تعداد بازدید: 13978

توصیه به دیگران 82

جمعه 25 فروردين 1391-18:16

الگوی تبریزی

آقایان به جای الگوی مالزی و چینی و استانبولی و... برای توسعه استان،به الگوی تبریزی بیندیشند!پیش تر شنیده بودم که تبریزی ها موفق شده اند تکدی گری را در این شهر از بین ببرند،اما در سفر یک هفته ای،به من ثابت شد که این شهر حتی یک گدا ندارد و این دستاورد تلاش چندساله بخش خصوصی و حمایت مسولان این شهر است.


مازندنومه،سردبیر:فرصتی پیش آمد تا هفته گذشته را میهمان دوستی در تبریز باشم.پیش از این چند مرتبه به اردبیل سفر کرده بودم،اما مجال تماشای تبریز دست نداده بود.

در بازدیدهایی که با دوستان تبریزی از مناطق مختلف گردشگری و معروف این شهر داشتم،تبریز را شهری توسعه یافته(به نسبت شهرهای زیادی که در استان های گوناگون کشور دیده بودم) یافتم.

به باور من این شهر از برخی جهات الگوی مناسبی برای توسعه مازندران ماست و نیازی نیست مسئولان شهری و استانی ، به ترکیه و مالزی و دبی و اروپا سفر کنند(و هر بار مورد انتقاد رسانه ها نیز قرار بگیرند) تا الگوی مناسب توسعه پیدا کنند.می شود از برتری های تبریز خودمان نیز به عنوان یک الگوی مناسب توسعه استفاده کرد.

*شهر بدون گدا

پیش تر شنیده بودم که تبریزی ها موفق شده اند تکدی گری را در این شهر از بین ببرند،اما در این سفر یک هفته ای ، به من ثابت شد که این کلان شهر حتی یک گدا ندارد!تبریز به‌عنوان شهر بدون گدا شناخته می‌شود و این دستاورد تلاش چندساله بخش خصوصی و حمایت مسولان این شهر است.

در همان آغاز ورورد به تبریز،در جای جای شهر،صندوق های امداد یک موسسه خیریه قدیمی توجهم را به خود معطوف کرد.جالب این که تعدد و فراگیری این صندوق ها چند برابر صندوق های کمیته امداد است! بیشتر مردم صدقات و کمک های خود را داخل این صندوق ها می اندازند.موسسان این صندوق خیریه قدیمی توانسته اند اعتماد عمومی را به سوی خود جلب کنند.آن ها نیازمندان را در کم ترین زمان شناسایی و تحت پوشش خود درمي آورند و اجازه نمی دهند کسی در خیابان و انظار تکدی گری کند.

از طرفی باید گفت تبریز یکی از قطب های صنعتی و خدماتی کشور است و اوضاع اقتصادی مردم مطلوب است و همه دست شان به دهن شان می رسد.

این شهر قطب صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی ایران است و با تولید سالانهٔ ۱۶٬۰۰۰ دستگاه موتور دیزل، به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنندهٔ این نوع دستگاه در سطح منطقهٔ خاورمیانه شناخته می‌شود.

اینجا پر است از شرکت های تولیدی و شهرک های صنعتی و فروشگاه هایی که جنس ترک و ایرانی می فروشند.

این شهر -به دلیل جذب سرمایه‌های کلان بخش خصوصی- به عنوان «مهد سرمایه‌گذاری ایران» شناخته می‌شود؛ آن‌چنان که به مدت ۵ سال متوالی،دارندهٔ رتبهٔ نخست جذب سرمایه در بین شهرهای کشور بوده ‌است.

*شهر زیرگذرها

تبریز رتبهٔ دوم برج‌سازی را بین شهرهای کشور به خود اختصاص داده‌است.در مناطق مختلف این شهر صنعت برج سازی رونق دارد و آسمان خراش های چند طبقه با معماری چشم نوازی کنار هم قرار گرفته اند.

بلند مرتبه سازی نه تنها ناموزون و هنجارشکن و اعصاب خرد کن نیست ، تبریز را به شهری زیبا و دیدنی بدل کرده اند.

در تبریز صنعتی،از آلودگی آن چنانی هوا و گرد وغبار و دود و دم خبری نیست و تلاش شده همه چیز سرجای خود باشد.به همین دلیل هاست که سازمان بهداشت جهانی ، تبریز را به‌عنوان سالم‌ترین شهر ایران برگزیده‌است.

ویژگی متمایز دیگر تبریز(به عنوان یک شهرستان و نه پایتخت) خیابان های بزرگ و زیر گذرهای متعدد آن است.

در سال های اخیر نهضت زیرگذرسازی در این شهر به وقوع پیوسته است و اکنون قدم به قدم تبریز زیرگذر دارد و همین موضوع باعث شده ترافیک روان تری را در شهر شاهد باشیم و در وقت مردم هم صرفه جویی شود.دوست تبریزی ما می گفت یکی از این زیرگذرها 1300 متر طول دارد!

*شهر موزه ها

تبریز علاوه بر قطب صنعتی،قطب گردشگری و خدمات نیز محسوب می شود.توسعه صنعتی تبریز،ورود میلیون ها گردشگر در سال و حضور هزاران دانشجو با فرهنگ های مختلف در شهر(تبریز به عنوان دومین شهر دانشگاهی ایران -پس از تهران- نیز مطرح است) باعث نشده تبریزی ها از فرهنگ و خرده فرهنگ و تمدن و زبان خود فاصله بگیرند.

این جا همه با هم ترکی صحبت می کنند،نام گذاری ها اغلب به زبان آذری است و نسل جوان اصرار دارند بچه های شان از خردسالی ترکی یاد بگیرند.(برای مثال دخترک 5/3 ساله دوست تبریزی ما به دو زبان ترکی و ترکی استانبولی صحبت می کرد)

برنامه های رادیو و تلویزیون این جا اغلب به زبان آذری است.آن ها حتی دل شان می خواهد در مدارس هم بچه ها زبان آذری بیاموزند و برنامه ها و جنگ های محلی زنده داشته باشند که بنا به دلایل خاصی،سیستم از ترویج بیش ازحد زبان وفرهنگ بومی آذری جلوگیری می کند.

شاید به همین دلیل باشد که مردم برخی احساسات فروخفته قومی خود را در استادیوم و هنگام تماشای فوتبال تراکتورسازی بروز و ظهور می دهند.

همین جا بگویم که تیم تراکتور در تبریز هوادار فراوانی دارد ؛ از طبقه فرودست گرفته تا طبقه فرادست و روشنفکر. تیمداری تبریزی ها و موج نویی که تبریز به فوتبال ایران معرفی کرده،نمونه ای دیگر از توسعه همه جانبه این منطقه است.(این موضوع را مقایسه کنید با شیوه های سنتی تیمداری در ورزش مازندران و باشگاه هایی که یکی-دو سال نشده فرو می پاشند!)

