تعداد بازدید: 3151

توصیه به دیگران 19

يکشنبه 26 آبان 1392-1:40

تغییری که یک ضرورت است

هر چند تاکنون نیز برای جابه جایی دیر شده است، امیدواریم حداقل پس از پایان کنگره ابن شهرآشوب انتظار به سرآید و مدیریت فرهنگی استان را فردی همسو با دولت تدبیر و امید و نزدیک به مدیریت ارشد استان بر عهده بگیرد، چرا که این تغییر یک ضرورت است.


مازندنومه، یادداشت کاربران: فرهنگ دارای اصول ثابت و متغیری است. ثبات و متغیرات فرهنگی بر اساس موقعیت، زمان و مکان شکل می گیرد؛ بنابراین مدیریت فرهنگی براساس ثبات های درزمانی و متغیرهای برزمانی معنا می شود.

هر نوع منابع مادی و انسانی با نگاهی به ثبات و متغیر های در زمان و بر زمانی می تواند زمینه ساز اتفاق فرهنگی شود.

این نوع مدیریت در فرهنگ های کلان و خرده فرهنگ ها کارکردها و معناهای متفاوتی دارند. هر نوع خلاقیت، ابتکار و فراوری ذهنی باید با تسلط بر همه اجزای فرهنگی به سوی بخش های مختلف جامعه نفوذ پیدا کند.

اگر فرهنگ را به سه بخش ملی، دینی و قومی تقسیم کنیم، مدیریت فرهنگی در استان ها نیاز به مدیرانی خلاق و هوشمند دارد که علاوه بر آشنایی با مبانی فرهنگ ملی و دینی نسبت به مسایل قومی آگاه و دانا باشد.

تسلط بر اجزای فرهنگ ملی و دینی فصل مشترک همه مدیران فرهنگی در یک کشور است اما مدیر فرهنگی در حوزه جغرافیایی خاص مانند مازندران کسی است که بر تاریخ و فرهنگ ومحیط جغرافیایی خود مسلط باشد و بتواند عناصر گونه گون و متنوع هنری و فرهنگی نواحی مختلف را بشناسد.

برخی مديريت فرهنگي را فرايند برنامه‌ريزي، سازماندهي، هدايت و رهبري و نظارت بر مجموعه‌اي از فعاليت‌ها كه در راستاي انتقال، تثبيت و ترويج و تكامل فرهنگي مشخصي، با تمامي اجزا و عناصر آن، دنبال مي‌شود ، می دانند اما مدیر موفق فرهنگی در جغرافیای اقلیمی نیاز به نفوذ در ذوق و اندیشه ی توده ها دارد.

کسی که با آداب، رسوم و آیین های ذوقی، سلیقگی و فکری و اندیشگی محیط خود اشراف داشته باشد می تواند زمینه های رشد و شکوفایی فرهنگی و هنری را در میان نواحی و اقوام مختلف شکل دهد.

مدیر فرهنگی موفق کسی است که دارای هوش و استعداد فردی، خلاقیت و توانمندی فکری، و خرد و مشورت جمعی است.

کسی که مسئولیت فرهنگی یک استان را بر عهده می گیرد بی شک باید فردی آگاه و دانا باشد. این آگاهی و دانایی مقدمه ای برای ورود به فضایی سرشار از امکان و تولید و هدایت و رهبری است.

در مدیریت فرهنگی دنیای مدرن ایجاد امکان های متعدد بر اساس نگاه نسبی گرایانه یک فرصت مناسب برای رسیدن به همه انواع سلایق و علایق است .

در مازندران که از دیرباز سرزمین بزرگان فکر و فرهنگ بوده است، کم نبوده و نیستند کسانی که بر اجزای مختلف فرهنگ ملی و دینی و قومی مسلط باشند، اما تنها گروه اندکی از این جمع توانایی لازم را برای مدیریت دانسته های خود دارند.

