تعداد بازدید: 12456

توصیه به دیگران 4

چهارشنبه 28 فروردين 1387-0:0

تاسیس استان جدید، آری یا نه؟

يادداشت تازه اي از:دکتر میلاد محقق،استاد دانشگاه،متولد رامسر


 هنوز زمزمه تشکیل استان جدید در غرب مازندران به گوش می رسد و برخی افراد با ذکر دلایلی خواستار تاسیس استان در این منطقه هستند و برای عملی ساختن این خواسته به نامه نگاری های متعدد به مقامات کشور رو آورده اند.

در این میان مردم با رویکردهای مختلف به این مسئله توجه دارند و نظرات موافق و مخالف خود را هر از گاهی در محافل منطقه ای اعلام می کنند و بیش از هر چیز نگران آینده مدیریتی مناطق خود می باشند و بیم آن را دارند که در صورت تاسیس استان جدید، مشکلات نه تنها کاهش نیابند بلکه رو به افزایش رفته و امور آنان با سختیهای بیشتری روبه رو شود.

 وقتی به فلسفه تشکیل استان جدید در کشور مراجعه می کنیم، محور آن را کم توجهی مسئولان استان نسبت به بخشی از مناطق آن می یابیم و جالب است که بدانیم و می دانیم که، کم توجهی، نشانه مدیریت ضعیف و نوعی رفتار تبعیض آمیز مسئولان نسبت به بخشی از استان است و هیچ ارتباطی با وجود نقص در تقسیمات کشوری ندارد و این موضوع بوضوح در جریان رفتار مسئولان استان مازندران نیز دیده می شود، کما اینکه در سالهای اخیر مناطق غربی استان هزینه های زیادی بابت این سوء مدیریت پرداخته اند و در این میان، شهرستان رامسر بیشترین آسیب ها را به خود دیده است.

 البته ضعف مسئولان محلی هم نباید دور از بررسی ناظران قرار گیرد که اگر مسئولان محلی با درایت و تخصصهای لازم به حل مشکلات منطقه می پرداختند و با پیگیریهای ویژه خود، نارساییهای مدیریتی مقامات استان را جبران می کردند، هیچگاه چنین مباحثی مبنی بر ضرورت تاسیس استان جدید به وجود نمی آمد.

به عنوان مثال اگر خواسته های بحق مردم غرب استان، توسط مسئولان منطقه ای سازماندهی شده و پس از اعلام به مسئولان استانی و کشوری مورد پیگیری جدی قرار می گرفت، میزان نارضایتی و تعداد ناراضیان بشدت رو به کاهش می رفت.

تصور کنید اگر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا، مسئولان اجرایی و مقامات قضایی و امنیتی - انتظامی غرب مازندران با ایجاد و برقراری انسجام اداری و مدیریتی برای رسیدن به یک روش مدیریتی بهینه، به استقبال مشکلات مردم بروند چه وضعیت مطلوبی برای اقشار مختلف مردم به وجود خواهد آمد. اگر به نحوه برخورد مسئولان محلی با مشکلات فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی و سیاسی غرب مازندران دقت نظر داشته باشید خواهید دید که هیچ گاه مسئولان مذکور از توانمندی های جمعی خود آن گونه که باید و شاید بهره مند نشده و رفتارهای مدیریتی شان با ناهماهنگی های پی در پی همراه است.

نگرانی ها زمانی افزایش می یابد که برخی از افرادی که خواستار تاسیس استان جدید هستند خود هدف این انتقادات می باشند و سوء مدیریت آنان باعث بروز نارضایتی های موجود و مرتبط با مباحث فوق شده است. در این میان افرادی هم هستند که دلسوزانه و خیرخواهانه پروژه تاسیس استا ن جدید را دنبال کرده و از همه فرصتها برای عملی ساختن آن استفاده می کنند که باید به این دسته از افراد حقایق و واقعیات را متذکر شد و آنان را نسبت به عواقب موضوع، آگاه ساخت.

 بیان موارد فوق هیچگاه به منزله اهانت به طرفداران این پروژه نیست و هدف ما از طرح این مباحث، کالبد شکافی جریان مذکور و همچنین تبیین محتوای واقعی آن است و اگر در این زمینه مذاکرات اصولی مابین موافقان و مخالفان صورت گیرد، بسیاری از ابهامات برای مردم و مسئولان برطرف خواهد شد و از این طریق راه حلهای واقعی خود را نشان خواهند داد.

به عنوان مثال، شبکه اینتر نت محل مناسبی برای طرح مباحث فوق و ارائه نظرات موافقان و مخالفان است و بدین طریق همگی خواهند توانست بدون محدودیت در این مباحث وارد شده و نظرات خود را از زوایای مختلف اظهار نمایند و بدیهی است که تصمیم گیران و مراجع قانونی نیز می توانند از این نظرات که برآمده از افکار و عقاید مختلف جامعه است، بهره برداری مناسبی انجام دهند. 

 (drmohaqeq@gmail.com)


  • حسین صحرانوردپاسخ به این دیدگاه 5 1
    يکشنبه 10 شهريور 1398-19:1

    دوستانی که ادعا دارند ساری واسه مرکز استان مناسب نیست برن تاریخچه ی ساری بزرگ رو مطالعه کنند و بعد در مورد ساری اظهار نظر کنند
    شهری که روزگاری پایتخت ایران بود و اولین استاندار ساروی یعنی جناب حسین زادگان که سکان استانداری مازندران را بر عهده گرفت ببینید چقدر از مشکلات استان حل کرد و نگاه شهری و نامردی به همانند استاندران قبلی و مخصوصا استانداران عقده ای که از بابل می اومدن نداشت
    زمانی که مردم از قزوین سمنان گیلان و چند تا شهر دیگه می اومدن ساری واسه کارهای اداریشون این همه داستان نمیگفتند

    مشکلات مردم غرب کاملا درسته و حق دارن ولی اینطور نیست که بعضی ها از شهرهای درپیتی که مرکز شهرشون برابر با کمر بندی ساری هم نیست بیان ...ائتلافی مجازی علیه ساری بزرگ شکل بدن

    • جمعه 31 خرداد 1398-16:41

      شما حرف نزنی سنگین تری

      • سه شنبه 21 اسفند 1397-6:20

        سرزمین طبرستان از جرجان تا لنکران وسعت داشت
        در دوران اسپهبدان سرزمین طبرستان تا ارتفاعات تالش گستره داشت
        در دوران علویان تا سپیدرود تماما خاک طبرستان بود و لاهیجان تحت تسلط علویان طبرستان بود

        در دوران اسپهبدان رویان و رستمدار نیز خاک طبرستان تا هوسم و ملاط لنگرود یعنی تا رودسر و هوسم گسترش داشت
        شهرستان رودسر که شامل رودسر و املش میشد در دهه دوم همین قرن از مازندران به گیلان الحاق شد
        به امید روزی که رودسر و املش عزیز ما به خاک وطن باز گردد

        • چهارشنبه 7 تير 1396-10:35

          باش رامسر و تنکابن برن گیلان فقط ما خواهان استان تالشستان در غرب گیلان هستیم بابا اونا هم حق دارن استان داشته باشن شبکه تلویزیونی با زبون هودشون داشته باشن وبعد خواهان جدایی جنوب گیلان و الحاقش به قزوین هستیم همه بودجه ها تو رشت خرج میشه خب جنوب گیلان هم حق دارن دوست دارن ببه موطن خود یعنی قزوین بپیوندن که در اینصورت چیزی از گیلان نمیمونه حتی با الحاق رامسر و تنکابن و ما مازندرانیها خواهان قسمتای جدا شده مازندران به این استان هستیم

