تعداد بازدید: 8365

توصیه به دیگران 10

يکشنبه 22 بهمن 1391-19:44

نان و زنان

زنان بدون مردان/گزارش+گزارش تصویری مازندنومه از کارگاه پخت نان محلی در قائم شهر/این نانوایی را 6 زن اداره می کنند و از هیچ مردی کمک نمی گیرند!


مازندنومه؛گزارش:سردبیر-عکس:علی حسن نژاد:حدود نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند،اما تنها حدود 11درصد آن ها از نظر اقتصادی فعالند.

با توجه به پیشرفت های مختلف در کشور،هنوز نقش کارآفرینی زنان در توسعه همه جانبه،به ویژه توسعه اقتصادی جدی گرفته نشده است.

امروزه در عرصه جهانی،زنان خلاق،نوآور و مبتکر به عنوان کار آفرینان،منشأ تحولات بزرگی در زمینه های صنعتی،تولیدی و خدماتی شده اند و نقش آنان به عنوان موتور توسعه اقتصادی ،قهرمانان ملی و توسعه دهندگان صنعتی،مشوقان سرمایه گذاری،عاملان ایجاد اشتغال،گزینه های اصلی انتقال فناوری و عاملان رفع خلل و تنگناهای بازار ،تبیین یافته است.

چرخ های توسعه اقتصادی همواره با توسعه کارآفرینی به حرکت در می آید،از این رو پرورش نیروهای خلاق و نو آور،یکی از مباحث مهم در سطح صنعت،خدمات و دانشگاه است.

در این راستا سیاست های حمایتی مناسب در تقویت ویژگی های کار آفرینانه و بقای روحیه کارآفرینی در میان زنان نقش مهمی ایفا می کند.

*

بعدازظهر یک شنبه با علی حسن نژاد به سمت روستای ساروکلای قائم شهر رفتیم.هدف عکاسی از یک واحد نانوایی بود که نان سنتی و انواع شیرینی و کیک تولید می کند و گردانندگان آن همه زن هستند.

در سال 1386 شش زن روستایی به نام خانم ها:سارویه باقری،سیدجهان سیدنژاد،سید نورجهان محمودی،فاطمه رازقی،کبرا شیرآقازاده و بانویی دیگر که بعدا" به خاطر بیماری کنار کشید،دورهم جمع شدند و شرکت تعاونی همیار کماج زنان قائم شهر را تاسیس کردند.

نانوایی تمیز و مرتب بود و فضای به نسبت خوبی داشت.

 *این جا را با تسهیلات راه انداختید؟

-آره،بعضی از ما سرپرست خانواریم، بهزیستی به ما وام داد و این واحد نانوایی را راه انداختیم.

این را خانم شیرآقازاده گفت و ادامه داد:ما شیفتی کار می کنیم.دو نفر صبح می آیند و 3 نفر هم نوبت بعدازظهر.

هرچند ظاهر نانوایی،صنعتی به نظر می رسد،محصول،نان سنتی است؛از آن جور نان هایی که همه جایش را می توانی بخوری و دور ریختنی ندارد.

*این نان های محلی را چند می فروشید؟

-همان 350 تومان.تازه توش شکر و روغن هم اضافه می کنیم.

*گمان کنم به خاطر این کیفیت و هم چنین موادی که داخلش می ریزید،حداقل باید 500 تومان بفروشید.می صرفه؟

-خیلی نه،اما اگر گران تر کنیم شاید مشتری ها فرار کنند.سود کار بین ما 6 نفر تقسیم می شود،بنابراین تهش خیلی نمی ماند.

یکی از همراهان پیشنهاد کرد که وزن چانه را کم تر کنند تا به صرفه تر باشد.

از خانم محمودی پرسیدم:اگر سفارش داشته باشید،نان می پزید؟

-گاهی برای جشن ها و مراسم سفارش می گیریم،بعد اشاره کرد به نان هایی که بیات شده بود:"این ها را یکی سفارش داد ،اما نیامد ببره!"

این تعاونی کاملا" زنانه است.هیچ مردی به این نانواهای زحمت کش کمک نمی کند.خودشان سفارش آرد می دهند،کارهای بانکی را انجام می دهند،مشتری ها را راه می اندازند،نان محلی و کیک و سوخاری و شیرمال می پزند،نظافت می کنند و....

*

زنان سرپرست خانوار زنانی هستند که بدون حضور منظم و یا حمایت یک مرد بزرگسال ،سرپرستی خانواده را به عهده دارند و مسئولیت اداره اقتصادی و اجتماعی و تربیتی خانواده و تصمیم گیری های عمده و حیاتی به عهده آنان است.

بر اساس آمار تعداد خانواده های زن سرپرست در کشور بیش از یک میلیون و 641 هزار خانوار است . رشد خانواده های زن سرپرست در ایران طی سال های 75 تا 85 به 58% رسیده است.

ساعتی در کارگاه نانوایی بودیم و تعدادی عکس برداشتیم.یکی از بانوان نانوا گفت:جای دو نفر دیگر از همکاران مان خالی که نبودند توی عکس بیفتند!

*پرسیدم:شما کسی را دارید که با اینترنت آشنا باشد؟

بانوان نان پز نگاهی به هم انداختند و بعد یکی از آن ها گفت:آره،داریم.نشانی مازندنومه را روی کاغذ برای شان نوشتم و گفتم امشب بروید عکس های خودتان را این جا تماشا کنید.قول دادم بقیه تصاویر را نیز سی دی کنم و برای شان ببرم.