حال که تغییر در مدیریت فرهنگی استان امری ناگزیر می نمایاند، ضرورت دارد فردی مصدر امور اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران را بر عهده گیرد که:

1- آگاه و دانا به مسایل فرهنگی و هنری باشد

2- در پی تثبیت و ترویج فرهنگ بومی و همبستگی میان اقوام مختلف باشد

3-مخالف رفتارهای فرهنگی جزم گرایانه و قبض و بسطی باشد

4-انعطاف پذیری و پويايي در عين پاي‌فشاري بر اصول داشته باشد

5- مشورت پذیری و مشارکت در قبول نظریات مخالف داشته باشد

6-زمان‌شناس باشد و فرصت سوزی را به حداقل برساند

7- خردورزی و عقل محوری را پیشه کار خود قرار دهد و با قبول مدیریت فرهنگی استان، تصمیم ها را با معیار عقل بسنجد و راهی تازه و نو بگشاید.

فضای استان، فضای تغییر و تحول است و در همین راستا بسیاری از فرهنگ دوستان و هنرمندان منتظر ورود چهره ای تازه در مصدر امورند تا تفاوت را حس کنند.

هر چند تاکنون نیز برای جابه جایی دیر شده است، امیدواریم حداقل پس از پایان کنگره ابن شهرآشوب انتظار به سرآید و مدیریت فرهنگی استان را فردی همسو با دولت تدبیر و امید و نزدیک به مدیریت ارشد استان بر عهده بگیرد، چرا که این تغییر یک ضرورت است.


  • پنجشنبه 30 آبان 1392-0:0

    شهر اشوب گذاشتن که تغییر صورت نگیرد برادر جان

    • پنجشنبه 30 آبان 1392-0:0

      تغییر مدیریت اجتناب ناپذیر است! بعد از جشنواره شاهد این تغییر تاریخی خواهیم بود. 8 سال کابوس!

      • پهلوان زاده/سوادکوهپاسخ به این دیدگاه 1 0
        دوشنبه 27 آبان 1392-0:0

        ....ما هنرمندان چه گناهی مرتکب شدیم که باید چنین شرایطی را تحمل کنیم .8 سال... هنرمندان مازندران را به خاک سیاه نشانده اند .

        • مهدوی.بابلپاسخ به این دیدگاه 1 0
          دوشنبه 27 آبان 1392-0:0

          ...ببینید که چه بلایی بر سر جشنواره وارش آورده .چگونه نیروهای متخصص و کاربلد را از گردونه کارهای فرهنگی خارج کرده اند .حداقل وظیفه هنرمندان این است که در مقابل این رفتارها از خود واکنش نشان دهند...

          • یک نفر فرهنگی و خواننده سایتپاسخ به این دیدگاه 1 0
            دوشنبه 27 آبان 1392-0:0

            حضور محترم مدیر سایت وزین مازند نومه . بنده متوجه این بخش مقاله نویسنده محترم نشدم (هر نوع منابع مادی و انسانی با نگاهی به ثبات و متغیر های در زمان و بر زمانی می تواند زمینه ساز اتفاق فرهنگی شود.این نوع مدیریت در فرهنگ های کلان و خرده فرهنگ ها کارکردها و معناهای متفاوتی دارند. هر نوع خلاقیت، ابتکار و فراوری ذهنی باید با تسلط بر همه اجزای فرهنگی به سوی بخش های مختلف جامعه نفوذ پیدا کند.)الته بخش های دیگری هم وجود دارد که با بدنه نوشتار تناسب نداشته باشد اما قابل فهم است این حقیر نه به عنوان له یا علیه شخص خاصی فقط متوجه این سطر نشدم لطف فرموده از این نویسنده گرامی سوال کرده و پاسخ آن را درج نمایید . خوشحال خواهم شد .

