تعداد بازدید: 4633

توصیه به دیگران 0

شنبه 30 فروردين 1393-21:20

میراثی که دولت گذشته برجای گذاشت

شیوه پرداخت یارانه نقدی در دولت قبل یک اقدام پوپولیستی و به زیان کل کشور علی الخصوص بخش تولید بود.


 مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، محمد حسین زاده لداری، فرماندار فریدون کنار: نگاهی به ضعف های عملکردی دولت دهم در اجرای هدفمندی یارانه ها نشان می دهد دولت دهم در مسیری نادرست حرکت کرده، چرا که مطابق ماده 7 قانون دولت مختار بود پنچاه درصد افزایش قیمت های حامل های انرژی را به صورت نقدی و غیر نقدی به مردم پرداخت و طبق ماده 8 ، سی درصد درآمد ناشی از حامل های انرژی را صرف تولید کند، ولی دولت وقت، نه تنها کل درآمد حاصله را به صورت نقد به شهروندان واگذار کرد، با استقراض از بانک مرکزی و جابجایی بودجه، باعث تورم و افزایش نقدینگی در جامعه شد.

با توجه به انحراف دولت قبل از هدفمندی یارانه ها، دولت تدبیر و امید سعی دارد با هدفگذاری درست در اجرای سیاست هدفمندی یارانه در بخش های تولیدی و سلامت، اشتغال و رفع بیکاری سرمایه گذاری نماید و آنها را مورد حمایت قرار دهد.

شیوه پرداخت یارانه نقدی در دولت قبل یک اقدام پوپولیستی و به زیان کل کشور علی الخصوص بخش تولید بود و در بخش های تورمی، انرژی بر تولیدی ضربه محکمی بر پیکره تولید وارد کرد.

افزایش تورم، بیکاری و رکود اقتصادی میراث درست اجرا نشدن قانون هدفمندی بود که از دولت قبل به ارث مانده است. دولت تدبیر و امید با اتخاذ سیاستگذاری درست سعی دارد با هدفگذاری درست و دستیابی به اهداف واقعی قانون هدفمندی یارانه ها تورم را به 25 درصد برساند، چرا که با توجه به شیب کم و ملایم فاز دوم هدفمندی یارانه ها و افزایش ملایم قیمت ها بر عکس مرحله اول می تواند موجب کاهش تورم شود.

خروج از مدار قانون مهمترین و اصل ترین دلیلی بود که در نتیجه اجرای مرحله اول توسط دولت دهم، تورم ،افزایش نقدینگی و رکود و کاهش ارزش پولی را به همراه آورد.

چالش اصلی پرداخت نقدی یارانه به تمام مردم مانند تجویز مسکن قبل از درمان است در حالی که باید با شناخت کافی از بیمار و تشخیص بیماری درمان مناسبی تجویز کرد که درمان اقتصاد بیمار در جامعه ایران رشد و بالندگی تولید است.

آنجا که با وجود تمام کاستی ها و مشکلاتی که هم اکنون هدفمندی یارانه ها با آن روبه روست توقف یکباره پرداخت صحیح نمی باشد، گفت: باید با محدود نمودن پرداخت و یارانه بگیران با توجه به استقبال گسترده از سیاست نه به یارانه از جانب مردم عزیز ایران زمین انحرافات گذشته را از بین برد.

با توجه به اینکه مسکن، خوراک، سلامت و بیمه 70 درصد هزینه مصرفی مردم و خانوارها را تشکیل می دهد کاهش هزینه آن کمک بسیاری به معیشت مردم می کند.

 از آنجا که علت اصلی رکود در جامعه فعلی ما نبود توجه به تولید است لذا دولت تدبیر و امید تلاش دارد با توجه ویژه به عرصه تولید از محل هدفمندی واقعی یارانه فصل جدیدی را در این مناسبات تولیدی بازنماید.

مطابق قانون باید از محل هدفمندی یارانه ها و افزایش حامل های انرژی 50 درصد برای کمک به مردم، 30 درصد به تولید و 20 درصد برای طرح های دولت اختصاص یابد، ولی به دلیل اشتباه در محاسبات نه تنها این امر واقع نشد، 100 درصد منابع بین مردم توزیع و کسری آن نیز از بودجه دولت تامین شد.

با هدفگذاری صحیح دولت تدبیر و امید تلاش می شود تا از محل انصراف از دریافت یارانه مباحث تولید، اشتغال، رفع بیکاری، کاهش تورم و ایجاد رونق در بنگاه های تولیدی سرمایه گذاری و تحرک لازم صورت پذیرد و شاهد بالندگی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران در عرصه داخلی و بین المللی باشیم.

