تعداد بازدید: 3644

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 17 بهمن 1392-21:25

آيا سرمايه اجتماعي تضعيف شده است؟

چرا با وجود انواع و اقسام وسايل ارتباط جمعي مانند موبايل، روزنامه واينترنت فرياد هم استاني ها را شنيديم ولي بي تفاوت گذشتيم؟


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، ماه سلطان کاشی، فعال سیاسی و پژوهشگر: هفته اي كه گذشت توام با بحران برف سنگين در مازندران بود .هفته اي كه گفته مي شود آب و هواي آن در ٥٠سال اخير بي سابقه بود.

هفته اي كه مر ا به فكر فرو برد از آن جهت كه هم استاني ها در مجاورت ما با انبوهي از برف و نداشتن آب و نان وسختي و مشكلات، دست و پنجه نرم مي كردند و ما كاري نكرديم.

سوال اساسي اينجاست چرا با وجود انواع و اقسام وسايل ارتباط جمعي مانند موبايل، روزنامه واينترنت فرياد هم استاني ها را شنيديم ولي بي تفاوت گذشتيم؟ آیا اين بي تفاوتي ريشه در مشكلات اقتصادي دارد؟

 آيا نبود آموزش همگاني لازم در اين زمينه منجر به اين بي تفاوتي است و سوالات متعدد ديگري که به ذهنم آمد.

 يادم مي آيد روزهاي اول انقلاب اگر خانه اي نفت نداشت همه همسایه ها بسيج مي شدند و مشكل آن خانواده را حل مي كردند؛ حال چه شده است كه حتي در صورت فراخوان جهت كمك به هم نوعان مان كسي حركتي نمي كند؟

جامعه شناسان سرمايه اجتماعي را اين گونه تعريف مي كنند: حسن تفاهم و رفاقت و دوستي احساس همدردي و روابط اجتماعي بين افراد. اين موارد دارايي هايي ست كه افراد در زندگي اجتماعي شان از آن بهره مي گيرند.

تضعيف وضعييت معيشتي و رشد نابرابري هاي اقتصادي موجب ضعف سلامت بهداشتي و رواني در اثر فشارهاي اقتصادي مي شود.

همه مي دانيم منافع مان ايجاب مي كند که همه با هم همكاري كنيم، اما اگر تو به اين باور نرسي كه تمام افراد ديگر اجتماع هم همكاري مي كنند ديگر معنايي نخواهد داشت كه تو به تنهايي همكاري كني؛ نتيجه اين اعتقاد آن است كه همكاري و تلاش براي منافع گروهي تنها زماني ميسر مي شود كه انسان به اين باور برسد افراد ديگر نيز همكاري خواهند كرد.

 قصد موشكافي علمي ندارم، نه مجال آن هست و نه اينكه اين من بضاعت لازم جهت ورود به مباحث اين چنيني را دارم، اما همچنان اين سوال باقي است که آيا سرمايه اجتماعي ما تضعيف شده است؟

* مطالب مرتبط:

ما بی انصاف ها

در غرب مازندران چه خبر است؟

بحران ادامه دارد

 برف روی ما را سیاه کرد!

 


  • دوشنبه 21 بهمن 1392-13:11

    اقا یا خانم افق بهر حال هر فردی روزی کارش را شروع میکند از انجا که سالهاست ایشان را میشناسم از فعالین خیریه و ngoهاست ایشان از نیروهای سازمانی مثل بسیج و دولت ایراد نگرفتند بلکه از اینکه مردم عادی خودجوش به صحنه نیامدند طرح مسله کردند