          • يکشنبه 11 بهمن 1394-15:39

            آمل

            • پنجشنبه 22 مرداد 1394-10:2

              با سلام به همه شمالیهای عزیز من از غرب استان یعنی تنکابن زیبا هستم آنچه مسلمه فرهنگ مردمان غرب استان از محدوده نوشهر تا رودسر کنونی اعم از زبان و سبک زندگی و غیره در محدوده فرهنگ گیلمازبوده و دارای تفاوتهای اساسی با فرهنگ و سبک زندگی دوستان عزیزتر از جانم در مرکز و شرق استان هستش از این گذشته بارها و بارها من از زبان همین عزیزان شنیدم که از چالوس به اونو که رشتین ما اونها رو مازنی نمی دونیم و فکر کنم به همین دلیل هم افتضاح ترین امکانات بی اهمیت ترین مدیران از مرکز استان وقتی منصوب میشن در غرب استان رغبتی برای کار ندارند فکر می کننین واسه چی مردم دارن زمیناشون رو به تهرانیا می فروشن اونم مرغوب ترین اراضی کشاورزی رو جواب واضحه چون واسه مرکز استان اهمیتی نداره همین جریان واسه مردم شرق گیلانه البته به مراتب کمتر به این اضافه کنید دشواری دسترسی مردم غرب رو به گرفتن خدمات حاکمیتی و اداری که باید 300کیلومتر بکوبن بیان ساری و چه انسانهایی دراین راه مرگبار کشته شدن باید توجه داشته باشیم که تاسیس استان جدید به معنای تکه پاره شدن مازندران عزیز نیست بلکه تسهیل در زندگی هموطنان ایرانی خدمونه قرارنیس کشور جدیدی تاسیس بشه قرار همه زیر پرچم ایران زندگی راحت تری داشته باشیم دوستیهامون بیشتر بشه همه به نفع راحت تر زندگی کردن تعدادقابل توجهی از مردم غرب استان از برخی تعصبات خشک دست برداریم به والله قسم بسیار دوستان فرهیخته و بزرگواری رو در مرکز استان و همچنین در گیلان داریم که با هیچ چیزی معاوضه شون نمی کنیم همه مومن ایراتنی هستیم باید متحد شیم با وجود سه استان تاثیر گذار در سواحل خزر قدرت و اهمیت جدید در معادلات کشور پیدا می کنیم از تفرقه کاری درست نخواهد شد ببینید وضعیت ورزش استان رو یه تیم تولیگ برتر نداریم خبره ترین مدیران ما در استانهای جنوبی و شرق و غرب کشور براشون سرو دست میشکنن انوقت ما همه دیگرو متهم میکنیم به گیلانی و غرب استانی و غبره بخدا اون دوران گذشته یک مقدار واقع بین باشیم

              • سه شنبه 15 شهريور 1401-14:1

                گیلانی ها از قوم طبری هستند و گیلان خاک طبرستان هست و باید دوباره به طبرستان الحاق بشه
                گیلان در سال 650 قمری از طبرستان جدا شد
                زبان همه ی ما طبری هست.
                کتول: هاکردم
                گرگان: هاکردمه
                ساری:هاکاردمه
                بابل:هکردمه
                آمل:هاکردمه
                چالوس: هاکردمه
                عباس آباد: هاکردمه
                شهسوار: هکردم
                رامسر: آکردم
                لاهیجان: بوگودم
                رشت: بوکودم
                دیزان طالقان: هاکردمه
                میگون شمیرانات: آکردمه
                فارسی: کردم
                زبان طبری نوشهر و چالوس و تنکابن همان طبری مازندرانی هست و با طبری گیلانی که در رشت صحبت میشود متفاوت هست.

                • چالوس و نوشهر قلب مازندرانپاسخ به این دیدگاه 29 0
                  پنجشنبه 16 اسفند 1397-7:9

                  شرمنده ولی تا نشتارود مردم کاملا مازندرانی هستند و مازندرانی صحبت می کنتد
                  چالوس هم مازندرانی زبانند و به لهجه کلارستاقی صحبت می کنند
                  نوشهر هم مازندرانی زبانند و به لهجه کجوری صحبت می کنند
                  خود تنکابن هم مازندرانی کم نداره
                  کل مردم مازندران به مردم مازندرانی نوشهر و چالوس و کلاردشت و مرزن آباد و کلار آباد و سلمانشهر و عباس آباد و نشتارود افتخار می کنند
                  کسی نمی تونه بین مازندرانی ها تفرقه بندازه

                • دکتر صالحیپاسخ به این دیدگاه 49 10
                  شنبه 1 فروردين 1394-23:21

                  دوستان خیالپرداز غرب نشین مازندرانی به جاي مركز تعيين كردن و این توهمات زميناي خودتونو محکم وسفت بچسبين كه همش شد مال ما تهراني ها سو مدیریت درست شدنیه اما هویتتون بر باد فنا خواهد رفت.

                  • يکشنبه 22 دی 1392-13:3

                    عشق است هر چی مردمان پاک دیار گیل و دیلم (گیلان)
                    اینم وصف فخرالدین اسعد گرگانی وقتیکه به گیلان پناه میاره:
                    زمین دیلمان جایی است محکم
                    بدو در لشگری از گیل و دیلم
                    گروهی ناوک و زوبین سپارند
                    به زخمش جوشن و خفتان گذارند
                    چو دیوانند گاه کوشش ایشان
                    جهان از دست ایشان پریشان
                    سپر دارند پهناور گه جنگ
                    چو دیواری نگاریده به صد رنگ
                    ز بهر آن که مرد نام و ننگند
                    ز مردی سال و مه با هم بجنگند
                    نه آن کشور که به پیروزی گشادند
                    نه باژ خود بدان کشور نهادند
                    هنوز آن مرز دوشیزه بماندست
                    بر او یک شاه کام دل نراندست

                    • سه شنبه 21 آبان 1392-0:0

                      ایران سرزمین من سرزمین تو سرزمین ما.

                      ایران سرزمین آریایی ها سرزمین نژاد پاک آریایی ها.

                      پس زنده باد نژاده آریایی زنده باد سرزمین اریایی ایران زیبا.

                      ما پارس ها(بختیاری ها مازنی وگیلکی ) آذری ها وکرد ها و لرها از نژاد پاک آریایی هستیم همبستگی میان ما ایرانی ها کشور را رو به جلو و پیشرفت پیش خواهد برد.پس همبستگی خودمو همینجا با تمام مردم ایران با صدای بلند داد میزنم .یکی برای همه و همه برای یکی. پس زنده باد ایران زنده باد ایرانی زنده باد نژاد پاک آریایی زنده با سرزمین آریایی

                      • دوشنبه 17 آذر 1393-14:3

                        گیلانی ها و مازندرانی ها پارس نیستند اشتباه نکن

                        • يکشنبه 12 دی 1395-18:33

                          اتفاقا پارس هستند وآریایی
                          تمام اقوام ایرانی از نظر ژنتیکی به نزدیک اند .

                          • پنجشنبه 29 آذر 1397-11:34

                            نزدیکی ژنتیک درسته . ولی دلیل نمی شه که پارس باشند. این مردم یکی از اقوام ایران زمین هستند اما مردم گیلان و مازندران زبان و تاریخ و فرهنگ خودشون رو دارند.

                      • سامان_نوشهرپاسخ به این دیدگاه 29 4
                        پنجشنبه 25 مهر 1392-0:0

                        1_نبودن مدیران کارآمد استانی،رانت بازی مدیران و ...

                        2_نداشتن مدیران توانمند و بانفوذ در شهرستان ها که رفته رقته شهرستان رو منزوی میکنه

                        3_نامناسب بودن مکان مرکز استان و دسترسی سخت برای غرب نشینان

                        4_خودخواهی نابجا مرکز استان که همه چیز را برای خود میخواهد!

                        5_رفتار های نابخردانه برخی مسولین و مردم، که مثل شتر، نسبت به هم کینه دارند!! که واقعا اسف باره! نمونه بارز آن در درجه اول ساری وبعد از ان امل وبابل هستند!!!!!

                        و . . .

                        .

                        .

                        و اما این ها دلیل نمیشه که یه استان جدید زده بشه! و از مازندران جدا بشیم!!!!

                        بابا ناسلامتی از گرگان تا خود رشت همه دران به مازندرانی صحبت میکنن! زشته که بگیم گویش مون با هم فرق داره!!