 


  • دوشنبه 1 ارديبهشت 1393-20:51

    اقای حسین راده شما از نرده بان دولت احمدی نزاد بالا امدی وحالا همسو با دولت تدبیر وامید هستی ...

  • دوشنبه 1 ارديبهشت 1393-19:3

    شما اصلا پوپولیست میدانی چه . شما میدانی سبد کالا یعنی چه .شما میدانید پیامک تبریک رئیس جمهور به مردم یعنی چه . شما میدانید سیب زمینی کیلوئی 4000تومان یعنی چه .....متشکر از حامی دولت سبد کالا

    • سه شنبه 2 ارديبهشت 1393-2:12

      نه اینکه توی دوره محمود همه چی ارزون بود و مردم داشتند واسه خودشون حال می کردن!! اون اختلاس ها و پول خوریها یادمون نرفته. اون بی قانونی ها و تصمیم های یک شبه یادمون هست. خدا رو شکر دولت عوض شد و گرنه جیب مردم رو هم می زدند

    • دوشنبه 1 ارديبهشت 1393-16:15

      اقای فرمانداروضع مالی ات خوبه که چنین مصاحبه ای میکنید دولت تدبیر امید شما چه کار کردکه دولت کذشته نکرد

      • سه شنبه 2 ارديبهشت 1393-2:7

        دولت روحانی اختلاس نکرد. خاوری و رحیمی دزد نداشت. هاله نور نداشت.دروغ و نیرنگ و وعده توخالی نداشت. کوتوله پروری نداشت .بازم بگم؟

      • دوشنبه 1 ارديبهشت 1393-11:31

        فرماندار فریدونکنار با اینکه خبرنگار نیست بلافاصله بد حضور در این شهر وب روابط عمومی فرمانداری این شهرستان را تاسیس کرد.
        ولی این عمل توسط دو فرماندار گذشته که ادعا خبرنگاری داشتند صورت نگرفت و ....

        • دوشنبه 1 ارديبهشت 1393-11:27

          شهرستان بندری فریدونکنار قبل از آقای حسین زاده دو فرماندار به اصطلاح خبرنگار در دولت را گذشته دید (به نامهای امید نیک نژاد و علی قاسمی) نیک نژاد را می شو د با تخفیف خبرنگار نامید ولی قاسمی به شدت سیاست زده و باندی (پایداری) عمل می کرد آقای به قول خودش خبرنگار( قاسمی) فقط شکایت کردن از خبرنگار فریدونکناری را از در تجربه خود آموخته بود و دادگاه و شکایت و ... را به رخ خبرنگاران این شهر میکشید. وی متاسفانه در عمل ضد رسانه و خبرنگار بودند .

          • دوشنبه 1 ارديبهشت 1393-10:5

            این دولت که نتونست سیب زمینی و سبزی خوردن رو تدبیر کنه...

            • سرباز گمنامپاسخ به این دیدگاه 1 0
              دوشنبه 1 ارديبهشت 1393-9:8

              از این آقا بپرسید ...
              چرا با اینکه حاشه داشت برگشت فریدونکناار؟
              ... هر استانداری که وارد مازندران میشه هر چیز را میخواهد تست کند دیواری کوتاه تر از فریدونکنارپیدا نمی کند؟

              • دوشنبه 1 ارديبهشت 1393-8:59

                برادرعزيزجقدرمفام گرفتندعزيزاست كه شده ايدمنتقددولت قبلي ومدافع دولت جديد...

                • یارانه بگیرپاسخ به این دیدگاه 4 0
                  دوشنبه 1 ارديبهشت 1393-8:56

                  شما مگر بیکارید که دارید تو رسانه ها تحلیل می نویسید جناب فرماندار بشینید کارتان را اانجام بدید مردم محروم و مظلوم از این یارانه ها دارند زندگی خودشان رو می چرخانند تو چی داری میگی .برگزاری جشن روز زن در در کاخ سعد آباد توسط خانم رئیس جمهور و ساخت استخر و سونا و جکوزی در نهاد ریاست جمهوری تو این وضیعت اقتصادی مردم میراث بدی است که توسط دولت تدبیر و امید برجای خواهد ماند وگرنه ما یارانه بگیر های واقعی این مملکت راضی هستیم از کا ر دولت دهم .مازند نومه جرات داشته باش این مطلب را بذارید