    • يکشنبه 20 بهمن 1392-18:30

      خانم کاشی کجا فراخوان کمک دادند که ما از نیرو های فعال بسیجی بی اطلاعیم ؟

      • يکشنبه 20 بهمن 1392-18:28

        خانم کاشی عزیز ایامی ست که ازشما مطالبی در سایت ها درج میگردد . شما تاحالاکجا بودید ؟ضعف فعالیت اجتماعی شما کجا بود ؟ شما در مقابل کدام سرما و گرما ی اجتماعی ،سیاسی از خود نرمش ببروز دادید ؟ خوب است یک نویسنده از مشکلات بگوییدحداقل اینکه نویسنده از از اطلاعات لازم برخوردار باشد .در بحران برف غرب مازندران بهترین کمک ما هم استانی ها و هموطنان ما در سراسر ایران کاهش مصرف گاز بود که اگر اینکار شد بهترین و بیشترین همیاری را رساندید .مشکلترین امر در غرب استان بازگشایی معابر بود وگرنه فعالیت های دیگر خود بخود انجام میگیرد ما مردمان مهربان هستیم و نون تقسیم میکنیم و سفره های مردمان شمال هیچ وقت پنهان نیست چون دشت ،دریا،جنکل ما در عیان است .سرمایه اجتماعی ضعیف نشد !پیروزی مردمان والفجر 8 در جنگ گرم (هشت سال دفاع مقدس )،برجنگ سرد _بحران برف )هم غلبه کردند .کافی بود استاندار ندا دهد لبیک گویان را میدید .گاها بعضی ازامورات بدون حضور مردم مثمرثمرتر خواهد بود .

        • شنبه 19 بهمن 1392-9:42

          ضمن تشكر از سركار خانم كاشي ، فرض كنيم كه سرمايه اجتماعي تضعيف شد ، و جامعه دجار بيماري اجتماعي واخلاقي شده است ، چه بايد كرد؟

          • شنبه 19 بهمن 1392-14:43

            با سلام به اقاي ساسان در جواب سوال شما بايد بگويم كه در ساختارهاي اموزشي خصوصا در مدارس ابتدايي بايد تغييرات عمده ايجاد شود كودك از ابتدا بايد نقش مشاركت و تعاون را از خانواده و اموزش و پرورش بياموزد و دانشجويان و افرادي كه تاثير گذارند به تشكيل نهادهاي مدني علاقه نشان دهند يكي از شاخصه هاي توسعه پايدار در كشورها ميزان وجود ngo هاست انجنهاي خيريه تاثيرات مهمي خواهند داشت نقش اموزش در صدا وسيما بسيار مهم است به نظر بنده يك اجماع ملي ميخواهد و يك عزم همگاني اگر دير بجنبيم قطعا نسل بعدي اسيب بيشتري خواهد ديد هر چند اموزش و پرورش و صدا و سيما در اين زمينه كارهاي مهمي انجام دادهاند. ولي به نظر ميايد كافي نبوده است

          • جمعه 18 بهمن 1392-23:9

            خانم کاشی سرمایه اجتماعی مدتیست از این سرزمین رخت بر بسته !دیدیم که در این وانفسا به جای کمک به آسیب دیدگان آب معدنی 250 تومانی 2000تومان و....به آنها فروخته شد .مدتهاست اعلام خطر شد کو گوش شنوا

            • جمعه 18 بهمن 1392-20:44

              با محمد موافقم.شما روش های کمک رسانی مشخص کنید و اطلاعرسانی درست انجام بدهید متوجه میشوید که هنوز هم عده زیادی هستند که غم همنوع داشته باشند.من فکر میکنم شماها نتونستید کارتون درست انجام بدهید و شرایط و زمینه مساعد فراهم کنید.

              • جمعه 18 بهمن 1392-15:36

                اتفاقا من و دوستانم تصمیم داشتیم که به این مناطق بریم و کارهایی که از دستمون بر میومد رو انجام بدیم.با هلال احمر تماس داشتیم که به ما گفتن به نیرو نیازی ندارند.
                خوب ما چه کار می کردیم؟به کجا ارگان تماس می گرفتیم؟اگر سر خود هم به غرب استان می رفتیم شب را کجا سپری می کردیم؟

                • جمعه 18 بهمن 1392-13:31

                  کاش از عمق وجود به این جمله اعتقاد داشتیم ..بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهردند چو عضوی بدرد آورد روزگار دگر عضو ها را نماند قرار.....سرکار خانم دغدغه ی شما قابل ستایش است..امیدوارم زین پس بارش برف برای همه ی آدمای روی زمین شادی آفرین باشد .....

                  • سرو - از ساری پاسخ به این دیدگاه 3 1
                    جمعه 18 بهمن 1392-13:29

                    دقیقا حرف دل مارو زدین خانم کاشی
                    ما را چه شده است که نسبت به سختی و حتی مرگ همنوع هایمان اینچنین بی تفاوت شده ایم؟!


                    ©2013 APG.ir