تعداد بازدید: 2598

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 19 مرداد 1388-0:0

ياد پار پيرار

 جشن سنتي فردينه ماشو چون سال‌هاي گذشته در دهكده تاريخي و فرهنگي كندلوس برگزار شد.


 اين جشن كه يكي از مراسم سنتي اين روستا محسوب مي‌شود، با حضور گسترده مردم كندلوس و روستاهاي اطراف و بسياري از گردشگران داخلي و خارجي انجام شد.

 اين مراسم در ميدان مركزي دهكده فرهنگي و تاريخي آغاز شد و جمعيتي بسياري كه از روزهاي قبل از نقاط مختلف كشور خود را براي حضور در اين جشن به دهكده فرهنگي و تاريخي كندلوس رسانده بودند‌ تا آهنگ شادي، نشاط و همدلي و يكرنگي مردم كندلوس را از نزديك نظاره‌گر باشند و در اين شادي شريك شوند.

در بين جمعيت حاضر در جشن فردينه ماشو گردشگران خارجي كه براي بازديد از اين دهكده به اين منطقه سفر كرده بودند نيز ديده مي‌شدند.

 نواي زيبا و دلنشين طبل و سرنا كه توسط صارم شيخ الاسلامي كندلوسي نواخته مي‌شد، فضاي دهكده فرهنگي و تاريخي كندلوس و فضاي جشن فردينماشو را جلوه‌اي خاص بخشيد.

عده‌اي از جوانان و نوجوانان كندلوسي نيز با پوشيدن لباس محلي همراه با نواي طبل و سرنا رقص محلي و سنتي مشغول شدند كه اين امر شادي جشن فردينماشو را دو چندان كرد. در بين جمعيت حاضر هر كسي سعي داشت، تا با دوربين‌هاي تصويربرداري و عكاسي لحظه‌هاي ناب و زيباي اين جشن را به تصوير بكشد، چشم به هر سو كه مي‌رفت فقط لبخند، نشاط، همدلي و يكرنگي و صفاي اهالي كندلوس را مي‌ديد كه با شوق آن را با مهمانان و گردشگران داخلي و خارجي تقسيم مي‌كردند.

 در قسمتي از محيط با صفاي جشن بزرگ و سنتي فردينماشو زنان روستايي مشغول پختن آش محلي بودند كه پس از گذشت زماني از مراسم باشكوه فردينه ماشو، بين تمام حاضران در جشن توزيع شد. اين جشن از صبح روز جمعه در نقطه‌اي ديگر از روستا از سر گرفته شد ‌و اين بار با افزوده شدن تعداد شركت‌كنندگان علاوه بر نوجوانان و جوانان، مردان ميانسال كندلوسي نيز با پوشيدن لباس محلي به اين جشن حال و هوايي ديگر دادند.

 تخم مرغ‌هاي رنگي، شيرين پرساق نيز به زيبايي اين جشن افزود. كاروان شادي فردينه ماشو در كوچه و پس كوچه‌هاي دهكده فرهنگي و تاريخي كندلوس به راه افتاد تا شادي اين جشن را به درب خانه‌هاي اهالي كندلوس ببرد.

كاروان شادي فردينماشو كه همراه با نواي طبل و سرنا بود در نقاط مختلف روستا توقف كرده و نوجوانان و جوانان و مردان ميانسال كندلوسي به اجراي رقص محلي و سنتي مي‌پرداختند و از سوي خانواده‌هايي كه كاروان شادي به آنجا رفته بود مورد استقبال قرار مي‌گرفتند و با پخش شيريني پذيرايي مي‌كردند.

 كاروان شادي جشن سنتي فردينه ماشو پس از گذر از نقاط مختلف دهكده فرهنگي و تاريخي كندلوس و تقسيم شادي با ساير اهالي كندلوس به نقطه آغاز حركت رسيد و در آنجا نيز پس از اجراي رقص و كشتي سنتي و محلي و خوردن ش محلي توسط حاضران در جشن به پايان خود رسيد و خاطره‌اي ديگر از همدلي، يكرنگي و مهر و صفاي روستاييان در اذهان نقش بست.

محمد حسين ملايي كندلوسي  - (mazandnews@yahoo.com)



    ©2013 APG.ir