تعداد بازدید: 3279

توصیه به دیگران 2

يکشنبه 18 فروردين 1392-20:16

بابل،شهر بی دفاع!

دوسال قبل خدمت شهردار بابل رسيدم و از ايشان درخواست كردم يك ساعت وقت شان را در اختيار اين جانب بگذارد تا نواقص پارك نوشيرواني را به اطلاع او برسانم،شماره تلفنم را روي تقويم روميزي يادداشت كردند اما تاكنون زنگي نزدند و اين افتخار را به من ندادند تا به عنوان شهروندي كه به همه استان هاي ايران و بسياري ازشهرهاي دنيا سفركرده ام،نظرات ناقصم را بيان كنم.


مازندنومه،دكترسيف الرضا شهابي:بدون شك همه مردم دنيا براي مهمان اهميتي خاص قائلند و سعي مي كنند با بهترين شكل ممكن ازمهمانان شان پذيرائي و مخصوصا محل توقف مهمان را تميز و پاكيزه كنند.

 اين خصوصيات در ايرانيان بيشتر ازساير ملل مشهود است،به ويژه در ايام نوروز و فرارسيدن سال جديد؛ تاجائي كه بعضي اشخاص سعي مي كنند با تغيراتي درمنازل شان توجه مهمانان را به خود جلب كنند.

اين نظافت البته محدود به چارديواري منازل نمي شود،بلكه مسئولان هرشهري همت مي كنند تا با تميز نگهداشتن شهرشان به خصوص اماكني كه مورد بازديد مسافران وتازه واردان قرار مي گيرد جلوه اي خاص با چشم اندازي جذاب و زيبا به تصوير بكشانند.

*

حدود دو-سه ماه مانده به پايان سال 91 خيابان ضلع جنوبي پارك نوشيرواني بابل توسط يكي از ادارات شهركنده كاري شد،تصور اوليه براي عابران و ساكنان اطراف پارك و همه آناني كه به انحاي مختلف از پارك استفاده تفريحي و ورزشي و...مي كنند،اين بود كه تا فرارسيدن نوروز قضیه تمام مي شود و مکان آسفالت خواهد شد تا در ايام نوروز مسافراني كه براي گردش و تفريح و اتراق به پارك مي آيند، ازنظافت پارك لذت ببرند.

بگذريم از اينكه ظاهرا كنده كاري هاي اخير بدون مطالعات لازم و كارشناسي انجام گرفت و به لوله هاي گاز و...برخوردكرد!

به درازا كشيدن كنده كاري و تجاوزكردن از زمان احتمالي که براي پايان يافتن چنين كنده كاري هائي در نظرگرفته مي شود،اين تصور را براي برخي از جمله نگارنده به وجود آورد كه امكان دارد به خاطر احساس مسئوليت شديدي كه متوليان نظافت و پاكيزگي شهر بابل دارند(!)، كنده كاري و ترميم آن تا پايان سال تمام نشود،لذا در روز پنج شنبه هفدهم اسفندماه سال گذشته به فرمانداري بابل رفتم تا به اطلاع فرماندار و يا معاونت عمراني فرمانداري برسانم كه متاسفانه در آن روز به علت جلسه اي كه فرماندار و معاون ايشان در خارج از فرمانداري داشتند،توفيق ديدار و ملاقات را پيدا نكردم.

 جمعه شب 25 اسفندماه حجت الاسلام ناصري -نماينده مردم بابل در مجلس شوراي اسلامي- را ملاقات كردم و براي ايشان توضيح دادم اكنون زمان ورود مهمانان نوروزي است و اكثريت قريب به اتفاق مهمانان و شهروندان بابلي ازپارك نوشيرواني ديدن مي كنند،بنابراین زيبنده شهري مثل بابل(كه درگذشته بنا به نوشته بسياري ازسياحاني كه ازاين شهر عبور كردند و در خاطرات شان از بابل به عنوان يكي از زيباترين شهرها یاد کردند) نيست كه چنين خرابه وكثيف و پرازگرد و خاك باشد.


خلاصه روز يكشنبه 27 اسفندماه به مسافرت كرمان رفتم و هنگامي كه چهارم فروردین92 مراجعت كردم، ملاحظه شد فقط روي چاله هاي كنده شده را پركردند، بدون آنكه آسفالت بكنند و آن جا همچنان خرابه و پرازگرد و خاك است.