            • شهروندنکائیپاسخ به این دیدگاه 1 0
              دوشنبه 27 آبان 1392-0:0

              جناب مازندنومه این پست روبالا نیاری واقعأ ظالمی
              مدیرکلی که روزی با... یقه به یقه میشه ومیگه« شما بگو این آقائی که میگی بیاد رئیس ارشاد بشه 1 آیتم روواسه ریاست ارشاد داره یانه؟ اگه داشت چشم، به دیده منت ...» حالاچه شده که دولت عوض شده وجناب ... که سایه اش برانتصابات استاندارهم سنگینی میکند همین جناب... باانتخاب آقای ....موافقت کرده واونو به عنوان سرپرست انتخاب میکنه کسی که فقط به درد همان مدیرمدرسه ومعلمی می خوره...خالی از لطف نیست....کمی منطقی باشید وبه خودتان زحمت بدید وپیشینه وعملکرد این آقاروسرچ کنید بعدقضاوت کنید..وای به حال ما هنرمندان وخانواده اداره فرهنگ وارشاداسلامی که قربانی منفعت طلبی وحفظ منافع عده ائی خاص شده...وبه هیچ چیزی رحم ندارند..شنیدیم نسبت به درج اخباری که کمی بوی انتقاد می داد چنان برخورد... کرده که نمایندگان رسانه ترجیحأ سکوت رابهترین گزینه دانستند تا دولت تدبیروامیدباانتخاب بهترین گزینه برای اداره کل، یک خانه تکانی اساسی درشهرستانها ازشرق تاغرب را داشته باشد وکسی را روی کارآورد...به امیدآن روز

              • دوشنبه 27 آبان 1392-0:0

                اقای اجودانی پست طلب میباشند دیدید که مشاور شد نه مقاله نوشت ونه انتقاد کرد

                • دوشنبه 27 آبان 1392-0:0

                  آقای صادقی چرا مطالب ما را ؛ گزینشی درج می کنید؟!!! این کار از شما بعید ، بلکه ابعد است! دیگر منش و روش سرهنگی در حوزه های فزهنگی و هنری اثر و ثمری ندارد!!! . بر همگان بسیار واضح و مبرهن است که دست اندر کاران این کنگره ... و... همه کارشناسانی توانا و صاحب نظر در این عرصه اند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ...به ضرس قاطع عرض می کنم که ، خداوند رحمان به تمامی نیات ذهن و دل ما آگاه است . استاندار محترم ، این جماعت باید هر چه سزیعتر تغییر کنند . و الا آحاد مردم بطور اعم و اهالی فرهنگ و هنر استان بطور اخص از دولت تدبیر و امید ؛ مایوس و نومید خواهند شد .

                  • يکشنبه 26 آبان 1392-0:0

                    کسی که مطلب را نوشته خود خواهان این منصب است .7 آیتم برشمرده در متن شامل مدیریمیشود که در حاشیه میماند...

                    • يکشنبه 26 آبان 1392-0:0

                      ما هنرمندان ساری با کسی که درگیر آمل و بابل بازی است کار نمیکنیم...

                      • يکشنبه 26 آبان 1392-0:0

                        اهل قلمی مثل آجدانی بهترین گزینه است. آقای ابراهیمی سالهاست که باز نشسته شد.

                        • فرهنگی سوختهپاسخ به این دیدگاه 2 0
                          يکشنبه 26 آبان 1392-0:0

                          در این گذار سخت که عبور از گذرگاهی را ماند که بسی رنج آور می نماید تغییر یک ضرورت انکار ناپذیر است . لیک برای طراحی یک نقشه لازم است . نقشه ای که ما را به هدف متعالی برساند . بی شک اصحاب فرهنگ و هنر نیک آگاهند ضرورت یک تغییر بیان واقعیات بدورا از حب و بغض های شخصی است . چرا که رنسانس در پی یک ضرورت انکار ناپذیر اتفاق افتاده است . رنسانس فرهنگ و هنر مازندران می بایست دوران خفقان خویش را طی می کرد تا ضرورت آن بیش از پیش احساس می شد ! آری امروز اگر به تغییر مدیر کل ارشاد می نگریم شاید جو حاکم بر فضای بدون مدالیته درون ارشاد استان این ضرورت را ایجاب نموده است !!! آگاهان به امور خصوصا آنان که داعیه سکانداری این کرسی سیاسی استان را در سر می پرورانند بهوش باشند از درون اصلاحات احمدی نژاد سربرآورد !!! اما می شود طوری در چینش مهره ها تامل صرف نمود تا تجارب تلخ دوباره تکرار نشوند !!! ابراهیمی تنها یک روحانی محترم بوده اما جای شک نیست این شیخ هم دارای ایرادات بسیار مدیریتی بوده که مصادیق آن را می توان به عینه در جمایت های بی دریغ از انگشت شمار افرادی که گرد سفره او چمع شدند و خان نعمت او بهره ها برده اند !!! والعاقبه للمتقین ... خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی ما رستگار .... آمین

                          • يکشنبه 26 آبان 1392-0:0

                            ...برسد به گوش استاندار و وزیر ارشاد
                            در این هشت سال کم نکشیدیم از سو تدبیر و مدیریت...

