تعداد بازدید: 4516

توصیه به دیگران 1

شنبه 14 آذر 1394-9:26

یک پیشنهاد به مسئولان مرکز استان مازندران؛

خانه موزه خسروسینایی را بازگشایی کنید

با توجه به شخصیت و شأن والای استاد سینایی -فیلم ساز، نویسنده، شاعر، نقاش و موسیقی دان ساروی- لازم است یکی از خانه های قدیمی و با هویت تاریخی ساری را به خانه-موزه سینایی اختصاص داد.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، فتح الله گرجی: درطول تاریخ همواره هر کشوری تکامل و ترقی را در هر حوزه ای اعم از علم ، سیاست، فرهنگ و هنر مدیون تلاش پیشروان خویش می داند. از همین روست که گاه پس از گذشت قرن ها نام آنان ماندگار می ماند و مردم یادشان را گرامی می دارند.

در کنار یادآوری نام این افراد برجسته و خدمات ایشان، آدمها گاه سخت کنجکاو و مشتاق دانستن جزئیات بیشتری از زندگی آنان اند. جزئیاتی که تنها با خواندن تذکره ها و مراجعه به تاریخ ارضای شان نمی کند. آنها می خواهند ارتباط تنگاتنگی با این افراد برقرار کرده، با مکان واقعی کار و محل زیست شان از نزدیک آشنا شوند تا بتوانند حسی واقع گرایانه، نزدیک و انسانی را از شخصیت های مورد نظرشان تجربه کنند.

از همین رو امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا معمولا خانه ی مشاهیر به مکانی برای گردآوری و حفاظت آثارشان (درکنار حفظ دکوراسیون و اشیای شخصی ایشان در همان محل)بدل شده، به عنوان بخشی از میراث تاریخی و معنوی آن کشور قلمداد می شود.

به چنین مکان هایی خانه-موزه گفته می شود؛ چرا که همچون موزه ای، درِ آن به روی علاقه مندان و بازدیدکنندگان باز است و با فروش بلیت، بخشی از هزینه ی نگهداری آن مکان را نامین می کنند.

 با این که از سال 1997 انجمن بین المللی خانه-موزه بنیاد نهاده و اساسنامه اش جهانی شد، پیش از این خانه موزه ها حداقل از قرن هجدهم در بسیاری از کشورهای اروپایی وجود داشت که تا امروز باقی مانده اند.

 در بین خانه موزه ها آنهایی بیشترین اهمیت را دارند که به یک هنرمند تعلق دارند و قدیمی ترین خانه موزه های جهان متعلق به نام آوران رشته هنری است؛ خانه و محل کار افرادی چون بالزاک، بهتوون، هانس کریستیان آندرسن ، چارلز دیکنز ، میکل آنژ و ... امروزه درست به همان صورتی حفظ و نگهداری می شود که در زمان حیات هنرمندان وجود داشته است.

در همسایگی ایران نیز خانه موزه ی اقبال لاهوری -شاعر، فیلسوف و ادیب مشهور و پارسی گو- در پاکستان و خانه موزه ی رابندارت تاگور -شاعر و نویسنده ی نامی هند- دهه ها ست که مشتاقان و بازدیدکنندگان را از سراسر جهان پذیراست.

در ایران باوجود اندیشمندان و هنرمندان بسیار، از این مهم غفلت صورت گرفته و با آن که خانه های تاریخی بسیاری از بزرگان دوران معاصر یکی دو قرن اخیر هنوز سرپا مانده اند، متاسفانه تلاش برای حفظ این میراث های ارزشمند به کندی صورت می پذیرد.

 در طی این سالیان تنها چند نمونه ساماندهی شده اند: خانه موزه ی نیما در زادگاهش یوش، خانه موزه ی صبا در تهران ، خانه موزه ی ادبی شهریار، خانه موزه ی دکتر سُندوزی ، خانه موزه ی دکتر شریعتی و خانه موزه ی مکرمه قنبری در بابل که این آخری با بی مهری مسئولان درحال تخریب است، در حالی که مکرمه شهرتی بین المللی دارد و چندین اثرش در مجموعه ها و موزه های مطرح جهانی نگه داری می شود.

درحال حاضر به تدریج تعداد این خانه موزه ها افزوده می شود و  اخیراً خانه ی عزت الله انتظامی نیز به خانه موزه تبدیل شده است.

باید توجه داشت که خانه موزه جدا از اهمیت تاریخی و جایگاه فرهنگی اش به عنوان مکانی جهت جذب گردشگران در نظر گرفته می شود، چراکه شهرت آن مکان تابع شهرت هنرمند است. به همین دلیل است که می بینیم موقعی که خانه ی نیما در یوش توسط میراث فرهنگی کشور ترمیم و بازسازی شد و از هنگامی که به صورت خانه موزه درآمد، یوش یکی از پرجاذبه ترین مکان های گردشگری کشور و برای روستایی پرت و کم درآمدِ کوهستانی موجب کارآفرینی و درآمد زایی شد.

