تعداد بازدید: 3650

توصیه به دیگران 3

شنبه 7 مرداد 1391-11:31

فرمانداری ویژه،یک شوخی بزرگ!

پیشنهاد فرمانداری ویژه برای ساری یا بابل بدون هیچگونه تعصب قومی و محله ای یک پیشنهاد غیرکارشناسی ،احساسی و بیشتر شبیه یک شوخی و طنزاست/ بعضی از مسئولان در بابل هم،خواهان فرمانداری ویژه هستند که فاصله بابل تا ساری یعنی مرکز استان، از اتوبان معلم اصفهان و از آزادراه، آزادگان تهران هم کوتاه تراست،هدف از این گونه در خواست ها چیست؟(در نقد فرمانداری ويژه)


مازندنومه؛یادداشت مهمان،بهمن صادقی لاریمی،کارشناس استانداری اصفهان:وقتی دست یابی به کارهای اساسی و زیربنایی سخت باشد، یا حداقل راه رسیدن به آن دشوار و به پشتکار فراوان نیاز داشته باشد،تعدادی ازانسان های نه چندان قوی و توانمند درعرصه مدیریت اجرایی و نمایندگی درمجلس ، برای رسیدن به اهداف خود،دنبال راه های شعارگونه ،غیر کارشناسی ،عوامانه وغیر قابل دسترس می روند. این گونه ادعاها دستاوردی نداردکه هیچ ،بلکه باعث سردر گمی افراد، اتلاف منابع و .... می شود.

 یکی از پیشنهادها که این روزها در استان نگون بخت مازندران مطرح شده، ایجاد فرمانداری های ویژه در ساری و بابل است که متاسفانه توسط افرادی مطرح می شود که سابقه دانشگاهی داشته وادعای فرهیختگی هم می کنند!

 فرمانداری های ویژه سه ویژگی اصلی باید داشته باشد که عبارتند:1 - جمیت شهرستان(250هزارنفر) 2 - ،جمعیت مرکز شهرستان(125هزارنفر) 3 - فاصله نسبتا دور از مرکز استان(125کیلومتر) .

بدون در نظر گرفتن این ویژگی ها پیشنهاد فرمانداری ویژه برای ساری یا بابل بدون هیچگونه تعصب قومی و محله ای یک پیشنهاد غیرکارشناسی ،احساسی و بیشتر شبیه یک شوخی و طنز می ماند.

حدودهفتاد درصد جمعیت شهری ساری به فاصله شعاع کمتر از پنج کیلومتری مراکز تصمیم گیری استان ساکن هستند که با دو کورس تاکسی به آنها دسترسی دارند.

درشرح وظایف فرمانداری های ویژه قرار بود دستگاه هایی چون راه و شهر سازی،جهاد کشاورزی ،آموزش و پرورش،امور اقتصادی و دارایی و....به معاون مدیر کل ارتقا یابند. شما در نظر بگیرید اداره ای در همان مرکزاستان در یک پست و در یک تخصص دو معاون داشته باشد یکی برای شهرستان یکی هم برای استان( دوپادشاه در اقلیمی نگنجند) این درخواست با عنایت به دسترسی آسان اکثریت مردم شهرستان ساری به مراکز تصمیم گیری و از طرفی با کوچک سازی دولت از سوی دیگر،همچنین تاکید بر عدم تمرکز و توزیع متوازن بعضی از اختیارات قابل واگذاری به دیگر شهرستان ها که حداقل در سه برنامه پنج ساله اخیر تاکید گردیده چه همخوانی می تواند داشته باشد؟

از طرفی بعضی از مسئولان در بابل هم،خواهان فرمانداری ویژه هستند که فاصله بابل تا ساری یعنی مرکز استان، از اتوبان معلم اصفهان و از آزادراه، آزادگان تهران هم کوتاه تراست ، هدف از این گونه در خواست ها چیست؟

بدون هرگونه تعصب و حب و بغضی ، فقط شهرستان هایی که درغرب مازندران بودند با توجه به بعد مسافت و مکان جغرافیایی و دیگر قابلیت ها شایسته فرمانداری ویژه بودند که شهرستان تنکابن به حق هم سزاوار ارتقا به این عنوان بود، البته نه فقط تغییر عنوان به ویژه، اگر دستگاه های مورد اشاره فوق اختیارات شان را هم واگذار می کردند می توانست بخشی از نارضایتی های اداری و اجرایی مناطق غرب استان را کاهش دهد.

 مگر در هر استان چند فرمانداری ویژه می توان ایجاد کرد؟ درکل کشور حدود 20 فرمانداری ویژه وجود دارد یعنی کمتر از تعداد استان های کشور .

 مشکل ما تغییر عنوان و افزودن القاب نیست بلکه مشکل از دستان حریصی است که حاضر نیستند هیچ گونه اختیار اداری یا اجرایی را به واحدهای شهرستانی و زیر مجموعه شان واگذار نمایند، حتی بعضی از مدیران کل پیش نویس نامه های معمولی را خودشان تهیه می کنند و به هیچ عنوان حاضر نیستند کوچک ترین اختیاری را به زیر مجموعه شان واگذار نمایند،نگرانند از قدر قدرتی آنها اندکی کاسته شود!

