تعداد بازدید: 12714

توصیه به دیگران 4

چهارشنبه 7 دی 1384-0:0

«سپيده» صبح را نخواهد ديد

گزارشي درباره سپيده-بانوي ساروي-که با اسيد نابينا شد.


سپيده ديگر هيچ وقت بينايى اش را به دست نخواهد آورد. اين جمله را دكتر خدادوست چندرروز پيش پس از باز كردن يكى از چشمان سپيده كه ۱۴ سال پيش توسط هوويش با اسيد سوخته بود، عنوان كرد. در اين جراحى يك ساعته دكتر خدادوست به بررسى ميزان آسيب ديدگى چشم راست سپيده پرداخت.

> حادثه چگونه روى داد
سپيده كه در يكى از روستاهاى شهرستان سارى(خارکش) زندگى مى كرد توسط راننده سرويس مدرسه فريب خورد و پس از شكايت پدرش ناچار شد تا به حكم دادگاه تن به ازدواج با وى بدهد. سپيده بعد از اين ازدواج پى برد كه شوهرش همسرى به نام زليخا و يك فرزند دارد. چند ماه پس از اين ازدواج سپيده، زليخا به خانه او آمد و گفت: حاضر است در كنار او و در يك خانه زندگى كند. دو هوو زندگى را در يك خانه در حالى آغاز كردند كه زليخا سعى مى كرد با رفتارى آرام و اخلاقى خوب، اعتماد او را نسبت به خود جلب كند. سوم دى ماه سال ۱۳۷۰ زمانى كه سپيده براى انجام كارى از خانه بيرون رفته بود ناگهان از سوى هوويش با اسيد مورد حمله قرار گرفت.
بر اثر اين اسيدپاشى سپيده از ناحيه چشم، گوش، حس بويايى و زيبايى به شدت دچار آسيب شد. معالجات او در آن سال به خاطر اين كه شوهر و ديگر بستگان سپيده او را تنها گذاشته بودند، بى نتيجه و نيمه كاره رها شد و سپيده ناچار به خانه عمه اش پناه برد و زندگى غمبار خود را در كنج تنهايى آغاز كرد. سال ۱۳۷۸ با چاپ سرنوشت اين زن ستم ديده در بخش جويندگان عاطفه گروه حوادث روزنامه ايران سپيده تحت حمايت اقشار مختلف مردم، پزشكان و بيمارستان ها قرار گرفت.
همان سال بود كه دكتر على اصغر خدادوست به معاينه چشمان سپيده پرداخت و اعلام كرد چشم چپ سپيده تحت چند عمل جراحى طولانى تا چند درصد امكان بهبودى دارد و پلك چشم راست سپيده كه بر اثر اسيد سوخته بود، بايد ابتدا باز شده و سپس مورد بررسى قرار گيرد. دكتر خدادوست انجام اين جراحى ها را به چند سال بعد و زمانى كه بيمارستان تخصصى چشم او در شيراز افتتاح شود، موكول كرد. از همان سال تاكنون جراحى هاى زيبايى روى چهره سوخته سپيده آغاز شد.
> جراحى چشم
صبح روز ۱۵ آذر ماه سال جارى دكتر خدادوست پس از معاينه چشم سپيده او را براى باز كردن چشم راستش در مركز فوق تخصصى جراحى چشم ونك بسترى كرد.
سپيده در حالى كه دو تن از خبرنگاران روزنامه ايران همراه او بودند، به اين مركز جراحى وارد شد. اضطراب و دلهره تمام وجودش را پركرده بود. او در حالى كه زير لب ذكر مى گفت از خدا مى خواست تا در آن شرايط سخت و دشوار او را يارى نمايد.
او در حالى كه سعى مى كرد خود را كنترل كند، گفت: سال ها منتظر اين لحظه بودم. نمى دانيد براى كسى كه سال ها بينايى داشته چقدر سخت است كه يكباره در حادثه اى بينايى اش را از دست بدهد.
وى گفت: اين بيستمين عمل جراحى است كه روى من انجام شده است. به همين علت من از انجام عمل جراحى نگران نيستم ولى از نتيجه آن مى ترسم. مى ترسم كه مبادا اميدم را از دست بدهم. مى ترسم كه مبادا خاطره تلخ تاريكى را هميشه با خودم همراه داشته باشم.