                        این وسط یه سری هستن که بواسطه این که یه چیزی گیرشون بیاد دارن خودشون رو واسه تشکیل استان جدید به آب و آتیش میزنن. مطمئن باشین گیلانی ها به هیچ وجه نمیزارن رودسر از گیلان جدا بشه.خیالتون راحت باشه

                        یکم فکر کنید ببینید تشکیل یه استان کوچیک با جمعیت بسیار کم چجوری میتونه باعث پیشرفت بشه؟!

                        الان مازندران با این وسعت و جمعیتش هنوز نتوانسته افراد بانفوذی تو دستگاه های کشوری و ملی واسه جذب اعتبار داشته باشه! وای به حال این که کوچیک بشه!!

                        .

                        متاسفانه در دولت اقای احمدی نزاد مجوز های برای تشکیل شهرستان یا استان جدید، بدون هیچ گونه کارشناسی تخصصی داده میشد(خودمونی بگم کیلویی داده میشد.مثلا فریدون کنار رو یه شهرستان کردن یا کیاکلا رو گرفتن شهرستان سیمرغ کردن یا سورک ویا ... !!)!!!!

                        .

                        و اما راه حل از نظر من :



                        1_انتخاب مسولین شایسته استانی که شرق تا غرب استان را به یک چشم ببینند! امید واریم آقای فلاح بتواند از پس این کار براید

                        2_فرهنگ سازی و کنار گذاشتن کینه ها و خودخواهی ها که ضرر اصلی را همین میزند

                        3_جابجایی آرام و کم خرج مرکز استان به آمل یا شاید هم بابل(رو آرام و کم خرج تاکید میکنم)

                        4_ و ...

                        • يکشنبه 12 خرداد 1392-0:0

                          استان وقتی تاسیس میشه که شرایط داشته باشه مثل شزط جمعیت یا دوری از مرکز استان یا مسائل فرهنگی الان برای مثال استانی مثل کردستان شمالی به مرکزیت بوکان یا استان کرمان جنوبی شرایط استان شدن رو دارند

                          • چهارشنبه 4 ارديبهشت 1392-0:0

                            استانهای جدید تشکیل میشه یکیش همین استانی جدید در شمال کشوره یکی هم که صد درصد تشکیل میشه استان کردستان شمالی به مرکزیت شهرستان بوکان هست

                            • پنجشنبه 15 فروردين 1392-0:0

                              ما ساکنین غرب مازندران خواهان تاسیس استان جدید هستیم

                              • يکشنبه 13 اسفند 1391-0:0

                                سلام استان کردستان شمالی هم به مرکزیت بوکان تشکیل خواهد شد

                                • سید علی معافی مدنیپاسخ به این دیدگاه 5 4
                                  چهارشنبه 25 بهمن 1391-0:0

                                  سلام

                                  به نظر بنده جدا شدن کاری درست می باشد ولی باید مسئولیت اداره این استان جدید هم به افراد دلسوزی سپرده شود که به فکر منافع خود نباشند بلکه افزایش رفاه هم شهریان. صنعت از این منطقه دور است و فقط متکی به توریست است و یک فرد مثلا مهندس چه شغل مناسبی در محل زندگی خود پیدا می کند درنتیجه راهی تهران می شود که علاوه بر هزینه های زیاد باعث افزایش جمعیت شهر تهران هم می گردد. یک دانشگاه دولتی مناسب در این منطقه وجود ندارد. پروژه مدرسه سازی یا پروژه خط لوله آب یا گاز و از این قبیل بیشتر افراد از شرق مازندران می آیند در حالی که نیروی کاری در غرب وجود دارد. باید ابتدا زیر ساخت ها را فراهم نمود و سپس به این کار اقدام نمود هرچند مردم غرب مازندران نشان داده اند در مدیریت ضعیف نمی باشند

                                  • رضا از بابلپاسخ به این دیدگاه 33 3
                                    يکشنبه 8 بهمن 1391-0:0

                                    اي مردم خوب مازندران خاهشا يه سري به بابل بزنيد با عرض معضرت به تمام غرب استاني ها از نور تا رامسر تو اي دوست رامسري عزيز وتنكابني عزيز بنا به اينكه از مركز استان دور هستيد و اين حق را به شما مي دم كه واقعا شايد يك استان ديگر الزامي مي باشد اين بنا نشد كه اين رو بگي كه شهر هايي مثل بابل و امل بودجه دولت را بالا مي كشند مگه مسول تقسيم كردن بودجه ها در بابل هست يا در ساري مركز استان مگه بابل چي داره غرب استان نداره ان شاه الله كه غرب استان بيشتر از بابل داشته باشد كه حتما بيشتر دارد با وجود جنگلهاي زيبا وقشنگ و نمك ابرود وغيره.... ما كه حسود نيستيم فكر كنم تا حا لا به بابل نيامدي اين حرف ها رو مي زني ما با اين همه جمعيت در اين شهرستان حتي يك كمربندي نداريم و يه كمربندي داريم كه قبل از انقلاب زده شد و در ان زمان هم به عنوان كمربندي ثبت نشده بود و الان به عنوان مركز شهر به حساب مي ايد و و يك كمربندي دارن مي زنند كه الان 16 سال است دارن مي زنند و فقط تنها يك ششم ان زده شد و به علت بودجه ندادن و كم بودن بودجه معلق ماند و انصافا يك شهر با اين همه جمعيت نبايد يك كمربندي داشته باشد و مي خاستند اين كمربندي را به موزه بدن و ناگهان دولت دلش سوخت و قول داد تا دو سال ديگر به اتمام مي رسد واقعا يه كمربندي اينقدر كل كل دارد وهيچ شركتي در اين دولت ساخته نشد به جز شركت ايران خودروكه 80%كارمندان ان غير بومي و از جمله تهران مي باشند و احداث پل كشوري كه واقعا نياز بود و اول مي خاستند زير گذر بزنند كه بودجه زيادي لازم بود اين طرح معلق ماند كه قبل از ساختن اين پل انقدر ترافيك بود كه بعضي وقتها تا 4ساعت هم دراين ترا فيك گير مي افتادند و اخر مجبور شدند پل بزنند وبعضي روستاهاي كنار شهر بابل از نعمت اب اشاميدني برخوردار نيستند و 65%روستا هاي بابل از نعمت گاز برخوردار نيستند و چند سال پيش مي خاستند از شيرگاه به شركت ايران خودور ريل قطار بزنند كه همه چيز تصويب شد و اين را ريس جمهور پيشنهاد داد و مگر فاصله ان چه قدر است 22كيلومتر و به علت نا مساعد بودن خاك اين طرح معلق ماند وقبل از انقلاب تا الان بابل هيچ تغييري نكرد وبا اين همه دكتر در شهر بابل كه در سطح استان زبان زد هستند يك بيمارستان به نام سوانح و سوختگي در بابل بعد از 28سال ساخته شد و دست اخر توسط مردم خير بابلي از جمله ميناگر ساخته شد وپارك نوشيرواني ودانشگاه نوشيرواني و همه همه توسط مردم و خير مشهور بابلي به نام نوشيرواني ساخته شد باز تو به چه رويي مي گي بيشتر بودجه ها به شهر مثل بابل مي دهند اگر مي خاهيد استان جديد بسازيد خوب بريد بسازيد اصلا جراشهر محروم مثل بابل را مثال مي زنيد مسول بودجه كسي ديگر است شما چرايقه شهرهاي ديگر رو مي گيريد . واقعا متاسفم

                                    • يکشنبه 24 دی 1391-0:0

                                      با سلام بنده از رامسر هستم پیشنهاد میکنم اقایون از سار نکاه و جاهای دیگر فقط بخاطر گردش سفری رو به سمت غرب استان داشته باشن ببینن چه احساسی دارن ..... ببینن مردم این منطقه چه مشکلاتی دارن استان فقط خزر به امید ان روز و همت مسئولین محترم

                                      • پنجشنبه 19 تير 1393-15:55

                                        دقیقا موافقم باهات شما برین ببینید ساری از بودجه شهر های استان چه خرجی واسه خودش میکنه بابل هرچی داره از خیرینه معروفشه که همه میشناسنشون برید یه تحقیق بکنید بعد تهمت بزنید

