تعداد بازدید: 3226

توصیه به دیگران 2

جمعه 19 خرداد 1391-22:53

جمعه بدون نان در مازندران/نان طلا شد

به بهانه کمیاب شدن نان در مازندران؛نانواهای متخلف حال خرسند نشسته اند و به قول معروف "حساب منفعت های شان را می کنند!"،چون می دانند در این ملک"پادشه،پاسبان درویش نیست!"/سال گذشته نانواهای متخلف مازندران بنا به دلایل مختلف،نزدیک به 90 میلیون تومان جزای نقدی در حق دولت محکوم شدند،اما حق مردم را چه کسی خواهد گرفت؟


مازندنومه،سردبیر:حکایت زیبایی در مثنوی معنوی آمده بدین مضمون که:شخص مفلسی در زندان بود که امان دیگر زندانیان را بریده بود.

او پرخور بود و به غذای هم بندانش هم دست درازی می کرد و به قول مولوی:

"چون مگس حاضر شود در هر طعام

از وقاحت بی صلا و بی سلام"

این مفلس شکم پرست غذای 60 نفر را می خورد و داد زندانیان را درآورد، تا این که صدای دادخواهی زندانی ها را قاضی شنید و پس از تفحص دستور داد این فرد را از زندان بیرون کنند تا بقیه از شرش در امان بمانند:

"گفت قاضی خیز زین زندان برو / سوی خانه مرده ریگ خویش شو"

مرد بی خانمان مفلس جواب داد:آقای قاضی!نان اینجا،آب این جا،کجا روم به از این جا!

"گفت:خان و مان من احسان توست / هم چو کافر جنتم زندان توست

گر ز زندانم برانی تو برد / خود بمیرم من ز درویشی و کد"

ما را با اصل قصه مثنوی کاری نیست،تنها از نتیجه حکایت استفاده می کنیم که انگار در این مملکت،بعضی ها راه مفلسی و آزار دیگران را یافته اند و کجا بروند بهتر از این جا!

ناظری هم نیست که ندا در دهد: ایها الناس "خرت به چند؟!"

شامگاه جمعه تلفن ها و پیامک های متعددی از همکارانم در شهرهای مختلف استان از جمله از سارِی،فریدونکنار،قائم شهر و بابلسر داشتم که نان در مازندران قحط و در معدود نانوایی هایی هم که باز هستند،صف های طویلی ایجاد شده است.

اعلام شده که بر اساس مصوبه دولت، قیمت گندم باید با نرخ جدید ارائه شود و قیمت آرد و نان هم از این موضوع متاثر می‌شود.

البته تعیین نهایی نرخ نان برعهده استاندار است و گفته شده تا شنبه قیمت جدید نان اعلام خواهد شد.حال هنوز نان گران نشده،کیمیا شده است!

از قرار نانواهای سودجو ترجیح داده اند جمعه یا پخت نکنند یا کم پخت کنند تا شاید چند کیسه آرد خریداری شده با قیمت قبلی را به قیمت جدید بفروشند و این وسط چند ریالی بیشتر کاسب شوند!

کل ماجرا همین است،منفعت طلبی شخصی نانواها که مردم بومی و برخی مسافران شهرهای ساحلی را دچار استرس و دردسر صف ایستادن طولانی و تحمل گرسنگی کرد.

البته "نان" ما گل بود و به سبزه نیز آراسته شد! قرار بود پس از آغاز هدفمندی یارانه ها و گران شدن چندباره قیمت نان،کیفیت آن نیز ارتقا یابد،اما حال نه تنها نان باکیفیت نمی خوریم،پیدایش هم نمی کنیم و قرار است باز هم گران تر شود!

