تعداد بازدید: 3847

توصیه به دیگران 2

پنجشنبه 5 تير 1393-11:22

تحلیلی بر گرایش به ساختن مردان بزرگ در میان مردم مازندران

جوان اول ساری و دو نظریه

گرایش عمومی مردم ساری به دامادی و عبوری مثبت است و آن ها را به عنوان دو فرد کاردان و پرتلاش و خوش فکر برای مدیریت ساری قبول دارند.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، احسان شریعت: چند سالی است که مردم شهرهای مازندران به نسل جدیدی از نخبگان سیاسی و اجرایی جوان رو کرده و مدیران و نمایندگانی را به عرصه سیاسی و اجتماعی معرفی کرده اند که می توان آنان را در رأس دستگاه های اجرایی و کرسی های نمایندگی و غیره مشاهده کرد.

نمونه بارز این جوانان نماینده جوان و شهرداری جوان شهر ساری است. این دو فرد که در عین جوانی،  در میان مردم ساری محبوب هستند، تاکنون نشان داده اند که می توانند از این محبوبیت در جهت پیشبرد اهداف شهر استفاده کرده ،به نجات شهرشان بشتابند.

 این نسل از نخبگان سیاسی و اجرایی مازندرانی شاخصه های متعددی دارند: آن ها سعی می کنند پرتلاش و کاری باشند، ایده های جدید برای حل مشکلات و پیشرفت منطقه خود ارائه دهند، مردمی و متواضع باشند و صد البته آنکه در نوع آراستگی ظاهری تا حدی به جوانان نسل امروز شبیه شوند.

آن ها که خود در انقلاب و دفاع مقدس حضور نداشتند، نوجوانان پس از سال های جنگ اند. دورانی که کشور می رفت تا سازندگی و اصلاح و پیشرفت را تجربه کرده و پیشرفت و تعالی را برای مردم به ارمغان آورد.

 در این ایام آن ها به تحصیل پرداخته، کار کرده و تجربه ای هر چند اندک اندوختند. در یکی دو دهه اخیر بدنه نظام اداری و سیاسی کشور پر شده بود از نسل جوانان انقلاب و دفاع مقدس که سال های پایانی کار خود را سپری می کردند. آن ها به سنی رسیده بودند که باید تجربیات شان را به جوانان آموخته، از مسند مدیریت کنار روند. به همین خاطر نسل جدید و جوانی در یکی دو دهه اخیر به منصه ظهور رسیده اندکه می تواند حافظ آرمان های انقلاب و دفاع مقدس بوده و با نیروی جوانی و احاطه بر علم و دانش در جهت رفع معضلات و پیشبرد اهداف بکوشند.

این نسل جوان مدیران در برخی از شهرهای استان مازندران همچون ساری، گرایش های اجتماعی جالب توجهی را در میان مردم ایجاد کرده است. نوعی جو عمومی که آن ها را به طور باورنکردنی محبوب مردم می سازد.

محبوبیت نماینده جوان ساری و میاندرود و همچنین شهردار جوان ساری را می شود در گفتگوهای عمومی مردم ساری مشاهده کرد. آن ها هنگامی که می خواهند در مورد شهرشان حرف بزنند، مطمئناً گریزی به این دو جوان محبوب شهر زده و آن ها را منجی ساری معرفی می کنند.

البته هستند کسانی که دل خوشی از هیچ کدام از این دو جوان ندارند، اما در کل باید اعتراف کرد گرایش عمومی مردم ساری به این دو فرد بسیار مثبت بوده و آن ها را به عنوان دو فرد کاردان و پرتلاش و خوش فکر برای مدیریت ساری قبول دارند.

مردم ساری با بودن این دو جوان در مسند تصمیم گیری ها احساس رضایت داشته و آن ها را نماد شهرشان می دانند. گویی سالیان سال بوده است که مردم منتظر این دو فرد بوده اند تا در شهرشان تغییرات شگرفی به وجود آورند. اکنون مردم هر تحول و پیشرفتی در شهر را ناشی از فکر و عمل این دو مسئول جوان دانسته و با وجود آن ها به آینده شهر امیدوارند.

