تعداد بازدید: 3621

توصیه به دیگران 53

پنجشنبه 1 تير 1391-18:34

نژادپرستی زبانی

گوشی های مان را از جوک های ضد قومیتی پاک کنیم/در صحبت‎های روزمره به طور محسوس یا غیر محسوس به قومیت‌ها توهین می‌شود. نمونه خیلی بارز و روزانه ی نژادپرستی زبانی، در پیامک هایی مشاهده می‌شود که به عنوان لطیفه و جوک و... ارسال می‌شود/یک قوم مشخص مسخره می‌‌شوند و اهالی آن قوم ؛ بی‌نوا، خنگ، نفهم، خیانت کار یا با هر لقب و لفظ بی ادبانه دیگری خوانده می‌شوند.


مازندنومه،بهارک همتی:آیا آمریکایی‌هایی که به اقلیم سرخ پوست ها حمله کردند،آن جا را تصرف کردند و برای پیش برد اهداف شان از آفریقا برده های سیاهپوست وارد کردند،بعد به آن‌ها لقب کاکاسیاه و بوگندو و غیره دادند و حقوق انسانی‌شان را نادیده گرفتند، آدم‌های بدی نبودند؟

آیا همچنان که در اسلام و قرآن آمده: إنَّ أکرَمَکُم عندالله أتقیکُم ، عواملی چون رنگ پوست، نسب، نژاد، و خیلی فاکتورهای دیگر که شخص برای به دست آوردن آن ها زحمتی نکشیده یا اصولا در کسب و داشتن آن دخالتی نداشته، باید دلیل بر برتری جویی کسی نسبت به دیگری شود؟

و سوال مهم تر و اساسی: آیا شما مهاجرت را کار بدی می‌دانید و فکر می‌کنید کسی که اهل جایی نیست، حق ندارد از امکانات موجود در آن مکان بهره ببرد؟ آیا رفتار ایرانیان را با افغان‌ها و رفتار نژادپرستان اروپایی را با مهاجران ساکن اروپا تایید می‌کنید؟

اگر شما به علت دسترسی نداشتن به امکانات کافی در محل زندگی خود، مجبور به مهاجرت شوید تا به امکانات بیشتری دست پیدا کنید، ولی در ادامه با مخالفت و نارضایتی ساکنان آن منطقه روبه رو شوید، به آنان حق می‌دهید که این نارضایتی را علنا اعلام کنند و اسباب نبود ناامنی شما را فراهم آورند؟

اگر این کارها را مذموم می‌دانید و تایید نمی‌کنید، امیدوار باشید که بوی انسان می‌دهید و هنوز کره‌ی زمین می‌تواند به وجود شما بر روی سطح خود افتخار کند.

موضوع به همین مساله کلی ختم نمی‌شود؛ درست است که دیر زمانی است کسی برای مهاجران گوجه گندیده پرتاب نمی‌کند و شیشه‌های خانه‌شان را نمی‌شکند و از تحصیل محروم شان نمی‌کند و در کل مصادیق نژادپرستی آن‌قدر بارز نیست که پای پلیس به میان بیاید، ولی نوع دیگری از نژاد پرستی در جامعه وجود دارد به نام نژادپرستی زبانی؛یعنی در صحبت‎های روزمره به طور محسوس یا غیر محسوس به مهاجران - که حالا دیگر جزو همشهریان هستند- و قومیت‌شان توهین می‌شود.

نمونه خیلی بارزتر و روزانه نژادپرستی زبانی، در پیامک هایی مشاهده می‌شود که به عنوان لطیفه و جوک و... ارسال می‌شود.

یک قوم مشخص مسخره می‌‌شوند و اهالی آن قوم ؛ بی‌نوا، خنگ، نفهم، خیانت کار یا با هر لقب و لفظ بی ادبانه دیگری خوانده می‌شوند.

مشخص است که خوب و بد همه جا وجود دارد و ما نمی‌توانیم جمع ببندیم و یک فضیلت یا رذیلت شخصی را به اهالی یک قوم نسبت دهیم،ولی نمی‌توانیم خود را این طور گول بزنیم که داریم شوخی می‌کنیم و عمدی در کار نیست ، چرا که این شوخی را به سمت بی ادبی سوق می‌دهیم و برای خندیدن از شخصیت یک قوم، حتی اگر یک نفر از آن ها باقی مانده باشد مایه می‌گذاریم.