وضعيت بسيار ناراحت كننده بود. به خودم گفتم مگركنده كاري وآسفالت كردن حدود100 متر چقدر زمانبر است كه اين همه بايد طول بكشد؟

تقريبا همزمان با كنده كاري فوق الذكر، مشاهده شد كه آب كثيف وگنديده داخل استخر پارك نوشيرواني تخليه شد! بازهم تصورغلط براي ما به وجود آمد كه مسئولان مربوط تصميم گرفتند بعد از تخليه آب و رنگ آميزي داخل استخر و پركردن آب تازه و شفاف،به استقبال مهمانان نوروزي وهمشهريان عزيزی بروند كه در ايام تعطيلات مي خواهند از حضور درپارك لذت ببرند.

متاسفانه تا امروز نه تنها استخر رنگ آميزي و پر از آب نشد،كنار آن مملو از گل خشك (خاك خيس شده ) است كه هربيننده ای را به تاثر و تاسف وامي دارد!


صبح روز پنج شنبه هشتم فروردین ماه امسال خدمت جناب مهدوي- فرماندار محترم بابل-رسيدم و اين وضع اسفبار را شرح دادم و از او خواهش كردم كه به طور سرزده بازديدي از پارك نوشيرواني و اطراف آن داشته باشد تا مشاهده كند كه معناي اسقبال از مهمانان نوروزي اين گونه است؟!

 بعد از آن به شوراي شهر رفتم و از اعضاي محترم شوراي شهر آقاي مهندس مسافري حضور داشتند و مطلب را به عرض او رساندم و ايشان هم براي آقاي "خ "تلفن زدند و موضوع استخر را بيان كردند و او پاسخ داد: ان شاء الله تا خردادماه تعميرات به پايان خواهدرسيد و مهندس مسافري هم با کنایه و طنز گفتند:با اين حساب به مسافران بگوئيم مجددا درخرداد به شهر ما بيايند و استخر تميز پر از آب را ببينند!

روز پنج شنبه 15 فروردین ماه مجددا به شوراي شهر رفتم تا درباره اين وضع نامطلوب كل شهر بابل و خصوصا پارك نوشيرواني صحبت كنم كه جناب دكتر فلاح -رئيس شوراي شهربابل- ارتباط تلفني با آقاي مهندس علي نيا برقرار كردند و من موضوع را برای چندمین بار مطرح کردم.

البته علت اينكه در اين مدت به شهرداري و نزد شهردار بابل نرفتم به خاطر این است كه دوسال قبل خدمت جناب شهردار رسيدم و از ايشان درخواست كردم يك ساعت وقت شان را در اختيار اين جانب بگذارد تا نواقص پارك نوشيرواني كه تابلوئي از شهر است و هر روز مورد استفاده هزاران نفر قرارمي گيرد را به اطلاع او برسانم،شماره تلفنم را روي تقويم روميزي يادداشت كردند اما تاكنون زنگي نزدند و اين افتخار را به من ندادند تا به عنوان شهروندي كه به همه استان هاي ايران و بسياري ازشهرهاي دنيا سفركرده ام،نظرات ناقصم را بيان كنم.


  • پنجشنبه 22 فروردين 1392-0:0

    ما که از همین الان فکر این هستیم که نامزدهای شورا که می خواهند به بهداشت شهر کمک کنند نکنه برای تبلیغات شهر را کثیف کنند؟

    • آقای جواد پاسخ به این دیدگاه 10 4
      سه شنبه 20 فروردين 1392-0:0



      رضاپور باباجون... مگه سر و ته بابل چقدر هست که حالا بخواد کلانشهر بشه ، بابا توهم، بابا خیالات ، بابا هپروت ...

      • سه شنبه 20 فروردين 1392-0:0

        این را باید قبول کرد که این دوره شورای شهر + شهردار به نسبت دوره های قبل بمراتب بهتر و پرکارتر بوده اند . ولی هنوز باب دل شهروندان قرار نگرفته است و میتوانند بمراتب بهتر از اینها عمل کنند

        • سه شنبه 20 فروردين 1392-0:0

          باتشکرازدکترشهابی مقاله را نوشته واقعا بایدفکراساسی برای شهربابل کرد شهری که فاقد هرگونه شهرسازی ونظافت است

          • سه شنبه 20 فروردين 1392-0:0

            بابل بزرگ باید بزرگ بماند.. . . .