ساری به عنوان مرکز استان مازندران، یک موزه ی هنرهای معاصر هم ندارد و به خاطر داشتن چهره هایی شاخص و فرهیخته در حوزه ی فرهنگ و هنر، بایسته است که به این مهم توجه شود.

خسرو سینایی با کارنامه ای درخشان از یک عمر تلاش پر ثمر و سازنده در چندین حوزه ی هنری و شهره در سطح بین المللی، هنگامی که موزه ی سینمایی در تهران تأسیس شد، آثار هنری و ادبی از جمله دست نوشته ها، جوایز و هرآنچه را که به عنوان یادگاری از خود و در خور موزه ای تاریخی بود، در آن مکان به امانت سپرد.

همان گونه که قبلاً اشاره شد با اهمیت ترین خانه موزه ها مربوط به هنرمندان است، از همین رو با توجه به شخصیت و شأن والای استاد سینایی -فیلم ساز، نویسنده، شاعر، نقاش و موسیقی دان ساروی- لازم است یکی از خانه های قدیمی و با هویت تاریخی ساری را به خانه-موزه سینایی اختصاص داد.

 چنین خانه- موزه ای به نوعی خانه ی سینما نیز محسوب می شود و می توان در کنار جذب مشتاقان و گردشگران علاقه مند، از چنین مکانی به عنوان محلی جهت پخش آثار برتر سینمایی جهان و نیز آموزشگاه ویژه ی سینما استفاده کرد.

 برای اینکه از اهمیت شأن و جایگاه خسرو سینایی در حوزه های هنری به طور اعم و در حوزه ی سینما به طور اخص آشنا شویم، به شناخت نامه ی زندگی هنری این استاد بزرگ نگاهی می انداریم:

1- فارغ التحصیل از آکادمی موسیقی و هنرهای نمایشی (اتریش)، با دو درجه‌ی ممتاز در رشته های کارگردانی سینما و تلویزیون (رشته اصلی) و فیلمنامه نویسی (رشته جنبی) –ودریافت جایزه‌ی نقدی آکادمی (1346)
2- فارغ التحصیل –کنسرواتوارموسیقی وین–بادرجه‌ی ممتازدررشته تعلیم وتربیت موسیقی (1345)
3- دریافت دیپلم افتخار از هیئت داوران بین المللی و مجسمه –شهرفرنگ–ازآرشیوفیلم ایران
برای فیلم "آن سوی هیاهو" (در این فیلم سهراب شهید ثالث به عنوان دستیار خسرو سینایی فعالیت سینمایی اش را شروع کرد). (48-1347). در دومین جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان.
4- دریافت گلدان بلورین –ازجشنواره بین المللی–کارلویواری–(چکسلواکی) برای فیلم  "زنده باد ..." (اولین جایزه سینمایی ایران پس ازانقلاب در جشنواره های درجه A بین المللی) (1980)
5- نمایش فیلم "درکوچه های عشق" دربخش–نگاه ویژه–جشنواره‌ی سینمایی کن (فرانسه)–اولین فیلم ایرانی در بخش–نگاه ویژه کن- پس ازانقلاب– (1991)
6- فیلم "هیولای درون" : برنده جوائز–بهترین کارگردانی–و–بهترین فیلمبرداری –دردومین جشنواره‌ی فجر– (1362)
7- نمایش فیلم "هیولای درون" دربخش مسابقه‌ی جشنواره–کارلویواری–(چکسلواکی) (1984)
8-فیلم "عروس آتش" برنده جوائز–بهترین فیلمنامه–وجایزه مردم وهم زمان جایزه‌ی منتقدین سینمایی در جشنواره‌ی فجر (1379)
9-فیلم "عروس آتش" : برنده‌ی جایزه‌ی منتقدین بین المللی فیلم( فیپرشی) و جایزه‌ی "بهترین بازیگر مرد" (حمید فرخ نژاد) در جشنواره بین المللی کارلوی واری(چکسلواکی)(2000)
10- دریافت نشان –شوالیه جمهوری لهستان–ازرئیس جمهورآن کشوربرای ساخت فیلم "مرثیه‌ی گمشده" (2008)
11- دریافت نشان –افتخارهنرمند–ازوزارت فرهنگ لهستان برای ساخت فیلم "مرثیه‌ی گمشده" (2010)
12-و بسیاری جوائز دیگر از جشنواره های مختلف داخلی چون جشنواره "رشد" ، "سینمای مصلحانه" و غیره.
فعالیت های فرهنگی دیگر:
1. بیست و پنج سال تدریس کارگردانی سینمای مستند –فیلمنامه نویسی وموسیقی فیلم دردانشکده های مختلف همچون: دانشکده‌ی هنرهای دراماتیک–دانشگاه تهران (دانشکده هنرهای زیبا) - دانشگاه هنر–مدرسه‌ی عالی سینما و تلویزیون–مرکزاسلامی آموزش فیلمسازی (از 1346 تا 1371)
2. حضور در هیئت های متعدد داوری سینما خارج و داخل ایران
3. تدریس در کارگاه های متعدد فیلمسازی در شهرهای مختلف ایران
4. فیلمنامه های چاپ شده‌ی سینمایی:
A -  صورتگران عصرخون (ناشر: مرکز پژوهش های فرهنگی)
B -  سپیدجامه (ناشر: مرکز پژوهش های فرهنگی)
C -  عروس آتش (ناشر: آگه سازان)
(و بسیاری فیلمنامه های سینمایی آماده ولی چاپ نشده)
5- ترجمه های چاپ شده:
A -  سینمای پس از کمونیسم (ناشر: مرکز پژوهش های فرهنگی)
B -  فیلمسازان بزرگ جهان (ناشر: نشر امرود)
C -  جلوه های ویژه تصویری در سینما و تلویزیون (فوکال پرس)
6. مجموعه های شعر چاپ شده:
A -  تاول های لجن (ناشر: گالری هنر جدید 1342)
B -  ترانه‌ی شاپرک های سفید (ناشر: نشر امرود 1390)
C -  اتاق صورتی (ناشر: نشر امرود 1390)
و....

