چهارشنبه 13 آبان 1394-13:55

انتقاد تند رییس بیمارستان نیمه شعبان ساری از بیمه های درمانی؛

بیمه ها پول ما را نمی دهند/ مجبوریم کل پول درمان را از بیماران بگیریم/ 15 میلیارد تومان طلب داریم

    دکتر مجتبی یحیی پور: اگر حداکثر تا پایان این ماه بیمه ها به خصوص تامین اجتماعی ، طلب ما را ندهند مجبوریم تمام بیماران را آزاد پذیرش کرده، به آن ها فاکتور بدهیم تا خودشان با بیمه ها طرف حساب شوند/ برای پرداخت حقوق این ماه پرسنل بیمارستان هم مشکل داریم/ هیچ کجای دنیا بیمارستان را ملک خصوصی-تجاری قلمداد نمی کنند/ اگر بیمارستان 10 هزار تومان از بیمار اضافه دریافت کند، از طرف تعزیرات جریمه می شود/ حدود 8-7 میلیارد تومان از تامین اجتماعی طلب داریم/ بیمه خدمات درمانی در سال 94 هیچ پولی به بیمارستان نیمه شعبان نداده است، بیمه آتیه سازان حافظ هم از اردی بهشت امسال، بیمه نیروهای مسلح از خردادماه و بیمه دی از 4 سال پیش پولی به بیمارستان نپرداخته اند.


   مازندنومه، سرویس کلینیک: بیمارستان نیمه شعبان ساری نامی آشنا در حوزه درمان است که حدود 30 سال سابقه فعالیت دارد. تقریبا" همه عمل های جراحی در این بیمارستان که یادگار ماندگار دکتر اسماعیل شهیدی است، اجرا می شود.

 دکتر مجتبی یحیی پور رییس این بیمارستان است. او در گفت و گو با مازندنومه از همکاری نکردن بیمه ها شکوه کرد و گفت:در راستای طرح تحول سلامت تصمیم گرفته شد تعرفه عادلانه ای بین بیمار و پزشک برقرار شود، ولی در این طرح کاستی های فراوانی مشاهده می شود.

 وی با بیان این که طرح تحول سلامت بیشتر به نفع بیمار است تا پزشک و بیمارستان، افزود: البته در نهایت این اشکال ها به بیمار و خانواده او لطمه اقتصادی وارد می کند.

 *تامین اجتماعی 8 ماه است پول بیمارستان را نداده

 یحیی پور با طرح این پرسش که مگر پزشکان، کارکنان و خانواده های آنان غیر از این راه، محل درآمد دیگری دارند، تصریح کرد: بیمه تامین اجتماعی حدود 8 ماه است که ریالی به بیمارستان پرداخت نکرده است.

 رییس بیمارستان نیمه شعبان با اشاره به این که اگر بیمارستان 10 هزار تومان از بیمار اضافه دریافت کند، از طرف تعزیرات جریمه می شود، ادامه داد: از آن طرف مطالبات صد در صدی ما را بلوکه می کنند و بیمه ها حق ما را نمی دهند.

وی با یادآوری این که علاوه بر تامین اجتماعی که 8 ماه است پول بیمارستان را نمی دهد، بیمه دی هم 4 سال است پولی نمی پردازد و چند ماه پیش تنها بخش کوچکی از بدهی اش را پرداخت کرد، افزود:حق طبیعی ما را نمی دهند، ولی از آن طرف ما را به خاطر پول نگرفته از بیمار، محکوم  می کنند.

 یحیی پور با اشاره به این که بیمه های تکمیلی، نیروهای مسلح و خدمات درمانی هم به بیمارستان بدهکارند، ادامه داد: همان نرخی را که وزارت بهداشت برای پزشکان مصوب کرد، به طور کامل رعایت و اجرا نمی کنند.

 این پزشک متخصص ارتوپد اظهار کرد: به ما می گویند حق ندارید یک ریال اضافه  از بیمار بگیرید، اما طلب ما را هم نمی دهند، بنابراین چگونه می توان به کار ادامه داد؟

 * ناگزیریم با بیماران به نرخ آزاد حساب کنیم

 یحیی پور با اشاره به این که در بیمارستان نیمه شعبان بیش از 400 نیروی بیمه شده داریم، گفت: از یک طرف تامین اجتماعی طلب ما را نمی پردازد، از طرف دیگر اگر چند روز پول بیمه این افراد را دیر پرداخت کنیم، همین تامین اجتماعی ما را جریمه می کند!

  رییس بیمارستان نیمه شعبان ساری تصریح کرد: حدود 8-7 میلیارد تومان از تامین اجتماعی طلب داریم که نمی پردازند، اما حاضر نیستند حداقل با لیست بیمه کارکنان مان که 100 میلیون هم نمی شود، تهاتر کنیم و حق بیمه را به ازای مطالبات مان نپردازیم.