            • سارو حاتمیپاسخ به این دیدگاه 3 0
              سه شنبه 20 فروردين 1392-0:0

              هر که درکش بیش... دردش بیشتر... سخنان گلایه آمیز و دلسوزانه ی دکتر شهابی را که خواندم این سروده به یادم آمد:

              گرت مملکت خواهی آراسته

              مده کار معظم به نوخاسته

              • محمدعلی رضاپورپاسخ به این دیدگاه 4 10
                دوشنبه 19 فروردين 1392-0:0

                متاسفانه بی کفایتی بعضی مسوولان بابلی،باعث کندی چشمگیرپیشرفت برازنده ی این شهرستان شده است.چرا باید"امیرکلا" ی متصل به بابل ،جزء این شهرمحسوب نشود و مرکزمنطقه ویا ناحیه ی 2 این شهر (زیرنظر شهرداری کل بابل) به حساب نیاید؟!به نظرم بابلی های امیرکلایی هم اگر کفایت وحمایت مسوولان بابل را می دیدند،از این طرح حمایت می کردند ولی مسوولان،آنهارا هم مثل بقیه از خود می رانند.چطوردرشهرکوچکی مثل شهریار-که من به دلایل شغلی در آن جا ساکن ام و از آن جابه عشق مازندران و بابل می نگارم- چندمنطقه ویا ناحیه ی شهرداری وجوددارد ولی دربابل بزرگ ،چنین چیزی ممکن نیست؟!کلانشهربابل به کجاانجامید؟مجموعه شهرهای از بابل تا فریدونکنار تاحدزیادی به هم متصل اندوقائمشهرهم در امتداداین مجموعه و آمل درگوشه ی غربی آن قراردارد. ساری هم اگرموقعیت مرکزی بابل رادراین مجموعه بپذیرد،می تواندبه کلانشهرمازند به مرکزیت بابل بپیوندد واگر -علیرغم موقعیت منتهی الیهی اش دراین مجموعه -مثل همیشه داعیه ی مرکزیت داشته باشد،به این مجموعه ملحق نخواهدشد.به هرحال،اگربرای شهریار،چنین طرحی اجرامی شود ،چرابرای بابل و اطراف قابل اجرانباشد؟!!!مگر پیوستگی نواحی چندگانه ی شهرشهریار (امیرآباد،رزکان و...)چقدراست؟چطورچنین طرحی درشهریاراجرا می شود ولی دربابل،قابل اجرانیست؟!

                • عادل جهان‌آرایپاسخ به این دیدگاه 2 1
                  دوشنبه 19 فروردين 1392-0:0

                  سلام آقای دکتر.

                  این متن شما را شاید به ظاهر می‌خواهد یک موضوعی را مطرح کند که به قول معروف مثل روز روشن است، ا ما در پس آن واقعیت‌های دیگر نهفته است. مثلا یکی همین بی‌اعتنایی مدیران به نگرانی‌های شهروندان. توجه نکردن به حقوق شهروندی. نبود مدیریت درست شهری برای حذف مشکلات شهر و...

                  این مشکل البته برای شهر بی‌دفاعی مثل بابل نیست. خیلی دیگر از شهرهای ما بی‌دفاع‌اند و شهروندان بی‌‌دفاع‌تر. امروز وقتی با همشهریان مازندرانی خودم به عنوان روزنامه‌نگار صحبت می‌کنند بخش اعظم آنها بیشتر از آنکه مشکلات خود را مطرح کنند، مشکل شهر خود را بیان می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد که گاهی احساس می‌شود شهرها به امید خدا رها شدند. گرچه برخی خواجه‌ها در شهرهای مختلف ایران در پی نقش ایوان‌اند. به هر حال شهرهای بی‌دفاع کم نیستند.

                  • یک شهروندپاسخ به این دیدگاه 7 4
                    دوشنبه 19 فروردين 1392-0:0

                    متاسفانه یکی از مشکلات ما مازندرانی ها و بخصوص بابلی ها ،این هست که منطقی نیستیم و فقط با تعصب صحبت می کنیم

                    کجایی بابل کلانشهر هست و بر چه اساسی گفته می شود کلانشهر،از لحاظ شهرسازی هیچ یک از شهرهای مازندران کلانشهر نیستند و در ضمن در بابل جمعیت شهری بسیار کمتر از روستایی است.

                    دوما اینقدر در کارهای سیاسی بازی و باند بازی هست که نمی خواهیم یک لحظه کسی مخالف ما حرف بزند.بگذارید طرف در طول مسئولیت برنامه هایش را اجرا کند و آنها را یاری کنید.سپس از مشکلات سخن بگویید

                    • سید بهزاد نو اندیشپاسخ به این دیدگاه 5 1
                      دوشنبه 19 فروردين 1392-0:0

                      جناب آقای مهندس عسگری ؛ شهردار محترم..با سلام و احترام خدمت جنابعالی..با توجه به اهمیت و جایگاهی که بابل در زمینه های مختلف از جمله سیاسی ، فرهنگی ، پزشکی ، علمی و دانشگاهی و . . دارد از شما انتظار میرود به عنوان شهردار محترم ، نگاهی کلانشهر گونه به بابل داشته باشید و بابل را در حد نام و اعتبار آن برای دیگران جلوه دهید..آقای مهندس عسگری ، جنابعالی باید بدانید شهردار چه شهر مهم و استراتژیکی شده ایید . قدر جایگاهتان را بدانید و مامطیر کبیر را بسازید .