اين زن جوان در حالى كه صدايش از هيجان مى لرزيد افزود: ديروز عصر - دوشنبه ۱۴ آذرماه- وقتى براى انجام معاينه چشمانم به مطب دكتر آزادى رفتم با ديدن دكتر خدادوست به او التماس كردم از او خواستم تا سرنوشت چشمانم را روشن كند. به او گفتم ديگر طاقت انتظار ندارم. از اين كه اين همه سال بر اثر پاشيده شدن اسيد چشم راستم از حالت طبيعى خارج و پلك هايم به هم چسبيده است، خسته شده ام. بارها بيش از ۱۰ ساعت در اتاق جراحى مانده ام و به خاطر اين جراحى هاى سخت و طولانى و دردهاى جانكاه، روحيه ام را از دست داده ام ولى به لطف خدا و تكيه بر او به زندگى ادامه داده ام به اميد اين كه روزى لااقل بخشى از روشنايى چشمانم را به دست آورم. وى گفت: نمى دانم اگر دكتر خدادوست چشم راستم را باز كند و جوابش منفى باشد چه كار بايد بكنم. ديشب تا صبح نخوابيده ام و تنها دعا كرده ام.
سپيده با گفتن اينكه كاش مادرم اينجا بود و من در كنار او آرامش مى گرفتم ساكت شد وقتى سپيده با تلفن همراه خبرنگار «ايران» به مادرش گفت: مادر تا چند دقيقه ديگر جراحى چشم من شروع مى شود. برايم دعا كن. چون دعاى مادر در حق فرزند مستجاب مى شود. پرستار بخش از سپيده خواست كه با پوشيدن لباس اتاق عمل آماده جراحى شود.
> آغاز جراحى
كادر اتاق عمل به همراه دكتر خدادوست و دكتر بهرام آزادى آماده بودند. دكتر خدادوست قبل از آغاز عمل جراحى در اتاق عمل به خبرنگار ما گفت: سعى من بر اين است تا پس از باز كردن چشم راست سپيده داخل آن را بررسى كنم. دستگاه نشانگر ضربان قلب به سپيده وصل شد. تعداد ضربان قلب كه دستگاه نشان مى داد حكايت از اضطراب سختى بود كه به وجود سپيده حاكم شده بود. دكتر خدادوست در ابتدا با تزريق چند آمپول حاوى مواد بى حسى به چشمان سپيده جراحى را آغاز كرد. در اين لحظات سپيده شروع به گريه كرد. او مى گفت: دكتر از اين كه تمام عمرم نابينا باشم، مى ترسم. دكتر خدادوست كه سعى داشت سپيده را آرام كند شكافى روى پلك بسته او باز كرد. اتاق عمل در سكوت فرورفته بود. همه چشم ها به دستان دكتر خدادوست دوخته شده بود. چند تن از كادر اتاق عمل با نگرانى چشم به چهره سوخته سپيده دوخته و از خبرنگار «ايران» در مورد چگونگى حادثه سؤال كردند.
شكاف روى پلك چشم سپيده آرام آرام عميق تر مى شد. پس از آن كه دكتر خدادوست درخواست ميكروسكوپ الكترونيكى براى بررسى داخل چشم كرد، لحظات به كندى مى گذشت پس از اين لحظات دكتر خدادوست اعلام كرد: براى سپيده نمى توان كارى كرد. در حالى كه همه به شدت از شنيدن اين جمله متأسف شده بودند، به دكتر اصرار مى كردند يك بار ديگر چشم سپيده را بررسى كند شايد اميدى باشد. دكتر خدادوست پس از پايان جراحى گفت: هدف من از باز كردن چشم سپيده اين بود كه ببينم پوسته اطراف چشم راست هنوز وجود دارد يا خير، ولى متوجه شدم پوسته با اسيد سوخته است و چشم سوخته با مژه و پلك جوش خورده است و امكان ترميم آن فعلاً وجود ندارد ولى شايد در آينده بتوانيم يك قرنيه مصنوعى به چشم راست او پيوند بزنيم. وى در مورد چشم چپ اين زن جوان گفت: چشم چپ كمى ديد دارد و اميدوارم كه در آينده بتوان ديد چشم چپ را بهبود بخشيد. سپيده وقتى پس از جراحى به اتاق ريكاورى منتقل شد به پرستارى كه از او مراقبت مى كرد با گريه گفت: اگر ازدواج نكرده اى هيچ وقت اين كار را نكن چون بر اثر ازدواج من تا اين اندازه تنها شدم.(iran-newspaper) 