پدیده فوق را می توان از منظر دو نظریه نگریست :

1- نظريه بزرگ مرد : مطابق این نظریه اتفاقات و روندهای مهم اجتماعی تحت تأثير افرادي برجسته است که سازنده آن رويدادها هستند. به قولی این مردان بزرگ هستند که تاريخ را مي سازند. آن ها با دوراندیشی جامعه خود را به سمت پیشرفت برده و موجبات رضایتمندی مردمان را فراهم می آورند. این مردان بزرگ خصوصیات منحصر بفردی دارند که آنان را از دیگر مردمان عادی متمایز می سازد. از این رو ویژگی های ذاتی این افراد آن ها را مستعد رهبری و مدیریت مجموعه های سیاسی و اجتماعی می سازد.

2- نظريه جبر اجتماعي و روح زمان : مطابق این نظریه نيروهاي اجتماعي، جنبش هاي اجتماعي، تغيير ارزش هاي اجتماعي و نیازهای اجتماعی به عنوان تعيين کننده رويدادهاي تاريخي شمرده مي شوند. این مردان بزرگ نیستند که می توانند وضعیت زندگی مردمان را تحول بخشند، بلکه نیازهای هر زمانه ای افراد را وادار به حرکت در جهت رفع نیازمندی ها و حرکت در مسیر پیشرفت می گرداند.

 به قول هگل "مرد بزرگ دوران كسی است كه بيان كننده اراده زمان‏ خود باشد". در اين نظريه، اين تاريخ، زمان و عوامل اجتماعي هستند كه سازنده مردان بزرگ‌اند. بر طبق نظريه روح زمان، مردان بزرگ نقش‌هايي راكه از سوي نيروهاي اجتماعي براي آنان تعيين شده است ایفا مي‌كنند. در اين ديدگاه خلق‌وخو، انگيزه و استعدادها تأثير و نفوذ كمي دارند و در برابر حركت‌ها و نيروهاي اجتماعي ضعيف‌اند و به گفته ويكتور هوگو «در اين جهان چيزي قويتر از انديشه‌اي كه زمان آن فرا رسيده باشد وجود ندارد».

در زمینه وضعیت محبوبیت دو جوان اول ساری می توان به هر دو نظریه قائل شد. جوامع در دوران مختلف به اقتضای شرایط زمانی و اجتماعی، نیازهای متعدد می یابند. جامعه ایران نیز پس از سال های انقلاب اسلامی نیازهای متعددی داشته که در طی دوران مختلف مدیران و مسئولان امر به اقتضای شرایط در رفع آن نیازها کوشیده اند. برای مثال نسل جوانان دفاع مقدس، جنگ را به پیش برده و از کیان ایران اسلامی دفاع کرده اند. به همین منوال در سالیان دهه هشتاد و نود خورشیدی نیز جامعه با نیازهایی مواجه است. از این رو به مدیران و مسئولانی نیاز است تا با تلاش و احاطه علمی بر آن ها بتوانند بر مشکلات فائق آمده و در رفع نیازهای اجتماعی گام های بلندی بردارند.

این جوانان محبوب دهه هشتادی، نماد نیازهای مردم این عصرند. از این رو می توان عنوان داشت که این دو جوان با قابلیت های فراوان شخصی، در موقعیتی از زمان جایگاه های مدیریتی را در دست گرفته اند که می توانند نیازهای شاخص مردم این زمان را حل کنند. آن ها نماد میل و گرایش مردم به حل مشکلات و پیشرفت شهر و دیارشان هستند. در واقع هم آن ها شهرشان را می سازند و هم مردم شهر آن ها را می سازند. از طرفی آن ها با ویژگی های فردی خود در تلاش برای رفع مشکلات و حرکت به جلو هستند. از طرف دیگر مردم نیز به وسیله سپردن امور اساسی به دست آن ها، این دو جوان را به نماد گرایش به پیشرفت مبدل ساخته اند.


  • چهارشنبه 25 شهريور 1394-21:33

    هیچکس به اندازه عبوری واس ساری کار نکرد بعضیا باش لجن چون نونشون و اجر کرد جلو دزدی هارو گرفت.اقای دامادی بنده خدا که من فک میکردم نمیتونن صحبت کنن از بس ساکت بودن.اخه چیکار کرد دامادی واس ساری؟
    لطفا منتشر کنید

    • عبوري جانمپاسخ به این دیدگاه 1 0
      سه شنبه 10 تير 1393-7:14

      آن یکی در سوز سرما این یکی در بزم و مجلس
      هردو لرزانند اما این کجا و آن کجا؟!