                                      • amiirunesi@yahoo.comپاسخ به این دیدگاه 30 2
                                        شنبه 16 دی 1391-0:0

                                        اقا من از ساری هستم مثل همه شما عاشق مازندران. بیاین اصلا مرکز مازندران از ساری ور دارین ولی مازندران تقسیم نشهو مهم نیست مرکز کودوم شهر باشه همه شهر های مازندران خونه ماست و فقط از مردم مازندران می خوام تورو خدا اختلافات رو کنار بزارین تا استان عزیزمون گوشته تیکه تیکه نشه و دست تهرانیها نیفته . مهم مرکز استان نیست مهم خود مازندران عزیزه

                                        • محمد از نوشهرپاسخ به این دیدگاه 41 4
                                          جمعه 3 شهريور 1391-0:0

                                          آقا ما نمیخوایم بخاطر مشکلات رامسری ها و تنکابنی ها (که البته حق دارند) از مازندرانمون جدا بشیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــم

                                          • شنبه 21 مرداد 1391-0:0

                                            با سلام ، اجازه بدهید استانی در غرب مازندران و شرق گیلان تاسیس شود این حق مردم است که به خواسته های قانونی خود برسند

                                            • رضا از نورپاسخ به این دیدگاه 30 5
                                              دوشنبه 5 تير 1391-0:0

                                              با سلام و عرض ادب خدمت هم استانی های عزیزم در شرق و غرب طبرستان باستانی
                                              قدمت شهرستان ساری هرگز نمی تواند منکر قدمت باستانی شهر آمل شود؛ دوستان ساروی محترم خواهشا جانب ادب و احترام را در فضای سایبر رعایت کنید و کمی از اخلاق عامه تند و بد دهنی متداول در شهرتون رو اصلاح کنید تا دنیا رو بهتر ببینید!!!
                                              اون چیزی که شما از قدمت شهرتون ذکر می کنید کاملا قابل احترامه اما حوزه تمدنی از اهمیت بیشتری برخورداره؛ برای نمونه در استان گلستان قدیمی ترین نقطه در نزدیکی شهر گنبد و در شهر تاریخی هیرکانیاست؛ اما این نقطه الان متروکست- مثل حوزه تمدنی در رویان باستان در مازندران که الان کجور نامیده میشه(متروکه نیست اما بسیار محرومه)- و این شهر استر آباده که با نام گرگان حوزه تمدنی بسیار قوی رو شکل داده و در شهرهای شمال ایران دارای بالاترین سطح فرهنگ شهر نشینی و مدنی هستش! این دارای اهمیته و نه این که ما چقدر سن داریم و چقد قدمت داریم! ایالات متحده یکی از جوانترین کشورهای دنیاست که به اوج مراحل پیشرفت دست پیدا کرده!!!!
                                              همینطور لازم به ذکره که شهرهای شرق استان مازندران با وجود طبیعت زیباشون کمتر مورد توجه گردشگران قرار میگیرند و این تقصیر شهرهای غرب استان نیست که حسادت شما ساروی های عزیز رو برانگیخته و هرگز نشانه غیرتمندی شما نسبت به غرب استانی ها هم نیست؛ چون منطقه شما جاذبه غرب و مرکز استان رو برای گردشگران نداره و تمایلی به احداث شهرکهای توریستی در این مناطق وجود نداره که شما این رو مایه افتخارتون می دونید؛
                                              من از استدلال تاریخی شما استفاده می کنم؛ مازیار متعلق به کجای طبرستان بود؟ مختار از کجا برخاست؟ و .....
                                              شما دوستان عزیز از ردای مرکز استانی و اندازه بودن بر قامت سخن می رانید؛ حال آنکه غافلیذ اگر این ردا اندازه تن ساری بود این همه حرف و حدیث پیش نمی آمد و هنوزهم پس از چندین سال برخی از مراکز مهم اداری استان نظیر مخابرات توسط شهر قابل احترام بابل و در شهر آنها اداره نمی شد!
                                              ردا و اندازه آن برسازانه نیستند که شما از روی تخیل و توهم و رویا آنها را اندازه بگیرید واقعی اند و باید واقعیت را پذیرفت!!!
                                              در مورد قدمت تاریخی شهرستان آمل لازم به ذکر است که شما بایستی این حوزه تمدنی را در کتاب تاریخ تمدن ویل دورانت و همچنین شاهنامه فردوسی در دوران پیشدادی توجه کنید و به اهمیت شهر تمیش آمل که هم اکنون بخشی از شهرستان نور است عنایت داشته باشید!!!
                                              بنده شهروند شهرستان نور هستم و از اینکه هم استانی های غیر هم زبانم حق خود را می خواهند ناراحت نیستم زیرا به عینه شاهد تبیعض و کمبودهای فراوان در عین وجود پتانسیل های وافرتر نسبت به سایر نقاط استان در این منطقه می باشم!!!!
                                              به شما بزرگوارانی که به جای فکر دائماً توهین می کنید و بی ادبی را به جای ناسیونالیسم اشتباه گرفته اید و یا نفرین و دعا می کنید پیشنهاد می کنم کمی فکر کنید و خود را به جای شهروند رامسری و تنکابنی قراردهید!

                                              • احسان بابلپاسخ به این دیدگاه 0 1
                                                سه شنبه 3 مرداد 1402-23:33

                                                امتیازات رامسر تنکابن نوشهر چالوس داری استان نداری سرمایه گذاری تهران انجام میده آنجاست نه جای دیگه چه حقی برای تقسیم استانی وجود داری اگر جابجایی باشه استان باید تغییر کنه نه چیزی دیگه

                                              • مازندرانپاسخ به این دیدگاه 42 6
                                                شنبه 20 خرداد 1391-0:0

                                                اگرم قرار باشه با راند بازی این استان بیشتر از قبل تجزیه بشه،استانی جدید شدن بهتر از ملحق شدن به گیلانه،مایع سرافکندگی واسه مردمانشه

                                                • سه شنبه 2 خرداد 1391-0:0

                                                  بهتره که غرب مازندران از این استان جدا شه و به موطن اصلی خود یعنی گیلان بپیونده

                                                  • پنجشنبه 29 آذر 1397-11:42

                                                    ما گیلانی هم نیستیم . اگر بنا باشد باز زیر دست باشیم که در همین مازندران می مانیم.

                                                  • دوشنبه 18 ارديبهشت 1391-0:0

                                                    منم موافق جدا شدنم.اما نمیدونم میشه با شما مازندرانیا کنار اومد یا نه.شما که از اول با خودتون مشکل دارین یکی میگه رامسر مرکز شه یکی تنکابن یکی چالوس.مگه از شما نظرخواهی شده؟نرمال نیستینا

                                                    • يکشنبه 16 بهمن 1390-0:0

                                                      با سلام خدمت خوانندگان محترم
                                                      من به دقت همه مطالب و نظرات سایت رو خوندم و براین اساس و تحقیقات پیشین
                                                      دریافتم که مشکلات شما مازندرانی های عزیز حل شدنی نیست مگر اینکه شهر تاریخی و شریف امل را دوباره به مرکزیت مازندران برگزینید. باتشکر رضا از کرج

                                                      • يکشنبه 16 بهمن 1390-0:0

                                                        خيلي ممنون از مطلبتون!

