تعداد بازدید: 4307

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 20 خرداد 1394-16:41

تغییر در مدیریت نهاد کتابخانه های استان؛ باقری رفت، عمرانی آمد

واحدی: شبکه‌های اجتماعی مانع کتابخوانی نیست

معاون امور مجلس نهاد کتابخانه‌‌های عمومی: مقام‌های سیاسی کشورعلاوه بر دغدغه تامین اجتماعی، بهداشت و... باید دغدغه کتابخوانی هم داشته باشند/آمار کتابخوانی در کشور ما اسفبار است/موبایل به‌صورت 24 ساعته در دست ماست و این زنگ خطر است/ هر سخنی را به دکتر شریعتی، کوروش و ... نسبت دادن باعث می‌شود از جوان ما اقیانوسی به عمق نیم‌‌سانتی‌متر باقی بماند.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، مینا محسن پور: آئین معارفه مدیر کل جدید کتابخانه های عمومی مازندران با حضور مسوولان کشوری و استانی، صبح چهارشنبه در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام محمدرضا واحدی –معاون مجلس امور کتابخانه های عمومی- ابراز داشت: اگرچه کتابخانه های عمومی در کشور ما از جایگاه درخور شأن، برخوردار نیست، ضرورت اجتماعی در همه جوامع به شمار می رود.

وی با بیان اینکه ناگزیر از تأسیس و پشتیبانی این نهاد هستیم، ابراز داشت: کتابخانه عمومی محل دانش‌افزایی مردم کوچه و بازار است.

واحدی با اشاره به برنامه های آموزشی دستگاه‌ها مختلف برای ارتقای سطح دانش کارکنان خود، گفت: کتابخانه عمومی آموزش تمام اقشار را در بر دارد.

این مسئول با بیان اینکه کتابخوانی، اصل و اساس بنیادین ارتقای علمی افراد است، ابراز داشت: در عرف بین‌الملل از کتابخانه با عنوان دانشگاه یاد می‌کنند.

وی با تاکید بر نگاه کاربردی مسئولان به کتابخانه‌ها و همچنین باور متولیان کتابخانه‌ها بر این اصل که آموزش اقشار عمومی جامعه بر عهده آنها است، افزود: کسانی که در خدمت علم هستند، با افراد بی‌خرد برابر نیستند و کتابداران باید قدردان خود باشند.

این مسوول با بیان اینکه مقام‌های سیاسی کشورعلاوه بر دغدغه تامین اجتماعی، بهداشت و... باید دغدغه کتابخوانی هم داشته باشند، تصریح کرد: آمار کتابخوانی در کشور ما اسفبار است.

معاون امور مجلس نهاد کتابخانه‌‌های عمومی گفت: با وجود ریشه فرهنگی مردم ایران، دغدغه کتابخوانی و توجه به کتاب میان افراد فرهنگی و مسئولان سیاسی وجود ندارد.

واحدی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی مانعی بر کتابخوانی نیست، ادامه داد: با اینکه این شبکه‌ها پیش از ما در اختیار دیگر کشورها بوده، اما بر کتابخوانی آنها تأثیر نگذاشته است.

وی با اشاره به استفاده کشورهای غربی از شبکه‌های اجتماعی به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده و با بیان اینکه موبایل به‌صورت 24 ساعته در دست ماست و این زنگ خطر است، افزود: شبکه های اجتماعی حس نیاز به مطالعه را در جوان ما اشباع می‌کند و باعث می‌شود جوانان سراغ کتاب نروند.

معاون امور مجلس نهاد کتابخانه های عمومی با اشاره به مواجهه افقشار مختلف با اطلاعات زیاد در حوزه گروه‌های اجتماعی و نرفتن به سمت مطالعه عمیق، گفت: هر سخنی را به دکتر شریعتی، کوروش و ... نسبت دادن باعث می‌شود از جوان ما اقیانوسی به عمق نیم‌‌سانتی‌متر باقی بماند.

واحدی با بیان اینکه هیچ چیز جای کتاب و کتابخانه را نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: تا کتابخوانی دغدغه ما نشود، به شأنی از شئون اجتماعی ما تبدیل نمی‌شود و سابقه فرهنگ‌مداری ملت ایران، پایدار نخواهد بود.