*مطلب مرتبط:

سفرنامه گیزلا/ از بوداپست تا بابل

 


  • كارشناس هنرپاسخ به این دیدگاه
    دوشنبه 14 دی 1394-21:10

    با نويسنده موافقم - اصولا تمدن در طول تاريخ از طريق هنر باقي مونده و از بين نرفته و به بشريت معرفي شده - اما حيف كه مسئولين به دنبال موزه و هنر نيستن!

    • دوشنبه 14 دی 1394-20:23

      30 آبان جلسه نقد و بررسی فیلم << در کوچه های عشق >> با حضور منتقدین فیلم و استاد خسرو سینایی در سینما هویزه مشهد برگزار شد. حضور جمع کثیری از دانشجویان رشته سینما باعث شد سینایی درباره همه فیلمهایش به تفصیل صحبت کند. امیدوارم برنامه ای در شهر استاد- ساری- برای ما علاقمندان به استاد سینایی و سینما هم اتفاق بیفتد <>

      • يکشنبه 13 دی 1394-18:19

        سینایی مشاور عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشوره/ بهتره برای طراحی و ساخت پارک فرهنگی- تفریحی ولایت از ایده های این استاد بزرگ بهره گرفت/ به شهردار ساری باید دست مریزاد گفت/

        • شنبه 28 آذر 1394-18:1

          دیروز به نقل از رسانه های کشور خوندم که بنیاد فارابی قرارداد فروش و پخش تلویزیونی فیلم "جزیره رنگین" به کارگردانی استاد سینایی را با تلویزیون اسلواکی منعقد کرده است. (گفتم کاش فیلمی از ساری در تلویزیون اسلواکی منعقد می شد) لازم به ذکر است که در ماه های اخیر فیلم جزیره رنگین در زمان حضور در جشنواره فیلم ونکوور کانادا با استقبال مواجه شد و بلیت های دو نوبت نمایش آن بطور کامل فروخته شده بود. در کاتالوگ آن رویداد سینمایی، فیلم آخر استاد سینایی اینگونه معرفی شده بود: "یکی از غریب ترین و شگفت انگیزترین فیلم های جشنواره ی امسال، فیلم جزیره رنگین از خسرو سینایی است".

          • سه شنبه 24 آذر 1394-21:3

            برپایی خانه موزه سینایی تحقق یک آرزوست که همه ی فرهنگ دوستان را دلشاد خواهد کرد. اما آیا این موزه به همت جناب آقای بزرگ نیا و آقای عبوری به راستی پا خواهد گرفت؟

            • سه شنبه 24 آذر 1394-20:51

              هرچه برای این مرد بزرگ انجام دهید کم کرده اید. خوشحالم که ساروی ها بی تفاوت نیستند.

              • سه شنبه 17 آذر 1394-13:36

                اخیرا با هنرمندان ساری به ارمنستان رفتیم و در خانه - موزه فیلمساز معروف پاراجانف در شهر ایروان دیدن کردیم. ان موزه که دولت ارمنستان برای فیلمساز صاحب نامشان ساخته بود بسیار با شکوه و دو طبقه بود که کلی توریست و درامد جذب میکرد. موضوعی که برایم جالب بود این بود که در انجا تابلوی عکسی بر دیوار دیدم که از سوی فیلمساز ایرانی اقای عباس کیارستمی به ان موزه هدیه داده شده بود. باعث غرورم شده بود. در ساری اینجور کارها خوب و حتی لازم است بشرط انکه مکانی انتخاب شود که شایسته ان باشد. به نظرم منزل تاریخی فاضلی مناسب و شایسته برای موزه استاد سینایی باشد.