                                                        • www.jsadati@2010پاسخ به این دیدگاه 4 3
                                                          چهارشنبه 5 بهمن 1390-0:0

                                                          با سلام مخالفم چون باعث مي شود از حالت توريستي خارج شود

                                                          • سه شنبه 29 آذر 1390-0:0

                                                            من از شهر زیبای ساحلی کلا چای برایتان پیغام می فرستم که کلیه نظرات هموطنان در خصوص احداث استان جدید را خونودم . آنهایکه مخالفند اکثرا از ساکنین مراکز استان هستند چونکه نمی دونند که شهر های دور از استان چقدر محرمند کلیه بودجه های عمرانی در مراکز استان( رشت و یا ساری) تکه پاره میشند و نباید از نظرات مخالفان با طرح؛ آزرده رنج شد چون واقعا نمی دونند. اگه به کشور ترکیه نظری کنیم می بینیم بیش از 100 استان دارد شکل گیری استان جدید قطعا باعث آبادانی بیشتر مناطق شمالی ایران اسلامی خواهد شد و هیچ وقت از ارزش دو استان کم نخواهد شد عزیزان بدانید که نگرش به پیشرفت خطه شمالی نظارت شهرها و عدالت همه کشاورزان و.. است با طرح موافقت کنید و نگذارید ثروت ملی مختص مراکز شهر ها بزرگ شود و ثروت عمرانی به بهانه هایی بلعیده شود
                                                            به نظر من استان جدید از رودسر تا تنکابن بمرکزیت تنکابن معقول تر می باشد والسلام

                                                            • پنجشنبه 3 شهريور 1390-0:0

                                                              رامین
                                                              سلام به مازندران بزرگ از رامسر تا مینودشت، هم استانیهای عزیز اینقدرطبل جدایی نزنید،ازمردمان استانهای دیگر یاد بگیرید ،یک مقدار غیرت داشته باشید ، آخه ازمازندران چی مانده که بخواهیم نصفشو جداکنیم، نه مرکزاستانیها کارخوبی میکنند،نه غرب استانیها ،ضمنا شهسواریهای عزیز ، شهرشما سرجمع چهل هزار نفر جمعیت داره ، بقیه شهرهای غرب استان هیچ کدام قابلیت مرکزیت ندارند ، پس خواهشا اینقدر جوسازی نکنید ، بیایید باهم مازندرانی بسازیم درخور مازندران باشد ،بیایید باهم به افق نگاه کنیم، این اختلافات بنفع هیچکس نیست ، گرگ صفتان بدنبال موقیعتی هستند که مازندران نباشد ، هرچندکه تا الان موفق بودند

                                                              • پنجشنبه 3 شهريور 1390-0:0

                                                                برای اینکه ازوسعت استان مازندران کاسته نشود چون نام این استان مترادف است بانام دریای مازندران که درحاشیه این استان واقع است درصورت پیداپش استان جدیددرغرب مازندران بهتر است این استان به دوقسمت مجزا مازندران شرقی به مرکزیت ساری و مازندران غربی به مرکزیت ...تقسیم شود.

                                                                • يکشنبه 9 مرداد 1390-0:0

                                                                  ازنوشهر تا رودسر مرکز استان رامسر وازنوشهر تاکلاچای مرکز استا ن تنکابن وازمحمود آباد تا رامسر مرکز استان نوشهر یاچالوس مناسب هستند.

                                                                  • یکی ازاهالی رامسرپاسخ به این دیدگاه 3 34
                                                                    پنجشنبه 6 مرداد 1390-0:0

                                                                    با ظهور استان جدید التاسیس درغرب مازندران حدود از نوشهر تا کلاچای مناسب ترین مرکز آن شهرستان رامسر است .

                                                                    • شنبه 20 فروردين 1390-0:0

                                                                      سلام به همه مازندرانی های عزیز ما که برای تعیین مسئولین استان و شهر هامون هنوز مشکل داریم وهر کی بخواد پستی بگیره بجای توجه به سوابق کاری و علمیش به جناح بندی سیاسی وچیز هایی که ربطی به مدیریت نداره توجه می کنیم واگر کسی مدیرخوبی هم باشه زیرابشو میزنیم و اونا میرن از یه استان دیگه مدیر میارن حالا شما میخواین استان جدید بسازین ما همینو هم داریم نمیتونیم ادارش کنیم لطفا برین تحقیق کنین ببینین تو اصفهان چند تا مدیر غیر بومی دارن و ما چند تا

                                                                      • کمیل رمضانی پاسخ به این دیدگاه 21 11
                                                                        سه شنبه 10 اسفند 1389-0:0

                                                                        ساري، مركز استان مازندران است نه استان دیگری. مهم ترين منطقه‌ي استان به شمار آمده و يكي از جذاب‌ترين و زيباترين مناطق شمالي كشور ايران محسوب مي‌شود. بناي اوليه اين منطقه را به طوس نوذر نسبت مي‌دهند كه در قرن اول هجري به دست فرخان بن دابويه از ملوك گاوباره تجديد بنا شده است.

                                                                        • حسین رمضانی پاسخ به این دیدگاه 14 3
                                                                          سه شنبه 10 اسفند 1389-0:0

                                                                          گروهى از افراد كوته فكر گمان مى كنند اگر در خلوت و تنهایى، مرتكب گناه شوند و كسى شاهد گناه آن ها نباشد، از كیفر و مجازات در امان خواهند بود. غافل از آنكه خداوند، در همه جا حاضر است و در خلوت و تنهایى هم، شاهد اعمال بندگان خویش است.خطاب به انهایی که در فکر جدایی غرب مازندران هستند .

                                                                          • saeedsks@ymail.comپاسخ به این دیدگاه 6 10
                                                                            پنجشنبه 5 اسفند 1389-0:0

                                                                            با سلام
                                                                            هم استاني هاي عزيز!
                                                                            چرا براي رسيدن به اهداف شخصي بايد به دروغ متوصل بشيم؟
                                                                            برادر من،آخه آمل كي مركز طبرستان بوده؟ اگه منظورت اون ز مانيه كه مغول ساري رو با خاك يكسان كرد،،خوب در نبود اين شهر،آمل يه مقدار مطرح شد،همين. جامه مركزيت بايد بر قامت شهري باشه كه اندازشه! برو تو گوگل سرچ كن (زادراكارتا ).
                                                                            ضمنا تو مركز حلوا پخش نميكنن!
                                                                            عزيز ي كه خودتو دكتر معرفي كردي،اينجا هم از بودجه هاي آنچناني خبري نيست!
                                                                            شما دوستان تنكابني بهتره به جاي مركز تعيين كردن،زميناي خودتونو سفت بچسبين كه همش شد مال تهراني ها.
                                                                            ساري هم دريا داره هم جنگل، يه مترش هم به تهراني جماعت نميفروشن!
                                                                            بعد شمايي كه خونه خودتو نميتوني حفظ كني،ميخواي مركز شي كه يه شبه بدي بره! خوبه والا!
                                                                            در قوانين مديريت و برنامه ريزي شهري و تقسيمات كشوري چيزي به نام تغيير مركز وجود نداره.
                                                                            قابل توجه اون دوستاني كه اين درگيري ها رو مختص اينجا ميدونن،بايد بگم از اين دست بگو مگو ها همه جاي ايران هست نمونش همين آبادان و بوشهر و اهواز و ... كه همگي بي نتيجه ان.
                                                                            پس وقت گران مايه خود را صرف اون مباحث بي اهميت نكنين.
                                                                            دوستي گفت كه از تنكابن براي ديدار با مدير كل به ساري اومد و ٤ ساعت تو راه بود!!
                                                                            آقا اگه مدير كل ها جديدا ديدار مردمي برگزار ميكنن به ما هم خبر بدين!
                                                                            ادارات محلي جهت رفع مشكلات شما در شهر شما تاسيس شدند.جهت رسيدگي به مشكلات ميتونيد به اين نهاد ها مراجعه كنيد و ديدار با مديران كل رو بزاريد واسه يه وقت ديگه.
                                                                            با تشكر از هم استاني هاي عزيز.

                                                                            • جمعه 26 آذر 1389-0:0

                                                                              تشکیل استان جدید به سود اجنبیان در طرح اشغال کلیه دریای خزر در دودهه آینده خواهد شد که تنه روح محمدولی خان تنکانی را شاد می کند .دولت دهم زیر با ر این طرح مجلس به نام ملت نمی رود چون مخالف مفاد دوعهدنامه ننگین گلستان وترکمان چای است.