                      • دوشنبه 19 فروردين 1392-0:0

                        آقای عزیز که انتقاد می کنید ایشان برای شورای شهر می خواهند بیایند اول برید تحقیق کنید بعد حرف بزنید ، آقای شهابی از جمله افرادی هستند که بسیار میان سران نظام شناخته شده هستند ایشان به حدی با آقای هاشمی رفسنجانی نزدیک بودند که اگر میخواستند در دولت ایشون وزیر یا معاون وزیر یا مشاور رئیس جمهور میتونستند باشند در ضمن در کتاب خاطرات آقای هاشمی هم چندین بار نام ایشون ذکر شده است .. آقای شهابی بسیار انسان خوش فکری هستند و به نظر بنده از بی کفایتی مسئولین بابل هست که از ظرفیتهای ایشون استفاده نمی کنند .

                        • دوشنبه 19 فروردين 1392-0:0

                          شهردار محترم ، جناب آقای مهندس عسگری ، جدا از اینکه برای بابل کارهایی انجام داده ایید و بنده نمیخواهم شما را با کسی مقایسه کنم ، ولی انصافا نیم نگاهی به ساری داشته باشید و ببینید شهردار جوان و تازه کار ساری در همین مدت زمان کوتان چه کارهای باارزش و خوبی برای ساری انجام داد . بابل و بابلی ها لیاقت بیشتر از اینها را دارند و به هیچ عنوان نباید به کم قانع بود .

                          • بابل ؛ شهر بهارنارنجپاسخ به این دیدگاه 4 2
                            دوشنبه 19 فروردين 1392-0:0

                            بنده هم کاملا با نظر جناب مهندس ابراهیمیان در رابطه با کلانشهر بابل موافقم . این همه ادعا و بزرگ بودن و برتری داریم ولی چه فایده که مسئولینن نداریم که به فکر شهرستان دارالمومنین و دارالعلم بابل باشند . کاش امثال مرحوم نوشیروانی ها بیش از اینها داشتیم .

                            • یک شهروند دیگرپاسخ به این دیدگاه 4 0
                              دوشنبه 19 فروردين 1392-0:0

                              یعنی آقای شهروند بابلی شب انتخابات نباید انتقاد کرد و باید سکوت کرد؟این چه دلیل بی خودی است!!در ضمن مگر دکتر شهابی کاندیدای شوراست که بخواهد انتقاد کند و به نفع خود رای جمع کند؟مشکلی پیش امده و چون پیگیریهایش نتیجه نداده رسانه ای اش کرده.خودت که این همه داغی تا حالا چرا مطلبی انتقادی ننوشتی وحالا که یکی دیگه زحمتش را کشیده حرف الکی میزنی

                              • مهندس ابراهیمیانپاسخ به این دیدگاه 5 6
                                دوشنبه 19 فروردين 1392-0:0

                                چرا باید اوضاع و احوال کلانشهری مانند بابـل با آنهمه سابقه و پیشینه اینگونه باشد ؟ چرا مسئولین نباید پاسخگوی این همه مشکلات و کمبودهای شهری باشند ؟ چه کسی باید به داد کلانشهر بابـل برسد ؟ چرا نماینده های محترم ، امام جمعه محترم و محبوب ، فرماندار ، شهردار ، اعضای شورای شهر و . . به فکر حل معضلات بابـل بزرگ نیستند ؟ جای بسی تاسف دارد که اوضاع شهر بهارنارنج اینگونه باشد . .

                                • یک شهروند بابلیپاسخ به این دیدگاه 4 3
                                  دوشنبه 19 فروردين 1392-0:0

                                  جناب آقای شهابی که خود را شهروند دلسوز بابل می دانید تاکنون کجا بودید اکنون که موقع انتخابات شورا شده صحبتهای قشنگ می کنید. بابل شهری پر از مشکلات است و همه ادارات دولتی آن مشکل دارد کاش یک دلسوز واقعی برای این شهر وجود داشت.


                                  ©2013 APG.ir