با وجود بزرگی و وسعت و توسعه یافتگی تبریز،در نگاه نخست متوجه می شویم که اوضاع پوشش و حجاب مردم این جا مطلوب تر از بسیاری از شهرهای کوچک تر و معمولی کشور و حتی مازندران ماست.عصر یکی از روزها با دوست تبریزی به شمال شهر و منطقه مرفه نشین تبریز رفتیم.حتی در خیابان ولیعصر تبریز که به شانزه لیزه معروف است هم اوضاع پوشش چندان نامناسب نبود.

زیرساخت های گردشگری در تبریز مهیاست.از هتل های متعدد این شهر بگیرید(از جمله هتل مروارید،هتل پارس،هتل گسترش و..)تا موزه های گوناگون و دیدنی شهر.

در بالا گفتم تبریز شهر بدون گدا و شهر زیرگذرهاست،اکنون می خواهم بگویم تبریز شهر موزه ها ویادمان های فرهنگی نیز هست.

موزه تاریخ طبیعی ،موزه ادبی شهریار ،موزه سنجش،موزه آذربایجان،موزه سنگ نگاره ها،سایت موزه عصر آهن تبریز،نمایشگاه و خانه سفال،موزه قاجار ، موزه قرآن و کتابت و موزه مشروطه تنها نمونه هایی از موزه هایی است که بیشتر در مرکز شهر تبریز قرار دارند و صبح و عصر پذیرای علاقه مندان هستند.

علاوه بر این ها باید به مقبره الشعرای تبریز نیز اشاره کنیم که محل دفن 400 شاعر-از جمله شهریار- است و یادمان زیبایی نیز برای آن ساخته اند.به یاد بیاوریم در مازندران نه تنها یک نمونه از این مقبرهای ادبی و هنری نداریم،بسیاری از گورستان های ما حتی قطعه هنرمندان نیز ندارد.

*شهر ارزان

هیچ کس در تبریز حوصله اش سر نمی رود.ساختمان ها و خیابان ها زمخت و بد منظره نیستند،شهر سر و صدای زیادی ندارد،اگر حوصله مکان های فرهنگی و موزه ها را نداری،تا دلت بخواهد این شهر پارک(از جمله پارک قدیمی و معروف ائل گلی که امکانات و جذابیت های آن تمام نشدنی است)و مرکز خرید و بازار دارد.

این شهر هم مراکز خرید و بازارهای مدرن دارد،هم سنتی و "کهنه بازار." در بخشی از شهر فروشگاه هایی وجود دارد که فط جنس ترک می فروشند،از مبلمان و تایر و پوشاک ترک گرفته تا لوازم آرایش و پوشک بچه و حتی آدامس و شکلات ترک!-البته با قیمتی مناسب و به نسبت ارزان. و این برای ما آدم های چینی زده-که به قول ظریفی غیر از زن و فرزندمان همه چیزمان چینی است- یک اغتنام و فرصت طلایی است که بفهمیم جنس و کالای خوب و به نسبت استاندارد چیست!

در کنار مراکز خرید مدرن،بزرگ ترین بازار سرپوشیده و به هم پیوسته دنیا نیز در تبریز قرار دارد.بازار بزرگ تبریز با بافت سنتی و تیمچه ها و راسته ها و حجره ها و معماری زیبا و تنوع شغلی خود در مرکز شهر قرار دارد و بازدید از آن هم فال است و هم تماشا!راسته طلافروش ها،راسته پوشاک،راسته کفش،راسته چرم،راسته پرده و...

قیمت ها هم اینجا به نسبت مناسب است؛چه کالاهای ساخت تبریز و چه ترک.حتی قیمت بلیت موزه ها و مکان های فرهنگی این جا ارزان تر از موزه های مازندران است؛مثلا" قیمت بلیت 500 تومانی موزه آذربایجان را با چند بخش و طبقه مجزا مقایسه کنید با قیمت بلیت 2000 تومانی موزه تماشاگه خزر رامسر!

نکته قابل توجه فرهنگ کاسبی فروشنده هاست که اغلب با روی و اخلاق خوش برخورد می کنند و سعی نمی کنند با شگردهای خاص فروشندگی،مشتری را دور بزنند و جنس را به او قالب کنند.مثل برخی کاسب های عنق و بداخلاق ما هم نیستند که تمایل دارند همان اول،جنس را بخریم و برویم و سئوال زیادی هم نپرسیم!

*شهر مهربانی ها

در طول یک هفته اقامت در تبریز به این نتیجه رسیدم که هموطنان آذری ما به معنای واقعی کلمه مهربانند و مهمان نواز.شعار هم نمی دهند.مثلا" کافیست از آن ها آدرس جایی را بخواهی،تمام تلاش خود را می کنند تا خوب راهنمایی شوی و اگر چاره داشته باشند همراهت می آیند تا تو را به همان مکان مورد نظر برسانند!

سال گذشته ما کامنتی را از یک مخاطب کرمانی داشتیم که مدتی را به مازندران سفر کرده بود و برای ما نوشته بود:"من از کرمان به صورت مسافر دانشجویی حدود 4 روز مهمان شما در آمل و بابل بودم. شما مازندرانی ها خیلی خیلی عصبی و آدمهایی بی اعصابی هستید و از روابط عمومی خیلی خیلی ضعیفی برخوردار هستید، آدم جرات پرسیدن آدرس را از شما نداره و مردم خیابان و کوچه بازار و رانندگان تاکسی و فروشندگان و مغازه داران همه و همه با آدم دعوا دارن، واقعا چرا؟ چتونه؟"

البته ما همین کامنت را دست مایه یک گزارش مفصل قرار دادیم،که چرا ما مازنی ها این گونه ایم؟!(نگاه کنید به:مازندنومه،در کمال عصبانیت/http://www.mazandnume.com/?PNID=V12175)

به شوخی به همسفرانم گفتم شاید به خاطر شیرینی های مختلف و بامزه ای که تبریزی ها دارند،کام شان این قدر شیرین است و روی خوش دارند!

همین جا که حرف شیرینی پیش آمد بگویم که گردشگری تبریز فقط به مکان های آن نیست و بخشی از درآمد آن ها از سوغاتی هاست که متنوع و ارزان و خوشمزه است.قورابیه ، نوقا ، اریس،شیرینی کنجدی،شکلات تسبیحی،سوجوق،باسلیق، مربای گل محمدی،عسل سبلان،کفش و محصولات چرمی،آجیل مخصوص تبریز،قالیچه های خوش نقش تبریزی تنها بخشی از سوغاتی های معروف این شهر است که با قیمتی مناسب و در بسته بندی هایی شیک و مشتری پسند در اختیار مسافران و گردشگران قرار می گیرد.