 با توجه به اتوماسیون اداری و استعلام های الکترونیکی که اگر همراه با واگذاری اختیارات باشد ،بسیاری از رفت و امدهای اضافه حذف خواهد شد.

 به راستی چه می شود مسئولی یا نماینده ای با عنایت به جایگاه آنها ،اگر حرف کارشناسی یا منطقی ندارند ،حرفی نزنند که انتظار و توقع غیر متعارفی ایجاد نمایند ؟

یا اگر وعده های سرخرمن گذشته مثل اشتغال و اجرای پروژه های جدید و....رنگ باخته و امکان تحققش فراهم نیست چه اشکالی دارد به مردم حوزه انتخابیه خود صادقانه بگویند ما دنبال به اتمام رساندن همین پروژه های نیمه تمام و بر زمین افتاده هستیم که تاخیر هر روزه آنها ،چه ضرر هنگفتی نصیب مردم می کند؟

 در مازندران آن قدر پروژه های نیمه تمام و زخمی وجود دارد که اگر برای دو برنامه پنجساله وقت صرف آن کنند کم است.

اتمام پروژه های نیمه تمام یعنی جلوگیری از اتلاف میلیاردها تومان اعتبار، و به جریان انداختن آنها یعنی اشتغال و در آمد جدید و.....یا به جای این کارها دنبال مجوزهای قانونی برای افزایش اختیارات شهرستان ها از طریق واگذاری بخشی از اختیارات ادارات کل استان ها باشید.

 همانگونه که درفصل ششم ،ماده 178 و 179 قانون برنامه پنجم و ماده 44 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت،وظایف توزیع اعتبارات و انتخاب پروژه ها را در اختیار فرمانداری ها و کمیته برنامه ریزی شهرستان ها گذاشت ،می توان با اخذ مجوز قانونی برای واگذاری بخشی دیگر از اختیارات ادارات کل به شهرستان ها ، مانع تمرکزبیش از حد در یک شهر یا شهرستان شد که اتفاقا این امر به نفع شهروندان مرکز استان هم خواهد شد و از ترافیک سرسام آور،شلوغی بیش از حد و.... جلوگیری کرد.

 این نوع کارها و تحقق این خواسته ها نیازی به افزودن پسوند یا پیشوندی به نام (ویژه) برای هر شهرستانی نیست.


  • پنجشنبه 19 مرداد 1391-0:0

    تاعیسی هاشمی بابلی در حوزه معاونت عمرانی استاندار هست ساری ازنظر بودجه استانی وملی محلی از اعراب نداردانشالله نمایندگان جدید ایشان را از خدمتگذاری به مردم ساری محروم بفرمایند

    • غلامعلی رنجبرپاسخ به این دیدگاه 0 0
      سه شنبه 10 مرداد 1391-0:0

      آنچه من نوشتم راجع به مقابله بود که اشتباهاً در کامنت مقاله ذکر شد. حرفم این بود که مقابله با آقای صادقی را انحراف بزرگ می دانم و به نظراتشان احترام می گذارم. این ادبیات که اشما بعید است و یا آقا صابر که مثلاً مرا نازک نارنجی می پندارند و اسائه ادب را هنر می دانند که باید در قالب کامنت منتشر شود و توصیه می فرمایند که من کمی خودم را بالا بکشم و زودرنج نباشم قابل هضم نیست. چرا باید عمل مجرمانه عده ای در قالب کامنت به جای نهی از منکر امر به منکر شود؟ حرف اساسی من این است که با ایجاد فضای بچه گانه اهانت آلود اصل نقد نظرات نیز لوث می شود. من اگر بخواهم نظری را نقد کنم نیازی به تحقیر طرف مقابل خود نمی بینم. آنچه در منطق پیشنهاد فرمانداری ویژه برای ساری وجود داشت این بود که ساری در نگاه استانداری به صورت ویچه دیده شود و کل اختیارات استانداری در مورد شهرستان ساری به فرماندار این شهر تفویض شود و فرماندار مبسوط الید عمل کند. ولی آنچه بعد مسافت فرمانداری وپژه را توجیه می کند این است که برای مردم شهرهای دوردست تسهیلاتی فراهم شود تا مشکلشان بدون نیاز به استانداری حل شود. این از منطق درستی برخوردار است و من هم این را می پذیرم. بحث من عدم قبول این مطلب نیست بلکه این مطلب است که اگر بخواهند برای شهرهای نزدیکی همانند بابل کیسه های جدیدی بدوزند حرفی نیست ولی اگر چنین است و اختیارات فرمانداری ویژه را می خواهند به فرماندارن تفویض کنند ساری محق تر از هر شهری است. وقتی منطقی خوب فهمیده نشود حرف و حدیث پیرامونش زیاد در می آید و برخی ابن الوقت اسائه ادب را چاشنی کار می کنند که اعتراضم به این خلاف آداب رفتار کردن است. وگرنه نظر که وحی منزل نیست و قابلیت قبول و رد هر دو را دارا است.