                • يکشنبه 15 آذر 1394-21:38

                  واقعا پیشنهاد جالبی هست
                  امیدوارم

                  • يکشنبه 15 آذر 1394-16:46

                    با تشکر از نویسنده محترم واقعا ساری به یه همچنین موزه ای یا به عنوان موزه هنرهای معاصر نیاز داره همسر استاد سینایی در زمینه نقاشی از شخصیت های ممتاز بین المللیه و از داوران جشنواره نقاشی های قرآنی هم بوده امیدوارم با تاسیس این موزه بخشی از آن برای ما نقاشان دانشجو به گالری نقاشی نیز اختصاص پیدا کنه.

                    • يکشنبه 15 آذر 1394-16:18

                      پیشنهاد خوبیه. وقتی بابلی های محترم برای ننه مکرمه بانوی شهر خود خانه موزه در نظر میگیرند چرا ما ساروی ها برای نجیب زاده ی خود (بقول لهستانی ها شوالیه ی سینمای ایران) موزه ای نداشته باشیم. امیدوارم مسئولین جدی بگیرند.

                      • يکشنبه 15 آذر 1394-0:39

                        افتخار میکنم همشهری استاد سینایی هستم. راستی چه خبر از فیلمی که قرار بود شهرداری بودجه اش رو بده و سینایی بسازه؟ ظاهرا خالی بندی های شهردرای تمامی نداره. باز هم به مردم دروغ گفتند شهرداری چی ها! اینا پول شون رو برای هنر خرج نمی کنند جایی خرج می کنند که نفع شون باشه

                        • شنبه 14 آذر 1394-18:45

                          سلام- این اولین بار نیست که هنرمندان در ساری مورد بی مهری قرار میگیرن. امیدوارم مسوولین وقت محلی, با پیگیری این مسئله و بازگشایی چنین مکانی فرصت دلجویی و مسوولیت خود را نسبت به چنین هنرمندی از دست ندهند. سپاس

                          • شنبه 14 آذر 1394-18:37

                            "چه شیرین گریست خسرو" مقاله ای است که آقای "بازی برون" گوینده و نویسنده پیشکسوت رادیو و تلویزیون به بهانه نمایش فیلم مستند "دستگاه", آخرین اثر استاد خسرو سینایی فیمساز ساروی در همین سایت به نگارش درآوردند. ظاهرا این مستند درباره "دستگاهی پزشکی" است که زنده یاد دکتر سید نصیر سینایی رئیس بهداری ساری حدود یک قرن پیش برای درمان بیماران شهر خود به ساری آورده بودند. چند سال پیش استاد خسرو سینایی این دستگاه را به مسئولین شهر خود پیشکش کردند اما از آنجا که مسئولین ساری مکانی مناسب برای آن نیافته بودند, از پذیرفتن آن صرف نظر نمودند. متاسفانه مسئولین شهر بوشهر در زمان ساخت فیلم استاد سینایی در جنوب, این دستگاه را برای موزه شهر خود به امانت گرفته اند. امیدوارم با پادرمیانی مسئولین میراث, شهرداری ساری و استاد سینایی آن دستگاه قدیمی به موزه ساری باز گردد.

                            • عباس زادهپاسخ به این دیدگاه 2 3
                              شنبه 14 آذر 1394-17:15

                              جناب عبوری شهردار محترم ساری که نشان داده اند نسبت به فرهنگ و هنر حساسیت ویژه ای داشته و قصد دارند ساری را بعنوان کلان شهر معرفی نمایند و افتتاح پارک ملل از همین رویکرد نشان دارد بهتر است به این مسئله نیز توجه نمایند.

                              • يکشنبه 15 آذر 1394-18:17

                                صداي دهل از دور خوشه آقاي عزيز

                                همين آقاي عبوري و دار و دستانش نهايت بي احترامي را نسبت به ايشان داشتند، رفتار زشتي كه حتي با عذرخواهي هم قابل بخشش نيست. تا زمانيكه مطمئن نيستيد مطلبي را نشر ندهيد.

                              • شنبه 14 آذر 1394-16:54

                                مسئولین اداره کل میراث فرهنگی در کنار حفظ میراث فرهنگی گذشتگان, میراث های فرهنگی معاصر را نیز دریابند.

                                • شنبه 14 آذر 1394-14:26

                                  ey babaaa, kodom masool be chenin chizaii ahamiat mide akhe, shoma ham deletoon khoshe ha !!!


                                  ©2013 APG.ir