درد این جاست که بیشتر وقت ها لطیفه هایی که به گوشی‌ها ارسال می‌شود به خودی خود خنده‌دار هستند ، ولی بازگو کنندگان برای بیشتر کردن چاشنی خنده ، آن را به قوم خاصی نسبت می‌دهند ؛ در صورتی که لازم نیست حتما بگوییم فاعل جمله اهل منطقه‌ی جغرافیایی خاصی بوده است ،اما نمی‌دانم چه اصراری در بی ادبی و توهین به هم‌دیگر وجود دارد.

مثلا این لطیفه : به «یک نفر» اره برقی می‌دهند و می‌گویند صد درخت را قطع کند ، نود و شش درخت را قطع می‌کند و می‌نشیند. می‌گویند: پاشو روشن کن اون چهار تا رو هم بزن. می‌گوید: مگه روشن هم می‌شه؟

این لطیفه بارها به گوشی من ارسال شده و هر بار توسط ارسال‌کننده به جای «یک نفر» نام قومیت های مختلف گذاشته شده است،در صورتی که این لطیفه به خودی خود خنده دار است و لازم نیست حتما آن را به قومیت خاصی نسبت دهیم.

نمونه های این نژادپرستی زبانی را در زبان محاوره هم داریم و من به عنوان کسی که برای هویت خود ارزش، و برای پدر و مادر و زادگاه و خاک آبا و اجدادیم احترام قائلم، روزانه با صدها جمله کوبنده و اساسا ویران کننده از این دست مواجهم: «مگه دارم باهات به زبون اهالی فلان منطقه صحبت می‌کنم؟» ...«چرا حالیت نمی شه مگه فلان جایی هستی؟»... «اون قدر نفهم بود که اصلا انگاراز اهالی فلان منطقه بود»

من برای خاکی که هم اکنون در آن زندگی می‌کنم و از امکانات آن استفاده می‌کنم احترام قائلم و نشانه این احترام را هم یادگرفتن زبان این منطقه و اهتمام در یادگیری نواختن ساز بومی منطقه توسط فرزندانم می‌دانم.

سعی می‌کنم آداب و رسوم این منطقه را همانند مردم آن به جا بیاورم تا علاوه بر همرنگ جماعت شدن برهم نزدن نظم جامعه و همچنین بهره بردن از مزایای این همرنگی، به افراد این منطقه هم احترام گذاشته باشم.

ولی به جای آن در کوچه و خیابان و در پیامک هایی که به گوشیم ارسال می‌شود دائم تحقیر و توهین می‌شنوم.

به نظر من این برای افراد جامعه عادت شده است و متاسفانه در بین افراد تحصیل کرده هم کمابیش دیده می‌شود.

کسی که برای خود و پیشینیانش احترام و ارزش قائل باشد به خود اجازه توهین به دیگران را نمی‌دهد.


  • سه شنبه 27 تير 1391-0:0

    کاملا قبول دارم:
    به جای «یک نفر» نام قومیت های مختلف گذاشته شده است،در صورتی که این لطیفه به خودی خود خنده دار است و لازم نیست حتما آن را به قومیت خاصی نسبت دهیم.

    • مریم موسویپاسخ به این دیدگاه 0 0
      دوشنبه 5 تير 1391-0:0

      خانم همتی از کجا فهمیدید نویسنده کامنت آقای کیوس گوران هستند.ما که جایی فامیلی ایشون رو ندیدیم مگه اینکه یکتا باشند ایشون.

      • بهارک همتیپاسخ به این دیدگاه 0 0
        دوشنبه 5 تير 1391-0:0

        من به سهم خودم از استاد فرزانه جناب گوران سپاسگزارم و تمنا میکنم درشت گویی دیگران را بر من ببخشایند.

        • دوشنبه 5 تير 1391-0:0

          ننه الاشتی اون موقع که کرک کیلویی 1000 تومن بیه چتی کردی؟ اتفاقا این گبا این زمانهای سخت ویشتر مزه دارنه؟ اره ته بلاره.گت گت گب زنه بیصدا بوش گوش هاکن. اره ننا دور. کم کم یادگیرنی. اره ددا دور. خشتابی هاکردمه ناراحات نیبویی؟
          بلا مه سینه.

