تعداد بازدید: 6135

توصیه به دیگران 4

پنجشنبه 14 اسفند 1393-1:12

گزارشی از یک سازمان مردم نهاد روستایی

روستایی که بوی زندگی می دهد

معرفی یک سازمان مردم نهاد روستایی که کارهای مختلفی را در روستایی کوچک در قائم شهر انجام می دهد/جمع آوری و نصب سطل زباله+ رنگ آمیزی دیوارهای روستا+ پارک+ نصب منبع آب+ آموزش های هنری+ ایستگاه گپ سالمندان روستا+ جشنواره بومی و...


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، رضاشریعتی: روستای میانرود، با 50 خانوار جمعیت در جنوب شرقی شهرستان قائم شهر قرار دارد.
در این روستای به ظاهر کوچک، یک سازمان مردم نهادِ دوستدار محیط زیست فعال است که که کارهای متنوعی را از زیبا سازی محل گرفته تا فعالیت های فرهنگی و محیط زیستی دیگر اجرا می کند که می تواند الگوی سایر روستاها باشد. بهمن ذوالفقاری یکی از اعضای این NGO روستایی است که با او به گفت و گو نشستیم.

* مازندنومه: آقای ذوالفقاری بفرمایید که اسم سازمان مردم نهاد شما چیست؟
سازمان مردم نهاد دوستداران محیط زیست میانرود

مازندنومه: چه کسانی اعضای این سازمان هستند؟
هسته مرکزی این سازمان متشکل از چهار نفر است: من و برادرم جعفر ذوالفقاری، سیف الله برزگر که در انگلیس زندگی می کند و دوستعلی بهزادی که مقیم دانمارک است و هزینه ها اغلب توسط این افراد تامین می شود.

مازندنومه: یعنی مردم هزینه ای نمی کنند؟
نه این طور نیست. در برخی موارد مردم هم کمک می کنند و با یاری مردم صورت می پذیرد. مثلا در بحث ساخت مسجد که 300 میلیون تومان هزینه داشت مردم همیار بوده اند یا در مورد جمع آوری زباله ها که هفته ای دو بار این کار صورت می گیرد، در ابتدا تا دوسال این هزینه توسط ما پرداخت می شد، اما الان ماهانه مردم هزینه کمی را پرداخت می کنند و با این هزینه جمع آوری زباله ها صورت می گیرد اما در برخی موارد هزینه تنها توسط اعضا تامین شده است، مثلا نصب منبع آب جهت تامین آب آشامیدنی که توسط برادر من با هزینه 12 میلیون تومان  انجام گرفته و منقش به نام برادر شهیدمان شده است.

مازندنومه: برای این سازمان مردم نهاد روستایی چه اهدافی را تعیین کرده اید؟
ما برای این سازمان مردم نهاد اهداف کوتاه مدت و بلند مدتی را تعریف کرده ایم و بر اساس آن پیش می رویم. اولین اقدامی که صورت گرفت جمع آوری زباله ها در سطح روستا بود. ما بالغ بر 70 کیسه 50 کیلویی زباله از دروازه ورودی تا درون روستا جمع آوری کردیم اما مردم بازهم زباله را در سطح روستا می ریختند. برای فرهنگ سازی نایلون های زباله در سطح روستا توزیع کردیم اما با توجه به آنکه حیوانات تا آمدن ماشین حمل زباله نایلون ها را پاره می کردند، در مرحله بعد سطل های زباله در روستا نصب کردیم.

برای استقرار و گذران ساعات استراحت و گپ زدن پیران ده با یکدیگر، ایستگاهی را آماده کردیم تا محل استراحت آنان باشد. در حریم رودخانه محل نیز زباله ها جمع آوری و پارک کوچکی تاسیس شد.

مسطح سازی برخی مدخل های ورودی روستا ورنگ آمیزی دیوارها و درخت کاری در روستا فعالیت های اخیر ما بود. به زودی جشن بزرگی را هم به مناسبت رسیدن نوروز خواهیم داشت.

مازندنومه: کل دیوارهای روستا به همت «ان جی او»ی شما رنگ آمیزی شده است. هزینه رنگ آمیزی روستا چقدر بوده است؟
برآورد هزینه ما بالغ بر چهار میلیون تومان بوده است.

مازندنومه: و حرف آخر؟

از دیگر برنامه هایی که در روستا ترتیب داده ایم برگزاری کلاس موسیقی و خط با همکاری جمشید نیکوزاد هنرمند برجسته اهل میانرود است که که در استان شناخته  شده است. فنس کشی زمین فوتبال روستا را هم جزو برنامه آینده تشکل مان است.