                  • دوشنبه 1 ارديبهشت 1393-7:14

                    تو کف این مطلبم که دولتی به بزرگی دولت ایران نتواند ماهی 45 هزار تومان به هر نفر بپردازد. اگر این است پس چرا اولین بار همین اقتصاد دانانی که الآ« دارند به آقای رئیس جمهور ارائه طریق می دهند به آقای کروبی ارائه طریق داده بودند که ماهی 50 هزارتومان به همه بپردازد و همین باعث شده بود که خیلی ها به ایشان رای بدهند.
                    اگه این مطلب به ضرر تولید و اقتصاد بود پس چرا کاندیداهای بعدی گفتند بیش از 50 هزار تومان می دهند و صحبت از افزایش یارانه می کردند؟
                    اگه این به نقطه ضعف و پاشنه آشیل دولت تبدیل شد پس چرا دولت سرمایه های کلانی را برای به اصطلاح سرمایه گذاری هایی که اصلاً معلوم نیست به بهره برداری می رسد یا نه اختصاص می دهد و بانک ها خود سیاست های خود را تعیین می کنند و با پول مردم به گردن کلفت ها و رانت خوارها وام های میلیاردی می دهند که ساختمان های پدیده و امثال آن را در کیش و تهران مشهد ایجاد کنند؟

                    • اصلاح طلبي عشقهپاسخ به این دیدگاه 4 1
                      يکشنبه 31 فروردين 1393-20:48

                      به اين آقاي فرماندار بگوييد در دولت قبل تر يعني دولت اصلاحات جناب خاتمي و دولت سازندگي جناب عاليجناب خاكستري كه نزديك به 16 سال و اندي گذشت چه اتفاق خاصي افتاد در توليد كه شما چشم ديدن كمك به اقشار ضعيف جامعه توسط دولت احمدي نژاد نداريد. و مانع توليد را در پرداخت يارانه مي دانيد.
                      آقاي فرماندار اگرماليات سرمايه چند تا از وزراي جناب روحاني كه هر كدام بالاي 800 ميليارد تومان سرمايه دارند و ... واقعا دريافت شوند چند برابر اين رقم يارانه خواهد بود. ضمنا يادمان نرود كه همين آقايان وزير مورد اشاره و حتي جناب روحاني و غيره در دولت احمدي نژاد يارانه دريافت مي كردند.

                      • يکشنبه 31 فروردين 1393-14:13

                        منتظريم ببينيم از دولت شما چه ميراثي به جاي خواهد ماند اقاي بندپي

                        • يکشنبه 31 فروردين 1393-11:9

                          تحليل كاملا درست و حساب شده ايه نياز نيست دكتراي اقتصاد داشته باشي تا تحليل كني چون دكتراي اقتصاد محافظه كار باشي و چشمت به دست رئيس دانشگاه باشه مجبوري حرف نزني ضمنا احمدي نژاد الفباي علم اقتصاد را بلد نبود اينم حرف ما نيست حرف آقاي دانش جعفريه، ميشناسيدش ديگه!!! در اين زمينه حرف براي گفتن زياده ولي گوش شنوا نيست

                          • از خدا چه پنهانپاسخ به این دیدگاه
                            دوشنبه 1 ارديبهشت 1393-6:57

                            آقا ما که از دولت سابق دفاع نمیکنیم ما به رفتار دولت فعلی در باره یارانه ها و حذف زورا زورای یارانه بگیران اعتراض داریم

                          • يکشنبه 31 فروردين 1393-10:16

                            آقا حرف های قلمبه و بزرگتر از حدخودت می زنی اصلا میدونی پوپولیستی یعنی چه؟اگه پوپولیستی نبود تو که فرماندار نمیشدی... اصلا از اقتصاد چیزی میدونی؟ دیگه خواهشا به اندازه قد و قواره خودت مصاحبه کن و مطلب بزن

                            • يکشنبه 31 فروردين 1393-8:44

                              از اين آقا بپرسيد پوپوليستي يعني چي؟

                              • علی رستمیپاسخ به این دیدگاه 7 1
                                يکشنبه 31 فروردين 1393-8:30

                                والله اگه 24 خرداد بیاید با این برنامه و عزل و نسب ها اگر شرکت کنم دیگه به دولت تدبیر رای نمیدهم . ببخشید رایم را پس نمیخواهم پای اشتباهم هستم . لطفا جناب دکتر بفرمایند این همه پول کجا میرود تا دیروز تحریم بودیم حالا که همه چی رو متوقف کردیم پول هم از آمریکا رسید خزانه ها که الحمدلله با فروش نفت و سر ریز شدن پول ژاپن و کر] و چین ....
                                راستی تا دیروز من خودم علیه پوتین موضع داشتم شما هم دولت سابق را متهم به روسگرایی مینمودید الان تو این وضع 20 میلیارد قرارداد با روسیه بستن شما چه بود ؟ آقای فرماندار از این اقدامات خبر ندارند ؟ اصلاحات زنده باد

                                • سوادکوهیپاسخ به این دیدگاه 1 0
                                  يکشنبه 31 فروردين 1393-8:6

                                  بیایید با همدلی و همفکری ایرانی آباد و با عشق و علاقه به مسئولین و نمایندگان محترم جهت پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی و رشادتهای شهیدان و احترام به همه مسئولین و ریاست جمهوری کذشته و حال به فرموده مقام معظم رهبری در سال 93 تلاش کنیم و آنچه حق ملت هست یارانه پرداخت شود .

