تعداد بازدید: 3690

توصیه به دیگران 0

يکشنبه 1 تير 1393-7:26

برگی زرین

ویدئو/تاریخ نبرد روس ها با مازندرانی ها


مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: روس ها در سده های سوم و چهارم هجری بارها و بارها به کرانه های جنوبی دریای مازندران حمله کردند.

به گفته ابن اسفندیار -تاریخ نگار نام آور تاریخ تبرستان- نخستین حمله روس ها به تبرستان در سال 298 قمری رخ داد که همزمان با قیام سادات علوی زیدی مذهب به رهبری حسن بن زید معروف به داعی کبیر بوده است و پس از پیروزی این قیام تبرستان استقلال یافت.

در این هنگام ایگور یکم -پادشاه روس- به این امید که تبرستان تازه استقلال یافته و توان چندانی در برابر قوای روس نخواهد داشت به تبرستان حمله کرد و در کرانه های نزدیک گرگان به غارت وکشتار پرداخت.

پس از انتشار این خبر داعی کبیر سپاهی را به جنگ با روس ها فرستاد. در این نبرد مازندرانیان آن چنان دلیرانه جنگیدند که اکثر روس ها کشته شدند.

چند سال پس از آن، روس ها بار دیگر با 500 کشتی به همه کرانه های ایرانی دریای مازندران از تبرستان گرفته تا اران و شروان که امروزه جمهوری آذربایجان نامیده می شود یورش آوردند، زنان و کودکان بسیاری به اسیری و بردگی گرفتند و متاسفانه اران و شروان به ویژه شهر باکو را تصرف و در آنجا کشتار و غارت بسیار کردند.

در تبرستان اما روس ها بار دیگر دچار مشکل شدند و در نبرد آمل پیکار شکست سختی تجربه کردند. نبردهای مازندرانیان با روس ها از جمله بخش های زرین و حماسی تاریخ تبرستان و مازندران و ایران است


  • دوشنبه 2 تير 1393-8:23

    ابن اسفندیار پس از ذکر هجوم دوم روس هاچنین می گوید:"...تا سالی دیگر روسان با عدد انبوه بیامدند و ساری و نواحی پنجاه هزار سوخته و خلایق را اسیر برده و بتعجیل با دریا رفته و تا بحد چشم رود بدیلمان رسیده و بعضی بیرون رفته و بعضی بدریا بوده، گیلان بشب بکنار دریا آمدندو کشتیها سوخته وآن جماعت را که بیرون بودند کشته ودیگران که بدریا بودند گریخته، شروانشاه چون ازین حال خبر یافته بود بدریا کمین فرمود وتا آخر ایشان یکی را زنده نگذاشت و تردد روسان ازین طرف منقطع شد..."

    • شان نزول !پاسخ به این دیدگاه 2 0
      يکشنبه 1 تير 1393-11:6

      آخرین جنگ بزرگ ایران و روس قریب دو قرن پیش بوده است و در آن جنگ از جمله هفده شهر قفقاز به دلیل ضعف حکومت مرکزی و عقب ماندگی ایران از خاک اصلیش جدا شد . این شهر ها امروز در شکل جمهوری آذربایجان و مستقل از روس ها مقبول الطرفین، یک کشور همسایه محسوب می شود . آخرین جنگ و شاید بزرگترین جنگ میهنی ما با کشور عراق بوده است .
      چرا از خاطرات صلح کسی چیزی نمی گوید ؟ شان نزول خاطرات جنگ را از نویسنده و کارگردان این جور مطالب باید پرسید . براستی خاطرات صلح را چه کسی باید بنویسد ؟ قدری متعادل تر اندیشه کنیم .

      • يکشنبه 1 تير 1393-7:43

        با درود بر سایت وزین مازند نومه- اطلاعات با ارزش و جالبی بود. مردم شمال از گیلان و مازندران و گلستان انسان های وارسته ، مهربان ، مهمان نواز و غیور و منحصر به فردی هستند که ایران کمتر به خود دیده است . ایران و ایرانی سربلند.


        ©2013 APG.ir