                                                                              • بندرگز سلامپاسخ به این دیدگاه 6 0
                                                                                پنجشنبه 11 آذر 1389-0:0

                                                                                سلام
                                                                                منم باشما موافقم
                                                                                به من سر بزن حداقل از اطلاعات هم استفاده میکنیم امدی نظرتو بگو

                                                                                • دوشنبه 17 آبان 1389-0:0

                                                                                  اصلا از خود پرسیده اید چرا فقط در استان مازندران حرف جدا شدن و تیکه کردن از اول انقلاب مطرح است؟!!!!! اینها همه به خاطر قومیت گرایی در این استان است. مردم بابل ساروی ها را قبول ندارند. مردم آمل بابلیهارا و... اینها همه از کوته فکری مردم است. 30 سال حق مردم غرب مازندران را خوردید. بیش از جمعیت 700 هزار نفری غرب مازندران غرب مازندرانی در خارج استان زندگی میکنند. چون نه کارخانه ای فعال است نه کشاورزی. سالهاست روستاهای ساری و بابل و آمل گاز دارند. ولی هنوز نزدیکترین روستا به شهر در تنکابن بدون گاز است. آن زمان که رییس جمهور را فقط برای افتتاح طرح های شرق مازندران میبردید باید فکر اینجایش را میکردید. به اعمال 30 ساله ی خود بیندیشید که ثواب دارد

                                                                                  • قادر گلیجپاسخ به این دیدگاه 14 1
                                                                                    شنبه 11 اسفند 1397-19:36

                                                                                    شهر کیاسر که نزدیک ساری هست تازه دو ساله گاز آمده و خیلی از روستاهای ساری گاز ندارند
                                                                                    تو چی میگی داداش
                                                                                    اون سالی که لوله های گاز از سرما یخ زده بود مردمی که گاز نداشتند به راحتی از کپسول استفاده می کردند ولی در شهرها به دلیل متقاضی زیاد کپسول گاز کمیاب شده بود
                                                                                    ضمنا در خود گیلان هیلی از روستاهای رودسر و املش و رودبار گاز ندارند

                                                                                  • سه شنبه 11 آبان 1389-0:0

                                                                                    استان جديد=سلطه كامل تهران به غرب مازندران =اجازه براي ساخت ويلاهاي جديد در كنار در ياها و قطع درختان براي ساخت امكانات جديد =پولدارهاي جديد=جنگ فرهنگي بين غرب و شرق و ماهي گرفتن يك عده فرصت طلب=مازندران هم فردا مي شود مثل ايران زمان هخامنشي كه فقط ميتونيم حسرتشو بخوريم=طغاري بشكند ماستي بريزد جهان گردد به كام كاسه ليسان

                                                                                    • نادر باباییپاسخ به این دیدگاه 11 2
                                                                                      چهارشنبه 21 مهر 1389-0:0

                                                                                      بخاطر اینکه 2 تا شهرستان در غرب مازندران از مرکز استان دور می باشند که نمی شود استان تاسیس کرد . شما توجه فرمائید کسی که در طبس زندگی می کند . وبرای انجام امور اداری باید برود به یزد. چه مشکلات مسافتی پیش روی دارد. من از آقای دکتر محسن تقاضا دارم کمی به نقشه جغرافیایی ایران توجه داشته باشند. در حال حاضر فرهنگ وزبان مازنی در قسمتهای جنوبی البرز تقریبا در حال نابودی است. زبان مازنی در فیروز کوه ودماوند نیز روبه فراموشی است ازطرفی با تجزیه استان گلستان بخشهای شرقی آن استان که مازنی نشین می باشد دچار مشکل فرهنگی شدند من ازهمه کاربران عزیز خواهش می کنم نظر دوست عزیزمان سعید از گرگان را کاملا توجه نمایند . حالا می ارزد بخاطر 2 تا شهر بیائیم فرهنگ هزاران ساله ای که پدرانمان برایمان به ارث گذاشته اند را با دست خودمان نابود کنیم . پس آقای دکتر محسن توجه فرمودید که چگونه مازندرانیها ناسیونالیست هستند . حال بنده می پرسم که شما بی غیرتی را از کجا به ارث برده اید. شما 73 سال مهمان ما بودید حال می توانید برگردید به گیلان .

                                                                                      • دکتر محسنپاسخ به این دیدگاه 2 30
                                                                                        دوشنبه 12 مهر 1389-0:0

                                                                                        به نظر من بیشترین ضرر رو امروزه شهرهای رامسر و تنکابن و بویژه رامسر متحمل میشن. چرا که بابل و آمل و قائمشهر و ساری مثل جاروبرقی بودجه ی غرب استان رو میخورند.
                                                                                        شهرهایی که هیچ جاذبه ی توریستی ندارند و فقط به اخلاق بد و ناسیونالیستی معروفند در کشور .
                                                                                        به نظر من رامسر وتنکابن خیلی با شرق استان از نظر فرهنگی ، عقیدتی و ... فرق دارند و هر کدومشون اگر مرکز استان بشن ، مطمئنا چشم جهان رو خیره میکنن با زیباییهایی که دارن.

                                                                                        ما استان جدا میخواهیم ، اگر نه که مارا به گیلان ملحق کنید چرا که از ساری تا رامسر حتی تابلوی راهنمایی رانندگی که نشان دهد چند کیلومتر تا رامسر یا تنکابن مانده وجود ندارد در حالی که در استان گیلانبیشتر اسم رامسر به چشم میخورد

                                                                                        • پنجشنبه 19 تير 1393-16:7

                                                                                          عزیزم همه جای ایران همینه فاصله تا شهر بعدی و مرکز استانه بعدیو مینویسن یکم فکر کن

                                                                                        • پنجشنبه 25 شهريور 1389-0:0

                                                                                          با اميد به خدا و اتحاد مردم غرب مازندران ( محال ثلاث ) از استان متعلق به مردم ساري و بابل جدا مي شويم.

                                                                                          • دوشنبه 18 مرداد 1389-0:0

                                                                                            سلام شما رو به ویلاگ خوزستانشمالی دعوت میکنم
                                                                                            dezrud.blogfa.com

                                                                                            • پنجشنبه 23 ارديبهشت 1389-0:0

                                                                                              به نظر من مازندران رو باید به بخش های مختلف تقسیم کنند مانند تهران و مشهد که به 24 و 12 قسمت تقسیم شدن نه اینکه یک استان جدید تشکیل بدن . اینجوری استان پیشرفت خواهد کرد . البته باید این را هم بگم که با کاهش مساحت استان امتیازات کشوری کمتر خواهد شد.

                                                                                              • سه شنبه 31 فروردين 1389-0:0

                                                                                                به نظر من باید به مردم محترم غرب مازندران حق داد .فرض کنید یه آقایی از رامسر باید نزدیک به چهار ساعت تو راه باشه تا به ساری برسه و منشی دفتر مدیر کل بزنه زیر قولش و بگه آقای مدیر تو جلسه هستند. شما فردا تشریف بیارید. شما باشید چه حالی می شید؟ اما مردم عزیز غرب استان این رو هم باید بدونن که فقط با زیباسازی و اجاره دادن خانه و ویلا و کارهای کوچک دیگه و بدون داشتن جمعیت کافی و کارخانجات متعدد صنعتی و نبود فرصتهای کاری مناسب جوانهای تحصیلکرده مستقل شدن دردی رو دوا نمی کنه. پس به نظر من جابجایی مرکز استان به آمل که هم دقیقا" در مرکزه و نزدیک ترین ارتباط رو با تهران داره و هم نزدیک به نصف صنایع استان تو این شهره ،بهترین گزینه است

                                                                                                • سعيد از گرگانپاسخ به این دیدگاه 6 4
                                                                                                  يکشنبه 22 فروردين 1389-0:0

                                                                                                  به نظر من تشكيل استان گلستان كار اشتباهي بود چونكه 30% غرب استان را مازندراني ها تشكيل ميدهند كردكوي و بندرگز بايد به استان مازندران اضافه و تنكابن و رامسر را به گيلان برگردانند و اسم استان مازندران را به طبرستان تغيير دهند

                                                                                                  • مازندرانپاسخ به این دیدگاه 6 0
                                                                                                    جمعه 15 شهريور 1398-1:43

                                                                                                    تبرستان از گیلان تا گلستان سمنان تهران بود

                                                                                                  • جمعه 16 بهمن 1388-0:0

                                                                                                    يك پيشنهاد:
                                                                                                    شهرستانهاي هميشه طبري دماوند و فيروزكوه را به مازندران ملحق كنيد و شهرستامهاي رامسر و تنكابن هميشه گيل و ديلمي را به گيلان ملحق كنيد.
                                                                                                    براي هميشه مشكل حل ميشود.
                                                                                                    شديدا مخالف تشكيل استان جديد در شمالم.

