تعداد بازدید: 4985

توصیه به دیگران 1

شنبه 18 بهمن 1393-9:22

در نمایشگاه کتاب ساری اجرا شد:

تجلیل از مدیر انتشارات شلفین

 بزرگ نیا: روزنامه ها و مجلات معرفت سطحي را منتقل مي كنند، اما عمقي كه شما در كتاب مي يابيد هيچ گاه در مجله و رسانه وجود ندارد/عمادی: بخش مهمي از كتاب هايي كه نشر شلفين منتشر كرده است به عنوان كتاب هاي مرجع مورد استفاده قرار مي گيرد.


مازندنومه؛ سرویس فرنگی و هنری، محمداسماعیل بخشی سورکی: در پنجمين روز برپايي نمايشگاه كتاب مازندران آيين تجليل از خادمان نشر استان به همت نهادكتابخانه هاي عمومي استان مازندران برگزار و از خانم فريده يوسفي به عنوان يكي از خادمان اين عرصه تقدير شد.

عبدالحسين باقري –سرپرست نهاد كتابخانه هاي عمومي استان مازندران-در اين مراسم با بيان اينكه تجليل از فعالان عرصه كتاب و نشر به اين علت صورت مي پذيرد كه بزرگان اين عرصه به مردم معرفی و در جامعه شناخته شوند، افزود: با توجه به جمعيت استان مازندران جرو پنج استان فرهنگي كشور هستيم و اين مراسم هم در راستاي تجليل از افراد فرهيخته فرهنگي است كه تمام تلاش خود را در اين زمينه به كار گرفته اند.

وي با بيان اينكه اين مراسم به صورت نمادين نيست، بلكه فرهنگ سازي براي معرفي افراد است افزود: خانم يوسفي جزو فرهيختگان استان هستند و از دستگاه هاي فرهنگي انتظار مي رود كه به عنوان ركن اصلي فرهنگ به اين موضوع بپردازند.

باقري ابراز اشت: تقدير از شخصيت هاي برجسته فرهنگي در قالب چلچراغ، چهل نفر از مفاخر فرهنگي استان را به مردم معرفي خواهد كرد كه اميدواريم در پايان سال 94 اختتاميه اين برنامه را برگزار كنيم.

وي ادامه داد: البته در نظر داريم تا گنجينه اي از آثار اين عزيزان را بايگاني كنيم تا در راستاي شناخت بيشتر مفاخر فرهنگي استان گام برداريم.

*شناخت در تاريكي موجب فرهيختگي نيست

دلاور بزرگ نيا-مديركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری- نيز در اين مراسم اظهار داشت: شايد برگزاري نمايشگاه هاي كتاب تمام وظيفه ما در ترويج امر كتابخواني نباشد، اما امر مطلوبي براي عرضه كتاب در برابر چشمان مخاطب است.

وي با بيان اينكه مخاطب با ديدن كتاب ها و جذابيت آن ناخودآگاه به سمت مطالعه آن مي رودف افزود: براي رسانه اي مانند كتاب هيچ جايگزيني نمي توان يافت، البته اين به معناي آن نيست كه رسانه هاي مجازي به كار نمي آيد، بلكه آنها هم به ما كمك مي كنند اما عمق بخشي و عميق انديشي كه كتاب در انتقال معرفت دارد، خيلي از رسانه هاي ديگر ندارند.

بزرگ نيا گفت: بسياري از انديشمندان معتقدند كه روزنامه ها و مجلات معرفت سطحي را منتقل مي كنند، اما عمقي كه شما در كتاب مي يابيد هيچ گاه در مجله و رسانه وجود ندارد.

وي با بيان اينكه امروز دور هم جمع شديم تا در مورد يكي از چهره هاي فرهيخته و روشن راي اين استان صحبت كنيم كه سالهاي سال گوشه تنگ، تاريك و سخت آموزش و هنر را پشت سر گذاشته است، افزود: خانم يوسفي پله پله آمدند تا امروز به عنوان يكي از مفاخر فرهنگي استان و چهره تاثيرگذار شناخته شده است که چنين نشستي در راستاي قدردانی از زحمات او انجام مي شود.

مديركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: اين فرهيختگي به دست نمي آيد مگر اينكه ما در فرهنگ مان به خودآگاهي شايسته اي دست يابيم، چرا كه شناخت در تاريكي موجب فرهيختگي نيست.

وي با بيان اينكه دانش آموختگي دليل فرهيختگي نيست، اظهار داشت: ممكن است دانش و اطلاعات ما افزايش يابد اما مطمئناً براي دانش آموختگي و فرهيختگي مرزي بايد قايل بود.

اين مسئول با اشاره به این که متاسفانه در راستاي كارهاي فرهنگي چون شناخت روشني از مقصد نداريم به در و ديوار مي خوريم، افزود:به همين دليل فرصت سوزي هاي زيادي دامنگير حوزه فرهنگ خواهد شد.

