تعداد بازدید: 2588

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 8 اسفند 1385-0:0

در حق كارگران اجحاف می شود-نماینده آمل

دولت چگونه می پذیرد يك پيمانكار از دسترنج صدها كارگر بهره‌‏مند شود وآن ها نظاره‌‏گر باشند!


نايب رييس كميسيون حقوقي و قضايي مجلس‌‏هفتم، با انتقاد از عملكرد دولت در رابطه با نظارت بر شركت‌‏هاي پيمانكاري تامين نيروي انساني، گفت‌‏: اينكه كارگر را بيمه كنيم, دفترچه بيمه به او بدهيم و با تعيين خرج كفن و دفن، تكليف آخر عمرش را روشن كنيم، كافي نيست, بايد از كارگران در قبال ظلم و ظالم حمايت واقعي كرد.

عزت‌‏الله يوسفيان، با انتقاد شديد از عملكرد پيمانكاران تامين نيروي انساني و نحوه برخورد دستگاههاي دولتي با ‌‏آنان گفت‌‏: دستگاههاي خدمات‌‏پذير گمان نبرند كه انجام كاري همچون نظافت وزارتخانه را به پيمانكاران سپرده‌‏اند و اين پيمانكار مجاز است هرگونه كه دلش مي‌‏خواهد با كارگر رفتار كند، بلكه نهادها و وزارتخانه‌‏ها بايد بدانند كه در قبال كارگران مسوولند و بايد جلوي ظلم پيمانكاران را بگيرند.


وي وزرا و مديران دستگاههاي دولتي را مخاطب قرار دارد و گفت‌‏: هنگامي كه بر روي كف اتاق و راهروهاي اداره‌‏تان راه مي‌‏رويد و عكس‌‏تان بر روي سنگ‌‏فرش‌‏ها مي‌‏افتد، به ياد كارگراني باشيد كه اين زمين‌‏ها را نظافت كرده و برق انداخته‌‏اند و بدانيد كه اگر به آن كارگران ظلم شده باشد, شما هم مسووليد، هرچند اين ظلم با دست‌‏هاي واسطه‌‏اي به نام پيمانكار نيروي انساني صورت گرفته باشد.


نماينده آمل در مجلس‌‏هفتم، با اشاره به دسته‌‏بندي و رتبه‌‏بندي پيمانكاران نيروي انساني گفت‌‏: رتبه شركت‌‏هاي پيمانكاري ملاك نيست، اين كه پيمانكاردرجه‌‏يك قرارداد كاري را بسته‌‏است، ملاك نباشد، بلكه بايد دقت كرد كه پيمانكار كارگرش را از كجا آورده, چه مقدار حقوق و مزايا به او مي‌‏دهد و تا چه اندازه حقوقش را تضييع مي‌‏كند.


وي از اينكه دولت به بهانه كوچك شدن به پيمانكاران روي آورده را مورد انتقاد قرار داد و گفت‌‏: اگر شركتهاي خدماتي تامين نيروي انساني به كارگران ظلم مي‌‏كنند و آنان را مورد بهر‌‏ه‌‏كشي و ا ستثمار قرار مي‌‏دهند، نبايد ناديده گرفته شود، بلكه دولت بايد اين كارگران را از سلطه پيمانكاران خارج كند.


يوسفيان با اشاره به اينكه همه پيمانكاران را نبايد به يك ديد نگريست، تاكيد كرد‌‏: اگر به كارگيري نيروي كار هزينه‌‏اي روي دست دولت بگذارد، بهتر از اين است كه دين ظلم به كارگر روي دوش دولت بماند.


وي با تاكيد بر اينكه هرگز درحد ارزش و لياقت به يك كارگر حقوق پرداخت نمي‌‏شود، گفت‌‏: چه كسي مي‌‏تواند ارزش زحمات يك رفتگر يا كارگر خدماتي را با حقوق جزيي كه عرف امروز تعيين مي‌‏كند، برابر بداند.
وي استخدام رسمي را حرمت گذاشتن به كارگران دانست و گفت: در شرايط استخدام رسمي، كارگر احساس مي‌‏كند كه امنيت شغلي دارد و حقوقش را محترم شمرده‌‏اند، اما در شركتهاي پيمانكاري كارگر احساس مي كند كه اجير است و هر لحظه حقوقش تضييع مي‌‏شود.


نايب رييس كميسيون حقوقي قضايي مجلس هفتم، مسوولان و دولتمردان را مخاطب قرار داد و گفت‌‏: چگونه مي پذيريد كه در حق كارگران اجحاف كنند و يك پيمانكار از دسترنج صدها كارگر بهره‌‏مند شود و مسوولان دولتي نظاره‌‏گر باشند.