      این حقوق کارمندی آن حقوق مجلسی
      هر دو بستانند اما این کجا و آن کجا

      • يکشنبه 8 تير 1393-9:13

        عزيزانم! ساري مركز استان است بايد نماينده اي با تحصيلات عالي و فردي عالم داشته باشد تا شان و عظمت جامعه اش را نشان دهد. يكي به نام... و يكي هم با...دارند، خود را معرفي مي كنند اين براي مركز استان كسر شأن است. بگذاريد عالمان و استادان علمي و فرهنگي بياند ميدان، بايد برويم سراغشان.حق ما اين نيست كه جايگاه نمايندگي را به دست افرادي ناپخته كه هنوز نملينده ي خانواده خود نيستند نمايندگي ملت را تجربه كنند.فاعتبروا يا اولي الابصار !
        خودمان بايد سرنوشتمان را تعيين كنيم.نه پول و تبليغ آقازادگان.

        • يکشنبه 8 تير 1393-8:56

          با احترامی که برای هر دو نفر قائلم باید گفت هر دو ایشان از نردبان دیگران بالا آمدن ... اگر این فرصت های مشابه برای هر جوان ساروی پیش آید همه شان یا نماینده خواهند بود یا شهردار و فرماندار . به امید شایسته سالاری

          • شنبه 7 تير 1393-18:1

            از شباهتهای این دو نفر گفتی من هم از تفاوتها :
            دامادی نماینده دوره نهم
            عیوری نماینده دوره دهم

            • يکشنبه 8 تير 1393-8:26

              اسیر عزیز فعلا دامادی نماینده مجلس هست
              شما دارید مردم را فریب میدهید تا نماینده بشید
              اینقدر پوزش میطلبیم ونصب بنرههای انچنانی
              یه ذره فکر کنید
              ممنونم

              • يکشنبه 8 تير 1393-8:2

                اسیر کلانشهرتم

                • يکشنبه 8 تير 1393-7:23

                  البته اين اقاي اسير نفرمودند دامادي نماينده دوره نهم مجلس و عبوري نماينده دوره دهم درمنزل خودش
                  ما حاميان مهندس دامادي (حمد)سراپا منتظر ورود شخص شهردار ... .به انتخابات هستيم ...

                • شنبه 7 تير 1393-17:0

                  بازم کامنتم رو نزدی
                  انصاف داشته باش
                  چندمین باره کامنتم تایید نمیشه؟
                  چرا؟

                  • شنبه 7 تير 1393-15:7

                    نیاییم بین دوجوان اختلاف بیاندازیم
                    یکبار صبحانه اقای دامادی دعوت عبوری رو رد نکرد
                    یکبار به مهمانی ناهارشون هم رفتند
                    سالن سید رسول هم علیرغم اینکه دامادی از ایشان بزرگتر هستند به سمتش رفت اما عبوری از رو صندلی بلند نشد و در موقع رفتن خداحافظی هم نکرد
                    این نشان از شخصیت وحریم شخصی افراد دارد ومادخالت وقضاوت نمی کنیم
                    مردم اگاه هستند ومی دانند
                    اما کار عبوری اجرایی است ومنبع درامد دارد ومجری قانون شهری است وخرده نمی گیریم وستایشش می کنیم اگر عملکردی دارد طبق قانون مدیریت شهری!!!
                    اما دامادی نماینده مردم هستند وکارشان پیگیری ست وقانونگذاری وبارهها پیگیریها ورزومه ایشان را به اطلاع رساندیم ...فقط در سایتها چون شهر دستمان نیست بنر نصب کنیم
                    ما ایرادمون این است البته منتقدان رو عرض می کنم وظایف رانمی دانیم
                    بر اساس غرض ورزی وبادمجان دور بشقاب چینی فقط گلایه میکنیم
                    اسیب شناسی نمی کنیم
                    مهم اتحاد مسئولین هست
                    خودم وقتی در سالن اقایان شجاعی وجعفری شورای شهر وعبوری ودامادی رو در بین مردم دیدم لذت بردم
                    نفاق ایجاد نکنیم
                    اگر دوست داریم ساری اباد شود
                    تخریب نکنیم
                    دوستان سیاسی به یک هدف واحد دارند نزدیک میشوند واتفاق خوبی هم در راه است
                    ما هم حمایت کنیم
                    متشکرم

                    • شنبه 7 تير 1393-14:56

                      عبوری اجرایی ست این را می دانیم
                      خیلی هم نه ولی خوبه
                      بزرگترین ضعف عبوری غرورشه ...مردم رابطه درست رادوست دارند

                      • شنبه 7 تير 1393-13:40

                        عبوري و عملگرايي...
                        ...