سال گذشته نانواهای متخلف مازندران بنا به دلایل مختلف،نزدیک به 90 میلیون تومان جزای نقدی در حق "دولت" محکوم شدند،اما حق "ملت" را چه کسی خواهد ستاند؟

همین امروز از آیت الله جوادی آملی سخنی ناب خواندم که فرمودند:"مسئله فقر و گرانی چیزی نیست که عادی از کنار آن بگذریم و توقع داشته باشیم با موعظه و اخلاق بتوان جوانان بیکار و فقیر را آرام کنیم؛ این توقع بی‌جایی است....کشور ما چهار فصل است؛ آب فراوان دارد که هرز می‌رود، خاک فراوان، ولی در عین حال بیکار و فقیر هم دارد؛ ضعف مدیریت یعنی همین؛ امکانات فراوان، درگیری زیاد و عده‌ای هم بیکار و فقیر؛ نتیجه این است که روزی تازیانه این کار را خواهیم خورد...با این همه امکانات، در کشور یا اختلاس است و یا به جان هم می‌افتیم و باندبازی می‌کنیم."

نانواهای متخلف حال خرسند نشسته اند و به قول معروف "حساب منفعت های شان را می کنند!"،چون می دانند در این ملک"پادشه،پاسبانِ درویش نیست!"

قضیه ای که روز جمعه در شهرهای مختلف مازندران روی داد نشان داد که جماعتی منفعت طلب شدیدا" باور دارند"تا این آب می رود،من نان می خورم!"و این گران کردن های گاه به گاه و زجرآور-که دارد عادت ما می شود- اگر آب برای ملت نداشته باشد،برای بعضی ها نان خوبی دارد!


  • يکشنبه 21 خرداد 1391-0:0

    نان ما که بدجور بوی نفت میداد . طرف پول نفت و آورد رو سفره هامون دیگه . ما هم فریزری خوردیم

    • شنبه 20 خرداد 1391-0:0

      این بود معنای از بین بردن شکاف طبقاتی؟!!آقای رییس جمهور به مردم دارد فشار می آید حداقل از نان خالی خوردن نیاندازدیشان چون آنها نه تخم مرغ می خواهند نه شیرنه گوشت نه مرغ و...

      • Babaei88barg@yahoo.Comپاسخ به این دیدگاه 0 0
        شنبه 20 خرداد 1391-0:0

        ساري كه افتضاح بود_10تا نانوايي رفتم امادر آخرنون فريزري خورديم

        • شنبه 20 خرداد 1391-0:0

          چون نون از روی سفره بیرون رفته ! نفت داره میخواد توی سفره ؟ قرار دولت با مردم همین بوده مگر نبوده ؟؟!

          • امير اشرفيپاسخ به این دیدگاه 0 0
            شنبه 20 خرداد 1391-0:0

            در روزگار كودكي هر گاه كه گرسنه مي شديم پدر با سكه اي دو ريالي ما را به سوي نانوايي مي فرستاد تا با نيمه ناني سير شويم. نه ساله و يا ده ساله بودم و اكنون پنج دهه از عمرم مي گذرد. ورم نان در گذر اين ساليان از آمار و درصد گذشته است و نان لواش دولقمه اي به صد تومان رسيده است. فراموش نكرده ايم كه مدير از خدا بي خبر مازندراني ايامي با گندم هاي شكسته ي مرغ، آرد به نانوايي داد و ما آرد اعلايش دانستيم و سدجوع كرديم و عواقب آن در گذر زمان مشخص خواهد شد كه چه خورده ايم. روزي قيمت نان افزايش يافت و با وزني مشخص به فروش رفت. روي قيمت ثابت ماند و وزن نان كاهش يافت. امروز هم زمزمه ي افزايش قيمت و تعطيلي نانوايي ها ما را به نان در فريزر مانده تمكين كرده است. كجايند كساني كه باد در غبغب انداخته بودند و جشن خودكفايي گندم را در بوق رسانه ها جار مي زدند. باور كنيد در بيشتر كشورهاي جهان، قوت لايموت گوشت است نه نان. خداوند سرزمين ما را از دروغ و خشكسالي مصون بدارد كه دروغ آفت روح است و خشكسالي افت تن. غم نان اگر بگذارد ....

            • قائمشهریپاسخ به این دیدگاه 0 0
              جمعه 19 خرداد 1391-0:0

              ما که دو ساعت ایستادیم آخر سر نان فریزری خوردیم.برادرم زنگ زد که شب برنج پختند چون نان گیر نیاوردند


              ©2013 APG.ir