روی دو نکته ی "قیمت و بسته بندی" تاکید ويژه ای دارم.در مازندران اغلب سوغاتی ها،قیمتی بالاتر از کیفیت و مورد استفاده آن دارند.نیز بسته بندی شیک و بازار پسند ندارند که یکی از شقوق چندگانه مارکتینگ است.

در بازدیدهای چندباره از بازارهای مدرن و سنتی تبریز ابعاد گوناگون مارکتینگ را مشاهده کردم،از جمله:بازارگرایی(توجه و تمایل و گرایش به مشتری و بازار)،بازارداری(افزایش یا حفظ مشتریان از طریق خلاقیت و نوآوری)،بازارگرمی(آمادگی برای رقابت،حضور در نمایشگاه ها و انجام تبلیغات)،بازاریابی(یافتن بازار هدف و بخش بندی بازارها)و....

*شهر زندگی

تبریز را شهری مناسب برای زندگی یافتم که به نسبت کشوری،شاخصه های شهرسازی نوین را دارد و اگر قرار باشد روزی من از مازندران دل بکنم حتما این شهر را برای زندگی انتخاب می کنم.

خوب است مسئولان استانی و شهری ما-اگر جلسات شان اجازه داد- سفری به این شهر داشته باشند. برای توسعه شهری،تبریز الگو بدی نیست.


  • يکشنبه 6 بهمن 1398-20:57

    قاجارخیلی زیادبه تبریزرسیداولینهاروبه این شهراوردواین شهرتوسعه یافت ...

    • علی محمدیپاسخ به این دیدگاه 8 1
      چهارشنبه 20 شهريور 1398-14:23

      پیشرفت وتوسعه تبریزدرگذشته بیشتربه لطف قاجاربودکه اولین تکنولوژِی انزمانهادرایران روبه تبریزاوردندولقب شهراولینهاشد.درثانی صنایع مادرهمچون پالایشگاه پتروشیمی تراکتورماشین سازی و..بابودجه دولتی ولابی گری درتبریزساخته شدسپس خصوصی شد.
      ثالثاتبریزهمیشه وزیرولابی های بانفوذی دردولت ومجلس داردبخشهای خصوصی این شهربخاطراین وامهای کلان بابهره بسیارکم گرفتندوصنایع وبالتبع شهرراتوسعه دادند.
      انهامیدادندچه وقت ازچه کسانی حمایت کنند.

      • دوشنبه 2 بهمن 1396-16:15

        با سلام به برادرانایرانی و اذری خودم من بچه ارومیه هستم و یک اذری ترک ایرانی من تمام نظرات برادران عزیزم را خوندم و کمال تشکر را از همه انها نسبت ارادت انها به تبریز دارم درست تبریز سهر بزرگ و اولزن هاست اما بیایید اغراق نکنیم اینو باید باور کنیم که تمام سهرهای ما با مشکلات زیا ی دست و پنجه میکنند دریت تبریز ترو تمیزه دریت اولینهست اما باید بدانیم این شهر محدود است از نظر ذخایر ابی و کساورزی عیره چون این شهر از نظر گردسگری در مکان ۳۴ کشور قرار دارد و ما باید کمک کنیم که تبریز را در مکان مناسب تری قرار دهیم در کل اذربایجان فقط فقط سه شهر از نضر گردسگری در میان بیست شهر گردشگری قرار دارند و اول طرعین دوم اردبیل و سوم مشکین شار اطت که خود مشکین شهر در رده ۲۳ قرار دارد و ما باید تلاس کنیم که تبریز و ارومبه را هم در این جمغ ببینیم تا تبریز یک نمونه خوبی برای الگو برداری باشد به خدا من منتظر ان روزم تا ارزوزمان براورده بشه چون یک الگو شهر باید باید هم از نظر فرانگی گردگری و صنعتی باید پیشتاز باشد خورختانه تبریز هم از نظر صنعتی و بهتاشتی سرامد اطت انا از نظر فرهنگی باید وار شود تا هم سطح یزد شود و هم از نظر توریستی باید از رقیب دزرینه اش اردبیل پیش بیوفتد چون اردبیلیها با کمترین بودجه و در میان طوفان مشکلات هم خود را ساختند و هم شهرهایشان ما باید از رقیبان خود درس بگیریم نه این که لجبازی کنیم اردبیل بیست و چند ساله که استان شده اما با کمترین امکانات بسیار بسیار پیشرفت کرده و ما باید به هوس باسین سما دقت کنید زیباترین جادا ها زیباترین پلهای معلق زیباترین کوها و زیباترین سهراا بعد از شمال در اردبیل قرار دارد و ما نیز باید از رقیبانمان جلو بزنیم را

        • شنبه 4 ارديبهشت 1395-21:56

          یاشاسین اردبیل تبریز .. یاشاسین ازربایجان ترک

          • شنبه 22 اسفند 1394-1:16

            سلام؛ تبریز به لحاظ توسعه شهری از شهرهای برجسته ایران محسوب می شه، ولی متأسفانه طی سال های اخیر نقاط ضعف این توسعه بیش از پیش نمود پیدا کرده؛ اولاً اینکه امروزه تعداد متکدیان در سطح شهر تبریز به صورت چشمگیری زیاد شده و عبارت تبریز شهر بدون تکدی گری تبدیل به یه خاطره شده؛ از طرف دیگه رشد بی رویه تبریز بدون توجه به پتانسیل زیست محیطی اون باعث شده تا روند خشکی دریاچه ارومیه 2 برابر تسریع و تشدید پیدا کنه؛ چرا که آب یکی از عمده ترین رودخانه های حوزه آبریز دریاچه ارومیه به تبریز منتقل می شه و همین امر باعث شده دریاچه به جای میزان 30 درصدی خشکی در دیگر تالاب ها و دریاچه های ایران با خشکی 70 درصدی مواجه شه؛ امروز همه می دونن که الگوهای برنامه ریزی و طراحی شهری باید با ملاک های توسعه پایدار طرح ریزی شه ولی کدوم طراح و برنامه ریزشهری در کشورمون هست که برای راهکاریابی از روش های مانند سی باکس، واکنش اقلامی، توفان ذهنی معکوس یا نقشه ذهنی استفاده کنه و یا کتاب هایی مانند بعد پنهان رو مدّ نظر قرار بده؟!! خلاقیت در برنامه ریزی شهری بزرگترین فقدان شهرهای ماست...

