تعداد بازدید: 2673

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 15 مرداد 1388-0:0

رييس انجمن کوه نوردان ايران:کارشناسان وزارت راه کفايت ندارند

علم کوه هم مانند دماوند آسفالت مي شود!


به نوشته chn طرح جاده اتصالي كلاردشت به طالقان مورد تاييد وزارت راه و امور ترابري قرار گرفته است و براي تصويب، لايحه آن به مجلس فرستاده مي‌شود.

عباس محمدي- رييس انجمن کوه نوردان ايران و مدير گروه ديده‌بان کوهستان- با اعلام اين خبر افزود:« طرح و نقشه اين جاده را اداره كل راه مازندران تهيه و وزارت راه و امور ترابري نيز آن را تاييد كرده است و احتمال تصويب آن بسيار زياد خواهد بود.»

وي درباره اين مسير افزود:« قرار است از رودبارك كلاردشت تا حصار چال طالقان را به عنوان مسير اتصالي و تسهيل در تردد جاده‌سازي كنند. اين درحالي است كه تنها كوهنوردان از اين مسير استفاده مي‌كنند و نيازي به جاده ندارند.»

محمدي با اشاره به زيان‌هاي حاصل از اين كار افزود:« اين طرح هيچ توجيهي ندارد و كاملا بيهوده است زيرا 6 ماه از سال كاملا پوشيده از برف يا سيلابي است. مطلب مهمتر اينكه با ساخت جاده در اين محدوده تنها راه براي زمين‌خواري، ساخت و ساز و تخريب باز مي‌شود.»

رييس انجمن کوه‌نوردان ايران با اشاره به حساس بودن اين منطقه تصريح كرد:« اگر منطقه علم‌كوه اسير اين جاده‌سازي شود، سرچشمه مهمترين رودخانه منطقه يعني"سرداب رود" نابود خواهد شد. با انجام اين امر فاجعه‌ ديگري در راه است زيرا اين منطقه كانون معادن متعددي است كه با باز شدن راه به آن نابودي جنگل، كوهستان و در كل حيات وحش علم كوه دور از ذهن نيست.»

محمدي با انتقاد از مسئولان محيط زيست تصريح كرد:« متاسفانه مسئولان راه و ترابري و محيط زيست به شدت ضعيف عمل مي‌كنند و وظيفه خود را نمي‌دانند. آنها بودجه‌هاي هنگفتي را براي تخريب مي‌گيرند و از اندك بودجه محافظتي دريغ مي‌كنند.»

وي ادامه داد:« در دنيا چنين چيزي غيرممكن است و به شدت با متخلفان و مسببين تخريب‌ها برخورد مي‌شود ولي در ايران هيچ نظارتي وجود نداشته و بعضي‌ها به سادگي يك جنگل به همراه كوه‌ها و رودخانه‌هاي اطراف آن را از بين مي‌برند تا بتوانند به راحتي به خانه‌سازي و زمين‌خواري خود بپردازند.»

محمدي با انتقاد از كارشناسان و ارزيابان محيط زيست وزارت راه و ترابري، آنها را بي‌كفايت خواند و پيمانكاراني كه اين طرح‌ها را اجرا مي‌كنند، عامل اصلي فرسايش طبيعت و تخريب كوه‌ها دانست.

وي معتقد است كه بايد كار ارزيابي زيست محيطي جاده‌ها و طرح هاي راه‌سازي را به دست سازمان هاي غيرانتفاعي بي طرف و كارشناسان واقعي و تحصيل‌كرده محيط زيست سپرد.

وي جريان جاده‌سازي دماوند را آغازحساسيت براي حفاظت از كوهستان‌هاي كشور دانست و گفت:« درست است كه جاده سازي متوقف شده ولي تازه آغاز ماجراست. هنوز مهر حكم جلب افراد متخلف در مسئله دماوند خشك نشده، مسئولان اداره راه مازندران به فكر تخريب علم‌كوه و جاده‌اي ديگر هستند. البته اين موضوع تنها مربوط به اين استان نيست و بسياري از مناطق كوهستاني كشور مورد تعدي زمين‌خواران و راهسازان قرار گرفته است.»

وي از ايجاد گروهي براي شناسايي مناطق تخريب شده‌ در كوهستان‌هاي ايران و محافظت از آنها خبر داد و اذعان داشت كه حساسيت روي قله دماوند به دليل شاخص و نماد بودن آن بوده است.

بسياري از كارشناسان نيز معتقدند كه مسئولان وزارت راه و ترابري بايد در ابتدا جاده‌هاي ساخته شده‌اي مانند چالوس و هراز را به حد استاندارد برسانند و سپس به ساختن جاده‌هاي جديد مبادرت ورزند.



    ©2013 APG.ir