وی با بیان اینکه مازندران در برخی شاخص‌های کتابخانه از ویژگی برخوردار است، ابراز داشت: مازندران موفق به کسب رتبه دوم میان استان ها درسال گذشته شد که توانست نیم‌درصد سهم فرهنگی شهرداری‌ها را تخصیص دهد.

این مسوول با اشاره به اینکه 88 درصد از سهم نهاد کتابخانه در مازندران دریافت شده در حالی که در برخی استان‌ها این رقم به 25 درصد هم نرسیده است، تصریح کرد: برخی شاخص‌ها که در افق چشم‌انداز دیده شده در مازندران جایگاه مناسبی ندارد.

معاون امور مجلس نهادکتابخانه های عمومی با اشاره به رتبه 18 مازندران در شاخص عضویت در میان 31 استان کشور گفت: مازندران رتبه 21 در پوشش کتابخانه ای کشور و رتبه 20 در منابع دارد که نشان دهنده نیاز این استان به یک همت جدی است.

* هیچ جامعه ای با نادانی پیشرفت نمی کند

در ادامه جلسه علیرضایونسی- معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران- با تاکید بر لزوم قدردانی از مدیرانی که تلاش صادقانه داشته اند، اظهار داشت: باقری خالصانه تلاش کرده و با وجود مشکلات در بسیاری از حوزه ها، خدماتی بی منت انجام داد.

وی با بیان اینکه وجود فرهنگ شایسته و لزوم گسترش آن در جامعه سبب پاکی و فرزانگی جامعه می شود، ابراز داشت: خداوند به ما عقل، دل و وحی داده است و مجموع این ها مرکز شناخت را تشکیل می دهد.

یونسی جامعه را نیازمند تعالی مداوم دانست و گفت: جامعه باید به دنبال کسب اطلاعات مورد نیازش برود و علم کسب کند و این امر تنها با کتاب خوانی ممکن است.

معاون استاندار مازندران با بیان اینکه هیچ جامعه ای با نادانی پیشرفت نمی کند، افزود: همه جوامع پیشرفته به سمت پویایی و دانایی حرکت می کنند و عام باید به سمت معنویت و پاکی برود.

 وی در پایان گفت: همه مشکلات ما را پول حل نمی کند ولی برای رفع مشکلات نقش دارد.

در این بخش از مراسم حکم مدیر کل جدید خوانده و به او تحویل داده شد.

سخنران پایانی مرتضی عمرانی – مدیرکل جدید کتابخانه های عمومی مازندران – بود که با سپاس از مدیران پیشین و ابراز امیدواری به استفاده از تجربیات آن ها سخنانش را آغاز کرد.

وی با بیان چند آیه از قرآن و سخنان بزرگان در باب کتابخوانی، اهمیت مطالعه را خاطر نشان کرد و افزود: کتاب دروازه ای به سوی جهان دانش و کسب معرفت است و برای حفظ فرهنگ ارزشی جامعه باید فرهنگ کتابخوانی ترویج یابد.

عمرانی ادامه داد: کتابداران بیشترین نقش را در این فرضیه الهی به عهده دارند.

وی گفت: تلاش خواهد شد در حوزه کتاب از سیاست زدگی جلوگیری شود، از منزلت کتابداران و حقوق آن ها دفاع و فضای دل انگیز و آرام در کتابخانه ها برقرار شود.


  • دوشنبه 25 خرداد 1394-0:36

    با سلام و عرض ادب و تبریک خالصانه خدمت برادر عزیز جناب آقای مرتضی عمرانی ؛ کسب افتخار ارزشمند و شایسته جنابعالی بعنوان مدیر کل کتابخانه های عمومی استان مازندران را تبریک عرض می نمایم. بی شک دیدگاه های دقیق و تلاش مستمر و خالصانه شما گامی مهم و اساسی در افزایش سرانه مطالعه و کتابخوانی خواهد داشت. امیدوارم با همکاری سایر دست اندرکاران این بخش در استان و سایر شهرها این امر مهم محقق شود . ما نیز در راستای پیشرفت و سلامتی جنابعالی دعا می کنیم.

