تعداد بازدید: 3221

توصیه به دیگران 1

شنبه 14 آذر 1388-0:0

آقای استاندار ، ماه عسل تمام شده است !

يادداشتي از صادقعلی رنجبر،عضو هیئت علمی دانشگاه -ساري


 غالباً انتصاب هر مسئولی، با انتصابهای متعدد در حوزه مسئولیتش همراه بوده و به دنبال آن انتظارات زیادی نیز در افکار عمومی و سایر ناظران از این انتصابات ایجاد می شود که باید برآورده شود و این قاعده عرفی، در باره آقاي طاهايي نیز صدق می کند.


از طرفی همزمان با انتصاب مهندس طاهايي، معاون سیاسی امنيتي استانداری مازندران به استانداری گلستان منصوب و الزاماً جایش خالی شده و اولین آزمون وي در چگونگی پر کردن این صندلی خالی، آغاز می شود و همین مسئله، سرفصل قضاوتهای جدید پیرامون استاندار خواهد شد.


بنابر این او باید استقلال عمل و قدرت تدبیر خویش را در چگونگی تحقق وعده ها و یا همان عمل به ادعاها به بهترین وجه ممکن به نمایش درآورد.


این دست و آن دست کردن ها و تاخیر بی توجیه و نیز تردید در تصمیم گیری ها،با شان مسئولیت استاندار جديد منافات دارد و او باید برش مدیریتی خود را در گذر از چند راهه ها به رخ همه کشیده و اولین گره را قاطعانه تر از همیشه از این کلاف سر در گم باز کند و بداند که این همان اولین سیلی است که برنده دعوا را مشخص می کند.


 با این تذکر که سفر دور سوم کابینه دهم در پیش است و مازندران در ردیف استان های پر مصوبه و کم تحقق است و اگر دیر بجنبیم باز هم سرما بی کلاه می ماند .


 ولی با انتصاب و تثبیت و تعیین تکلیف مدیران استانی، اولین گام عملی برای ایجاد ریلی برداشته می شود که قرار است قطار مطالبات ریشه ای ما از آن عبور کرده و در ایستگاه توسعه مازندران به مقصد برسد.


اعلام رقابت 12 نامزد برای پست معاونت سیاسی امنیتی،از یک منظر خوب است که تنوع انتخاب برای استاندار ایجاد می شود،اما اگر این افراد از سوی گروه های فشار به وي تحمیل شده و ادامه همکاری شان را با مهندس طاهايي منوط به پذیرش نامزد مورد نظر خود بدانند،امر مبارکی نیست، بلکه مقدمه استقلال زدایی از تصمیم گیری هاي شان است و فاجعه مدیریتی نیز از همین جا آغاز می شود.


فاجعه ای که گاهی اسمش را همکاری، همدلی، مشارکت، تفاهم، تعامل، مشاوره، تشریک مساعی، هماهنگی، همزیستی مدیریتی، تعهدات جناحی و یا سفارشات بالادستی گذاشته تا از زشتی عناوین واقعی آن، یعنی معامله گری و یا ایجاد شرکت سهامی عام و غیره بکاهد.


فاجعه ای که رفته رفته مسئول مستقیم اجازه و یا شرایط خوردن یک لیوان آب را هم ندارد و همه چیز در گرو تصمیم پرده نشینانی است که هرگز مسئولیت ناکامی مدیران را به گردن نمی گیرند و این در حالی است که در آموزه های مدیریتی، قاطعیت و یا همان برش در تصمیم گیری را گاهی با اصل مدیریت موثر، مترادف دانسته و غیر از آن را مدیریت نمی دانند.


آقای استاندار ! شنیده شد که سهم خواهی ها و فشارها و چانه زنی ها آغاز شده و شما نیز چون بنا را برجلب رضایت همه گذاشته اید، طبعاً قادر به تجمیع تضادها نخواهید شد و صندلی های خالی یا همچنان خالی خواهند ماند و یا اینکه مبدل به محل نزاع کانونهای قدرت با شما خواهند شد.


سهم خواهی شهرستانی،سهمیه نهادی،سهمیه بندی جناحی و طیفی،تخصیصی های فرادستان و لحاظ کردن ملاحظات جغرافیایی و غیره،با اصل تعهدات مدیریتی شما منافات داشته و نفی واضح اصل شایسته سالاری دینی است و یادتان باشد که انتصاب افراد منتسب مقدمه ایجاد یک سیستم ملوک الطوایفی است که عملاً محوریت مدیر عالی استان یعنی حضرتعالی خنثی شده و دیگر استاندار نمی تواند فصل الخطاب مسائل استان باشد و گمان می رود که اهالی قدرت مترصد ایجاد چنین حالتی اند.