 وی با اشاره به این که برای پیگیری مشکل مان تا وزارتخانه هم رفتیم، افزود: در تهران به ما می گویند این معاونت با آن معاونت فرق دارد و پاسخ درست نمی دهند!

 یحیی پور با بیان این که اگر تا چند روز دیگر بیمه ها مطالبات ما را پرداخت نکنند، برخلاف میل باطنی ناگزیریم تصمیم سختی بگیریم، بیان کرد: اگر حداکثر تا پایان این ماه بیمه ها به خصوص تامین اجتماعی ، پول ما را ندهند مجبوریم تمام بیماران را با نرخ آزاد پذیرش کرده، به آن ها فاکتور بدهیم تا خودشان با بیمه ها طرف حساب شوند.

وی با یادآوری این که وزیر بهداشت هم چندی پیش در رسانه ها گفته بود اگر بیمه ها پول ندهند، بیمارستان ها و مراکز درمانی ناگزیر به سمت نرخ آزاد درمان می روند، افزود:  ما به بهترین شکل به بیماران خدمات می دهیم و در نهایت باید تا 45 روز با ما حساب کنند، نه این که ماه ها و سال ها طول بکشد که پول بیمارستان را پرداخت کنند!

 *15 میلیارد تومان طلب داریم

یحیی پور با اشاره به این که بیمه خدمات درمانی در سال 94 هیچ پولی به بیمارستان نیمه شعبان نداده است، تاکید کرد: بیمه آتیه سازان حافظ از اردی بهشت امسال، بیمه نیروهای مسلح از خردادماه و بیمه دی از 4 سال پیش پولی نپرداخته اند که البته بیمه دی سه ماه پیش بخشی از دیون خود را تسویه کرد، ولی هنوز بدهکار است.

 وی با بیان این که کل طلب ما از بیمه ها حدود 15 میلیارد تومان می شود، تصریح کرد: به پزشکان می گویند در مطب عمل نکنید و مریض را در بیمارستان عمل کنید، این جا هم که پول نمی دهند!

یحیی پور با اشاره به این که این بیمارستان در بالاترین سطح خدمات پزشکی می دهد، یادآور شد: اینجا تمام امکانات و وسایل روز را با وجود تحریم ها و مشکلات در اختیار داریم و خدمات پزشکی مناسبی ارائه می دهیم، اما اگر بیمه ها بخواهند به این وضعیت ادامه دهند ما نمی توانیم روی پای خود بایستیم.

 رییس بیمارستان نیمه شعبان گفت: بیمارستان مهر ساری که فعالیتش متوقف شد، بسیاری از کارکنان بیکار و خانواده های آن ها بحران زده شدند.

 وی با اشاره به این که ما سالی نزدیک به 20 هزار عمل انجام می دهیم، تصریح کرد: بیشتر از هر مرکز درمانی بازرس ها و ماموران از جاهای مختلف از این بیمارستان بازدید می کنند و بیمارها هم رضایت نسبی از این مرکز درمانی دارند ، ولی به طلب ما که می رسند کسی کاری نمی کند.

 * برای پرداخت حقوق این ماه پرسنل بیمارستان هم مشکل داریم

این پزشک متخصص ادامه داد: یکی از آشنایان برای عمل دریچه قلب 60 میلیون تومان به بیمارستان دی تهران پرداخت کرد، ولی به ما که می رسند، زور می گویند و نمی توانیم یک پنجم این مبلغ را هم دریافت کنیم! آیا تهران طرح تحول سلامت ندارد و فقط مخصوص شهرستانی هاست؟!

 وی با یادآوری این که برای پرداخت حقوق این ماه پرسنل بیمارستان هم مشکل داریم، افزود: چاره ای جز این نداریم که کل هزینه های درمانی را از مردم بگیریم.

  یحیی پور با اشاره به این که هیچ کجای دنیا بیمارستان را ملک خصوصی-تجاری قلمداد نمی کنند، تصریح کرد: به ما می گویند تجاری هستید، آیا بیمارستان تجاری می شود؟ آبی که بیماران بیمارستان نیمه شعبان مصرف می کنند با آبی که بیماران بیمارستان کناری ما -بوعلی سینا- مصرف می کند، فرق دارد که ما تجاری هستیم و آن ها غیر تجاری؟! مریض با مریض چه تفاوتی می کند؟ اگر بگویند شما از بیمار پول می گیرید، پس کو پول مان؟!

  وی با بیان این که ما نمی توانیم به مردم کمک نکنیم، تاکید کرد: پزشکان و کارکنان بیمارستان هرچه بداخلاقی ببینند، از کارشان نمی زنند و به بیمار خدمت می کنند.

* مطلب مرتبط:

کار پزشکی را سیاسی کرده اند!