                        • شنبه 7 تير 1393-13:11

                          هر دو پوپولیست هستند.هر دو هنوز کم تجربه هستند و کم سواد.مرد کاردان و باتجربه که واقعا لیاقت نمایندگی ساری را دارد فعلا فقط دکتر یوسف نژاد

                          • شنبه 7 تير 1393-12:18

                            عملگرا بودن در فرهنگ لغت بعضی ها ظاهرا با ... مترادفه...

                            • امیر سارویپاسخ به این دیدگاه 4 3
                              شنبه 7 تير 1393-11:45

                              ای کاش عبوری عملگرا را با دامادی شعارگرا مقایسه نمی کردید! تا مازندنومه خبر رسان مازندران بماند! نه خبررسان کاندید ها!

                              • شنبه 7 تير 1393-12:11

                                این قولهارو مرد عمل داده آقا امیر
                                1- ساری کلانشهر شد ...
                                2- احداث تونل میدان امام ...
                                3- ساخت شهر بازی ...
                                4- میدان شهرآشوب ...
                                5- شهربازی ...
                                6- پارک خانواده ...
                                7- بازارچه ای دائمی در پارک خانواده برای زنان سرپرست خانوار ...
                                8- استخر روباز کنار دریا...
                                9- احیای تیم فوتبال شهرستان ساری ...
                                10- احداث تله کابین ...
                                11- بزرگترین پارک جنگلی در سکوه تپه ...
                                خواستیم چیزی نگیم نزاشتی
                                حالا شما لطف کن بگو مهندس دامادی چه قولی داده اصلا قول میده این مرد بزرگ

                                • شنبه 7 تير 1393-13:48

                                  ...خیلی ها از لج شما بادمجون دور بشقاب چین ها با دامادی مشکل پیدا کردند.

                                  • يکشنبه 8 تير 1393-8:31

                                    من کاری با دامادی ندارم که کسی با من مشکل داشته باشه عاشقش هستم کسی هم بخواد کمکش کنه دستشو میبوسم در ضمن تا جایی که من میبینم از بین دوستاش کسی باهاش مشکل نداره بلکه هر روز ارادت شون به جوان عملگرا بیشتر میشه

                            • شنبه 7 تير 1393-8:49

                              زيركي مازندنومه.....
                              متاسفم براي برخي كامنت گذاران ...!!؟؟
                              برخي ها خود را عالم تر ازمردم ميدانند...!!!؟؟
                              يه چيز برهمه مشخصه كه آدمها ميايندوميروند دولتها هم همينطور وليكن چيزي كه باقي ميماند عمل وكردار بد يا خوبشانه يادم مياد از اوان كودكي از مرحوم دامادي به نيكي يادميشد وميشودوسارويها هم به پاس اين خدمات به پسرشان راي دادند انتظارداريم ايشان جاي پدرباشند...!!؟
                              راجع به عبوري مردم ساري الان راضيند
                              هرجا مردم از فردي راضي باشند مشخصه كاركردشان مثبته
                              ومقايسه كردن اين دونفر درمازند نومه كاردستي نبود!!!؟؟
                              چون دركامتها برخي ها اخلاق را رعايت نميكنندو....
                              هرچند قضاوت با مردم كوچه وبازاره نه كاربران كه درصد بسياركمي ازمردم دربرميگيرند

                              • شنبه 7 تير 1393-8:39

                                دوست ندارم از تفرقه حرف بزنم گرچه تفاوت زیادی بین این دو میبینم ایشا الله اتفاقات خوبی رو شاهد باشیم