پول نان هایی را که خریده بودیم حساب کردیم و راه افتادیم.در راه برگشت به این موضوع فکر می کردم که خانواده های مردسرپرست و زوج هایی که دونفری شاغلند نیز در این اوضاع نابسامان اقتصادی،هشت شان گرو نه شان است،این 6 زن دیگه خیلی مردند!


  • شنبه 5 اسفند 1391-0:0

    خداون به شما خیر و برکت عنایت کند.

    • دوشنبه 30 بهمن 1391-0:0

      سلام به زنان سختکوش مازندرانی

      موفق باشید...

      اولین بانوی تابلوسازدرایران

      • شنبه 28 بهمن 1391-0:0

        Ba dorod va kaste nabshid. Tedade ziadi az mardom Sari, babol va Ghaesmahr mohgim Sweden va Stockholm hastan ke har tabestan be maznadran safar myhkonan. Mamanon myshim agar Site Mazandnumeh be morafieh ,,makanhai mesle resturan ke ghazahaye mahali arzeh myhkonand, mouse, , bepardazand. ba tashkör az website köbe shoma, Mazandranihaye ziadi dar Sweden, Norway äz in web site dydan myhkonan. Ba tashakor az shöma. Tack så Mycket.

        • شنگول و منگولپاسخ به این دیدگاه 1 3
          جمعه 27 بهمن 1391-0:0

          نکنه فرشاد می خواد از سوئد سفارش نان محلی بده بهروز خان؟ ضمنا مگه شما تو کار جلوبندی ماشین هستید که اینگونه افاضه می فرمائید؟! تازه، خطاب من به جناب سردبیر بود، شما یه هو این وسط چه می کنید؟!

          • بهروز-خواننده قدیمیپاسخ به این دیدگاه 1 1
            جمعه 27 بهمن 1391-0:0

            این شنگول خان واقعا" می لنگه یه جاش!!!فرشاد از سوئد آدرس نانوایی رو خواست که بهش داده شد!چه ربطی به سفر خارجه دارد؟تو هم سئوال بپرس ببین جوابت رو میدن یا نه!

            • شنگول و منگولپاسخ به این دیدگاه 0 4
              پنجشنبه 26 بهمن 1391-0:0

              آقای سردبیر نکنه هوس نرفتن به استکهلم را کردید تا از آنجا نان محلی و روستایی مازندرانی تهیه کنید؟ اینهمه خلق الناس در گرمای نانوایی مازندرانی براتون کامنت و پیام دادند فقط آقا فرشاد رو از استکهلم دیدید؟ ای متجدد غربی دوست استکلهم خواه نان روستایی جو!؟

              • پنجشنبه 26 بهمن 1391-0:0

                آفرین به غیرت زنان همشهریم که پابه پای مرداشون کار می کنن و روزی حلال کسب می کنن. چند باری از روستای ساروکلا رد شدم، اونهم برای زیارت سید ابو صالح (ع) .

                مهدی-سودان-خارطوم

                • چهارشنبه 25 بهمن 1391-0:0

                  نشانی نانوایی.قائمشهر-خ ساری- خ یاس60-روستای ساروکلا-روبروی تکیه نوبنیاد

                  • چهارشنبه 25 بهمن 1391-0:0

                    بنظر نمی رسد این نانوایی در یک روستا واقع شده باشه. خوش بحال ساروکلایی ها

                    • چهارشنبه 25 بهمن 1391-0:0

                      Ba dorod. Tashkör babte javabeton. röze kobi dashte bashin. Farshad

                      • مازندنومهپاسخ به این دیدگاه 3 0
                        سه شنبه 24 بهمن 1391-0:0

                        درود بر فرشاد از استکهلم;برای رفتن به این نانوایی ابتدای عبور چشمه سر ایستگاه سواری وجود دارد.نانوایی وسط روستای ساروکلا قرار دارد

                        • سه شنبه 24 بهمن 1391-0:0

                          salam, man stockholm zendehgi myhkonam va manzel pedari man dar Ghaemshar hast. Barye raftan va karid nan be in Rosta aya Eystgah Bus hast? Tack Så Mycket. farshad

                          • مهران مازنی پاسخ به این دیدگاه 4 0
                            سه شنبه 24 بهمن 1391-0:0

                            نانواهای عزیز خسته نباشید ،



                            خداوند نگهدار شما باشد و همواره روزی تان پر رونق باد

                            • دوشنبه 23 بهمن 1391-0:0

                              نان بوی مادر می دهد و نشان از حیات دارد. ولی بهتر نبود برای این بانوان نان پز دستکش و کلای بهداشتی و ... تهیه می شد تا نان آنها بوی سلامت نیز بدهد...؟!عنوان نان محلی مازندرانی در تابلوی نصب شده در نانوایی مزبور نیز درست نیست. مازندران دارای انواع و اقسام نان های محلی و روستائی است که این نانوائی شامل یک نوع از آنها بوده و همه آنها را در بر نمی گیرد...

                              • دوشنبه 23 بهمن 1391-0:0

                                مرداني كه ازبيكاري معتاد و خلاف كار مي شن ياد بگيرن!

                                • دوشنبه 23 بهمن 1391-0:0

                                  مردان دنیا را به جنگ و نابودی و فقر و فلاکت و گرسنگی کشاندند! ای کاش رهبری کشورهای دنیا را زنها و مادران ما در دست می گرفتند! چقدر دنیا زیبا می شد!!!

                                  • دوشنبه 23 بهمن 1391-0:0

                                    خدا قوت

                                    • يکشنبه 22 بهمن 1391-0:0

                                      خدا قوت

                                      • يکشنبه 22 بهمن 1391-0:0

                                        خسته نباشید زنان سختکوش


                                        ©2013 APG.ir