تعداد بازدید: 5376

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 15 بهمن 1392-9:50

کتاب های تازه مازندرانی در نمایشگاه کتاب(1)

از ترانه و زبانزد تا شعر و آیین

معرفی چند کتاب تازه انتشاریافته در زمینه مازندران شناسی که در نمایشگاه کتاب ساری عرضه شده است.


 مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: کتاب ترانه‌های غریبانه تبری، گردآوری رویا نصیری توسط انتشارات شلفین در هزار نسخه منتشر شده است. این کتاب شامل درون‌مایه‌های غریبی، راهنمای آوانگاری، ترانه‌ها و ... است.  کتاب ترانه‌های غریبانه تبری در 150 صفحه منتشر شده است.

در بخش ابتدایی این کتاب آمده است:« مجموعه پیش رو، گزیده‌ای از ترانه‌های غریبانه را دربر می‌گیرد. چنان‌که پیداست، غریبی از نغمات موسیقی است و در مازندران "غریب ـ حال" به ریزمقام و تکه‌ای سازی مربوط به للـه‌وا گویند که بیانگر حالت تنهایی است...».

  کتاب زبان‌زدهای مازندرانی به قلم خوارزم نعمت‌میر هم از دیگر کتاب‌هایی است که در مراسم افتتاح دهمین نمایشگاه کتاب مازندران، رونمایی شد.

ترانه‌سرودهای تبری به قلم محمد لطفی دیگر کتابی است که رونمایی شد.

در مقدمه این کتاب آمده است:« ترانه‌های هر قوم بازتاب رنج‌ها و شادی‌های مردمی و نمودار کاملی از تاثرات فکری و روحی آنهاست. می‌گویند اگر زبان هر قومی از بین برود روح فرهنگ آن هم خواهد مرد. ترانه‌ها با قدرت بی‌نظیری که در برانگیختن احساسات لطیف و زیبا و تسخیر دل و جان انسان‌ها دارند همیشه در زنده نگه داشتن زبان هر قوم، نقش مهمی ایفا می‌کنند».

یکی از سروده‌های تبری این کتاب را بخوانید:

اتا یار بیتمه شمه ملوئه/ گمون نکن که مه حرفا دروئه
اگر خوانی بوم ونه نشونه/ ونه دیم کنار خال کهوئه

برگردان فارسی:

یاری برگزیدم که از دیار شماست/ گمان مبر که سخنانم گزاف است/ اگر می‌خواهی نشانش را بگویم/ در گوشه‌ی رخسارش خال کبود رنگی است

مازرونی نوم کتابی از ابوالقاسم عابدیان است. در مقدمه این کتاب آمده: « کهن جامعه خود دوختن/ به از جامه عاریت خواستن

مازندران و قسمتی از نواحی سمنان و تهران و بخش وسیعی از گلستان را تبری‌زبانان تشکیل می‌دهند و چندین میلیون سخن می گویند به این زبان شیرین، به دلیل عدم کتابت و دگر دلایل این زبان رشد بایسته، نیافت. غنای انکارناپذیر وسعت لغات اجتماعی اقتصادی، سیاسی جغرافیایی و ... و فراوانی مفاهیم در این زبان به گونه‌ای است که اندک توجه و نیم‌نگاه آن را پربارتر و بالنده‌ توان دید و حتی پشتوانه‌ای خواهد شد برای زبان رسمی، امید که فرزندان این مرز و بوم زبان اجدادی را ارج نهند و شکوفایش کنند و ادامه دهنده راه مرزبان‌بن رستم، امیر پازواری و نیما بزرگ و ... باشند...».

اما کتاب آیین‌های باستانی مازندران به قلم فریده یوسفی که با عکس‌هایی از استاد احمد طاهرپور و صغری ابراهیمی مزین شده، دیگر کتابی است که در نمایشگاه کتاب ساری عرضه شده است.

این کتاب که تازه‌ترین اثرانتشارات شلفین است در بخش‌های مختلف به  آیین‌های نوروزی  آفتاب‌خواهی، آیین شکار، چشم‌زخم، ازدواج، تولد و ... پرداخته و 2 زبانه است.



گفتنی است کتاب آیین‌های باستانی مازندران در دهمین نمایشگاه سراسری کتاب   مازندران، غرفه جداگانه‌ای را به خود اختصاص داده است.

دهمین نمایشگاه کتاب مازندران در کیلومتر هفت جاده ساری میاندرود در سالن موسی وفائیان دائر است و تا 20 بهمن ادامه دارد.

ساعت بازدید از نمایشگاه از 9 صبح تا 20 است.


  • دوشنبه 21 بهمن 1392-12:20

    رفاقت جاي خودش فرهنگ و فضل و دانش جاي خودش. صرف اين كه با يكي رفاقت داريم نبايد دليل باشه براي تمجيد و تعريف دور از واقعيت. دلتون به حال القاب پرمعنايي مثل استاد و دانشمند و عالم و دكتر و... اقلا بسوزه. اينها تاچندسال ديگه پوچ و تهي ازمعني ميشن. يعني آقاي مهديان دكتر شفيعي كدكني استاد باشه بعد شما رفيقتون را استاد معرفي كنيد به خلق الله! اين انصافه!