  • فیس بوک مازندنومه3پاسخ به این دیدگاه
    يکشنبه 17 اسفند 1393-1:21

    صفا وصمیمیت ویکدلی مردم این محل ومدیریت ممتازاشخاص نامبرده شده ( دوبرادر ) از اصلی ترین ویژگی آبادانی یک محل و یک منطقه ودرسی به همگان وبالاتر است .

    • فیس بوک مازندنومه-2پاسخ به این دیدگاه
      يکشنبه 17 اسفند 1393-1:20

      این حرکت بسیار زیبا و ستودنیست . ...

      • فیس بوک مازندنومه-1پاسخ به این دیدگاه
        يکشنبه 17 اسفند 1393-1:20

        doustetan daram mardoome khoube rostaye man ,mardoomi ke hamishe va hamishe dar yadeshan hastam ,,dar shadiyeshan bar chmanzarha be raghs miyamam va dar ghameshan az asemane chahsmanam barane ashka mobaram .

        • يکشنبه 17 اسفند 1393-1:14

          درود بر زحمتکشان روستایی. این تشکلها باعث می شود مردم انگیزه ماندن در روستا را پیدا کنند. درود بر شما که به این موضوعات مهم می پردازید

          • صمد علیپور ريكنده پاسخ به این دیدگاه 1 0
            شنبه 16 اسفند 1393-16:19

            از ديدن اين خبر خدا مي داند كه چقدر خوشحال شدم . ديدن نام بهمن ذوالفقاري كه استاد و آموزگار نخستين مرحله و مقطع ورود من (حدود سي و پنج سال پيش ) به دنياي لذت بخش بيشتر دانستن و بيشتر خواندن ها بوده است برايم بسيار خاطره انگيز مي باشد . با ياد برادر پاسدارشهيدشان اسفنديار از اين دريچه و پنجره اي كه دوستان مازند نومه به رويمان گشوده اند به استاد عزيزم جناب بهمن ذوالفقاري درود فراوان مي فرستم و براي ايشان و ديگر يارانشان آرزوي توفيق و بهروزي و شادكامي را دارم . حين مشاهده اين خبر به ياد عبارت وزين و جاودانه ي مارتین لوتر کینگ افتادم كه در سخنراني با عنوان : من رویایی دارم مطرح كرد : " هیچ چیز خطرناک تر از این نیست که جامعه ای بسازیم که در آن بیشتر مردم حس کنند که هیچ سهمی در آن ندارند. مردمی که حس کنند سهمی در جامعه دارند از آن ( جامعه ) محافظت خواهند کرد."
            به دليل اهميت وجود نهاد هاي مدني و نيز پيامد هاي مثبت با هم بودن ، عين مطلب يكي از جامعه شناسان ( دكتر معيد فر ) جهت استفاده نقل مي شود :
            . با هم بودن ، مفهومي کلیدی و دریچه¬ای برای ترمیم جامعة جدید است. با هم بودن، خودخواهی را کم ، اعتماد متقابل را تقویت و بدبینی¬ها ¬را از ذهنیت افراد می¬ زداید و افراد را به شهروندانی قابل اعتماد بدل می¬ سازد. با هم بودن نه تنها تقویت کننده بلکه سنگ بنای یک جامعه نیز هست. نباید جلوی فرایند تشکیل جامعه ایستاد، نباید برای باهم بودن حد و مرزهای زیاد تعیین کرد و نباید با هم¬ بودن را تهدیدی برای جامعه فرض کرد. با هم بودن همانند خون در رگ¬های جامعه است. اشکالی خلاقانه از با هم بودن که این روزها توسط مردم در پارک¬ها یا هر فضای عمومی دیگری ایجاد می¬شود می¬ تواند علاوه بر افزایش نشاط اجتماعی به تقویت اجتماع مبتنی بر غریبگی کمک کند. سیاست¬های شهری موجود باید تغییر کند و جای خود را به سیاست¬ها ی سهلگیرانه تری بدهد که امکان بیشتری برای حضور جمعی آدم¬ها فراهم کند. اگر جماعتِ تنها به تعبیر رایزمن ، فردِ منزوی و توده¬ وار و غیر قابل اعتماد پدید می¬آورد باهم بودن، جامعة منسجمی را موجب می¬شود که در نهایت موجب تخفیفِ زحمت دولت و نیروهای نگاه دارنده جامعه می¬شود .


            ©2013 APG.ir