تعداد بازدید: 4053

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 16 بهمن 1393-22:36

آذر: نمي توانيم به فضای مجازی اعتماد كنيم

مجری برنامه مشاعره تلویزیون: شعر خواندن تبديل به يك جريان شده است/هر كس مي خواهد شاعري كند، بايد قرآن را خوب بخواند/اعتماد به شيوده ارجاع و نگارش در فضای مجازی بسيار سخت است.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، محمداسماعیل بخشی سورکی: دكتر اسماعيل آذر عصر امروز با حضور در نمايشگاه كتاب مازندران، مجري برنامه مشاعره نمايشگاه بود.

عضو کمیسیون‌های علمی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حاشيه برگزاري اين مراسم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: كتابخواني يك هنر و اشاعه آن نيز يك هنر برتر است.

وي به برگزاري مشاعره در نمايشگاه كتاب مازندران اشاره كرد و اظهار داشت: همین كار نشر فرهنگ و ترويج امر كتابخواني است، چرا كه يكي از بهترين كارها اين است كه شما بتوانيد مردم را در يك مكان تجميع كنيد.

عضو کمیسیون هنر شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه اين نمايشگاه از شهر دور است اما مردم باز هم براي كتاب به اينجا آمده اند، افزود: مردم براي فرهنگ خود اهميت قائل اند و اين حضور مويد همین مطلب است.

وي ابراز داشت: شعر خواندن تبديل به يك جريان شده است و هم شاعران و هم بنده بسياري از مطالبي را كه مورد نياز نسل جوان است، در قالب مشاعره بيان مي كنيم.

آذر با بيان اينكه ما در مازندران از قديم الايام شاعران فراواني داشته ايم، افزود: در زمان حاضر نيز در شعر هر جشنواره ي استاني كه برگزار مي شود، پاره اي از شاعران طراز اول از شمال كشور حضور مي يابند.

مدیر گروه ادبیات فارسی سازمان فرهنگی اكو با اشاره به طبيعت زيباي مازندران و تاثيرگذاري آن بر روي رايحه و قريحه شعري شاعران مازندران اظهار داشت: علاقه به شعر را شما در همين نمايشگاه و در همين برنامه نيز شاهد بوديد كه عزيزان نوجوان مازندراني چقدر خوب درخشيدند.

آذر در بخش ديگري از گفتگوي خود با خبرنگاران به اهميت مطالعه در بين شعرا اشاره كرد و گفت: هر كس مي خواهد شاعري كند، بايد قرآن را خوب بخواند و مطالعه كند، چرا كه بسياري از مفاهيمي كه در اشعار ما وجود دارد برگرفته از آيات قرآن است.

وي با اشاره به پنج جلد كتاب خود در خصوص تاثير قرآن در شعر فارسي كه تا پيش از اسفند امسال به چاپ خواهد رسيد، افزود: همه شاعران فارسي زبان تحت تاثير قرآن هستند.

عضو هیئت مدیره انجمن ادبیات تطبیقی در قياس كتاب در عرصه مجازي و فضاي الكترونيك با واقعيت كتاب به شكل كاغذي اظهار داشت: متاسفانه هنوز به فضاهاي مجازي از نظر علمي نمي توانيم اعتماد كنيم.

وي گفت: اعتماد به شيوده ارجاع و نگارش اين فضاها بسيار سخت است اما طي جلسات متعدد كه در سازمان اسناد و مطالعه ملي داشته ايم ، بحث هايي هم در اين خصوص مطرح شده است كه اميدواريم با كمك همديگر بتوانيم به بهبود اين فضا كمك كنيم.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: همه معلمان بايد كمك كنند تا با درست نوشتن و درست تفهيم كردن مطلب در حوزه فضاي مجازي شاهد تحول خوبي در اين عرصه باشيم.

آذر به تغيير نوشتاري بعضي از حروف و كلمات در نوشتار و كتاب ها نيز اشاره كرد و گفت: هر نوع تغييري در خط ما مي تواند يك آسيب باشد، اگر بخواهيم تغيير در خط ايجاد كنيم نمي توان حافظ و سعدي را تغيير دهيم و مهم هم نيست كه چه تعداد نفر تاكنون اينكار را انجام دهند اما بايد دانست كه اگر قرار است تغييري در خط ايجاد شود، اين وظيفه فرهنگ است.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر كمبود شعر خوب در راستاي تشويق مردم به امر مطالعه نيز اظهار داشت: شعر مي تواند اخلاق فردي را تغيير دهد و در جهت درست آن را هدايت كند، وقتي مي خوانيم" تو نيكي مي كن و در دجله انداز ، كه ايزد در بيابانت دهد باز" يعني در واقع يك شعار انساني را مطرح مي كنيم.

اين استاد دانشگاه با تاكيد بر اينكه شعر گفتن نيازمند مطالعه بسيار است، افزود: شاعر خوب بايد شعر از رودكي تا حافظ و سعدي و عصر معاصر را بخواند و آگاهي خود را بالا ببرد چرا كه قريحه و ذوق شعري را همه دارند.

 آذر همچنين به شاخص بودن غزل در بين وزن هاي شعري تاكيد كرد و ابراز داشت: هميشه غزل مورد توجه شاعران و مخاطبان بوده است، حتي در قصيده شما مطلع را با تغزل كه به آن تشبيب مي گويند آغاز مي كنيد، يعني در قصيده نيز غزل گونه داخل در مطلب مي كنند.

وي با بيان اينكه من هر شعري را كه خوب باشد مطالعه مي كنم و دوست دارم افزود: در شعر معاصر آثارسيدحسن حسيني را دوست دارم.

آذر ادامه داد: باز هم عرض مي كنم كه بين قالب هاي شعري غزل رافت بيشتري دارد و غزل شعر معاصر هم در كمتر از ده قطعه خود را معرفي مي كند.

در پايان اين مراسم از نفرات برتر مشاعره قدردانی شد

* مطلب مرتبط:

فرماندار آمل: اهل مطالعه نیستم

استقبال رضایت بخش نیست

من سفیر کتاب 11 سال دارم!

وضع کتاب بدتر شده است/رمان نویس بوتیک زد

معاون وزیر ارشاد: برخی سالی یک کتاب هم نمی خوانند



    ©2013 APG.ir