تعداد بازدید: 3050

توصیه به دیگران 0

شنبه 14 تير 1393-16:35

خوشا شهری که شهردارش چنین است!

شهردار باید مسئولیت نهاد شهرداری را تنها برای خدمت به شهروندان بپذیرد، نه آنکه این جایگاه را پل و معبری برای رسیدن به سایر مناصب سیاسی بداند.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، حسین نادری، پژوهشگر: 14 تیر ماه در تقویم رسمی کشورمان به نام روز شهرداری و دهیاری ها ثبت شده است. در این یادداشت شاخص هایی به عنوان شهردار مطلوب برای شهرهای مازندران بیان شده تا ضمن بیان برخی از انتظارات شهروندان از شهرداران، تلنگری باشد به اعضا شوراهای اسلامی شهر در انتخاب یا حمایت از شهردارانی که چنین ویژگی هایی دارند.

ضرروی است نمایندگان مردم در پارلمان شهری با شاخص‌هایی همچون تخصص گرایی، داشتن طرح و برنامه، اشرافیت به مسائل و معضلات شهری با تکیه بر رویه اعتدال، میانه  روی و تعامل  گرایی، به انتخاب بهترین گزینه برای شهرداری‌ها دست زنند و پس از انتخاب از چنین شهردارانی حمایت کنند؛ شهرداری که نه پیمانکاری برای شوراها بوده و نه شهروندان و نهاد شهرداری را برای رسیدن به مناصبی دگر نخواهد و فقط شهردار باشد.

اولین گام شورای شهر و البته حساس‌ترین آن انتخاب شهرداری کارآمد برای شهر است. شهرداری که شفافیت مالی را سرلوحه کار خود قرار داده، با ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری، زمینه ساز توسعه پایدار و رونق اقتصاد شهری شود.

شهرداری که فرهنگ و باورهای بومی را شناخته، با توجه به آن المان‌های شهری را طراحی کند و مسبب تقویت سواد بصری شهروندان شود.

شهرداری که حفظ و حراست از محیط زیست که با حیات مردم ارتباط مستقیم دارد را در حیاط خلوت تصمیم گیری‌ها ذبح نکند.

شهرداری که شرایط بهره‌مندی از اوقات فراغت و آرامش شهری را فراهم آورد و آن حس لطیف شهر ما – خانه ما را از حیث آرامش نیز سبب شود.

شهرداری که توسعه مبلمان شهری را برای اقشار مختلف مردم در نظر گرفته و نیز ضرورت مناسب سازی فضای شهری برای معلولان را فراموش نکند.

شهرداری که بافت تاریخی شهر را به عنوان شناسنامه، فرهنگ و اصالت شهر برای توسعه صنعت گردشگری حفظ نموده و به همان میزان در نوسازی بافت‌های فرسوده بشتابد.

شهرداری که بهداشت شهری را برای همه شهروندان در دسترس قرار داده و امکان حداقلی برای مسافران و میهمانان شهر خود را فراهم آورد.

شهرداری که در جغرافیای شهری او، شمال و جنوب شهر صرفا یک مکان بر روی نقشه باشد و توزیع امکانات و خدمات شهری در نهایت عدالت صورت گیرد.

شهرداری که در مسئله حمل و نقل نه تنها جابجایی جمعیت ثابت شهر که حتی جمعیت شناور شهر و آینده آن را در نظر گرفته، آنگاه به توسعه زیر ساخت‌های حمل و نقل سریع، ایمن و ارزان و  نوسازی ناوگان حمل و نقل موجود اقدام کند.

شهرداری که به ضرورت بهرمندی از فناوری‌های نوین در اداره و مدیرت شهر آگاه بوده و آرمانِ شهر الکترونیک را دست یافتنی کند.

شهرداری که در حل معضلات زیست محیطی و مدیریت پسماند با تصفیه فاضلاب و بازگشت مواد قابل بازیافت به چرخه استفاده مجدد، ضمن کمک به اقتصاد شهری، زمینه ساز توسعه پایدار و به وجود آورنده شهر سبز باشد.