                                                                                                    • يکشنبه 26 مهر 1388-0:0

                                                                                                      اضافه کردن استان دردی را دوا نمی کند. اصولا اضافه کردن استان به دولت کمک میکند تا تعدادی از دوستان و آشنایان دارای شغل شوند و به عنوان استاندار و غیره از پول مردم جیب های خود را پر کنند. مدیریت اگر صحیح باشد به تقسیم استان نیاز نداریم.

                                                                                                      • شنبه 13 تير 1388-0:0

                                                                                                        تا موقعی ساری برای مرکزیت استان مازندران مناسب بود که گلستان از مازندران جدا نشده بود و حالا وقت این است که مرکزیت استان جابجا شود ساری به عنوان شهر ویژه شرق استان و تنکابن به عنوان شهر ویژه غرب استان و آمل به عنوان مرکزیت استان و همینطور بابل مرکز علوم دانشگاهی و پزشکی استان و شهرهای غربی و ساحلی با سرمایه گذاری به عنوان مناطق نمونه توریستی و شهرهای دیگر استان به شکل صنعتی .این باعث خواهد شد تا از تقسیم و عقب ماندگی استان جلوگیری کنیم.

                                                                                                        • سه شنبه 29 بهمن 1387-0:0

                                                                                                          با سلام به خانواده بزرگ مازندران(طبرستان) به نظر من باید مرکز استان را تغییر دهیم نه اینکه خدایی ناکرده مازندران را تقسیم اراضی کنیم الان استان گیلان رادر نظر بگیریم جزء رشت و انزلی هم به خاطر بندرش دیگر شهرها هنوز عقب افتاده اند پس بیائیم هر شهر گیلان را استان بکنیم چرا به فکر مقام و جایگاه هستید که چی بشوید فردا استاندار یا مثلا" ... بابت همین مرکز استان شدن هم چه بازی هایی بعدا" پیش می آد الان خدایی نگاه کنین درسته ساری برای مردم حومه غرب نشین از نظر مسافت دوره ولی پیشرفت خوبی کرده حتی بیشتر از خوده ساری و بابل و آمل ما می تونیم آمل رو مرکز قرار بدیم چون از نظر جغرافیایی مرکز استان هست بعد به مرکز کشور هم خیلی نزدیک هست و از نظر خیلی از جهات در کشور حرف اول را مزنه شهری بود که از قدیم مرکز طبرستان و مهد عالمان بزرگ و سرزمین نظر کرده انبیاء الهی است پس بیائیم منطقی فکر بکنیم نه تعصبی و خود خواهانه تصمیم بگیریم راستی یه چیزی یادم رفت لهجه فرهنگ شهرستانهای این استان جدید شما باهم فرق می کنه . در آرزوی آنیم که یک استان بزرگ و منسجم را شکل بدیم و حفظ کنیم به یاری آقا امام زمان. با تشکر ای مازندرانی ها که مازندران شهر ما یاد باد همیشه بر و بومش آباد باد.

                                                                                                          • فريبرز سپنتاپاسخ به این دیدگاه 23 2
                                                                                                            دوشنبه 11 آذر 1387-0:0

                                                                                                            www.deilamestan.com
                                                                                                            تا حد امكان از تشكيل استان بايد جلوگيري شود. هزارتا هم استان تشكيل بديم مشكلات باقي خواهد ماند.
                                                                                                            در ضمن بحثهاي امروزي رو با بحثهاي تاريخي قاطي نكنيد.
                                                                                                            همه عالم و آدم ميدونن كه اين ديلميها بودن كه شمال ايران رو حفظ كرده اند.

                                                                                                            • علی مرکباتیپاسخ به این دیدگاه 3 33
                                                                                                              يکشنبه 16 تير 1387-0:0

                                                                                                              تنکابن هیچ وقت طبرستان نبوده بلکه در منطقه محال ثلاث که محدوده اش از نور تا رودسر بوده قرار داشته از لحاظ باستانی تر هم تنکابنی ها به منطقه تاریخی دیلمستان تعلق داشتند که در روزگار آل بویه تا بغداد تحت حکومت آنها بود تا اینکه در روزگار رضا شاهی تحت مرکزیت ساری قرار گرفت.

                                                                                                              • جمعه 17 اسفند 1397-5:49

                                                                                                                مرکباتی سلام
                                                                                                                اولا تا خود ارتفاعات تالش جز طبرستان بود و از ولایات تحت سلطه آذرولاش بود
                                                                                                                دوما در دوران دابویگان و داعی کبیر تا رود خانه سپید رود خاک طبرستان بود
                                                                                                                سوما در دوران پادوسبانان و استنداریان تا ملاط لنگرود خاک طبرستان و رویان بود
                                                                                                                چهارما خود تنکابن همیشه از نواحی غربی طبرستان و رویان بود که تا قرن سوم همیشه جز طبرستان بود و بین قرن چهارم تا هشتم مناطقی مانند تنکابن و رودسر بین طبرستان و دیلمان رد و بدل می شدند
                                                                                                                پنجما دیلمیان قومی در سرزمین ماد بودند که بعد ها از اذربایجان به ارتفاعات قزوین کوچیدند و تا زمان ساسانیان منطقه قزوین خاک دیلمیان بود و پس از اسلام دیلمیان مرزهای خود را در شرق گیلان گسترش دادند و به گفته حمزه اصفهانی دیلمیان کرد های طبرستان هستند
                                                                                                                ضمنا تنکابن تا زمان افشاریه خاک طبرستان بود و در زمان زندیه حاکم گیلان تنکابن را از مازندران جدا کرد و بعلت ظلم و ستم او مهدی خان خلابر با کمک قاجاریه گیلان را فتح کردند و تنکابن را به خاک اصلی خود یعنی مازندران بازگرداند
                                                                                                                رودسر و املش خاک طبرستان و رویان هست و این حقیقتی انکارناپذیر هست

                                                                                                              • علی مرکباتیپاسخ به این دیدگاه 2 30
                                                                                                                دوشنبه 3 تير 1387-0:0

                                                                                                                ما استان می خواهیم

                                                                                                                • سه شنبه 3 ارديبهشت 1387-0:0

                                                                                                                  با سلام به همه مازندرانيها
                                                                                                                  بايد ديد اشكال از كجاست كه استان پيش رفت نميكنه نه اينكه بخوايم استان رو تقسيم كنيم. هيچ وقت مردم عزيز فكر كردن كه تو جامعه ما چرا وقتي يكي دزدي ميكنه بعد از اينكه از پستش گفته شد بايد بشه معاون يكي از مديركل ها و مواردي از اين دست كه زياد مشهود در كشور و بيش از همه در استان عزيز ما .
                                                                                                                  پس بايد اينجوري گفت كه يه عده سود جو كه دنبال پست و مقام هستن (و فرقي هم نميكنه كه كي باشن) دنبال تقسيم مازندران هستن تا شايد دوباره بتونند آب رفته از جوي خودشون رو برگردونند. مشكل استان ما مشكل جمعي و فردي هستش كه اول اين بايد برطرف بشه. و همين هم نيازمند يه عزم و اراده جمعي هست.

                                                                                                                  • يکشنبه 1 ارديبهشت 1387-0:0

                                                                                                                    اگر مازندران را چهل تیکه هم بکنند و مدیر درست و حسابی نداشته باشد باز هم نیازمندان به استان احساس نیاز خواهند کرد.
                                                                                                                    حالا ببین ما کی اینو گفتیم.