فلذا اگر مقاومت اول شکسته شود،تا آخر باید شکسته شود و هیچکس تبعیض برخورد را از شما نمی پذیرد،اما اگر از ابتدا مصرانه در صدد اعمال اختیارات خویش،استقلال عمل نشان دهید، افراد نهایتاً با جلوه های فردی اما منطقی و عقلی و قانونی تان کنار خواهند آمد.


بالاخره مسئولیت ها نمی توانند بی متولی باقی بمانند و مشمول گذشت زمان شوند و باید هر چه زودتر تعیین تکلیف شوند و در این رابطه بهتر است که از ریاست محترم جمهوری الگو بگیرید که در این گونه مواقع، بدون گذشت و رو در بایستی، تصمیمات خود را خارج از انتظارات دیگران اتخاذ و اجرا می کند و تبعاتش را هم می پذیرد و از بدنامی هم هرگزنمی هراسد:


گر مرید راه عشقی، فکر بدنامی مکن                      شیخ صنعان خرقه رهن خانه خمار داشت 


البته برداشت ما نیز از مدیری مثل مهدس طاهايي که بیشترین سابقه اجرایی استانی، پشتوانه ناب انتصاب اوست، دقیقاً همین است و ما علاوه بر این کرسی خالی، منتظر جابه جایی مدیریتی در سایر حوزه ها نیز هستیم،چرا که مدیران استان ما در دوره کابینه نهم آن چنان که باید و شاید نمره مطلوب نگرفته و مازندران به جرگه استان های توسعه یافته ملحق نشده و کارهای بزرگی روی زمین مانده است.


 از طرفی طبعاً جابه جایی در کابینه دهم، نمی تواند در استان ما تابع قانون استثنا باشد و آقاي استاندار در این رابطه مسئولیت زیادی دارد که درنگ جایز نیست.


بايد یاد ايشان باشد که ماه عسل هر مسئولی محدود و معدود است و قضاوت های بی رحمانه و عریان منشانه افکار عمومی در راه است که اگر استاندار جديد آمادگی استقبال از آنها را نداشته باشد، قربانی می شود.    


  • جمعه 20 آذر 1388-0:0

    ماه عسل يعني يک ماه،بنده خدا که هنوز يک ماه نشده که اومده!!فقط اگه دست تون به استاندار می رسه بهش بگین باباجون راست راست راه برو!چپ کوک و راست کوک نزن!

    • یک خبرنگار ورزشی بابلیپاسخ به این دیدگاه 0 0
      سه شنبه 17 آذر 1388-0:0

      حرج و مرج در فینال والیبال قهرمانی روستایان مازندران!!
      براساس برنامه ریزیهای انجام شده هیات ورزشی روستایی عشایری مازندران وکمیته والیبال این استان قرار شد در روز دوشنبه 16آذر ماه در سالن تختی مرکز استان میزبانی بازیهای رده بندی تیمهای بابل و جویبار را در ساعت 15 وفینال و الیبالیستهای روستائیان مازندران را بین شهرستانهای ساری و بهشهر راس ساعت 30/16 برگذار نمایند.
      ولی این بازیها به علت اعتراض سرپرستان تیمهای جویبار وبابل بدلیل عدم اجرای بند 10 مقررات صادره فدراسیون ورزشهای روستایی عشایری کشور توسط ریس هیات ورزش روستایی عشایری مازندران که مسئولیت حراست اداره کل تربیت بدنی مازندران را نیز بعهده دارد برگزار نگردید.
      دراین بخشنامه تاکید شده بازیکنان حاضر در لیک کشور حق حضور و بازی در این گروه را ندارند ، دراین بخشنامه، به کار بردن بازیکنان حاضر در لیک استان وکشور در مسابقات روستایی وعشایری ممنوع می باشد، مربیان تیمهای بابل وجویبار مدعی می باشند که در بازی گذشته تیمهای شرق استان (ساری و بهشهر) با هماهنگی قبلی مسئول کمیته والیبال روستایی استان با زیر پا گذاشتن مسلم قوانین ومقررات این بازیها حق تیمهای دیگر را ظایع نمودند.
      "قربان اصغری" پس از در یافت نامه کتبی مدیران تیمهای محترض اعلام داشت ، بنده خود این بند را بهتر از شما می دانم وبا اختیار خودم اجازه دادم تیمهای ساری وبهشهر از این بازیکنان استفاده نمایند.
      موضوع قابل توجه اینکه "عباس غفاری" (رییس هیات ورزشی روستایی مازندران) با حضورش در این مکان با شنیدن این مطلب سکوت اختیار کرده و روسای شهرستانی تیمهای شاکی راه هم بخاطر پس نگرفتن اعتراض؛ تحدید به اخراج از پست ریس هیاتی شهرستانهای مذکور را نمود، جالبتر از همه اینکه سال گذشته(1387) تیم والیبال روستایی مازندران بعنوان نماینده استان بعلت حضور چندین بازیکن لیکی از مسابقات روستایی عشایری کشور محروم شده ودر آن رقابتهای کشوری حذف گردیده است.
      یاد آور می شود: در این آشفته بازار گروه ورزش صدا وسیمای شبکه طبرستان حضور داشت و از حاشیه گزارش مصور هم ضبط کرد.