          • يکشنبه 4 تير 1391-0:0

            به جناب شما سلام میکنم که اعتقاد دارید این بنده در ادای مطلب (نزاد پرستی) را به ایرانیان نسبت داده ام! همه ی تاکیدم اینست که دغدغه سرکار خانم همتی را پیرامون به سخره گرفتن قومیت ها پشت گوش انداختیم و رفتیم به حاشیه ای که من انرا خلط میدانم و نیز ارائه نظر در رد نظر دیگری را با واژگان سخیف مردود میشمارم ! سپاسگزار ان عزیزی هستم که به سخاوت نظر (دانا مرد )ام میداند حال انکه زخمه به رباب شعر در این وانفسائی که استانه تحمل مخاطب به سطح حضیض رسیده به نشانه (نادانی ) من است که از قضا (ننه الاشتی) گرامی هم بنده را نواختند ! مخلص کلام اینکه به گمان من خانم همتی اشارتشان به همت ایرانیان در مهمان نوازی بود و اهانت به اقوام را روا نمیدارند . و مرید همه شما هم هستم !

            • يکشنبه 4 تير 1391-0:0

              به نظر من به جای عنوان نژادپرستی بهتر است از اصطلاحاتی چون قوم مداری استفاده کرد. شاید اگر عنوان نژادپرستی به کار نمی رفت،برای اولین نظر دهنده سوء تفاهم ایجاد نمی شد.
              تعصب به ملیت خوب است اما تا آن جا که ما را از دایره انصاف خارج نکند. این امر در مورد تعصبات دینی و مذهبی هم صدق می کند.

              • يکشنبه 4 تير 1391-0:0

                اذیت کردن مهاجران نژاد پرستی است. تعارف داریم؟

                • ننه الاشتیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                  يکشنبه 4 تير 1391-0:0

                  انده بهوین شمه جان در بوره -چنده حوصله دارنّی -کرک کیلوی شش تمن بیه وشون مفت کمل لیفا زنه آقا کیوس هم مسه- فکر نون هاکنین خربزه اوه

                  • آقای کیوسپاسخ به این دیدگاه 0 0
                    يکشنبه 4 تير 1391-0:0

                    آقای کیوس اگر شما طبق نظر نویسنده رفتار ایرانیان را چون رفتار «نژاد پرستان اروپایی می دانید »حرفی نیست . ولی اگر همان کیوس شاعری و مردم ایران را که میزبان چندین ملیون آواره بوده و هستند، نژاد پرست می دانی آن وقت باید دید که حرف سخیف را چه کسی می گوید . شاید شما معنای « نژاد پرستان اروپایی» را نمی دانید . خدا کند که اینگونه باشد . از دانا مرد ی مثل شما که اوضاع جهان را می داند و می داند که عیب درویش و توانگر به کم و بیش بد است چنین شکلی از داوری در مورد مردم ایران غیر قابل قبول است ، بر خلاف نظر شما انتساب ایرانیان( تاکید می کنم ایرانیان ) به نژاد پرستی از دیدگاه من قولی سخیف است . مرد حسابی نقد یک دیدگاه خام و نسنجیده و برائت از یک اتهام زشت، خلط بردن و خلط کردن نیست .

                    • شنبه 3 تير 1391-0:0

                      خطاب به آقا یا خانم چون جمع شد معانی ...
                      کاملا درست می گویید؛ برخی افغانی ها در ایران تحصیل می کنند و با ایرانی ها ازدواج هم می کنند اما ببینید من و شما داریم در ایران زندگی می کنیم و خودمان خوب می دانیم که افغانی ها با چه وضعی زندگی می کنند. با چه دستمزدی با چه حق و حقوقی و با چه شان و منزلتی!

                      • شنبه 3 تير 1391-0:0

                        منم با (مازنی) موافقم و متفرم از همشهریای بیکاری که خودشون به تحقیرهایی که واسشون میشه میخندن !!! یعنی خنده از شرفمون مهم تره؟!

                        • شنبه 3 تير 1391-0:0

                          به نویسنده کامنت هفتم : به پاراگراف سوم نگاه کن که نویسنده افاضه می فرمایند " آیا رفتار ایرانیان را با افغان‌ها و رفتار نژادپرستان اروپایی را با مهاجران ساکن اروپا تایید می‌کنید؟ " دوست عزیز ! در خانه اگر کس است یک حرف بس است !

