تعداد بازدید: 4334

توصیه به دیگران 1

شنبه 13 تير 1388-0:0

بازار در دست برنج خارجي

گزارش از:علي ابراهيمي


واردات بي‌رويه برنج موجب شده است تا اكنون حتي در مناطق شمالي كشور نيز كه به‌عنوان مراكز عمده توليد برنج محسوب مي‌شود برنج‌‌هاي خارجي به بازار هجوم آورده و حتي برخي توليد‌كنندگان نيز به مصرف اين برنج‌ها روي آورند.

اين شرايط موجب شده است تا برخي دست‌اندركاران توليد و بازرگاني برنج با ابراز نگراني از واردات برنج آن هم در شرايطي كه به گفته مسئولان با توجه به ميزان توليد داخل اكنون نيازي به واردات اين محصول نيست، نسبت به تداوم اين روند هشدار داده و سرنوشت مشابه چاي را براي برنج ايراني وعده دهند.

واردات بي‌رويه برنج‌ خارجي علاوه بر وارد ساختن آسيب به بخش توليد، با تغيير ذائقه مصرف‌كنندگان داخلي آينده مبهمي را پيش روي توليد اين محصول در كشور قرار داده، به‌نحوي كه اكنون حتي در شهر آستانه اشرفيه كه مهد توليد كيفي‌ترين برنج دنيا محسوب مي‌شود نيز هجوم بي‌رويه برنج‌هاي خارجي موجب شده تا روستاييان اين شهرستان كه خود توليد‌‌‌كننده بهترين برنج هستند، مصرف برنج خارجي را بر توليدات خود ترجيح دهند.

گذري در بازار شهرهاي شمالي نيز بيانگر آن است كه امروز بازار اين شهر از برنج ويتنامي، تايلندي، فيليپيني، پاكستاني، بنگلادشي، هندي و... اشباع شده و بيشتر مراكز تهيه غذا، رستوران‌ها و برخي هتل‌ها هم از برنج خارجي استفاده مي‌كنند.

مشكل در خريد برنج داخلي

دبير انجمن برنج ايران با اشاره به مشكلات كشاورزان براي فروش برنج توليدي خود مي‌گويد: به دليل واردات بيش از حد در سال‌هاي‌85 تا 87 خريد برنج از كشاورزان داخلي با مشكل مواجه شده است. اكنون كشور از واردات برنج خارجي به‌طور كامل بي‌نياز شده و هنوز در انبارهاي كشاورزان برنج توليدي سال‌87 موجود است.

جميل عليزاده شايق، با اشاره به اينكه طبق آمار گمرك در 2‌ماهه نخست سال‌جاري نيز واردات برنج انجام شده است، مي‌افزايد: اكنون بايد كارگروهي دلسوز و متخصص در امر كشاورزي در مورد برنج‌هاي سال گذشته تصميمي اساسي اتخاذ كند چرا كه امسال نيز در استان‌هاي گيلان، مازندران و گلستان بيش از 500‌هزار هكتار اراضي به كشت برنج اختصاص يافته است.

نگراني شاليكاران

اين شرايط موجب شده تا اكنون واردات بي‌رويه برنج به يكي از دغدغه‌هاي مهم توليد‌كنندگان برنج در استان‌هاي برنج خيز كشور تبديل شود، چرا كه واردات بيش از نياز برنج به كشورمان بازار داخلي اين محصول را با مشكل مواجه كرده است.

عضو كميسيون كشاورزي مجلس هشتم نيز در اين زمينه مي‌گويد: واردات بي‌رويه برنج مشكلات مالي زيادي براي شاليكاران ايجاد كرده است. علي ميرزايي مي‌افزايد: واردات بي‌رويه انواع برنج‌هاي خارجي سبب شده تا كشاورزان در فروش برنج با مشكلات عديده‌اي مواجه شوند و بر اثر فشار مالي محصول خود را پايين‌تر از نرخ واقعي به فروش رسانند.


با در نظر گرفتن مصرف سرانه حدود 40‌كيلو‌گرم نيز بازار مصرف كشورمان سالانه نيازمند 3‌ميليون تن برنج است كه با توجه به توليد داخلي نزديك به 2ميليون تني اين محصول، كشورمان نيازمند واردات حداكثر سالانه يك ميليون تن برنج توسط وارد‌كنندگان دولتي، تعاوني و مرزنشينان است.

واردات چهار برابر نياز بازار

معاون جهاد كشاورزي گيلان نيز با انتقاد از واردات بي‌رويه برنج، مي‌گويد: سال گذشته مقرر شد 400‌هزار تن برنج وارد كشور شود، اين در حالي‌ است كه 5/3تا چهار ‌برابر بيشتر از ظرفيت مورد نياز كشور يعني بيش از يك ميليون و 370‌هزار تن برنج وارد شده است. بنيادي همچنين از صدا و سيما به‌دليل تبليغ برنج‌هاي خارجي گلايه كرده و مي‌افزايد: تبليغات برنج خارجي در رسانه ملي به نفع كشاورزان و استان‌هاي برنج‌خيز كشورمان نيست.(mehrnews)



    ©2013 APG.ir