    • احسان مهدیانپاسخ به این دیدگاه
      پنجشنبه 17 بهمن 1392-21:58

      به خانم یوسفی و استادم جناب نعمت میر تبریک عرض می کنم . همت شما رگ های مرده نشر مازندران را جان داد

      • پنجشنبه 17 بهمن 1392-7:59

        اابتدادرود می فرستم به شیر زن مازندران اگر به حقیقت نزدیک ترشویم ،به جرات باید گفت شیر مرد مازندران سرکار فریده یوسفی عزیزان بیایم تنگ نظری رابگذاریم کنار. نام بلند مازندران که توسط قلم بدستان مازندران نوشته می شود کجاباید تولید شود؟ تهران که نگاه تحقیر آمیزی به شهرستانی ها دارند یا عزیزان مازندرانی که مجوز نشر گرفتند وآن را قاب گرفتندو بر دیوار کوبیدند . من از ابتدادی نشر شلفین با این بانو مهربان کار کردم .این بانو نخست برای رسیدن به معشوقش که همان بها دادن به هنر وادب وآداب و فرهنگ مازندران بود خانه و کاشانه اش را فروخته تا آبیاری کند ریشه نیم جان فرهنگ مازندران را. وچنین شد.امروز فرهنگ مازندران توسط همین نشر دارد قد می کشد.من بار ها وبار ها به ایشان گفتم بیا بجای این همه تلاش وخستگی بشین به پژوهش خود ادامه بده تا مردم مازندران بدانند شما توانایی تان در کار های پژوهش بالا تر از خیلی هاست که فقط ادعا دارن وحرف می زنند .عزیزان اگر آقای نعمت میر قلم بدست گرفت واگر با نگاه شما این قلم را فریده یوسفی بدستش داد کجا کار ایراد دارد بنا براین با یداز این با نو تشکر کرد نه انتقاد .به خانم کلثوم فلاحی خبرنگار گرانقدر مازندران هم تشکر می کنم از این بانوی محترم می خواهم بهتر است درباره فریده یوسفی از پژوهشگران پرس وجو کند که چگونه تلاش می کند.درپایان به خوانندگان عزیز بگویم من نان قرض نمی دهم که بعداًکاری برایم انجام بدهد . خدارو شکر اگر کاری هم داشته باشم به راحتی به چاپش می رسانم .برای این که شرمنده این بانو نباشیم حاضر کارم را به ایشان ندهم.

        • باران رحمت پاسخ به این دیدگاه
          پنجشنبه 17 بهمن 1392-7:39

          سلام
          در این کتاب ها مجموعه ای از آیین های مغفول مانئه با شرح و یسط خوب و زبانی قابل فهم ، تدوین شده است اگرچه کار این پژوهش ها ممکن است هر گز پایان نیابد اما هستند کسانی که با استفاده از همین کتاب ها دست به ایجاد مجموعه های دیگری بزنند و همین میزان تاثیر گزاری شاید کفایت کند تا به خانم یوسفی و آقای نعمت میر تبریک بگوییم .. صرف نظر از نابمهربانی هایی که در بخش پژوهش در همه سالها صورت گرفت لااقل امروز هم اگر اهمیت آن را درک کنیم بع نتایج بهتری دست خواهیم یافت . از همکار خوبم خانم فلاحی به خاطر تهیه این گزارش متشکرم.
          دوستانی که نقدهایی دارند بهتراست موضوعی و مصداقی بگویند حرف های کلی نه تنها تاثیری بر مخاطب ندارد بلکه شما را به زحمت می اندازد . بنده علی رغم نقاط قوت بسیاری که در این کتاب ها دیدم احتمالا در آینده نقدی هم برای آن بنویسم این نشان دهنده توجه و برجستگی یک اثر هنریست که منتقدین در باره اش بنویسند اما نه با گزاره های کلی و بدون مرجع !
          من به دوستان عرض می کنم شما هر کتابی در حوزه مازندران شناسی دیدید که قابل ارائه هست نام ببرید بنده خودم به معرفی و توصیف آن می پردازم . مازند نومه جای گرو کشی های شخصی نیست . آقای نعمت میر که سالها تدریس کرد و در حوزه نشر تحقیق و کار اجرایی نمود بهتر از بسیار کج اندیشان معلومات علمی ذخیره کرد که انکار تجربیات دیگران غیر ممکن است

          • پنجشنبه 17 بهمن 1392-2:45

            خانم فلاحی میاندرود هم ساری است وجاده ساری میاندرود معنی ندارد.انشالله در اینده نزدیک اشتباه برخی افراد غیر متعهد به ساری اصلاخ ومیاندرود ساری به ساری برمیگردد .ساری

            • سه شنبه 15 بهمن 1392-18:12

              خانم یوسفی شوهرشم نویسنده و محقق کرد؟
              واسه خودش هم چه غرفه ای زده.
              ...

              • سه شنبه 15 بهمن 1392-17:48

                خانم كلثوم فلاحي! شما خبرنگار خصوصي خانواده نعمت مير هستيد؟ تو اين نمايشگاه فقط كتاب خوارزم نعمت مير و فريده يوسفي كه زن و شوهرند وجود داشت؟ شناخت پايگاه علمي اين دو نفر هم فقط در تخصص شماست نه؟ جز اين زن و شوهر صاحب نظر يا محقق و پژوهشگري تو مازندران وجود نداره؟ متأسفم براتون!


              ©2013 APG.ir