وفرهنگي و ...مطلوب نمي باشد .احمدي نژاد بايد به نكات زيردر دوره دوم رياست جمهوري توجه كند :

1-     ادبياتي كه در سخنراني ها به كار مي گيرد حتي در مورد همكاران و مديران وفادار و زير مجموعه اش جالب و پسنديده نيست .مهم نيست فن بلاغت ندارد،مهم احترام به ديگران در سخنراني ها و مصاحبه ها است. ممكن  است ايشان استدلال كند اين نوع ادبيات بيشتر به دل مردم عامي مي نشيند ولي بايد بداند همه مردم عامي نيستند .

2-     در پي چالش با آقاي هاشمي رفسنجاني و دانشگاه آزاد اسلامي نباشد. اگر مداركي مبني بر تخلف دارداز طريق مراجع قانوني و رسمي مذاكره كند ودر صورتي كه قانع نشد از طريق مراجع ذي صلاح به دستگاه قضائي روي آورد. اين روش بهتر از سخنراني هاي جنجالي و تنش زا است .

3-     هم چنين اگر او مداركي محكمه پسند از فساد مالي و سياسي مديران و مسئولين 30 سال اخير دارد به دستگاه قضائي تحويل دهد و پي گير آن پرونده ها باشد .

4-     قانون گرائي و اجراي قوانين مجلس و يا شوراي مجمع تشخيص مصلحت نظام بايد هدف اول او باشد و خود را ملزم به اجراي دقيق قوانين بداند، اگر چه آن قانون با افكار و آرمان هاي او مغايرت داشته باشد .قانون گريزي به هر بهانه اي در آينده براي  شخص متخلف مشكلات حقوقي به وجود مي آورد

5-     با مسائل فرهنگي و هنري و....با سعه صدر برخورد كند.اهل قلم مدعي اند بسياري از تاليفات آن ها ماه ها حتي سال ها بدون تكليف در وزارت ارشاد سرگردان است . به برگزاري كنسرت ها يا مجوز نمي دهند يا بعد از مجوز لغو مي شود .فيلم هاي سينمائي اجازه اكران پيدا نمي كنند و...

6-  به دگرانديشان و نيروهاي اپوزيسيون وفادار در چارچوپ قوانين كشور اجازه تشكيل اجتماعات بدهد.  براي برپائي مراسم سالگرد درگذشتگان نظير:مرحوم مهندس بازرگان،دكترشريعتي،آيت الله طالقاني،داريوش فروهر  اجازه بدهد و از برگزاري آن ممانعت نشود .

7-     هزينه هاي بدون حساب و كتاب در آينده معضلاتي را پديد خواهد آورد. با توجه به قيمت بالاي نفت در يكي دو سال اخيرمشكلات اقتصادي بيشتر شد و تورم به مرز غير قابل تحمل رسيد. دولت راستگوئي را پيشه خود كند و آمارهاي  واقعي را اعلام كند .در زمينه كاهش واقعي بيكاري هم اقدامات اصولي و جدي مبذول دارد زيرا هر جوان بيكار يك بمب ساعتي است .

8-     در سياست خارجي ،عرف ديپلماتيك تا آن جا كه با منافع و مصالح ملي مغايرت پيدا نكند بايد رعايت شود. هنر ديپلماسي بر تنش زدائي است. نبايد كاري كرد دوستان به مخالفان و مخالفان به دشمنان تبديل شوند. افراط و تفريط در سياست خارجي با ضرر و مشكلات در سطح بين المللي روبرو خواهدشد.فلسطين براي ما مهم است ولي نبايد از فلسطيني ها فلسطيني تر شد و اگر يك دلار در عراق و لبنان و فلسطين و...هزينه شود امادر كشور ما يك بيمار به خاطر فقر و نداري بميرد بايد در قيامت و پيشگاه تاريخ  پاسخ گو باشيم .هم چنين در اجلاسي كه ضرورت ندارد ويا به حيثيت ايران و مقام رياست جمهور اسائه ادب مي شود شركت نكنيم.

9-     سفرهاي استاني خوب است ولي جمع آوري  نامه از مردم نيازمند در شان مقام محترم رياست جمهوري نيست. سيستم هاي اجرائي و اداري و بانكي ما بايد به قدري قوي و منظم وقانونمند عمل كنند كه مشكلات و خواسته هاي مردم در موطن شان حل شود و نياز به نامه نگاري با بالاترين مقام اجرائي كشور نباشد.

