تعداد بازدید: 2661

توصیه به دیگران 3

دوشنبه 16 مرداد 1391-8:43

دو راهی خبرنگار/شکایت و دادگاه یا نفرت مردم؟

به بهانه روز خبرنگار/خبرنگارها گاهی دچار سردرگمی و غبن می شوند،به طوری که بعد از چاپ خبر یا گزارش ، عده ای که منافع مالی و یا موقعیت خویش را در معرض خطر می بینند با دستپاچگی درصدد جست و جوی منابع خبر برآمده و با شکایت از خبرنگار مورد نظر مدتی ذهن آنها را مشغول موضوع می کنند.


مازندنومه؛یادداشت مهمان،رجبعلی سالاریان:نظام های کارآمد، کارآمدی خود را مرهون و مدیون خبرنگاران آگاه و جسور و منتقد هستند.

در واقع برای آنهایی که علاقه مند به این حرفه هستند،خبرنگاری شیرین ترین مشغله به شمار می رود ، اما متأسفانه تاکنون در جامعه و بیشتر در بین مسئولان ما جایگاه مشخصی برای این قشر در نظر گرفته نشده است و بعضی وقت ها آن هم بیشتر از سوی سیاستمداران و مدیران مورد بی مهری و تعرض قرار گرفته اند.


گاه دوندگی،سماجت و تلاش خبرنگاران جهت آگاهی از مسائل مختلف سیاستمداران از یک طرف و تنظیم حرفه ای خبر و عواقب چاپ و انتشار آن از طرف دیگر ، باعث بروز مشکلاتی برای شان می شود که جبران آن سخت و گاهی غیر ممکن است.

هر چند خبرنگاران حرفه ای و متعهد، بدون در نظر گرفتن منافع مادی و شخصی و نیز با عشق به این حرفه، به دنبال تهیه خبر و گزارش می گردند و با چاپ مطالب در رسانه ها خستگی کار را از تن بیرون کرده و نیروی دیگری جهت چاپ گزارش بعدی می یابند، گاهی در این راه دچار سردرگمی و غبن می شوند، به طوری که بعد از چاپ خبر یا گزارش عده ای که منافع مالی و یا موقعیت خویش را در معرض خطر می بینند با دستپاچگی درصدد جست و جوی منابع خبر برآمده و با شکایت از خبرنگار مورد نظر مدتی ذهن آنها را مشغول موضوع می کنند.

 از طرفی مردم به جهت ذی حق بودن در آگاهی از مسائل ، این گونه گزارش ها را تعقیب کرده و از مطبوعات،رسانه ها و خبرنگاران به عنوان نماینده افکار عمومی توقع اطلاع رسانی دارند، در اینجاست که خبرنگاران در بین دو راهی قرار می گیرند.

 نوشتن و همه سختی ها و فشارهای اهرم های قدرت را تحمل کردن و یا سکوت کردن و مورد نفرت مردم قرار گرفتن که به نظر می رسد راه اول با وجود همه مشکلات و موانع پیش رو، برای آنان که از این حرفه کیسه ای ندوخته باشند شریفتر و ارزنده تر است.


متأسفانه بعضی از مسئولان هنوز به این باور نرسیده اند که خبرنگاران به عنوان نمایندگان افکار عمومی وظیفه دارند که از اتفاقات مهم ادارات و نهادها اطلاع یافته ، سئوال و پیگیری کنند.


 افسوس که تعدادی از همین مسئولان به خبرنگاران به چشم روابط عمومی اداره تابعه خویش می نگرند و انتظار دارند تنظیم اخبار به میل آنان صورت پذیرد که به نظر می رسد این توقع را بعضی از روزنامه نگارنماها که تعداد آنها بسیار اندک است ، با اهداف منفعت طلبی برای شان ایجاد کرده اند.

خبرنگاران رنج های فراوانی دارند، رنج محرومیت مردم ، رنج رکود توسعه، رنج بیکاری و اعتیاد جوانان ، رنج بی عدالتی و تبعیض و ... آری همه خبرنگاران متعهد رنج دارند ، چون هیچگاه حاضر نشده اند قلم را با منافع مادی و دنیوی و اهداف نامشروع جناح ها آلوده کرده و یا به واسطه آن عقده گشایی کنند.


سخن آخر اینکه همه خبرنگاران دلسوز و متعهد، رنج  و دردهای مردم را دارند ، و به جز اندیشه ، قلم و کاغذ چیز دیگری ندارند که کسی بخواهد ایشان را از آن محروم کند.


  • دوشنبه 2 آذر 1394-20:32

    برادر گرامی کار درستی نیست این مطلب از عباس شاه علی خبرنگار کیهان الیگودرز می باشد که در سایت یافته نیوز منتشر شده متاسفانه این آقا عینا ان را کپی کرده و بنام خودش منتشر نموده است

    • جمعه 14 تير 1392-0:0

      آقای سالاریان عالی بود.

      • محمدرضا بهرامیپاسخ به این دیدگاه 0 0
        سه شنبه 17 مرداد 1391-0:0

        برادر عزیز
        قلمت پر نور باد

        • رضا حسینی از -ساریپاسخ به این دیدگاه 0 0
          سه شنبه 17 مرداد 1391-0:0

          روز خبرنگار بر شهمه دلسوزان عرصه اطلاع رسانی مبارک باد.

          • سه شنبه 17 مرداد 1391-0:0

            سلام خدمت دوست عزیزم مطلبتون فوق العاده بوده امیدوارم همیشه موفق و موید باشید
            روز خبرنگار بر شما مبارک باشه دوست بسیار خوبم

            • خزایی از نوشهرپاسخ به این دیدگاه 0 0
              سه شنبه 17 مرداد 1391-0:0

              با سلام مطلب شما رو خوندم از حیثت خبرنگار خوب دفاع شده امیدوارم مدیران این مطلب را حتما حتما بخونند تا هیچ وقت طلبکار نشون ندهند

              • دوشنبه 16 مرداد 1391-0:0

                نوری ریکا

                • سیدمحمود احمدیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                  دوشنبه 16 مرداد 1391-0:0

                  آفرین بر آقای سالاریان/مسوولان استان حتما بخوانند


                  ©2013 APG.ir