      • دوشنبه 16 آذر 1388-0:0

        واقعا" 12 نفر براي يک پست زياد به نظر مي رسد.البته احتمالا" استاندار مخ ما رو کار گرفته و نهايت همان 3-2 گزينه مطرح رو معاون مي کنه.البته مگر پست معاونت چقدر اهميت دارد که این همه جنجال شده!

        • شمشاد شجاعپاسخ به این دیدگاه 0 0
          دوشنبه 16 آذر 1388-0:0

          اقایان عزیز شهرستان بندری ما 6 ماه که معاون فرماندار ندارد ودر زمان نبودن فرماندار جوان این فرمانداری بصورت نیمه تعطیل است،حالا چگرا این سایت این خبر را انعکاس نمیدهد نمیدهد خدا میداند انشاالله که برای همشهری بودن و غیره ... این فرماندار نباشد!!!

          • يکشنبه 15 آذر 1388-0:0

            آقای نویسنده فرمایش شما بسیار متین است اما بایستی به عرض برسانم در شهرستان ما حدود 6 ماه است فرماندار معاون ندارد و عملآ در در روزهاییکه فرماندار نیست اصلآ دیگه کسی جوابگو نیست تازه تو این چندماه مردم همش دعا میکنند انفلآنزای Aنگیره چون یه وقط میگن این شهرستان جدید شومه اصلآفرماندار نمیخواد. به نظرم استاندار محترم هنوز وقط دارند تا معاون سیاسی خودشان را انتخاب کنند.پس لطفآ عجله نکنید آقای طاهی اهل زدو بند نیستن.

            • علی اکبریانپاسخ به این دیدگاه 0 0
              يکشنبه 15 آذر 1388-0:0

              مدیریت مدارا کردن با همه نیست، بلکه مصلحت اندیشی به نفع همه هست و آقای استاندار نباید به خود و گروههای فشار نگاه کند،بلکه باید به منافع عمومی بیاندیشد و زمان را به تردید و ندانم کاری نگذراند و بداند که مازندران بر خلاف سایر استانها کارهای نکرده اش زیاد است و بقول استاد رنجبر فرصتی برای فرصت سوزی نمانده است و باید کارتهای پنهان شده را رو کرد و تکلیفها را معلوم نمود.

              • شنبه 14 آذر 1388-0:0

                مطلب خوبی بود.ای کاش این گونه مطالب را روابط عمومی استانداري به دست آقای استاندار برساند. از موقع آمدن مهندس طاهايي در همین سایت تحلیل ها و یادداشت ها و خبرهای زیادی از انتظارات مردم و مسئولان از استاندار منتشر شدهکه بیشترش را من دیده ام.مناسب هم بود.نمی دانم استاندار آن ها را خوانده یا مثل آقای کریمی بی خیال است؟

                • شنبه 14 آذر 1388-0:0

                  راستی 12 نفر برای یک پست معاونت زیاد نیست؟!موقع آمدن استاندار فقط سه نفر مطرح بودند اما برای معاونش 12 نفر مطرحند؟!مملکت گل وبلبل رو ببینید!

                  • شنبه 14 آذر 1388-0:0

                    حرف حساب يعني همين.استاندار معروف به این است که يکي به نعل می زند و یکی به میخ تا دوستان قدیمی چپی او و دوستان جدید راستی وي، از کارش رضایت داشته باشند.


                    ©2013 APG.ir