وي از مناقصه‌‏هاي دولتي انتقاد كرد و گفت‌‏: مناقصه يعني كمتر دادن و در اين شرايط، پيمانكاران را براي تضييع حقوق كارگران تحريك مي‌‏كنيم و بهانه‌‏اي براي سوء استفاده در اختيار پيمانكار تامين نيروي انساني قرار مي دهيم.
يوسفيان با انتقاد از تضييع كنندگان حقوق كارگر در هر لباس و موقعيت، گفت‌‏: دولت قوه مجريه كشور است، اما در قالب سپردن پيمان به پيمانكاران, اجازه مي دهد كه حقوق كارگر تضييع شود, اين در حالي است كه بر اساس روايات اسلامي، رجحان انساني بر انساني ديگر و ارتزاق از دسترنج ساير انسانها، خلاف باورهاي ديني اسلام است و اين اتفاق درپيمانكاري‌‏ها رخ مي‌‏دهد.(ilna)


  • مازروني ريكاپاسخ به این دیدگاه 0 0
    پنجشنبه 10 اسفند 1385-0:0

    آقاي يوسفيان كمي واقع‌بين باشيد

    فرمايشات آقاي يوسفيان آدم را ياد دم خروس و قسم حضرت عباس مي‌اندازد. همان‌گونه كه آقاي حسن نژاد گفتند حرفي كه بار انتخاباتي داشته باشد، نشاندهنده غيرواقع بودن آن است. آقاي يوسفيان انگار در اين مملكت زندگي نمي‌كنند و انگار پيمانكاران فراواني را كه اتفاقا بسياري از دوستان او هستند نمي‌شناسند. كارگر امروز بدترين ابزار بي‌اراده در دستان كارفرماهايي است كه هركدام شايد در پيشاني خود جاي مهر فراواني داشته باشند. وزارت كار امروز با تيغ دو لبه‌اي رفتار مي‌كند كه اگر كسي نداند فكر مي‌كند به فكر كارگران است، در حالي كه كارگران بالاخص قراردادي‌ها گوشت قرباني شده‌اند. آقاي يوسفيان دغدغه كار ندارند. احتمالا در اين 28 سال هم بيكاري را لمس نكرده‌اند كه سخنان شيرين اما با ته‌مايه‌هاي زهر‌آگين بيان مي‌فرمايند. شما كه مي‌دانيد پيمانكاران از كارگران مانند بردگان رفتار مي‌كنند، بردگي در ادارات و شركت‌هاي ايراني موج مي‌زند. بياييد و تماشا كنيد. بياييد و شادماني كنيد از آن همه شعارهاي انسان‌دوستانه! از آن همه شعارهايي كه برخي را متاسفانه با زيركي از شعاير ديني وام گرفته‌اند. آقاي يوسفيان: اين پيمانكاران را شما مي‌شناسيد و از جا و مكان آنها اطلاع داريد و قوانين حقوقي و قضايي را هم احتمالا مي‌شناسيد و شايد كم‌وبيش با احكام ديني هم آشنا باشيد اما بردگي در نوع متاسفانه با نام اسلامي آن در جامعه ما بيداد مي‌كند. آقاي يوسفيان بياييد بردگي را در جامعه از بين ببريم. شما مي‌دانيد چه دست‌هايي را در كار است، از دستي كه شهرام جزايري را آزاد مي‌كند و از دستي كه جنگل‌هاي مازندران را همچون جزاير جنوب كوير و لم‌يزرع مي‌سازد. دوستان بابل‌نت. حتما بگذاريد اين مطالب درج شود. به نظر من نياز به سانسور نيست. آقاي يوسفيان خط و خطوط سانسور را هم مي‌شناسند، به خاطر همين در حرف‌هاي ايشان سانسور از نوع خاص خودشان به چشم مي‌خورد.
    خدا شماره عومر هاده.
    مازروني ريكاي غمگين تهرون

    • حسن‌نژادپاسخ به این دیدگاه 0 0
      سه شنبه 8 اسفند 1385-0:0

      واقعا از ايشان بعنوان يك استاد حقوق بعيد است كه اينطور مبتدي صحبت كند و اين حرفها مختص زمان انتخابات است كه راي جمع‌كن باشد. كليه شركتهاي پيمانكاري زير نظر اداره كار و ذيحسابي ادارات در حاليكه معاونتهاي پشتيباني بر كار آنها نظارت كامل دارند انجام وظيفه ميكنند و وقوع تخلف در ميان صنوف حتي صنف نمايندگان مجلس هم اجتناب ناپذير است و همه را به يك چشم نمي‌توان نگاه كرد. با يك مثال ساده مي‌گويم آيا استخدام يك راننده با خريد يك دستگاه اتومبيل براي دولت كه در موارد زياد مورد استفاده شخصي قرار مي‌گرفت و بدليل آنكه راننده مالكش نبود هر 4 سال از رده خارج ميشد براي مملكت مقرون به صرفه‌تر است يا اينكه از شركتهاي پيمانكاري با يك چهارم هزينه اين منظور تامين شود و هم راننده چون خودش مالك است قدر ماشينش را بداند؟


      ©2013 APG.ir