    • پنجشنبه 21 خرداد 1394-10:30

      لطفا از آقای باقری در پست مدیر کلی استفاده شود

      • شنبه 23 خرداد 1394-14:44

        واقعا چرا بعضی ها این قدر شتابزده و با حسی نگران و بسیار ناراحت نظر می دهند؟ باید کمی تامل کرد. قطعآ منافع بعضی ها از این انتخاب به خطر افتاده است و دارند دست و پا می زنند وفحاشی می کنند. کمی انصاف داشته باشید جا دوری نمی رود.الله اعلم

      • یک کتابدار دیگرپاسخ به این دیدگاه 9 0
        پنجشنبه 21 خرداد 1394-9:41

        سالها است كه نهاد كتابخانه پاركينگ منتظران وتاكسي برگشتي‌ها است، از آقاي جنّتي وزير ارشاد كه با معامله سياسي سه ماهه يك دبير كل را عوض مي كند و آقاي مختارپور را كه يك ... كتابدار ... است را سركار مي‌آورد، بهتر از اين محصولش نمي شود، شما فقط پيشينه كاري اين آقاي مدير كل جديد كه باز هم از همسايه عزيز ما بابل است و اصلاً تازگيها يك شرط اساسي هم شده را بخواهيد،
        مردم چه گناه كردند كه هركس يك استكان چاي از ...نوش جان كرده را بايد سواري بدهند؟
        آقاي استاندار، اين يكي را خيلي بد اومدي. هزينه داره، كتابخانه‌هاي ايران و استان خيلي وقته الفاتحه، سياستكده است، فرهنگي نيست

        • کتابدار گول خوردهپاسخ به این دیدگاه 9 0
          پنجشنبه 21 خرداد 1394-9:32

          هیچ یک از اعضاء انجمن خیّرین کتابخانه ساز استان در این معارفه شرکت نداشتند. حضور آقای یونسی هم ما را به تردید انداخت که چرا ؟ این بازی باخت باخت مردم در یک نهاد فرهنگی سیاست زده است، مختارپور که دبیر کل نهاد کتابخانه است، با اهرمهای سیاسی سه ماهه دبیر کل قبلی را کنار زد و در کاخ خود ساخته ذهنی خودش پنهان شد. او از کتابخانه های کشور ویرانه ای خواهد ساخت، مازندران را هم خراب‌تر می کند.

          • یک بابلی خیلی بابلیپاسخ به این دیدگاه 10 0
            پنجشنبه 21 خرداد 1394-9:30

            اینجا بابل است،
            ساری بابل است،
            آمل بابل است،
            قائمشهر بابل است،
            رامسر بابل است،
            بهشهر بابل است،
            بابل بابل است،
            استانداری بابل است،
            مازندران بابل است،
            پایتخت نارنج ، پرتقال، لیمو، خیار ، گوجه، هندوانه هم بابل است،
            ایران بابل است،
            دنیا بابل است،
            مدیر کلی فقط مال بابل است،...

            • یک بابلی کمی تا قسمتی بابلیپاسخ به این دیدگاه
              جمعه 22 خرداد 1394-10:35

              ...
              آقای عمرانی نیازی به تجربه نداشت شناسنامه باید مهر بابل خورده باشد که خورده بود
              همانگونه که مختارپور باید یک استکان چایی از...

            • کتابدار بی سر پناهپاسخ به این دیدگاه 9 0
              پنجشنبه 21 خرداد 1394-9:26

              استاد فرزانگان و مشاهیر نام یک موسّسه فرهنگی است صدها موسسه فرهنگی در مازندران داریم، طرف‌که از هشیاران بابلی است، این اسم را ثبت داد، ربطی به هیج ارگان دولتی و فرزانگان استان ندارد، هر چند سال، کرکره‌اش را ، یک شب بالا می‌زند، تا خرج سالانه‌اش در بیاید، الان پول بدی دکتر میشوی، مهندس میشوی، فرزانه می‌شوی، حالا، این آقای عمرانی مدیر روابط عمومی این دکان بود، مورچه چیه که‌ کله پاچه ‌اش باشد، و آقای مدیر این چنینی، مدیر کل کتابخانه‌ها شد، مبارک است






              ©2013 APG.ir