      • سه شنبه 10 مرداد 1391-0:0

        از آقای رنجبر انتظارنداشتیم که در قبال یک مقاله مودبانه و زیبا و منطقی اینگونه واکنش نشان دهند؟این یعنی ایشان فقط تانوک بینی شان را می بینند و هر که برخلاف نظرشان ، نظر دادند را می رانند.باید ایشان در فضای مجازی تمرین دموکراسی کنند و تحمل نظرات مخالف را حتی در قالب کامنت داشته باشند.بنظر من کار اینسایت حرفه ای است و نیاز به فیلتر نظرات نیست.آقای رنجبر کمی بالا بکشند خودشان را و زودرنج نباشند.

        • بهمن صادقی لاریمیپاسخ به این دیدگاه 0 0
          سه شنبه 10 مرداد 1391-0:0

          باتشکر از همه کسانی که نظر دادند بنده به هیچ عنوان دوست ندارم اهل قلم یا هرکس دیگر ی مورد توهین قرارگیرد ،هدف اظهارنظر و بیان دیدگاه بودو هرکس حق دارد نظرات خود را ابراز نماید از اینکه جناب آقای رنجبر فرمودند اینکاررا یک انحراف اساسی میداند متوجه منظورش نشدم ،چه انحرافی ؟هرکس که خلاف میل ما حرف زد منحرف است؟ازشما بعید است ،هدفم بیان یک تجربه کاری و علمی بود همین ، همیشه سعی میکنم نظرات کارشناسی خود را آمیخته به تعصبات محله ای و قومی نکنم وبا افتخار هم اعلام میکنم با گذشت بیست و پنج سال از خدمت دولتیم با هیچکس زدوبند یا معامله نکردم که حالا بخواهم آلت دست دیگران شوم ،یادیگران بخواهند بنده را منحرف کنند، در هر صورت جناب آقای رنجبر بنده شما را از دورادور میشناسم ، از اینکه در این دوران کسادی بازار علم و دانش وبی انگیزگی در این بخش، با علاقه قلم میزنید ،وقت میگذارید،مطلب مینویسید بسیار ارزشمند و قابل احترامید، به قول انیشتین آنکه اشتباه نکرده است، هیچ چیز تازه ای را امتحان نکرده است.

          • دوشنبه 9 مرداد 1391-0:0

            اونا كه فرمانداري ويژه شدند چه گلي سرشون گذاشتند كه ديگران بشند؟ مشكل از ضعف نظارت بر فرمانداري ها و رفع كاستي هايشان است. فرمانداري هايي كه هنوز اتوماسيون نشدند و ...

            • غلامعلی رنجبرپاسخ به این دیدگاه 0 0
              يکشنبه 8 مرداد 1391-0:0

              من با تمام وجود به نظرات آقای صادقی احترام می گذارم و ضرورتی برای این مقاله نمی بینم و اقدام به اینکار را یک انحراف اساسی می دانم. به هر حال در خانه اگر کس است یک حرف بس است.
              از جسارت برخی هم دل آزرده هستم ولی جسارت بزرگتر را به سایت مازندنومه و سایر سایت ها مربوط می دانم که نسبت به پخش اهانات اهتمام وافر دارند. امید که خداوند همه را ببخشاید.

              • يکشنبه 8 مرداد 1391-0:0

                دكتر رنجبر كارت درسته.با مقالت تير بعضي ها به كاهدون خورد.... روش مقابله بمثل هم خوب جواب ميدها!

                • خبرنگار غرب استانپاسخ به این دیدگاه 0 0
                  يکشنبه 8 مرداد 1391-0:0

                  دکتر رنجبر کجایی
                  جا موندی برادر
                  شما که واسه هر چی حرف داری یه نسخه درباره فرمانداری ویژه بپیچ

                  • شنبه 7 مرداد 1391-0:0

                    دکتر رنجبر؛بپر وسط يه چي بارش كن هرچي باشه تو همه ي امور خصوصا غيرساروي كشي استادي

                    • شنبه 7 مرداد 1391-0:0

                      مقاله ای بسیار زیبا بود . آقای صادقی سایتت نمره 20 داره

                      • شنبه 7 مرداد 1391-0:0

                        با سلام ، قبلا در سایتی دیگر ، در جواب نماینده بابل بجای استدلال منطقی هزار دلیل آبکی آوردند که ساری باید بشود نه بابل . اما در همین جا من از استدلال جناب آقای صادقی تقدیر و تشکر دارم مشخص است که دنیا را کوچک می بیند و افق بلندی را نظاره دارد . و با ادب و نجیب است

                        • شنبه 7 مرداد 1391-0:0

                          آقاي دكتر رنجبر از طريق همين ادعاي بقول شما شبه شوخي تونست اثر توطئه خنثي كنه.


                          ©2013 APG.ir