تعداد بازدید: 3720

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 11 شهريور 1388-0:0

یکی داستانیست پر آب چشم

خبر نگران کننده درباره تخریب بنای امازاده عبدالله آمل:تبر تخریب میراث فرهنگی به ریشه های آثار مذهبی نزدیک شده است!


هنگامی که در جاده هراز به سوی آمل در راهید، پنج کیلومتر مانده به آمل، جاده‌ای از راه اصلی جدا می‌شود که از میان جنگل‌های انبوه، به امام‌زاده عبدالله می‌رسد.

آستانه امامزاده عبدالله در 12 كيلومتري جنوب غربي آمل، در روستاي اسكو محله‌ قرار دارد. ساختمان اصلي امامزاده در سال 1343 شمسي به وسيله سازمان اوقاف تخريب گرديد و بناي نوساز و با عظمت كنوني به جاي آن ساخته شد. در صحن بناي امامزاده ضريحي است از طلا و نقره به طول 463 سانتي متر و غرض 375 سانتي متر و ارتفاع 275 سانتي متر كه به وسيله هنرمندان ماهر اصفهاني ساخته شده است. از آثار قديمي آستانه امامزاده عبدالله حوض شفا و مرقد بي بي فاطمه و سقاخانه آن است كه به وسيله سازمان اوقاف تجديد بنا شده است.

یکی از مخاطبان مازندنومه به نام مسلم شجاعی که کارشناس ارشد برنامه ریزی توسعه گردشگری است خبر داد که گنبد و حجره های این امامزاده در حال تخریب است.دراین خبر آمده:

"از شنیدن خبر برآشفتم. دستم به جایی بند نیست. مجبور شدم از شما کمک بگیرم تا شاید اذهان عمومی جلوی کار را بگیرد. دوستان تماس گرفتند و گفتند دارند گنبد و حجره های یکی از معروفترین مکان های مذهبی استان- آستانه امامزاده عبدالله آمل- را دارند خراب می کنند.

نمی دانم مسئولان محترم چه فکر کرده اند چه در سر دارند که دارند چنین اقدامی می کنند؟! بعداز رعایت نکردن حریم ارتفاعی آستانه و ساخت یک سوئیت اجاره ایی که می گویند اجازه ساخت آن وعده انتخابات نماینده مجلس بوده است، الان خبری رسید که بهار سبز بازدید از این مکان مذهبی را به خزان بدل خواهد کرد.

 امامزاده عبدالله از جاذبه های مذهبی است که سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند. در اثر همین جاذبه بسیاری از ساکنان منطقه ارتزاق می کنند و به کارهای خدماتی مشغولند.

 از ویژگی های منحصر به فرد آن معماری گنبد آن است که این بنا را از سایر بناها متمایز ساخته است. حال مسئولان دارند همین ویژگی منحصر به فرد را تخریب می کنند! شما تصور کنید که همه بناهای مذهبی مثل هم باشند آن گاه چه چیزی مردم را به آن جا جذب می کند؟ لطفا پیگیر باشید و اطلاع رسانی کنید.

 تبر تخریب میراث فرهنگی به ریشه های این اثر مذهبی نزدیک شده است."

خبر این کارشناس گردشگری و علاقه مند میراث فرهنگی نگران کننده است.یادمان هست که در روز جمعه چهارم دی ماه سال 83 بخشی از ساختمان این امامزاده آتش گرفت.

از قرارسارقان پس از دستبرد به صندوق امامزاده عبدالله آمل اقدام به آتش زدن اين امامزاده کرده بودند.

البته ماموران سازمان آتش نشانى وخدمات ايمنى آمل درمحل حادثه حضورپيدا کردند وازسرايت آتش به ديگر بخش هاى ساختمان امامزاده جلوگيرى کردند . در حريق آن سال برخى از تجهيزات ولوازم موجود در ساختمان امامزاده درآتش سوخت.

بر عملکرد سازمان گردشگری و میراث فرهنگی استان انتقادهای فراوانی وارد است.از ضعف در اجرای طرح دریا گرفته تا خاک برداری ها وشن برداری های غیر مجاز از اماکن باستانی و ... شاید در دوران مدیریت بقایی بر این سازمان عریض وطویل گشایشی حاصل شود.خدا کند.


  • دوشنبه 7 دی 1388-0:0

    من بيش از بيست سال است که هر سال بايستي به امام زاده عبدالله بروم و يکي از مريدان هستم . ولي امسال پس از ديدن تخريب صحن مقدس کلي ناراحت شدم و اگر مي خواهند جايي را اضافه کنند خوب چکار به آنجا دارند

    • شنبه 14 شهريور 1388-0:0

      طرح دریای سازمان گردشگری که داد فرمانداران شهرهای ساحلی از جمله فرماندار بابلسر-نادری-رو درآورد.آشغال هم سواحل را درنوردیده و سازامن گردشگری خوابیده،می گن اعتبارنداریم.مشایی که نتوانسته جذب اعتبار کند بقایی که...؟!شاید هم اعتبارات سال گذشته میراث فرهنگی خرج هند رفتن و ارتباطات با اجنه آقای رییس شده است؟!

      • مسلم شجاعیپاسخ به این دیدگاه 0 0
        شنبه 14 شهريور 1388-0:0

        از انعکاس مطلب سپاسگزارم. در این ماه عزیز خداوند به حافظان و علاقمندان میراث تاریخی و فرهنگی استان و کشور را توفیق دهد.


        ©2013 APG.ir