  • دختری 20ساله از خوزستانپاسخ به این دیدگاه 2 0
    شنبه 29 فروردين 1394-15:51

    سلام اگه میشه ایمیل دکتر خدادوست رو واسم بفرستید. بیماری چشمی دارم. مرسی

    • سه شنبه 2 دی 1393-17:21

      سلام.من سپيده خانم ازبچكيش ميشناسم. ازخداي بزرگ تقاضا دارم به حق اين روز عزيز اول بيناييش بعدش زيباييشو رو برگردونه.خداجون نا اميدش نكن93/10/2

      • دوشنبه 13 آذر 1391-0:0

        خدا این نعمتش را از ما دریغ نکند
        بنده بخاطر بیماری پسرم توفیق زیارت ایشان را از نزدیک در بیمارستان شان در شیراز دارم با صبر و حوصله عجیبی به سوالاتم پدرانه جواب دادند. اما جالبتر از همه این بود که نرخ ویزیت ایشان با ویزیت پزشکان عادی شهرمان برابر بود و حتی برای مراجعینی که پول کافی برای پرداخت تعرفه های عمل یا ... نداشتند واحدی برای دادن تخفیف به مراجعان داشتند .وقتی خبر کسالت ایشان را از رسانه ها شنیدم اشک در چشمانم جمع شد.
        خدا نگهدار ایشان باشد که مانند ایشان در این مملکت خیلی کم داریم.

      • چهارشنبه 7 تير 1391-0:0

        سلام ببخشید من در نوشته قبلی اشتباه کردم ونوشته بودم سال 66 به بیمارستان شما مراجعه کردم ولی من سال 88مراجعه کردم نه66 دیگه چکار کنم دیدمن همین 66 میبینم88در این 16سال زندگیم هیچ دکتری نتونست واسم کاری کن من مطما هستم که شما میتونید واگه واسم کاری کنید و چشام خوب بشن بعدش من تموم عمرم مدیون شما هستم

        • اسدی تاریخ:1391/3/6پاسخ به این دیدگاه 1 0
          سه شنبه 6 تير 1391-0:0

          سلام دکترخدادوست من 16 سال هستم مرداد سال 66به بیمارستان شما مراجعه کردم ودکتر پویا معاینم کردوگفتن که چشمای من انحراف دارن واب مرواریددارن وپرده عنبیه ندارن وکفتن که باید زیر دست خود دکتر خدادوست باشین ولی اواسط مدارس بهم نوبت دادن اخه من شهرستانی هستم ونمی تونستم که بیام ولی بااین دید کمی که دارم درس خوندن سخت شده واسم من که چند ماه بعد سوم دبیرستان می شوم ورشتم تجربی ایا شماتابستان می اید ایران؟ 09376026152