                                                                                                                    • علی بابازاده لهیپاسخ به این دیدگاه 8 0
                                                                                                                      شنبه 31 فروردين 1387-0:0

                                                                                                                      به نام آن هستی بخش مازرون
                                                                                                                      طبرستان به عنوان یکی از بزرگترین ایالات عهد قدیم ایران بوده ودارای علما ومردان بزرگی بوده که نقش مهمی در آن روز گار برای ملت ایران داشتند ودارند پس ای دلیر مرد وشیر زن مازرونی برو دست اتحاد دهید ونام مازندران رامثل قدیم پر آوازه کنیم ماازهمان مردان علوی طبرستانیم که اولین حکومت علوی درجهان اسلام رابپا کردنندونگذرایم مازندران تجزیه کنند
                                                                                                                      افتخار کمه که اتا مازرونی مه

                                                                                                                      • شنبه 31 فروردين 1387-0:0

                                                                                                                        مرکز مازندران ربطی به مسائل مورد اشاره در بحث مشکلات غرب مازندران ندارد پس ماهی نگیر دوست عزیز.

                                                                                                                        • شنبه 31 فروردين 1387-0:0

                                                                                                                          مرکز مازندران را تغيير بدهيد تا به نقاط غربي نزديکتر باشد.مثلاً آمل مانند دوران قبل از حمله مغول مرکز مازندران باشد

                                                                                                                          • جمعه 30 فروردين 1387-0:0

                                                                                                                            سلام
                                                                                                                            من هم با دکتر محقق موافقم اگر مازند نومه و یا هر سایت دیگری اقدام به برگزاری یک گفتمان اینترنتی بکند به نظر من مردم استقبال خوبی خواهند کرد.

                                                                                                                            • مسعود شصت چی:پاسخ به این دیدگاه 2 0
                                                                                                                              جمعه 30 فروردين 1387-0:0

                                                                                                                              حدس بزنم؟: دستشون کوتاست؟...قدشون نمی رسه؟...قباشون گشاده؟...از پدر و مادرشون اجازه ندارن؟...پس خودت بگو بابا. اصالتتون ما رو کشته.

                                                                                                                              • مازندرانی اصیل تر از اصلپاسخ به این دیدگاه 6 0
                                                                                                                                جمعه 30 فروردين 1387-0:0

                                                                                                                                ما باید هر چه بیشتر به وحدت فکر کنیم تا جدایی.اگر امروز به غرب مازندران کم توجهی می شود و مردم آنجا مشکلاتی دارن بهتر است بدانید که ما مردم ساری بابل آمل قائم شهر بهشهر نکا و همه شهرهای مازندران مشکلات زیادی داریم که حل آنها را از مسئولان استان متوقعیم و آن بندگان خدا هر چه می دوند به جایی نمی رسند. می دانید چرا؟

                                                                                                                                • مسعود شصت چی:پاسخ به این دیدگاه 1 0
                                                                                                                                  جمعه 30 فروردين 1387-0:0

                                                                                                                                  حدس بزنم؟: خونه شون؟...خونه تون؟...خونه مون؟...پیش تمساح ها؟... پس اگر درست نگفتم شما بفرمایید چرا؟

                                                                                                                                  • مازندران بزرگ از تاجکستان تا ترکیهپاسخ به این دیدگاه 9 0
                                                                                                                                    پنجشنبه 29 فروردين 1387-0:0

                                                                                                                                    مازندران در واقع از مرو در ترکمنستان تا آناتولی ترکیه امتداد دارد، و از شمال در داغستان تا کاشان در ایران امتداد دارد، حالا که این همه قطعاتش جدا شدند اینم چیزی نیست، اتفاقا بهتر هم است، اگه گفتید چرا؟

                                                                                                                                    • پنجشنبه 29 فروردين 1387-0:0

                                                                                                                                      سلام
                                                                                                                                      مردم رامسر و تنکابن جدا شدن از استان مازندران را نمی خواهندوآنها مشکلات دوری از مرکز استان را می خواهند حل کنند که تاکنون کسی به فکر این مسئله نبوده است.امیدواریم آقای نیکنام نماینده مردم رامسر و تنکابن در مجلس هشتم این مشکل را حل کنند.

                                                                                                                                      • پنجشنبه 29 فروردين 1387-0:0

                                                                                                                                        وقتهای مفید برای ساختن مازندران در حال تلف شدن است و ما با هم در حال بحث هستیم که بیاییم و مازندران را تکه تکه کنیم.بجای چاره اندیشی درست به روشهای اشتباه رو می آوریم.
                                                                                                                                        من با آقای دکتر هم عقیده ام باید در اینترنت حرفهای موافق و مخالف با تحلیلهای قوی مطرح شود و همه آزاد باشند نظر خود را بگویند نه اینکه عده ای برای اینکه می خواهند استاندار - معاون استاندار رئیس سازمانهای استانی بشوند مردم را خام کنند و استان را تشکیل بدهند و بعد بشود آش همان آش و کاسه همان کاسه و نتیجه فقط به پست رسیدن بعضی ها برسد که الان دنبال آن هستند.

                                                                                                                                        • رضوی زادهپاسخ به این دیدگاه 3 0
                                                                                                                                          پنجشنبه 29 فروردين 1387-0:0

                                                                                                                                          با آقای دکتر محقق موافقم.همینطوری که نمی شود رو هموا برای مازندران و یا هر جای مملکت تصمیم گیری کرد.مازندران مدیران بسیار قوی می طلبد تا با استفاده از امکانات آن مدیریت صحیح انجام شود.بخاطر ضعف مدیران نباید تقاضای قطعه قطعه شدن استان را دنبال کرد.

                                                                                                                                          • دانشجوی کشاورزی ساریپاسخ به این دیدگاه 3 2
                                                                                                                                            چهارشنبه 28 فروردين 1387-0:0

                                                                                                                                            در مقابل استانداری و سطح شهر ساری پارچه نویسی مبنی بر تشکر از استاندار و فرماندار جهت تبدیل دانشکده کشاورزی ساری به دانشگاه از مصوبات سفر دکتر احمدی نژاد نوشته اند در حالیکه تصویب دانشگاه کشاورزی ساری در مجلس ششم و با تلاش آقایان روزبهی و مرحوم سلیم بهرامی و دولت خاتمی صورت گرفت و همان موقع بعنوان دانشگاه کشاورزی استان مازندران دارای ردیف مستقل بودجه شد که در گزارش عملکرد آن نمایندگان نوشته شده بود .
                                                                                                                                            چرا چیزی را که قبلا تصویب شده را به اسم این دولت مصادره و دروغ می گویید . اسناد موجود در مجلس ششم و لوایح بودجه دولت خاتمی و وزارت علوم را دقیقا بررسی کنید تا صحت مدعا روشن شود و مطبوعات نیز هوشیارتر عمل کنند .

                                                                                                                                            • چهارشنبه 28 فروردين 1387-0:0

                                                                                                                                              خدا کند هیچ وقت این پروژه عملی نشود چرا که مازندران مثل گوشت قربانی فقط تقسیم می شود.
                                                                                                                                              این ضعف از نمایندگان و خود ماست که برای عمران و ابادی استان خود تلاش نمی کنیم.
                                                                                                                                              ایا توجه به این نکته دارید که استان ما به پایتخت نزدیک می باشد و در اکثر ادارات افرادی مازندرانی زیاد می باشند؛ولی افسوس از اینکه بخواهیم یک قدم مثبت برای استان خودمان برداریم؟
                                                                                                                                              از طرفی استانهای دیگر به خاطر همدلی بین مسولین به بالاترین امکانات رفاهی و غیره دست می یابند.
                                                                                                                                              ما همیشه بحث ساروی،بابلی،املی و غیره را پیش می کشیم و با افکار هم به جایی نمی رسیم.
                                                                                                                                              اخرش هم این است که دیگران بیایند و برای ما تصمیم گیری کنند که استان ما باید خیرات شود.
                                                                                                                                              خودمان باید در جهت عمران و ابادی استان خود کمر همت را ببندیمنه....


                                                                                                                                              ©2013 APG.ir