شهرداری که با نظارت کامل مبنی بر رعایت اصول ساخت و ساز و ایجاد ایستگاه‌های آتش نشانی و بهره‌مندی ار فناوری‌های نوین آمادگی کامل در حل بحران‌ها را داشته باشد.

شهرداری که با دانش طراحی و بهره‌مندی از معماری بومی و اسلامی سیما و منظر شهری را برای زندگی آرامش بخش شهروندان فراهم آورده، شهرداری را از یک نهاد صرفا خدماتی به یک نهاد فرهنگی و اجتماعی تبدیل کند.

شهرداری که مسئولیت نهاد شهرداری را تنها برای خدمت به شهروندان بپذیرد، نه آنکه این جایگاه را پل و معبری برای رسیدن به سایر مناصب سیاسی بداند.

اگرچه بیان بسیاری دیگر از آنچه که از شهردار و نهاد شهرداری انتظار می‌رود را توان این سطور نیست و بسیاری از آنچه که ذکر شد نیز نیاز به همراهی و همکاری نهادها و دستگاه‌های مختلف دارد، از اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا انتظار می‌رود همچنان که در انتخاب شهرداران شاخص های فوق را ملاک عمل قرار می دهند با حمایت از چنین شهردارانی، آغازگر فصل نوینی در زندگی شهروندان شوند.


  • دوشنبه 16 تير 1393-7:11

    هميشه در تمامي ادوار حرف حق را مردم ميزنند متاسفانه برخي كامنت گذاران به تعداد انگشت يك دست با يك آي پي ونامهاي مختلف مغرضانه كامنت ميذارن
    حرف راست را ازمردم بشنوين برويد كوچه پس كوچه شهربپرسين شهرداري چه ها كرده متوجه ميشوين محبوب القلوب كيه ...
    خدا را شكرمنتقدين عبوري دراين سطحند!!؟؟

    • يکشنبه 15 تير 1393-23:8

      بنظر من اولین چیزی که یک شهردار بایستی داشته باشه وفاداری به شهروندان و نمایندگانیه که به اون اعتماد کردن و شهردار ش کردن..خاطره تلخ اسفند91 قائمشهر درس بزرگیه که شورا نباید به این راحتی سکان مدیریت شهری رو بدست هر آدمی که واسه رسیدن به اهداف شومش بسپارند. ...

      • يکشنبه 15 تير 1393-21:48

        ممنونم آقای نادری
        یادداشت جالبی بود

        • يکشنبه 15 تير 1393-15:0

          شورای شهر و شهردار بهشهر بخوانند و یاد بگیرند

          • يکشنبه 15 تير 1393-14:9

            ممنون از شهردار جوان و توانایمان
            زنده باد شهر زیبای من: ساری

            • يکشنبه 15 تير 1393-13:26

              از دروغ گرایی عرشیا تا راستگویی نویسنده:
              ادعای دروغ کلانشهرشدن وفریب اذهان عمومی ،خرج های بسیار جشن های میلیونی ازجیب مردم ودل شادکردن آنان به چند خیابان آسفالت شده ،از دروغگویی احداث پارک سی کوه تپه که تنها تبلیغاتش مانده وگرنه الان روزنامه ها پر از رپرتاژبود.
              از عدم تحمل پذیری روابط عمومی شورا نسبت به نقد سازنده یک سایت محلی که ادعای موهن خواند.
              از فک وفامیل های ...
              از عضو شورایی که...
              از اینکه اعضای شورا ماه رمضان را بهانه عدم برگزاری علنی شورا می دانند .
              از محافظه کاری رییس شورا تا مهر خاموشی بردهان اعضا ،از کانال های آبهای سطحی شهرداری تا عبورندادن آب های باران و از........بازهم بگویم.خبرهای بدی در راه است

              • يکشنبه 15 تير 1393-13:18

                نصب بنر پوزش میطلبیم یادت رفت؟
                رنگ امیزی تیر برقها هم یادت رفته؟
                لانه گنجشکها!!!!
                ارابه رانی از شهرداری تا ساعت
                میدان شهر اشوب
                پارک ساحلی تجن!!
                تله کابین سه کوه تپه؟!!!
                ...
                اسفالت تا ...
                ... شن وماسه در سنگ شکن وحومه چهاردانگه؟!!!