                          • شنبه 3 تير 1391-0:0

                            بنده به ان نویسنده کامنت نخست عرض میکنم که بجا خواهد بود اگر حضرتشان بار دیگر مطلب سرکار خانم همتی را از نظر بگذرانند تا دریابند که به وجه مشترک هردو عزیز از اعتقاد و ارادت خود به افغانی های مهاجر گفتند و دور از انصاف است اگر حتی نقدی هم به نظری داریم ارائه اش به واژگانی سخیف باشد! ومن از این معترض گرامی میپرسم که نخوانده اند و نشنیدند (بطور رسمی و از سوی مراجع و مقامات رسمی ) به هربهانه - چه مضایقی برای همین افغانیها بوجود اوردیم؟ بحث جسارت به قومیت ها و قبح شیوه متداول در لطیفه سازی ها مغفول ماند و اعتراضمان به این شد که چرا ندیده ایم چند افغان همسر ایرانی گرفتند یا چندی شان هم فارغ التحصیل دانشگاه ما شدند؟ نویسنده محترم مطلب به کجای سخن اش جاشای این امر کرد؟ و اصلا میتوان با پوزش از معترض ارجمند گفت که شما تعمدی داشتید تا موضوع مهم مورد نضر سرکار خانم همتی را به خلط ببری و همین باعث تاسف است!!

                            • مهران مازنیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                              شنبه 3 تير 1391-0:0

                              خوب بود ولی زمان و دانش و کمی همت لازم است برای با فرهنگ شدن ، امیدوارم که بتونیم به اون عمل کنیم .

                              • شنبه 3 تير 1391-0:0

                                كاملا موافقم

                                • جمعه 2 تير 1391-0:0

                                  به کامنت اول: در کجای مطلب سندی بر روابط با افغان ها صادر شده؟ ما که هر چه گشتیم یک کلمه بیشتر ندیدیم.

                                  • جمعه 2 تير 1391-0:0

                                    متنفرم از این پیامکهایی که میاد مثلا فلن چیز در مازندرانی به چه معناست واقعا تاسف اوره که چون کسی مارو مسخره نمیکنه خودمون ،خودمون رومسخره می کنیم به عنوان یک مازندرانی عاشق فرهنگ خودم باهردوستی که به من همچین پیامکهایی میده برخورد میکنم خواهش میکنم شما هم کمک کنید که این فرهنگ زشت و زننده که اخیرا داره باب میشه از بین بره

                                    • سلیمانی تپه سریپاسخ به این دیدگاه 0 0
                                      جمعه 2 تير 1391-0:0

                                      مطلب قابل تاملی بود. هرچند بارها مطرح شده اما لازم به تکرار بود.نمیدانم آن عزیز ی که نامش را ذکر نکرده چرا ناراحت شدند. بیایید سخنها را بشنویم. این موضوع راستش خیلی شایع شده و بد نیست گاهی تحلیلهای جامعه شناسانه و روانشناسانه و زبانشناسانه از آن صورت گیرد.

                                      • پنجشنبه 1 تير 1391-0:0

                                        جوک باعث فرح و شادی میشود مشروط براینکه اتهام زنی و ناسزا و قضاوت شتاب زده نداشته باشیم

                                        • پنجشنبه 1 تير 1391-0:0

                                          متشکر خانم همتی.مدتی بود از شما بی خبر بودیم.باز هم بنویسید

                                          • پنجشنبه 1 تير 1391-0:0

                                            مطلب خوبی بودنویسنده به مورد جالبی اشاره کرد.هر چند بعضی وقتها شخی است اما گاهی ما از حد میگذرانیم.قومیت گرایی اصل است نه قومیت زدایی

                                            • چون جمع شد معانی گوی .....پاسخ به این دیدگاه 0 0
                                              پنجشنبه 1 تير 1391-0:0

                                              رفتارعموم ایرانیان با مردم افغانستان اینگونه که نویسنده توصیف می کند و با بی دقتی آن را به قلم آورده نبوده و نیست . این حرف ها وقتی از رسانه ها پخش می شود بایستی با حساب و کتاب باشد . قصد ندارم که حرف نادرست نویسنده را تکرار کنم . او حتماً می داند چه بسیار افغان که دختران ایرانی را به همسری گرفته اند . او باید بداند چه تعداد زیادی از مردم افغان که در عالی ترین مراکز دانشگاهی ایران فارغ التحصیل شده اند . جهالت است که با این مسائل اینگونه برخورد کنیم و سندی جعلی برای تاریخ روابطمان با مردم افغان صادر کنیم . نویسنده مطلبی زا دست مایه می کند که در همه جای عالم بیش و کم وجود دارد مثلاً برای ایرلندی ها در بریتانیا که بسیار هم پر رنگ است، و لی اینگونه که او می گوید ، تعبیر و تفسیر نمی شود . این ها شوخی است و با نژاد پرستی و تحقیر قومی یک جا جمع نمی شود . خانم بهارک همتی باید این را بدانند که : چون جمع شد معانی گوی بیان توان زد !!


                                              ©2013 APG.ir