                            • يکشنبه 26 آبان 1392-0:0

                              ... ایشان نیاز به استراحت دارد تا گذشتهاش را مرور کند

                              • استاد دانشگاهپاسخ به این دیدگاه 2 0
                                يکشنبه 26 آبان 1392-0:0

                                کنگره ابن شهرآشوب را نباید بهانه ای برای حرف نزدن از تغییر مدیریت فرهنگ و ارشاد قرار داد. مردم به دولت تدبیر و امید رای ندادند تا بی تدبیری و نامیدی در جامعه و فضای فرهنگی حاکم باشد. تغییر یک ضرورت است .

                                • يکشنبه 26 آبان 1392-0:0

                                  جناب آقای دکتر فلاح استاندار محترم با سلام ، قدر مسلم استحضار دارید که برگزاری کنگره این سید جلیل القدر و والامقام ؛ در این برهه از زمان با چه رویکرد و اهدافی همراه است . دست اندر کاران آن ... نقشه تثبیت و تحکیم میز و کرسی خود را در سر می پرورانند ، تا معرفی و تکریم علامه ابن شهر آشوب را !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! مع الوصف با کیاست و درایت جنابعالی و حضور جناب آقای دکتر علی جنتی مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز پنجشنبه هفته جاری در شهر ساری ، فرصت ارزشمند و مغتنمی است تا ...مدیر کل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را ؛ با قاطعیت معرفی و به تمامی شایعات بی اساس پایان دهید . انشاالله

                                  • يکشنبه 26 آبان 1392-0:0

                                    ما که ...کلا در عرصه هنرآفتابی نمی شیم ...

                                    • يکشنبه 26 آبان 1392-0:0

                                      درود بر ابراهیمی شیخ اعتدالگرا

                                      کمی انصاف داشته باشید.ابراهیمی خوب عمل کرد.الان موقع انتشار این خبر نبود.به فکر کنگره ابن شهر آشوب باشید

                                      • يکشنبه 26 آبان 1392-0:0

                                        در دولت تدبیر جایی برای مدیران بی تدبیر نباید باشد.تغییربرای تنفس هوای سالم آرزوی اصحاب فرهنگ و رسانه و هنر در مازندران است

                                        • فرهنگ دوستپاسخ به این دیدگاه 4 2
                                          يکشنبه 26 آبان 1392-0:0

                                          رییس فقط یک کلام

                                          آجودانی والسلام

                                          • دوستدار فرهنگ و هنرپاسخ به این دیدگاه 5 0
                                            يکشنبه 26 آبان 1392-0:0

                                            دولت تدبیر و امید و استاندار محترم مازندران به عنوان نماینده عالی دولت ، چرا تا کنون نسبت به تغییر و عزل مدیران بی کفایت و لیاقت دستگاهای اجرایی استان ، اقدامی نمی کنند! این مسامحه و حرکت بطئِی چه معنایی دارد؟! مردم خواهان تغییرند و منتظر معرفی مدیر کل جدید فرهنگ و هنر استان ، که بتواند انتظارات اهالی فرهنگ و هنر را ؛ بر آورد . لذا انشاءالله پس از پایان گنگره هدفدار ابن شهر آشوب! این کار عملی خواهد شد .

                                            • يکشنبه 26 آبان 1392-0:0

                                              اميدوارم تغييرات سريعتر انجام پذيرد...

                                              • يکشنبه 26 آبان 1392-0:0

                                                به نظر می رسد حضور وزیر ارشاد در کنگره شهر آشوب برای تثبیت مدیریت ارشاد توسط آقای ابراهیمی است .آقای استاندار لطفا با درایت خود این نگاه مذموم را خنثی کنید .این رفتارها از سوی هنرمندان پذیرفته نیست وتغییر مدیریت ارشاد در کوتاه ترین زمان خواسته همه هنرمندان استان است .


                                                ©2013 APG.ir