            • علی اردبیلی پاسخ به این دیدگاه 35 14
              دوشنبه 11 خرداد 1394-18:41

              تبریز بهترین شهر خاورمیانه است اینو نه از روی تعصب و غیره نمیگم چون اونجا درسمو تموم کردم تبریز جاهایی داره که هیچ جای ایران نیس ای کاش وصد ای کاش بزرگان ما اون موقع که میگفتن تبریز حقمونو خورده کمی با فک حرف میزدن این یک سیاست بوده که اذربایجانو بپاشونه من به عنوان یک اردبیلی افتخار میکنم پایتختی بنام تبریز داریم(پایتخت ما اذربایجانیا تبریزه) وامیدوارم دوباره اذربایجانی متحد به مرکزیت تبریز تشکیل بدهیم که البته به امید خدا دادیم.یاشاسین اذربایجان

              • اردبیلی اصیلپاسخ به این دیدگاه 12 5
                چهارشنبه 20 شهريور 1398-14:25

                دروغ نگو.تواردبیلی نیستی.اردبیل اولین مرکزاذربایجان بوده.تبریزبه لطف ایلخانیان مغول ابادشدچون انهامغولان روپذیراشد.ولی اردبیل شرافت داشت عظمتشوفدای شرافتش کرد.

              • يکشنبه 24 اسفند 1393-14:18

                دادا این لطف شماست . درضمن مازندران اگه بودجه یک سال ایران رو داشته باشه با 1/3 تمجید رسانه ها قطب گردشگری خاورمیانه میشه

                • چهارشنبه 29 بهمن 1393-1:29

                  ما یک اردبیلی هستیم که به رشت امده ایم :امپراطوری گوگ تورکها(از چین تا دریای سیاه وسعت داشت) دو شاهزاده داشت که شاهزاده بزرگتر ولیعهد بود بعد از فوت امپراطور،حاکم چین شاهزاده کوچک را دعوت کرد و دخترش را به او داد و گفت شورش کن باید تو پادشاه شوی ما هم پشتیبان شما هستیم کشور به دو قسمت تقسیم شد این دو شاهزاره انقدر باهم جنگیدند که لشکر هر دو نابود شد در این هنگام چینی ها از پشت به اینها حمله کردند و هر دو شاهزاده حتی داماد خودشان را تکه تکه کردند و کل امپراطوری را تصرف کردند...ای اردبیل تبریز را دریاب ای تبریز اردبیل را دریاب ما در موقعیتی نیستیم که بخواهیم با همدیگر دشمنی کنیم من به عنوان یک اردبیلی از حرفهایی که علی دایی در مورد مردم تبریز زده به شدت ناراحتم و این رایک اشتباه بزرگ می دانم

                  • اميرعباس تبريزيپاسخ به این دیدگاه 15 2
                    يکشنبه 11 مرداد 1394-14:1

                    ياشاسين

                    • يکشنبه 13 دی 1394-13:18

                      ما همه برادر و آذربایجان هستیم.تبریز، اردبیل ، ارومیه ، زنجان و .... جزئی از آذربایجان بزرگ هستند

                  • شنبه 22 شهريور 1393-13:21

                    شمال از نظر من یعنی مازندران,برادرم در نوشهر ویلا دارد به همین دلیل سالی یکبار حتمآ به مازندران سفر میکنم انصافآ خیلی پیشرفته ترو مهمان نواز تر از گیلان است و وجه تشابه ترکها با مازنی سخت کوشی و زحمتکش بودن هر دو است و مثل بعضی از شهرهای دردانه که با بودجه دولتی حال میکنند ناز نازی و مفت خور نیستند

                    • پنجشنبه 25 ارديبهشت 1393-11:21

                      نگارنده محترم به هر کلان شهر دیگری سفر کند قطعا چنین سفرنامه ای خواهد داشت ...در شگفتم که تنها مازندران است که از این همه توسعه بی بهره است !

                      • shahrvandtabrizپاسخ به این دیدگاه 11 1
                        جمعه 12 ارديبهشت 1393-2:28

                        خوب اگه خودتون ایراد های خودتون رو میدونید چرا راهکار عملی پیش پا نمیذارین برای شهرتون

                        • سه شنبه 9 ارديبهشت 1393-15:0

                          با سلام.ما تبریزیها خودمون این شهرو ساختیم نه دولت.. اگه به دولت بود که خیلی وقت پیش این شهر نابود میشد...

                          • جمعه 27 شهريور 1394-23:39

                            شما خودتون زیرگذر و پالایشگاه و پتروشیمی و هزارتا کارخونه دولتی رو ساختید؟

                          • سه شنبه 2 مهر 1392-0:0

                            با سلام خدا شاهد به تبریز نمیرسن تبریز رو مردمش تبریز کرده الان یکی از علتشو میگم همین نشستی که تو تبریز بود بعضی از کشور های بزرگ رو باید وزیرامور خارجه دعوت میکرد که حتی این دعوت خشک و خالی رو هم انجام ندادن و مسئولین ما مجبور شدن با هزینه خودشون این کار رو انجام بدن یکی دیگه مترو تبریز که بوجش گرفتن دادن به قم که شهر ضیارتیه ما هم گفتیم خب بعد الان هم همون بوجه ای که خودشون تصویب کرده بودن رو هم یک سومشو دادن. من نمیدونم ما چه هیزم تری به اصفهانی ها فروختیم که تو هر سایتی که میرم باما مشکل دارن واقعا متاسفم.از کسانی هم که تعریف کردن متشکرم لطف دارن.

                            • يکشنبه 17 شهريور 1392-0:0

                              با سلام به تبريز



                              شهري كه با غيرت مردمان خود پيشرفت مي كند نه با بوجه دولت مركزي مانند اصفهان .

                              • شنبه 28 بهمن 1391-0:0

                                با سلام و تشکر از سردبیر محترم

                                شما لطف دارین نسبت به تبریز

                                اما در مقابل بعضی از نظرات فقط اینو بگم که 1) تبریز رو خود تبریزیا ساخته و آباد کردن 2) اصلا با نظر حامد از اصفهان موافق نیستم 3) اصفهان نصف جهان است اگر تبریز نباشد 4) آذربایجان باغ بهشت ایران هست 5 ) قبول دارم علاوه بر خوبیها و زیبایی ها ،عیب و ایراداتی هم داره هر تبریز بعضیا شاید بزرگ باشن ولی بازم شهر اولینهاست

                                ای کاش لااقل بعضیا قبل از اظهار نظر یه بار بیان شهر اولینها رو ببینن بعد اظهار نظر بکنن

                                • حامد از اصفهانپاسخ به این دیدگاه 21 63
                                  جمعه 27 بهمن 1391-0:0

                                  این تبریزیا چقدر دروغ میگن بودجه ای که تو مجلس میگیرن از همه شهرهای ایران بیشتره بد میگن ما بودجه نداریم زنده باد اصفهان