                                  • يکشنبه 31 فروردين 1393-7:36

                                    آيا نسبت دادن تمام مشكلات كشوربه غير خود وديگران كار خوبي است ؟!!
                                    آيا اين دولت تمامي مشكلات را حل ميكند؟!
                                    به قولي مه چش او نخرنه.................

                                    • يکشنبه 31 فروردين 1393-7:30

                                      شما دردولت احمدی نثراد کجا بودهاید

                                      • تجاهل عارفپاسخ به این دیدگاه 12 0
                                        شنبه 30 فروردين 1393-23:11

                                        فرماندار محترم می فرمایند درمان اقتصاد بیمار ما رشد و بالندگی تولید است و مطلب را گونه یی عنوان می کنند که اگربه اصطلاح یارانه نقدی نبود رسیدن به هدف میسر می شد . سوال های ما این است :
                                        1- سال های سال گذشت و یارانه ای در کار نبود ، پس چرا در این همه سال تولید ما درمان نشد ؟
                                        2- برای اولین بار در نیم قرن اخیر بنا شد از صد در صد درآمد نفت متعلق به مردم فقط ده درصد را مردم با دست خود هزینه کنند و بقیه که 90 در صد است را دولت برایشان خرج کند . آیا این بی انصافی نیست که تورم در کشور را به همین ده در صد مربوط می کنیم؟
                                        3- آیا پولی که دولت هزینه می کند از جنس همین پولی نیست که مردم ما از محل یارانه هزینه می کنند ؟ چطور است که پول یارانه تورم زا است ولی ولخرجی های دولت ها که هیچکس را یارای آن نیست که انکارش کند تورم زا می شود ؟
                                        4- در پنج دهه اخیر شاید هزار میلیارد دلار پول نفت را دولت های ما هزینه کرده اند حاصل آن چه شد ؟ تولیدمان تا کجا بالنده شد ؟ صدها میلیاردپول نفت را دولت ها در ایران صرف کرده اند و دیده ایم چه شد جال اجازه میدادید این بخش ناچیز را مردم به دست خود برای خودهزینه کنند .اغراق نیست شاید برای اولین بار بود که در دهه های اخیر تاریخ ایران سهم کوچکی از پول نفت به درست ترین وجه خود هزینه گردید .
                                        5- سوء تفاهم این جاست که لفظ یارانه را به سهم کوچکی از حق مردم اطلاق کرده ایم و این برای همه غلط انداز شده است .
                                        در پایان انکار آن نمی کنم که به دولت آقای روحانی باید مردم کمک کنند و راه این است که از مردم خواسته شود حق خود از به اصطلاح یارانه را داوطلبانه، مثلا ً تا یک یا دو سال وام به دولت بدانند و دولت هم موظف شود در اولین فرصت طلب مردم را همراه با سودی درخور به آنان پرداخت نماید .
                                        آیا براستی انصاف همیشه نایاب بوده است ؟

                                        • از خدا چه پنهانپاسخ به این دیدگاه 6 0
                                          يکشنبه 31 فروردين 1393-8:16

                                          با عرض پوزش جناب فرماندار . اجرای برنامه هدف مندی قانون مصوبه نظام بود که مسیر خود را تا اجرا طی کرد . نقایصی در دولت گذشته بود قبول . که می تواند ناشی از بی تجربگی باشد اما شما به عنوان کمی اطلاعات خود را منطقی کنید .
                                          با این وضعیت مردم گرسنه با این گرانی کمر شکن رو وادار میکنید از حق خود بگذرند چه ؟ اگر می خواهید فرماندار مردم بمانید لطفا قضاوت نکنید انتقاد اینطور است که مستند باشد . مثلا من می گویم دولت قبلی در هر شرایط وجه مردم را میداد و الان دولت میخواهد همان اندک را هم بردارد شما می گویید میراث بدیست پس شما چرا گران می کنید ولی یارانه را هم حذف می کنید ؟ شما دلیل دیگری دارید بیاورید جناب فرماندار محترم .

                                        • شنبه 30 فروردين 1393-23:5

                                          چه کرد این پول ویژه،پاک و پر برکت با اقتصاد ایران و سفره ایرانی !!!


                                          ©2013 APG.ir