          • يکشنبه 31 ارديبهشت 1391-0:0

            با سلام
            ایمیل آقای دکتر علی اصغر خدادوست را اگر میشه برام بفرستید سوال واجب دارم(مریضی چشم)
            ممنون
            این هم ایمیل من:
            nasim_darya_2005@yahoo.com

            • شنبه 16 ارديبهشت 1391-0:0

              سلام میشه بفرمایید چه طور میشه از اقای دکتر نوبت ویزیت گرفت؟
              09138257543

            • شنبه 17 دی 1390-0:0

              سلام به مازندران ومردمانش

              • مسلم دستارانپاسخ به این دیدگاه 1 0
                چهارشنبه 30 آذر 1390-0:0

                سلام لطفا با من تماس بگیرید من مسلم 23 ساله از استان فارس نیاز فوری برا صحبت با دکتر خدادوست یا منشی ایشان دارم با تشکر 09376183238

                • شنبه 26 شهريور 1390-0:0

                  khoda lanat konad pedar va madarash(zoleikha az to baede)k

                  • احسان برهانيپاسخ به این دیدگاه 0 0
                    يکشنبه 9 مرداد 1390-0:0

                    دوست دارم سبيده روببينم تااكه كاري ازدستم برميادانجام بدم.
                    09178164873

                    • وحید سعادتپاسخ به این دیدگاه 1 0
                      پنجشنبه 12 خرداد 1390-0:0

                      با سلام من تنها یک فرزند دارم که آن هم به طور مادرزادی آب سیاه دارد درمدت دوسال ونیم که خدا اورا به ماداده همه جور درمان روی وی انجام دادم می خواهم نحوه ویزت شدن توسط آقای دکتر خدادوست را برایم روشن کنید با تشکر فراوان

                      • دوشنبه 11 بهمن 1389-0:0

                        با سلام اميدوارم كه خداوند متعال چشمان سپيده را روشن سازد.لطف كنيد ادرس مطب دكتر خدادوست را برايم ايميل كنيد تا يكبار براي هميشه ويزيت بشوم و جوابم را بگيرم از شما متشكرم

                        • چهارشنبه 1 دی 1389-0:0

                          بيمارستان دكتر خدادوست

                          چشم پزشكي

                          خصوصي

                          شيراز

                          – خ زرگري – فلكه زرگري
                          6277593-6277070

                          • سه شنبه 17 فروردين 1389-0:0

                            سلان من چشمام انحراف داره یه بارعمل شده بدترشده آقای دکتر من بوشهریم کاش میتونستم بیام پییش شما کاش

                            • يکشنبه 15 فروردين 1389-0:0

                              من چندسال پیش براثرضربه یکی ازچشمهایم را از دست دادم می خواهم اقایخدادوست چشمم راعمل کند

                              • شنبه 29 اسفند 1388-0:0

                                سلام
                                خواهر زاده بنده(13ساله) يكسال پيش چشمش چاقو رفته چند بار روي شبكه چشمش عمل كردند در حال حاضر بيشتر از سه متر نمي بيند.لطف کنید آدرس يا تلفن دکتر خدادوست برام ایمیل کنید

                                • يکشنبه 20 دی 1388-0:0

                                  با سلام . لطفا اگر ايميل دكتر خدادوست را داريد براي من ايميل كنيد زيرا مدت هاست درگير يك بيماري چشمي هستم و بايد پرسشي را از ايشان بپرسم . با تشكر

                                  • يکشنبه 17 آبان 1388-0:0

                                    سلام
                                    خدادوست در شيراز است

                                    • پنجشنبه 29 مرداد 1388-0:0

                                      برای بهبودی سپیده خیلی دعا میکنم

                                      • يکشنبه 25 مرداد 1388-0:0

                                        سلام
                                        فرزندم به طور مادرزادی شبکیه چشمش کامل تشکیل نشده . بیمارستان لبافی نژاد هم برده ام . نمی دونم دیگه باید چیکار کنم . لطف کنید آدرس دکتر خدادوست برام ایمیل کنید . یا اگر کسی می تونه برام نوبت بگیره.
                                        خیلی ممنون

