سه شنبه 9 تير 1394-13:5

کلیک همدلی و نوعدوستی شما

قندی که در دل امیرحسین آب می‌شود

گزارش دوم مازندنومه از خانواده بی بضاعتی که با انبوه مشکلات دست و پنجه نرم می کنند+ عکس های تازه+ گزارشی از میزان کمک های نقدی وغیرنقدی شما(کلیک کنید)


مازندنومه؛ سرویس مهرورزان، سردبیر+ کلثوم فلاحی: اینجا گوشه‌ای در نزدیکی مرکز شهر ساری، خانه استیجاری است که امیرحسین و خانواده‌اش در آن ساکن هستند. اگر مخاطب ما هستید حتما در چند روز اخیر، داستان امیرحسین و پدرش -محمد حاجی کتریمی- را خوانده و متاثر شده‌اید، پسربچه‌ای معلول با پدر و مادری بیمار، گرفتار قهر زمانه.

درختان سبز با درختچه گلی که سر به فلک کشیده، چشم‌انداز خانه‌ امیرحسین است. سبزی درختان، چشم‌نوازی می‌کند اما این درختان، خانواده‌ای بسیار محروم و نیازمند را دربر گرفته‌اند.

اگر از کنار خانه امیرحسین رد شوی و ندانی که چه کسانی و با چه مشکلاتی در آن زندگی می‌کنند هرگز تصور نمی‌کنی که محرومیت در این خانه موج می‌زند، مانند محرومیت‌های مازندران که در سایه سرسبزی‌هایش گم شده، محرومیت امیرحسین و پدر و مادر و مادربزرگش هم در این خانه سرسبز، نادیده مانده است.

وارد خانه که می‌شویم امیرحسین با مادربزرگ، در سکوی خانه نشسته‌اند. او مهمان‌ها را دوست دارد و از دیدن ما خوشحال می‌شود. فلج است و نمی تواند راه برود. روی زانوان خود حرکت می‌کند و به درون اتاق می‌رود. حرکت بر روی زانوان و سینه پا، باعث شده تا این قسمت از بدن او، زخم شود.

این کودک بیمار 13 سال دارد. لاغر و استخوانی است و کوچک تر به نظر می رسد. با زبان اشاره، با ما ارتباط برقرار می‌کند و با تمام مشکلاتی که دارد اما جلوی دوربین، لبخند می‌زند و عکس می‌گیرد. او برای عکس گرفتن، می‌خندد و مادربزرگ را بغل می‌کند.

امیرحسین مهربان، جز شیر، بیسکوییت، چای و سوپ چیز دیگری نمی‌تواند بخورد.

شیشه شیری دارد که در آن چای می‌خورد و قند در دلش آب می‌شود اما به دلیل نوشیدن زیاد مایعات، در هفته گاهی تا سه بسته پوشک استفاده می‌کند که بار مالی سنگینی بر دوش خانواده است.

پدر خانواده به دلیل بیماری اعصاب و روان روزانه تا 11قرص مصرف می‌کند و در 18 ماه اخیر حدود هشت میلیون تومان هزینه درمان این خانواده شده. همسرش نیز ناراحتی قلبی دارد و البته به دلیل تهی دستی از پیگیری بیماری و خریدن قرص‌های خود، خودداری کرده و همسر و فرزند معلولش را در اولویت تهیه دارو قرار داده است.

خانه استیجاری این ها قدیمی است و چند روز پیش ماری تا نزدیکی ایوان خانه آمده بود و مادر دل نگران کودکش که نکند مار... همین هم البته توسط صاحبخانه‌ای مهربان، سه سالیست به این خانواده اجاره داده شده و صاحبخانه در طول این مدت، کرایه خانه را افزایش نداده است.

این خانواده درآمدی ندارند و از محل دریافت یارانه، کرایه خانه را تامین می‌کنند. تمام درآمدشان همین یارانه است که به صاحبخانه می دهند و دیگر پولی برای بیماری کمردرد و اعصاب پدر و فلج و تشنج پسر و ناراحتی قلبی مادر ندارند.

هزینه معاش و درمان شان گاه و بیگاه از مردم نوعدوست و گاه با قرض و وجه دستی پیش می رود که بعدا" در ادای قرض شان نیز می مانند. حتی پیش آمده طلبکاری برای دریافت قرض خود سروصدا راه انداخته و از دیوارشان بالا رفته است!

این خانه از آن جهت که در نزدیکی درمانگاه قرار دارد برای خانواده امیرحسین بسیار خوب است اما پدر نگران روزی است که صاحبخانه عذر آنها را بخواهد و برای نوزدهمین بار مجبور به اسباب‌کشی شوند.

امیرحسین غرق در دنیای کودکانه خود و خانواده غرق در مشکلات است و با بزرگ شدن امیرحسین، بحران هم بیشتر می‌شود. پدر می گفت یک راه بینی او هم مادرزادی بسته است و سخت نفس می کشد. سرما که بخورد دچار تشنج می شود. گاه حتی آب در گلویش گیر می کند. او نیاز به عمل جراحی دارد، جدا از هزینه جراحی، امکان بیهوش کردن کودک میسر نیست و شاید بعد از بیهوشی احیا نشود. بنابراین از خیر عمل بینی امیرحسین گذشته اند.