بزرگ نيا با بيان اينكه اين چهره هاي فرهنگي مقصد را شناخته و چراغ راه هستند، افزود: فرهنگ قلمرو وسيعي دارد كه در آن يك نويسنده تنها نقش جزء ندارد بلكه در تمام قلمرو فرهنگ تاثيرگذار است.

وي با تاكيد بر اينكه اگر از غفلت زدگي دور شويم، قطعا چهره هاي فرهنگي زيادي در استان خواهيم داشت، افزود: قدردانی از مفاخر فرهنگي به دليل اهميتي است كه ما به فرهنگ جامعه و كشور مي دهيم.

*بخش مهمي از كتاب هاي شلفين، كتاب هاي مرجع است

در ادامه اين مراسم اسدالله عمادي-شاعر، داستان نویس و نويسنده ساروی-نيز با اشاره به كتاب آداب و رسوم سوادكوه خانم يوسفي اظهار داشت: ما حلقه واسط بين نسل قديم و جديد هستيم، لذا اگر تلاشي در راستاي شناساندن اين مهم نداشته باشيم ممكن است اين سنت ها ثبت ناشده باقي بماند و بميرد.

وي گفت: به دليل انقلاب عظيم ديجيتالي وظيفه نسل ما سنگين تر شده است و بايد تلاش كرد تا در اين زمينه اثر گذار بود.

اين نويسنده مازندراني با بيان اينكه وقتي كتابي توليد مي شود، درختي از بين مي رود و زيبايي از طبيعت گرفته مي شود و در عوض آن زيبايي ديگري به فرهنگ جامعه بخشيده مي شود افزود: اگر كتاب سازي شود به اين معنا است كه ما تنها چندين درخت را نابود كرده ايم و در عوض اثري نازيبا خلق شده است.

عمادي با اشاره به سابقه يازده ساله همكاري خود با خانم يوسفي و نشر شلفين اظهار داشت: بخش مهمي از كتاب هايي كه نشر شلفين منتشر كرده است به عنوان كتاب هاي مرجع مورد استفاده قرار مي گيرد و بنده به عنوان يك علاقه مند به فرهنگ مازندران از اين كتاب ها استفاده مي كنم.

وي سه كتاب آيين باستاني، آداب و رسوم سوادكوه و تصحيح كتاب خاندان ميرعماد به قلم خانم فريده يوسفي را از جمله كتاب هاي تاثيرگذار و قابل ستايش او ارزيابي كرد.

گفتنی است در اين مراسم از زحمات خانم فریده يوسفي -مدیر انتشارات شلفین، پژوهشگر و شاعر- با اهدای گل و هدايايي قدردانی شد.

* مطلب مرتبط:

ميانگين سرانه مطالعه در استان 70 دقيقه است

آذر: نمي توانيم به فضای مجازی اعتماد كنيم

فرماندار آمل: اهل مطالعه نیستم

استقبال رضایت بخش نیست

من سفیر کتاب 11 سال دارم!

وضع کتاب بدتر شده است/رمان نویس بوتیک زد


  • علی اکبر عنایتیپاسخ به این دیدگاه 4 1
    يکشنبه 19 بهمن 1393-11:22

    درود بر سعی و تلاش و همت والای سرکار خانم یوسفی.
    وظیفه دارم به عنوان یکی از اعضای جامعه فرهنگی مازندران از ایشان سپاس و قدردانی داشته باشم. به پاس زحمات فراوانی که برای چاپ آثار متعدد در زمینه تاریخ ، ادب و فرهنگ دیار سبزمان کشیده اند. بزرگ بانوی سوادکوهی خدا قوت ، دست مریزاد استاد . انشاالله همواره سالم و برقرار باشید.

    • محمد عظیمیپاسخ به این دیدگاه 4 1
      يکشنبه 19 بهمن 1393-0:49

      خانم یوسفی تبلور همت و تلاش زنان فرهیخته مازندران در حوزه ی فرهنگ، ادبیات و گسترش کتابخوانی در مازندران و کشور هستند و باید نهادهای متولی فرهنگ به شایستگی از این بانوی فرهیخته حمایت و قدردانی نمایند. برای ایشان آرزوی سلامتی و صبوری دارم.

      • شنبه 18 بهمن 1393-19:14

        سلام. مبارک باشه. کاش اولین و آخرین نباشه.

        • شنبه 18 بهمن 1393-14:3

          مبارکا

          • شنبه 18 بهمن 1393-11:15

            درود بر بانوی فرهیخته مازندران
            امیدواریم از توانایی خانم یوسفی در فرهنگ سازی برای نسل جوان استفاده شودو آثار ایشان از طریق رسانه ها بیشتر معرفی گردد


            ©2013 APG.ir