                                        • پنجشنبه 28 فروردين 1393-18:48

                                          سلام .معصومه خانم .خواهر زاده منم مثل بچه شما است اگر ادرس و شماره تماس از دکتر پیدا کردید لطفا به ایمیل بدید
                                          sahar2803@ymail.com

                                        • مازندنومهپاسخ به این دیدگاه 2 0
                                          دوشنبه 28 بهمن 1387-0:0

                                          درود-متاسفانه ما نشاني يا تلفن دکتر خدادوست را در اختیار نداريم اما مي دانيم در بيمارستان لبافي نژاد تهران بهترين متخصصان چشم مشغول به کار هستند و خود ما براي مداواي عزيزان مان از پزشکان معتبر آن بيمارستان بهره گيري کرديم

                                          • يکشنبه 27 بهمن 1387-0:0

                                            سلام من 3 تا دوست كم بينا دارم هميشه براي بهبوديشون دعا ميكنم خواهش ميكنم نحوه وقت گرفتن از دكتر خدا دوست رو برام ايميل كنيد منتظر جواب شما هستم تا براي دوستام خبر خوشي بدم بي نهايت سپاسگزارم

                                            • چهارشنبه 29 آبان 1387-0:0

                                              hala on havoo b zendan naeooftad

                                              • ولي صاد ق زادهپاسخ به این دیدگاه 0 2
                                                يکشنبه 12 آبان 1387-0:0

                                                با سلام من دو فرزندم نابينا هستند اگر خداوند نعمتي را از كسي بگيرد بجاي ان چيز ديگري اعطا ميفرمايد لطفا ادرس دكتر خدا دوست را برايمان بفرستيد ودر كجا ويزيت ميكند متشكرم

                                                • جمعه 14 دی 1386-0:0

                                                  سلام.کسی می دونه اون راننده ی سرویس و خانومش الان کجان و دارن چیکار می کنن؟

                                                  • دوشنبه 8 مرداد 1386-0:0

                                                    با سلام
                                                    در کنار لحظه های نبود نعمتی بایستی لحظه ها را در بود جایگزینی بهتر سر کنیم.

                                                    • پنجشنبه 7 تير 1386-0:0

                                                      ما زنها هميشه از روي هم مي گذريم همديگه رو له مي كنيم تا نردبان مردها بشيم اين هم عاقبت اين حماقت...راستي واقعا ما مالك چي هستيم كه براي نگه داشتنش اين همه ظلم مي كنيم .اين اوج توهمه كه فكر كني بچه ات زنت شوهرت جزو دارايي هاي تواند و حالاكسي اومده و اونها رو تصاحب كرده آدم چقدر مي تونه ظالم باشه ..................

                                                      • چهارشنبه 6 تير 1386-0:0

                                                        سلام ،ان الله مع الصابرين خدا همراه صبركنندگان است

                                                        • جمعه 21 ارديبهشت 1386-0:0

                                                          salam
                                                          shohare man bemarya gharnea makhroty darad ma dar ghatar zendagy mikonemm chetor mitoneem nazde doktor khodadost nobat bageerem va beaeem
                                                          ba tashakor

                                                          • شنبه 25 فروردين 1386-0:0

                                                            Vaghean dastane ghashang ama ghamgin bod, omidvaram roozi Sepideh jaan binayishono be dast biyaran mesle hameye ensanha.

                                                            • يکشنبه 24 ارديبهشت 1385-0:0

                                                              Salam

                                                              dolat baid kesani ra keh in kara mikonand
                                                              Amvaleshoon mosadrehe
                                                              Va eadaam shavanad

                                                              Enshallah


                                                              ©2013 APG.ir