                                • يکشنبه 8 بهمن 1391-0:0

                                  آقا مرسی از این سفرنامتون
                                  تبریز شهر خوبیه ولی خوب ایرادم داره اما مهم اینه که هم مردمش و هم بعضی از مسئولین ( استاندار شهردار ) به فکر رفع اونان
                                  من مازندران ( بهشت ایران ) اومدم واقعا جواهریه واسه خودش فقط یه خورده دست به دست هم بدین کار تمومه
                                  ساری و چالوس که دیگه نگو واقعا جای خوشگلیه .
                                  امیدوارم بازم بیاین تبریزمون
                                  مرسی

                                  • يکشنبه 12 آذر 1391-0:0

                                    با تشکر از چنین کسی که تونسته رک نظرش رو بگه شما مازندران رو آباد تر می کنید شکی نیست

                                    • دوشنبه 20 شهريور 1391-0:0

                                      از لطفی که به تبریز دارید متشکرم من دوستان خوبی در مازندران دارم که واقعا" انسانهای نازنینی هستند و مازندران را خیلی سرتر از دیگر استان شمالی میدانم وجه مشترک ما و مازندرانی ها سخت کوشی مان است مازنی ها هم زحمتکش وکاری هستند و حالا بیشترین ورزشکاران در سطح اول تمامی رشته های ورزشی مازندرانی هستند

                                      • صمد از تبریزپاسخ به این دیدگاه 27 7
                                        يکشنبه 19 شهريور 1391-0:0

                                        ممنون از لطف نویسنده ولی افسوس که نداشته های تبریز بیشتر از داشته هاشه
                                        من کارم یه جوریه که 1 هفته تو تبریزم یه هفته تو تهران
                                        البته قبل از گفتن حرفهام این بگم که قبول که تهران پایتخته وباید توجه بیشتری بشه بهش ولی مردم تبریز چقدر مظلوم هستن تو این مملکت ...
                                        چون من یه هفته تهرانم یه هفته تبریز خوب میتونم این دو شهرو مقایسه کنم
                                        اول از فضای سبز بگم بیست ساله دارن تو تهران درخت میکارن بیست سال تو تبریز دارن درخت میبرن.
                                        شبهای تهران رفته رفته روشنتر میشه شبهای تبریز رفته رفته تاریکتر (نمیدونم چرا هر چی صرفه جویی ملی هست برای تبریزیهاست...شما شاید با هواپیما اومدی متوجه جاده تو شب نشدی از قزوین تا تهران ازاد راه رفته رفته روشن و روشن تر میشه ولی از همین قزوین تا تبریز جاده رفته رفته خاموشتر و تاریکتر میشه به طوری که از تونل شبلی تا داخل ترمینال تبریز چیز زیادی از شهر رو نمیشه دید حالا هر چه قدر میخاد زیبا باشه وقتی دیده نمیشه...
                                        دوم که خیلی جیگرمو اتیش میزنه محدود کردن مردم تبریزه حتما خیابانهای تهران رو دیدن پر از موتورسوارهایی که خیلی هاشون نه کلاه دارن نه گواهینامه خیلی راحت تو خیابونها میرن اینور و اونور ولی تو تبریز موتورسواری با کلاه و مدارکش هم جرات نمیکنه به یک چهاراه بره چون اصلا موتورسواری یه جور جرمه که اگه دیده بشه بلافاصله موتور به پارکینک منتقل میشه بدون دلیل اونی که تو تبریز زندگی میکنه میفهمه من چی میگم دیگران شاید یه تصورهای مثلا منطقی بکنن ولی اصلا اینجور نیست ، جرات داری تو پارک پاتو داراز کن 10 تا مامور دور وبرتو میگرن ابروتو میبرن
                                        ولی تو تهران وضع پارکها رو شما بهتر از من میدونین(اینها در حالیه که از نظر اخلاقی و امنیتی تبریز قابل مقایسه با تهران نیست )
                                        یه مورد تازه هم یادم افتاد که شاید زیاد مهم نباشه ولی جالبه این که برای استفاده از اینترنت باید اولا کارت ملیت همرات باشه تا موقع استفاده ثبت بشه دوما باید سایتهایی رو که رفتی شش ماه ضبط بشه تا اگه یه اتفاقی افتاد بدونن کار کیه از این مسائل ریز اونقدر هست که به گفتن نمیاد به این دلایل که میگم مردم تبریز یه جورایی زندگیشون همراهه زجر و محدودیته

                                        • دوشنبه 4 فروردين 1393-17:15

                                          موتور سواری باعث آلودگی صوتی هستش.خوبه که .....

                                        • دوشنبه 6 شهريور 1391-0:0

                                          گیلان بهشت ایران وبس

                                          • جمعه 15 ارديبهشت 1391-0:0

                                            ولي بيش از اندازه غيرتين.بعد مشكل مازندران اينه كه همه شهراش شناخته شدس و همشونم بالطبع متوقع.ولي بشخصه از آذربايجان شرقي فقط تبريز ميشناسم.

                                            • پنجشنبه 14 ارديبهشت 1391-0:0

                                              سلام واقعا شهر زیبایی هست،و به نظر من همت مردم هست که شهرشونو به این حد رسوندن

                                              • شنبه 2 ارديبهشت 1391-0:0

                                                درود و سپاس از قلم فرسایی و دید خوشبینانه ای که به شهر تبریز داشتید.متولد شهر تبریز هستم و 33 سال از عمرم را در این شهر سپری کردم.زیبایی های زیادی شهر ما دارد که شما نیز بدانها اشاره فرمودید اما در مواردی شاید اغرق و یا تحت تاثیر محیط تبریز قرار گرفته اید یکی از آنها ترافیک هست.شاید شما به ترافیک خیابان آزادی و مرکز شهر برخورد نداشته باشید چون ترافیک در زمانهای از روز واقعا اعصاب خورد کن می شود.از نظر اقتصادی و توسعه شهری رشد قابل توجهی داشتیم اما میتوانستیم از وضع موجود هم بالاتر باشیم در خصوص تخصص من که مربوط به ساختمان و شهرسازی هست این استان اغلب در طول دهه های اخیر در رتبه اول تا سوم قرار دارد که قابل ستایش هست.امیدوارم مسولان مازندران نیز نقاط قوت شهر تبریز را سرلوحه کارهای خود نمایند و از نقاط ضعف و کاستی های آنها در توسعه شهر های مازندران استفاده نمایند.امیدوارم سفرتون خوش گذشته باشد.در بهشتی که توصیف کردید زندگی نمیکنیم ولی در تبریز،شهر اولین ها عمر میگذرانیم.
                                                به امید توسعه و رشد همه شهر های ایران
                                                "شهر تبریز اشت و جان قربان جانان میکند ..."