                • غلط اندازپاسخ به این دیدگاه 1 0
                  يکشنبه 15 تير 1393-12:15

                  بسیار عالی بود
                  همه اونچه که باید یه شهردار خوب داشته باشه رو با ظرافت و زیبایی بیان نمودند.
                  تشکر از مازند نومه. و درود بر نویسنده باریک بین

                  • يکشنبه 15 تير 1393-22:17

                    کجا بودی جناب؟غیبت داشتی؟جای خالی کامنت های داغ و پر محتواتون بشدت احساس میشد.

                    • غلط اندازپاسخ به این دیدگاه 1 0
                      دوشنبه 16 تير 1393-2:2

                      این غلط انداز بدون پرداختن حق تالیف و کپی رایت از آرم اختصاصی غلط انداز استفاده می کند و آنی نیست که شما فکر می کنید. غلط انداز چندی است که خاموشی را ترجیح می دهد و لذا غلط اندازهای بدون مجوز ظهور پیدا می کنند.

                      • دوشنبه 16 تير 1393-7:51

                        بله حق با شماست.البته از نگارشش هم پیداست که مثل 99% از کامنت گذاران این سایت سطحی و کلیشه ای و البته همسو !!!! مینویسه.کلا غلط انداز یه دونه باشه..

                  • يکشنبه 15 تير 1393-7:23

                    از شعارگرايي نويسنده تا عمل گرايي شهردار
                    اقدامات شهردار ساري:
                    بازگشايي محوطه امام‌زاده يحيي -كمربندي شمالي، بازگشايي ميانگذر شمالي، طرح گردشگري تجن، نيروگاه زباله سوز، پارك 1200 هكتاري سكو تپه و چندين پارك محله اي، آغاز عمليات ميدان ابن‌شهر آشوب، روگذرها و زيرگذرهاي متعدد، اصلاحات هندسي، احداث چند كيلومتر كانال هدايت آب‌هاي سطحي ساماندهي -المان‌هاي شهري و زيباسازي شهر -انجام فعاليت‌هاي گسترده فرهنگي در محله‌هاي شهر، برپايي نمايشگاه‌ها و جشنواره‌هاي متعدد،-حذف حصار عمارت شهرداري به عنوان گام نهايي آشتي دادن شهروندان با شهرداري و در نهايت ارتقاء رتبه شهرداري ساري به درجه يازده و هموار كردن مسير براي اختصاص اعتبارات دولتي به ساري
                    خبرهاي خوشي در راه است....

                    • دوشنبه 16 تير 1393-8:46

                      انچه اقای عرشیا گفتند درست است .ولی ای کاش از چند کارشناس و متخصص حوزه شهری می پرسیدند تا ببینند چگونه بودجه شهرداری و پول مردم عزیز صرف کارهای پوپولیستی میشود . هیچ یک از طرح های اجراشده که نام برده شد اساسی و جهت حل مشکلات شهری نبوده است . به عنوان نمونه سنگ فرش کردن پیاده روها عالی است اما جزو کدام اولویت شهرداری است .با توجه به اینکه با اولین بارش راه رفتن از روی سنگفرش ها مساوی با پاشیدن اب و گل و لای از زیر این سنگفرش هاست. شاید شهروندان عزیزمان به نظر بی توجه از کنار این مسایل رد شوند ولی داوران خوبی موقع ارزیابی عملکردها هستند و ما این را به کرات دیده ایم .چشم نبندیم واقعیت ها را ببینیم


                    ©2013 APG.ir