تعداد بازدید: 2711

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 26 مرداد 1388-0:0

کوهی از تالم

ابعاد تازه ای از ماجرای جاده سازی در علم کوه کلاردشت منتشر شد.


یک فعال محیط زیست برداشت "سنگ تزئینی" با استناد به پیشینه منطقه کلاردشت را بهانه ای برای جاده سازی در ارتفاعات 4 هزار و 850 متری علم کوه عنوان کرد.


علی فرضی در گفتگو با mehrnews ضمن اظهار این مطلب گفت: اخیراً فرماندار و بخشدار طالقان به همراه فرماندار چالوس، بخشدار و یکی از اعضای شورای شهر کلاردشت جلسه ای را در دفتر یک شرکت  در کلاردشت برگزار کردند که ظاهراً موضوع جاده سازی در علم کوه در آن مطرح می شود.

 این نشست در حالی در این دفتر اتفاق افتاده است که شرکت مذکور به دلیل بدهی مسئولیت مالی و اداری خود را به سازمان تامین اجتماعی واگذار کرده و البته فعالیت آن با مخالفت مردم منطقه هم روبرو شده و به دلیل همین مخالفتها عملا متوقف شده است.

مسئول قرارگاه کوهنوردی کلاردشت همچنین اضافه کرد: برداشت سنگ در منطقه تخریبهای گسترده ای را در سالهای گذشته برای محیط زیست کلاردشت به دنبال داشته که با مخالفت مردم این فعالیتها متوقف شد و برای نمونه دره ای به نام " لته کمر" در این مسیر به طور کامل تخریب شده است.

با این حال به گفته این عضو انجمن کوهنوردان کلاردشت یکماه بعد از این نشست جلسه ای با حضور استاندار مازندران برگزار شد و در آن طرح جاده سازی برای نزدیکتر کردن مسیر طالقان به کلاردشت با این توجیه که کلاردشت از بن بست خارج شود در دستور کار قرار گرفت و صورت جلسه آن به امضای تمامی مسئولان حاضر که فرماندار منطقه نیز در آن حضور داشت رسید.

از سوی دیگر ، فرماندار چالوس در تکذیب خبر "سرنوشت دماوند در انتظار کوه علم کوه" در چالوس گفته است: این خبر صحت ندارد و هیچ جاده سازی و آسفالتی در علم کوه صورت نگرفته است و این طرح در هیچ صورتجلسه ای مصوبه نشده و به هیچ اداره ای نیز برای ایجاد جاده در علم کوه ابلاغ نشده است.

تورج علی نیا  افزوده بود: ایجاد راه اتصال به کلاردشت و طالقان نیز در این منطقه مطرح نیست و در دستور کار فرمانداری و هیچ اداره دیگری قرار ندارد و زمانی که چنین مصوبه ای وجود ندارد و چنین جلسه ای برگزار نشده مطرح کردن آن صحیح نبوده و رسانه ها نباید به این موضوع دامن بزنند.

با این همه رئیس انجمن کوهنوردی ایران ضمن استقبال از این اظهارات فرماندار چالوس گفت: اینکه مسئولان خبر احداث جاده در علم کوه را تکذیب می کنند یعنی اینکه واقعا ساخت و ساز و راهسازی در این منطقه ضرورت ندارد و جلوی فعالیتهای احتمالی در آینده گرفته می شود و من از این بابت خوشحال هستم . این باعث خوشبختی است که فرماندار از ضرورت حفظ محیط زیست سخن می گویند.

عباس محمدی همچنین با اشاره به اظهارات اغلب مسئولان در چند سال گذشته افزود: متاسفانه رویه ای از سوی مسئولان پیش گرفته شده که در برابر انتقادات با اظهار دلسوزی و همراهی ما را که منتقد برخی فعالیتهای توسعه طلبانه برای حفظ محیط زیست هستم خلع سلاح می کنند در حالی که عملاً کار دیگری انجام می دهند. اما به اظهارت فرماندار چالوس خوشبین هستم چرا که معتقدم واقعا به محیط زیست احترام می گذارند.

از سوی دیگر عضو شورای شهر کلاردشت که در نشست اظهار شده حضور داشت و با مصوبه جاده سازی در کوه علم کوه مخالفت کرده بود ضمن تایید وجود صورتجلسه که در آن جاده سازی مصوب شده به خبرنگار مهر گفت: از اظهارات فرماندار استقبال و از همکاری آنها برای نجات کلاردشت و جلوگیری از تکرار تجربه کوه دماوند تشکر می کنیم.

شجاع سلمیان پور اضافه کرد: اینکه شائبه ای برای تداوم برداشت سنگ تزئینی وجود دارد را درک می کنم و آن را رد نمی کنم اما همه جانبه نگری مسئولان در این خصوص و موضع حمایتی که از محیط زیست منطقه صورت می گیرد خوشحالی را برای مردم منطقه و طرفداران محیط زیست به دنبال خواهد داشت.

این اتفاق در حالی در این منطقه رخ می دهد که کارشناسان زیست محیطی معتقدند تمام دامنه های این منطقه به شدت آسیب پذیر و سست هستند و هر گونه بارگذاری اضافه اکوسیستم منطقه را به شدت تخریب می کند و راهسازی در این منطقه فوق العاده غیر کارشناسی و غیر اصولی است.

با این حال منطقه رودخانه های حفاظت شده زلالی دارد که محل پرورش ماهیان آزاد خزری است. چند سال پیش راه باریکی برای بهره برداری معدن در منطقه ایجاد شد که 15 کیلومتر طول دارد و به شدت منطقه را تخریب کرده و اتفاقا همیشه حاشیه رودخانه "سرد ابرود" که از رودخانه های حفاظت شده منطقه و برای پرورش ماهیان در حال انقراض خزر کاربری دارد به خاطر همین جاده گل آلوده است.



    ©2013 APG.ir