                                • شنبه 7 تير 1393-8:25

                                  ... آخه این مردم ما کی می خوان دست از دلسوزی های احساسی نا به جا دست بردارند

                                  • شنبه 7 تير 1393-7:4

                                    چشي بيه چشي بيه ...
                                    ناپرهيزي مازندنومه !!؟؟
                                    كاركردعبوري جوان ومحبوب القلوب سارويها برهمه مشخصه وتمامي ساروي ها ازاقشارمختلف از عبوري به نيكي يادميكننداما چي شدمازند نومه كاركردعبوري را با نماينده جوان شهرمان مقايسه كرد نميدانم..
                                    هرچند ماهي را هروقت ازآب بگيري چي ميشه..
                                    اگرهدف همدلي باشه همه استقبال ميكنند
                                    هرچند ابتكارعبوري جهت بازديدمشترك به همراه نماينده جوان شهرمان ازپروژه هاي عمراني شهر سرآغاز اين همدلي بود
                                    تا باشد ازاينجور عكسها

                                    • مهمان نوازپاسخ به این دیدگاه 0 8
                                      شنبه 7 تير 1393-7:3

                                      دامادي و عبوري اصلا چرا مقايسه ميكنيد
                                      دامادي در قلوب مردم جا دارد و عبوري در چشمان مردم
                                      ...

                                      • جمعه 6 تير 1393-22:17

                                        یعنی مازند نومه کاندیدا برا ی مجلس بعد معرفی می کنه؟

                                        • جمعه 6 تير 1393-21:52

                                          اصلا مشخص نیست ..که منظورشون چیه ؟
                                          این نظریه ها ربطی به این موضوع نداشت//
                                          بسیار پیچیده نوشتین انگار قاشقی را بر دور سر بگردانیم

                                          • جمعه 6 تير 1393-16:50

                                            بنده نظریه شما درباره این 2 جوان را قبول دارم و هر 2 جوانانی مستعد و قوی و پرکاری هستند اما از 2 جنس مختلف.به هیچ وجه نمیتوان این 2 طیف را با هم مقایسه کرد
                                            جوانی واستعداد و پر نیرو و تلاشگر در هر دو مشترک است ولی اخلاق و رفتار دامادی کجا و عبوری کجا؟؟؟
                                            ...
                                            عبوری بشدت تحت تاثیر رفتارهای ... و ظاهر گرایی است که این خصیصه در دامادی دیده نمیشود.
                                            ...
                                            در هر صورت این قیاس مع الفارق بوده و اصول قیاس رعایت نشده
                                            دامادی چه جوان اول باشد یا جوان 100 ام نماینده باشد یا بیکار محبوبیت او دربین دوستانش وصف ناشدنی است

                                            • شنبه 7 تير 1393-8:42

                                              هرچند كامنتت مشخصه از روئي حب بغضه كاري نداره برو دركوچه پس كوچه هاي شهرساري متوجه خواهي شد محبوب كيه

                                            • علی رستمیپاسخ به این دیدگاه 8 0
                                              جمعه 6 تير 1393-3:31

                                              تبلیغات انتخاباتی توسط شما کلید خورد حالا تجربه مرحوم دامادی (پدر محمد) تکرار میشه ما یه شهردار خوب رو از دست میدیم که نماینده خوبی نخواهد شد
                                              در مورد دامادی جز ژست و پرستیژ هیچ ندیدیم

                                              • جمعه 6 تير 1393-1:11

                                                درود بر دامادی و شاگردش...

                                                • پنجشنبه 5 تير 1393-23:25

                                                  درایجا می توان دو نظریه درباره مطلب آقای شریعت ارایه داد:
                                                  1:احتمالا با انتخاب آقای مقیمی به سمت دبیرمجمع نمایندگان شخص دیگری باید به جای آقای شریعت بیاید که احتمالا هم وی را بیرون خواهند انداخت پس به ناچار با تملق گویی دو نفر از شهروندان ساروی با یک تیردونشان می زند1:جلب توجه این دو نسبت به خوش
                                                  2:عدم توجه آنها نسبت به خودش
                                                  2:دومین ظریه :یک نفر به او گفت:آقا این مطلب بنویس به نام خودت بزن،به این فکرنکن درست یا اشتباه.
                                                  آقای صادقی خسته نباشی :چهارتا مطلب درست وحسابی کارکن .مازندنومه خیلی تبلیغاتی شد

                                                  • پنجشنبه 5 تير 1393-15:15

                                                    پوپولیسم به رسانه های اعتدال هم رخنه کرده


                                                    ©2013 APG.ir