گزارش ما از این خانواده جمعه گذشته پخش شد، علاوه بر کمک های مردم، بهزیستی مازندران روز یک شنبه 500 هزار تومان وجه نقد و ویلچری برای امیرحسین به خانه شان برد.

حالا دلخوشی این روزهای امیرحسین، همین ویلچری است که بهزیستی به آنها داده و او با سوییچی در دست، سوار بر آن می‌شود و با اشاره به ما می‌گوید که ویلچر، ماشین اش است.

چندی قبل یک گروه خیر به خانواده امیرحسین مراجعه و اعلام آمادگی کردند اگر تکه زمینی داشته باشند برای آنها اتاقکی خواهند ساخت. زمین، کوچکش حتی پیدا نشد.

محمد حاجی کتریمی -پدر خانواده-از نوجوانی به بیماری اعصاب و روان مبتلا شده. می گفت: زمانی که علایم بیماری مشخص می شود همسرم را صدا می زنم، زنجیر زیر تختم را می دهم و او مرا به تخت می بندد تا مبادا بلایی سر خودم یا دیگران بیاورم.

کمردردی مزمن هم دارد. قبلا" آیفون همسایه ها را تعمیر می کرد و کمی درآمد داشت، ولی اکنون قادر نیست کار کند. حتی به پیشنهاد متولیان مسجدی که نزدیک منزل شان است خواست یک ماه رمضان در مسجد فعالیت کند تا آخر کار دستمزدی اندک بگیرد. می گفت سه روز که رفتم دیگر نتوانستم ادامه بدهم.

این خانواده در کنار انبوه مسایلی که دارند و زنده اند و زندگی نمی کنند، از مادربزرگ تنهای شان هم نگهداری می کنند. هیچ کدام از اعضای خانواده بیمه هم نیستند و کل هزینه های سنگین بیماری را مجبورند آزاد پرداخت کنند.

* آن چه شما انجام دادید

پس از انتشار گزارش نخست ما و بازتاب آن توسط برخی همکاران رسانه ای تا عصر روز دوشنبه این کمک ها از سوی مخاطبان ما و مردم نوعدوست استان و کشور رسید:

- کمک نقدی: 3 میلیون و 350 هزار تومان(تا این لحظه)

-  کمک های غیرنقدی در قالب اقلام خوراکی، خواربار، میوه، برنج و مانند آن: حدود 300 هزارتومان

-ویلچر، بن کارت 50 هزار تومانی و 500 هزار تومان وجه نقد از سوی بهزیستی مازندران

* درخواست های ما از شما

--  تهیه قطعه زمینی کوچک حتی به متراژ زیر 100 متر در مرکز استان، یا یکی از روستاهای نزدیک شهر ساری به دلیل نزدیک بودن با مرکز درمانی(امیرحسین گاه و بیگاه شب و نصفه شب دچار حمله و تشنج می شود و نیاز است این قطعه زمین اهدایی نزدیک شهر باشد. انجمنی خیریه وعده داده است در صورت تهیه زمین، برای شان اتاقکی با یک آشپزخانه کوچک بسازند. )

- پرداخت ثابت اجاره خانه که فعلا" ماهانه 200 هزارتومان است با این اقدام، حداقل پول یارانه که خرج اجاره خانه می شود، برای این خانواده باقی می ماند تا به زخم شان بزنند.

-واریز فطریه امسال خود و اطرافیان تان به حساب این خانواده

گفتنی است ما از طریق سازمان های متولی، پیگیر بیمه درمانی این خانواده شده ایم. دوستی نیز اطلاع داد می تواند به طور ثابت و برای همیشه ماهانه 100 هزار تومان به حساب شان واریز کند.

این روزها در ماه مهمانی خدا که لب از غذا بسته می‌شود، به یاد داشته باشیم خانواده‌هایی در همسایگی ما زندگی می‌کنند که نیازمند میزبان هستند.

خانواده امیرحسین باید میزبان دل‌هایی آسمانی شوند تا اندکی از مشکلات آنها کاهش یابد. با سنت حسنه افطاری دادن موافقیم، لیکن می‌توانیم برخی هزینه این افطاری‌ها را خرج خانواده تنگ دست اما مقاوم و صبور محمد حاجی کتریمی کنیم.

امیرحسین کوچک و بیمار منتظر یاری بیشتر هموطنان نوعدوست و نیکوکارش هست. چراغ خانه شان را روشن نگه داریم و این روزها مهمان خوبی برای خدا باشیم.

شماره حساب برای کارت به کارت کردن :

6273532130225541

شماره حساب جاری:

4766586452

بانک تجارت به نام محمد حاجی کتریمی

شماره تلفن برای پیگیری:

09114712831(پدر امیرحسین، محمد حاجی کتریمی)

09118654307(مادر امیرحسین)

*مطلب مرتبط:

...به روی ناامیدی در بسته باز کردن