                                                • اوختای بپاسخ به این دیدگاه 35 4
                                                  شنبه 2 ارديبهشت 1391-0:0

                                                  دوستان گرامی قبل از هر چیز از مقاله با ارزشتان تشکر می کنم.اما به عنوان یک آذربایجانی از شما خواهش می کنم اسم زبان ما را تصحیح کنید.ما آذری صحبت نمی کنیم.زبانی به نام آذری وجود ندارد و حتی اگر صحبت های بعضی ها را قبول کنید زبان آذری از بین رفته است.زبان ما زبان ترکی آذربایجانی است و از شما بزرگواران می خواهم که این مساله را تصحیح نمایند.
                                                  با تشکر

                                                  • شنبه 2 ارديبهشت 1391-0:0

                                                    با تشکر از نگرش واقع بینانه جنابعالی تبریز اگر آقایان در تصمیم گیریها جفا نکنند خیلی پتانسیلهای بالاتری دارد. بنده به نوبه خود ازقلم فرسایی به طرفانه وواقعی شما تشکر نموده بدین وسیله از همه مازندرانی های خونگرم ودوست داشتنی درخواست می کنم که تبریز وزیبائیهای آنرا از نزدیک ببینند.(لازم به توضیح است که من حرفهای هم وطن کرمانی را اصلا" قبول ندارم ونقطه مقابلش راتجربه دارم)

                                                    • جمعه 1 ارديبهشت 1391-0:0

                                                      من تبریزی هستم 37 ساله که اینجا زندگی می کنم به نظرم کمی اغراق کردید تبریز یک عیب بزرگ دارد وآن اینکه هرچی درخت هست کنده وانبوه سازی کرده اند ودرخت های قدیمی تبریز رو به نابودی است از طرف دیگر نفوذ در این شهر زیاد شده وداره می ره که مثل تهران زیادی پر جمعیت بشه وهمین موضوع باعث نگرانی مردم تبریز است. من مازندران رادیده ام وبه نظرم ونظر خیلی از تبریزیها برای گردشگری البته بهتر از تبریز است هرچندبرای زندگی شاید تبریز مناسب تر باشد

                                                      • تورک اوغلانپاسخ به این دیدگاه 17 2
                                                        پنجشنبه 31 فروردين 1391-0:0

                                                        آقا ما این همه لیاقت تعزیف و توصیف شما رو نداریم و این نیست جز لطف و دید آگاهانه هم وطنان عزیزی چون شما.
                                                        با این همه
                                                        "شهر تبریز اشت و جان قربان جانان میکند ..."

                                                        • پنجشنبه 31 فروردين 1391-0:0

                                                          سلام ، به عنوان یه تبریزی از اینکه بهتون خوش گذشته خوشحالم واز اینکه انسان عادلی بودید متشکرم. شما هم میتونین با اتحاد و همدلی شهرتون رو بسازید
                                                          اول از همه باید اینو بدونین که ایران شامل تهران و بعضی شهرهای فارس زبان میشه و سیاست ایجاب میکنه در شهرهای دیگه سرمایه گذاری نشه ، پس از مسئولین انتظار نداشته باشین .شما حرکت کنین و اونا رو به حرکت درآرین
                                                          با آرزوی ایران آباد برای همه ایران

                                                          • یک تبریزیپاسخ به این دیدگاه 14 2
                                                            سه شنبه 29 فروردين 1391-0:0

                                                            با سلام خدمت شما سردبیر محترم از لطف بسیار زیاد شما سپاسگزارم شما با نگاه پر محبت وصف شهرما را بیان نمودید و موجب افتخار بنده و سایر آذری ها و تبریزی هاست که میزبان خوبی برای شما و سایر عزیزان مهمان بوده باشیم امیدوارم همه جای ایران آباد آباد باشد .از انتخاب شهر ما برای سفر بسیار خوشحال هستم و امیدوارم هر بار که تشریف می آورید بیشتر و بیشتر خوش بگذرد . با آرزوی سلامت و موفقیت برای شما و سپاس از قدر شناسی و لطف بی پایان شما

                                                            • دوشنبه 28 فروردين 1391-0:0

                                                              دولت ايران بين فارسها و تمام اقوام تبعيض ميزاره از تبعيض فرهنگي و زباني گرفته تا اقتصادي سياسي تبريزم به وسيله خود تبريزيا اباد شده همچنين سرعينو... نه دولت!!

                                                              • دوشنبه 28 فروردين 1391-0:0

                                                                سلام.خیلی ممنون که اینقدر به شهر ما لطف دارین.من خودم اینجوری شهرمونو نشناخته بودم.واقعا نعمتیه داریم

                                                                • دوشنبه 28 فروردين 1391-0:0

                                                                  به عنوان یک ساروی که سفرهای بسیار متعددی به تبریز داشته و نزدیکان و دوستان زیادی هم در این شهر دارم، کاملاً با مطالب بالا موافقم، اما تعارف که نداریم، تفاوت تفکر مرمان تبریز با مازندرانی ها به فاصله ی زمین است تا آسمان !! ساده تر و امروزی تر فقط به یک موردش اشاره می کنم و تفاوت های دیگه رو عنوان نمی کنم چرا که که نوشتن تمام جزییات در اینجا موجب می شه که ساروی ها و کلا مازندرانی ها از من دلگیر بشن: اصولاً آذری ها زیر پای یکدیگر را خالی نمی کنند و زیر آب دیگران رو زدن در اینجا معنا نداره ! اما وا مصیبتا که در شهر خودم برخی ها چنان زیر آب ِ دوست، همسایه و ... رو می زنن که طرف کاملاً محو میشه !!!!!!! از نظر مذهبی هم بسیار معتقد هستند : مثلاً در روز تاسوعا و عاشورا کاسبی تعطیله، اگه سوار تاکسی بشین ازتون کرایه نمی گیرن و به قول خودشون : احسان دِ (همون نذر ِ خودمون) اما شب تاسوعا و عاشورا بیا و ببین تو همین ساری چه خبره، یارو داد میزنه بستنی آی بستنی، آبمیوه فروشی ها و فست فود ها که دیگه نگو !!

                                                                  • دوشنبه 28 فروردين 1391-0:0

                                                                    از شما و مازندرانی های عزیز که به شهرم اینقدر لطف دارید ممنون و سپاسگذارم...

                                                                    • يکشنبه 27 فروردين 1391-0:0

                                                                      با سپاس فراوان از اینکه مقاله بسیار جالی از شهر زیبایم تبریز نوشته اید.