10- در گزينش مديران بايد دقت به خرج دهد و در ميان هزاران نفر از مديران لايق و سالم و حداقل بدون حرف و حديث در سطح کشور نيازي نبود مهم ترين وزارت خانه كشورش را به دست افرادي بسپاردكه زير سئوال قرار دارند.

قطعا نكات فراوان ديگري وجود دارد كه مجال  پرداختن به آن ها در اين نوشتار نيست يا به ذهن اين جانب خطور نكرده وصاحب نظران و از روي دلسوزي به خاطر پيشرفت كشور در فضاي سالم بايد مطرح کنند.


  • مازندنومهپاسخ به این دیدگاه 0 0
    سه شنبه 30 تير 1388-0:0

    درود بر آقاي رجبي؛ ايميل آقاي دکتر شهابي بدين قرار است:safeshahabi@yahoo.com

    • مهدی رجبی پاسخ به این دیدگاه 0 0
      سه شنبه 30 تير 1388-0:0

      آقای دکتر با سلام
      در رابطه با روابط ایران و شورای همکای خلیج فارس از بدو تأسیس تا کنون می خواهم مقاله ای بنویسیم لطف کنید شماره تماس یا ایمیل خود را به پست الکترونیک این جانب ارسال نمایید با تشکر

      • دوشنبه 8 تير 1388-0:0

        گویا این آقا در ماوراء ایران زندگی می کند که چنین راه کارهایی را جلوی موسوی می گذارد . موسوی دیگر صلاحیت کاندیدا شدن ندارد که بخواهد امیال و افکار طیف وابسته را بی چون و چرا اجرا کند وی امتحان خود را پس داده و دیگر آراء آن مردمی را که فریب داده به دنبال خود ندارد . خدایا ما را آنی به خودمان وا مگذار .

        • يکشنبه 7 تير 1388-0:0

          از تحلیل آقای دکتر بسیار متشکرم . پختگی سیاسی ایشان ستودنی است .

          • شنبه 6 تير 1388-0:0

            بگم بگم چه جوری دکتر شدی دکتر جون

            • جمعه 5 تير 1388-0:0

              اقای دکتر!

              شما همونی نیستید که در مازند نومه خبر سفرهای انتخاباتی به تهران و کروبی و جامعه زندانیان سیاسی و ... را می دادید؟
              حنای تو رنگی ندارد

              • چــرا آخـــــــه؟ چـــــــــــــرا؟پاسخ به این دیدگاه 0 0
                جمعه 5 تير 1388-0:0

                پدربزرگ ما می گفت :

                صبح 28 مرداد 1332 همه مردم می گفتن: زنده باد مصدق

                بعد از ظهر همون روز همونا گفتن: مرگ بر مصدق

                حالا حکایت مازندنومه
                قبل انتخابات: فقط موسوی، احمدی نژاد ناشیه
                بعد از اون: موسوی خائنه، فقط احمدی نژاد

                • جمعه 5 تير 1388-0:0

                  همزيستي مسالمت آميز با همسايه ، هم محلي ، همشهري ، هموطن و هم نوع شعارهرانسان عالمي است
                  به سخنان آيت الله بهجت گوش بديد ....

                  • پنجشنبه 4 تير 1388-0:0

                    آقا دکتر به نظر شما در این مملکت اگر حق خود را بخوای آن وقت ضد نظام هستی! ما تا کی باید چنین فکر کنیم ؟
                    باید بیایم - باید یاد بگیریم و یاد بگیریم هر کس استباه کرد به قول احمدی با چاقو زنجان گوش هایش را ببریم-
                    با تشکر

                    • پنجشنبه 4 تير 1388-0:0

                      استادان ما عجب تحليل‌ها قوي و راهگشا ارائه مي‌دهند، اما حيف كه فقط مكتوبش خوش است آناني كه بايد عمل كنند وقتي حلاوت قدرت زيز زبانشان مزه كرده همه چيز را فراموش مي‌‌كنن. اگر دكتر شهابي عزيز حمل بر بي ادبي نكند بايد گفت: دو صدگفته چون نيم كردار نيست.

                      • پنجشنبه 4 تير 1388-0:0

                        دلت خوشه دکتر!احمدی نژاد که قوانین دموکراسی رو بلد نیست.

                        • پنجشنبه 4 تير 1388-0:0

                          دکتر عزیز اگر احمدي نژاد این چیزها را رعایت می کرد که میرحسین وارد میدان نمی شد!!


                          ©2013 APG.ir