                                                                      ولـــــــــــــــــــــی اینو بگم که تبریز رشد کرده توسط مردم هستش و نه توجه مسئولان و نه نظر یک مقام خاصی. می دانید که مسئولان کشور لطف کمی به تبریز م دارند و حتی خیلی مواقع مورد محرومیت می باشد.
                                                                      این تبریز را مردمش ساختند.

                                                                      یاشاسین تبریزیم - یاشاسین گوزل آذربایجانیم.

                                                                      • يکشنبه 27 فروردين 1391-0:0

                                                                        با تشکر از نویسنده مطلب . لازم است به عرض هموطنان مازندرانی برسانم در این پیشرفتهایی که ذکر کردید هم مردم سهیم بوده اند و هم مسئولین . از لحاظ فرهنگی و حجاب و شهرسازی اعتقاد راسخ دارم تبریز از بهترین شهرهای کشور است . ولی تبریزیها یک خاصیتی هم که دارند این است که هیچگاه راضی نمی شوند و همیشه و با انحاء مختلف بدنبال پیشرفت هستند .

                                                                        • سینا صفاخوپاسخ به این دیدگاه 20 6
                                                                          يکشنبه 27 فروردين 1391-0:0

                                                                          ممنونم از لطفی که با کمی اغراق به شهر تبریز داشتید. اما همونطور که در کامنت ها اشاره شد، اغلب این نهاد ها و سرمایه ها، مردمی می باشد. همین موسسه ی " حمایت از مستمندان تبریز" که بنیانگذار "شهر بدون گدا" هست، سالها قبل با همت جمعی از بازاریان متدین تبریز بنا شده.
                                                                          از همه ی دوستان دعوت می کنم در فصل تابستان سری به تبریز عزیز بزنن

                                                                          • يکشنبه 27 فروردين 1391-0:0

                                                                            اي كاش تبريز الگوي شهرسازي و همت شود . اصفهان با سياسي بازي و نا جوانمردانه رشد كرد و تمام بودجه هاي ملي رو به اونجا بردن . استاني مثل مازندران حتي يك صنعت هم ندارد . حتي صنعتي كه با اكو سيستم منطقه سازگار باشد . ما مازندرانيها تبريز و تبريزيها رو دوس داريم .

                                                                            • شنبه 26 فروردين 1391-0:0

                                                                              خیلی ممنون از لطف شما امیوارم شهر ما هم پیشرفت کند ما با کمک هم ایران را میسازیم ممنون

                                                                              • شنبه 26 فروردين 1391-0:0

                                                                                خیلی خیلی خوشحالم که در تبریز بهتون خوش گذشته
                                                                                همه ی ما ترکها در یک چیز مشترکیم
                                                                                کار کار کار
                                                                                با کار کردنه که میتونیم خانه-محله-شهر و کشورمان را آباد کنیم
                                                                                سالها بود که فکر میکردیم چرا اصفهان بودجه اش از ما بیشتر است بعدا دیدیم اینطوری فایده ندارد خودمان باید دست بکار شویم و امروز نتیجه ی کار ما تبریزی بود که دیدید امیدواریم شما هم باهم متحد شوید و در توسعه و آبادانی شهرتون از هر جهت کار کنید تا انشاالله موفق شوید

                                                                                • جمعه 27 شهريور 1394-23:53

                                                                                  اصفهانیها هم کار میکنند شما هم بودجه دولتی میگیرید.فقط شما نیستید که بلدید کار کنید.

                                                                                • شنبه 26 فروردين 1391-0:0

                                                                                  یاشاسین تبریزیم.خیلی خوشحالم که به دلایل ظالمانه ای که همه مردم می دونن شما هم مثل بقیه حقیقت پوشانی نکردین. واقع بینی و دقیق سنجی شما رو تحسین میکنم و ممنونم. فکرش رو بکنین اگه اون ظلم و ناحقی که در حق مردم آذربایجان میشه ، نمیشد. مردم خودکفا و با لیاقت تبریز چه کارها که نمی کردن.

                                                                                  • شنبه 26 فروردين 1391-0:0

                                                                                    ممنون وصفی زیبا بود از شهر تبریز.
                                                                                    تبریز تبریز بودنش را مدیون مسئولین و بخش خصوصی خود می داند. استاندار آذربایجان یکی از بهترین استاندارانی ست که آذربایجان تا به حال دیده است. سوای همت مسئولین، بخش خصوصی تبریز لایق بهترین تحسین ها هستند.
                                                                                    همه شما را به بازدید از شهر زندگی دعوت می کنیم قدمتان روی چشم

                                                                                    • شنبه 26 فروردين 1391-0:0

                                                                                      از اینکه شهر ما نظر شما رو به خود جلب کرد خوشحالم . و سپاسگزارم از مقاله بسیار زیبایتان.

                                                                                      • شنبه 26 فروردين 1391-0:0

                                                                                        شهر تبريز است و جان قربان جانان ميكند سرمه چشم از غبار كفش مهمان ميكند از اينكه درتبريز به شما خوش گذشته خوشحالم. اميدوارم براي همه ما ايرانيان فرصت بازديد از شهر هاي داراي فرهنگ و تمدن ديرينه فراهم شود.

                                                                                        • محسن بخشیپاسخ به این دیدگاه 18 4
                                                                                          شنبه 26 فروردين 1391-0:0

                                                                                          ضمن تشکر از نویسنده این مقاله ، بیان چند نکته ضروری به نظر میرسد1- در سال 88 به چند شهر از جمله تبریز مسافرات کردم در ابتدای ورودی ان شهر نوشته شده بود به شهر بدون گدا خوش امدید. باور این موضوع سخت بود ولی دو روز که انجا حضور داشتیم دیدیم یک واقعیت است. انها خواستند وشد.2- انها برای ابادانی شهرسیاسی کاری نمیکنند؟ باور داشتن و ساختن شهر از وظایف تک تک انها است برای مثل به پارک مسافردر تبریز مراجعه نمایید.در سرین که شاید از نظر مساحت کوچکتر از امل است و فقط اب گرم دارد ولی ببیند چکار که نکردند و در مازنداران .....خیلی حیف ، خدا همه مواهب طبیعی را به ما داده ولی به علت سوء مدیریت و .... ما با مردم چکار کردیم و تبریزیها، اصفهانهاو... با مردم چکار کردند.امیدوارم مسولین به فکر مردم بیفتند

                                                                                        • شنبه 26 فروردين 1391-0:0

                                                                                          خيلي جالب بود . از مازند نومه هم كمال تشكر را دارم كه مباحث مهم را در نقش رسانه اي اعمال ميكند و كمتر به فكر جريانات خاص است . مسولان مازندران تنها كاري كه بلد هستند درست كردن يك طرح توجيهي براي سفر به خارج كشور هست . سفر سال پيش تركيه ، تاجيكستان ، بلاروس و .... آقا ما تو استان يك مركز استان خوب نداريم . آدم حالش ديگه از ساري به هم ميخوره با اين وضع شهر . شهرداري بايد كلا خانه تكاني شود از لحاظ نيروي انساني ، مديران شهرداري بايد كلا عوض شوند . و پست را بين خودشان تقسيم نكنند . مديران از اتوبوسراني ميروند تاكسيراني . مدير تاكسيراني ميرود ... و معاون شهردار سابق ميشود شهردار و پست هاي مديريتي بين اين تعداد تقسيم ميشود . ساري بيچاره مثال يك تكه گوشتي شده كه بين گشنگان تقسيم ميشود و كساني در حال خوردن آن هستند . كساني هم مثل دكتر اسلامي هم آنقدر قدرت سياسي ندارند كه بتوانند كاري كنند . افسوس و 100 افسوس .

                                                                                          • شنبه 26 فروردين 1391-0:0

                                                                                            در مورد تبریز باید عرض کنم که من مدتها در تبریز زندگی کردم و باید عرض کنم که اصولا تبریزیها انسانهائی خلاق و هنرمند و صنعتگری هستند و شما در نوشته ی خود مکررا به مسئولین اشاره کردید که نقش موثری در این همه توسعه ندارند بلکه ریشه های فرهنگی تاریخی باعث شده مردم این حالت ها را به وجود بیاورند! تبریزیها زیاد هم دل خوشی از مسئولین استانی و شهر ندارند و شاهد گفته بنده این است که تمامی کارخانه ها و کارگاههای صنعتی 90% خصوصوی می باشند و به همت خود تبریزیها بر خلاف شهری مثل اصفهان که از حمایت های بی شائبه دولت استفاده مکند. و باز به قول تبریزیها اصفهان نصف جهان است اگر تبریز نباشد! و یاد حرف امیر کبیر می افتم که گفته بود تهران را نیز مثل تبریز باید بسازیم...
                                                                                            سالار_حمید آباد

                                                                                            • شنبه 26 فروردين 1391-0:0

                                                                                              با تشکر و سپاس از نظر لطفی که نویسنده نسبت به شهر من داشت

                                                                                              • شنبه 26 فروردين 1391-0:0

                                                                                                سلام
                                                                                                مرسی شما واقعا لطف دارین.
                                                                                                اما خوب هنوز خیلی مونده تبریز رو از نظر ظاهری قابل مقایسه با اروپا کنیم که ایشالا به زودی محقق میشه.

                                                                                                • شنبه 26 فروردين 1391-0:0

                                                                                                  صرفا جهت اطلاع:
                                                                                                  شهر تبریز به شهر اولین ها معروف است. و باید گفت اولین شهرداری ایران در تبریز ایجاد شده است .

                                                                                                  • شنبه 26 فروردين 1391-0:0

                                                                                                    ممنون از نوشته جالب و زیباتون خوشحالم که شهر ما بهتون خوش گذشته

                                                                                                    • شنبه 26 فروردين 1391-0:0

                                                                                                      این نظر لطف شماست ، به تبریز
                                                                                                      مازندران هم زیباست .........

                                                                                                      • جمعه 25 فروردين 1391-0:0

                                                                                                        هوس کردم برم تبریز را ببینم با این توصیفی که کردید.بلیت اتوبوسش چقدره؟

                                                                                                        • جمعه 25 فروردين 1391-0:0

                                                                                                          تبریز به گردپای ساری ما نمیرسه!!!ترافیک داریم،اختلاف و جدایی داریم،زیراب هم را می زنیم...اینها را تبریزی ها دارند،نه،ما داریم.

                                                                                                          • جمعه 25 فروردين 1391-0:0

                                                                                                            تبریزی هستم و ساکن قائمشهر.سالی یکبار به زادگاهم میروم و هربار تغییرات زیادی را در شهر می بینم.تبریز شهری زنده است و مرتب در حال رویش.مقاله بسیار جامعی بود.سپاسگزاریم از شما

                                                                                                            • ذليل تفاوت ها ؟پاسخ به این دیدگاه 16 1
                                                                                                              جمعه 25 فروردين 1391-0:0

                                                                                                              اين نوشتار ستودني است و تبريز همين است كه گفته شد . در مقام مقايسه دقت لازم است و بايد در عمل نيز تقليد را كنار گذاشت . به عنوان مثال مردم جوگي و حضور تاريخي اين اقليت كوچك در مازندران و موضوع تكدي گري از سوي اين مردم مطلب ساده اي نيست . موضوع عميقاً تاريخي و فرهنگي است . روحيات و عواطف متفاوت اقوام نيز موثر است .بافت اجتماعي متفاوت را هم نبايد از نظر دور ذاشت .

                                                                                                              • احسان مهدیانپاسخ به این دیدگاه 24 2
                                                                                                                جمعه 25 فروردين 1391-0:0

                                                                                                                سلام اقای صادقی

                                                                                                                2 سال پیش که برای جشنواره شعر خط سوم کشور در تبریز بودم به تمام نقاط دیدینی این شهرستان و در واقع کلان شهر رفتیم اما دریغ از یک شخص که دستی دراز کند
                                                                                                                ما به مدیرانش آفرین گفتیم و مسئولان شهرداری و شورای شهر نیز با آب و تاب از فعالیت های جدی خود در این رابطه سخن گفتند
                                                                                                                به موضوع جالبی پرداختید دست مریزاد

                                                                                                                • جمعه 25 فروردين 1391-0:0

                                                                                                                  حالا شماها هی بشینین بگین بابلی، ساروی

                                                                                                                  • جمعه 25 فروردين 1391-0:0


                                                                                                                    نمی خوام چیزی بگم که شما رو بخندونم ولی این موضوع که میگم واقعیه! شهرداری "فریدونکنار" یکی دوسال زودتر یا بعد تر از شهرداری "تبریز" تاسیس شد حالا این کجا و آن کجا !!؟؟

                                                                                                                    • قائمشهریپاسخ به این دیدگاه 26 2
                                                                                                                      جمعه 25 فروردين 1391-0:0


                                                                                                                      آقا خوب نوشتی. من سربازی تبریز بودم.همین جور است که میگویید.آقایان بروند یاد بگیرند شهرسازی چیه

                                                                                                                      • جمعه 25 فروردين 1391-0:0

                                                                                                                        من نمی دانم چرا سایت هایی مانند مازندنومه و شمال نیوز انقدر خودشان را خوارو حقیر می کنند کدام مازندران؟مازندرانی که برای کنگره شهر آشوب بودجه میلیونی می گیرد و برای کنگره علامه شیخ صوفی سید میر حیدر آملی بودجه هزار تومانی؟بس است


                                                                                                                        ©2013 APG.ir